Palvelualuejohtaja

Katariina Korkeila

 

 

 

Lausunto vammaisneuvoston tekemään selvityspyyntöön

 

Vammaisneuvosto on pyytänyt lausuntoa siitä, minkälaisiin toimenpiteisiin hoitotarvikejakelun palvelun parantamiseksi ryhdytään ja minkälaisella aikataululla. Palvelujen parantamistoiveet kohdistuvat sekä hoitajien vastaanottotoimintaan että hoitotarvikkeiden noutopisteeseen. Esteettömyysasiamies Jaana Solasvuo on tarkastanut myös hoitotarvikejakelun tilat ja esittänyt tiloihin liittyen korjausehdotuksia.

 

Viittaan terveyspalveluiden ylihoitajan Jaana Piispasen lausuntoon. Lisäksi haluan mainita, että neuvottelut Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa koskien hoitotarvikkeiden varastointia ja jakelua ollaan käynnistämässä ja ehdotus toiminnan järjestelyistä tuotaneen kaupunginhallituksen käsittelyyn syyskuun loppuun mennessä. Mikäli ehdotus toiminnan järjestelyistä etenee suunnitelmien mukaan, olisi vuoden 2016 alusta toiveissa saada hoitotarvikkeiden saaminen asiakkaiden näkökulmasta sujuvammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

 

 

 

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala
Terveyspalvelut

 

 

 

Päivi-Leena Honkinen

Avosairaanhoidon ylilääkäri

 

 

 

   Liite   Ylihoitaja Piispasen lausunto 21.7.2015

 

 

 


 

 

Avosairaanhoidon ylilääkäri

Päivi-Leena Honkinen

 

 

LAUSUNTO VAMMAISNEUVOSTON TEKEMÄÄN TIEDUSTELUUN HOITOTARVIKEJAKELUN PALVELUN PARANTAMISEKSI

 

Avosairaanhoidon ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen pyytää vammaisneuvoston tekemän tiedustelun pohjalta lausuntoa.

 

Vammaisneuvosto tiedustelee, minkälaisiin toimenpiteisiin hoitotarvikejakelun palvelun parantamiseksi ryhdytään ja minkälaisella aikataululla. Palvelujen parantamistoiveet kohdistuvat sekä hoitajien vastaanottotoimintaan että hoitotarvikkeiden noutopisteeseen. Lisäksi vammaisneuvosto esittää, että mikäli hoitotarvikejakelulle etsitään uusia tiloja, hoitotarvikejakelun ja hoitotarvikeneuvonnan tulisi olla samoissa tiloissa.

 

Hoitotarvikejakelulle osoitettiin tilat, joihin emme voineet vaikuttaa, joten toiminta piti suunnitella näiden tilojen mukaan. Osoitetusta tilasta johtuen hoitajien vastaanottotoiminta piti sijoittaa eri paikkaan kuin hoitotarvikkeiden noutopiste. Lisäksi toiminta piti organisoida niin, että tarvikkeet tilataan etukäteen, jotta tuotteiden varastointia tulisi mahdollisimman vähän.

 

Hoitotarvikkeiden noutopisteen tarkoituksena on jakaa etukäteen tilatut, valmiiksi pakatut tuotteet asiakkaille. Noutopisteessä ei anneta ohjausta tarvikkeista. Näin paketin noutaminen on nopeaa, eikä asiakkaiden tarvitse odottaa/jonottaa pitkiä aikoja. Nyt kun toiminta alkaa vakiintua ja annamme asiakkaille aiempaa suurempia määriä tuotteita kerrallaan, näyttää siltä, että nykyiset noutopisteen aukioloajat ovat riittävät. Myös puhelinajat riittävät tällä hetkellä hyvin.

 

Hoitotarvikejakelun palveluja pyritään parantamaan nykyisillä resursseilla niissä puitteissa kuin se on mahdollista. Esteettömyysasiamies Jaana Solasvuon ehdottamia korjauksia ja hankintoja pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan. Prosesseja kehitetään lisäksi hiomalla niitä asiakkaiden näkökulmasta yksinkertaisemmiksi ja sujuvammiksi esim. neuvottelemalla hoitotarvikkeiden tuottajien kanssa tavaroiden kotiinkuljetusten lisäämisestä jne. Tarkoitus on myös tiivistää yhteistyötä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa.

 

 

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala

Terveyspalvelut/Avopalvelut

 

 

 

Jaana Piispanen

ylihoitaja