Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16615.09.20153

5334-2015 (041)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan v. 2016 talousarvioehdotus

Tiivistelmä: -

Sosterla § 166

Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist 10.9.2015:

Kaupunginvaltuusto käsitteli suunnittelukauden ohjelukua kokouksessaan 15.6.2015 § 124 ja esittelytekstissä on todettu taloudellisesta tilanteesta mm. seuraavaa:

Suunnittelukauden erikseen huomioitavina riskeinä ovat työmarkkinatuen kuntaosuuden ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin huolestuttava kustannuskehitys sekä hallitusohjelman vielä tarkentamattomat vaikutukset. Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen nyt hyväksyttäviin suunnittelulukuihin joudutaan tekemään lisäyksiä syksyn talousarviokäsittelyssä. Riskien vaikutukset vuoden 2016 talousarvioon ja vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmaan tullaan esittämään syksyllä kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä.

Hyvinvointitoimialan talousarviovalmistelu on jatkunut koko elokuun ja sosiaali- ja terveyslautakunnalle esiteltiin seminaarimuodossa esityksen periaatteita 2.9.2015. Talousarvioehdotus on valmisteltu kaupunginvaltuuston 15.6.2015 § 124 päättämien ohjelukujen mukaisena ja loppusumma on 583.150.000€ netto. Ohjeiden mukaan myös henkilöstön käytön tulee supistua ja hyvinvointitoimialan vähennys, yht. 33 htv v. 2016, on jaettu palvelualueiden henkilöstön suhteessa. Talousarviorakennelman perustana on kaupungin uudistamisohjelmien 1 ja 2 toteuttaminen sekä toimintoanalyysissä tunnistettujen toimenpiteiden täytäntöönpano. Lisäksi ohjelukulaskelmasta on todettava, että se pohjautuu tilanteeseen jossa talousarvio toteutuu suunnitellusti.

Operatiivisten sopimusten muutoksia, keskeisiä kehittämishankkeita, toimintaympäristön kehitystä sekä talousarvion toteuttamiseen liittyviä riskejä on kuvattu palvelualueittain oheisessa liitteessä.

Liite 1Strategisen sopimuksen muutokset v. 2016

Liite 2Ohjeluvun jako palvelualueittain

Liite 3Hyvinvointitoimialan talousarvioehdotus kustannuslajeittain ja palvelualueittain

Liite 4Hyvinvointitoimialan investointiosan käyttösuunnitelma ja leasing-hankintasuunnitelma

Oheismateriaali 1Operatiivisten sopimusten luonnos

Hyvinvointitoimialan toinen osavuosikatsaus ja tammi-kesäkuun tilanteen perusteella laadittu ennuste osoittaa talousarvion ylittyvän noin 10,3M€ ja nettotoimintamenot ovat noin 591M€. Kasvua on edellisen vuoden oikaistuun tilinpäätökseen nähden noin 2,3% ja kasvukäyrä on hieman taittunut. Kunnan kantokykyyn nähden kasvu on kuitenkin liian suurta. Nyt käsittelyssä oleva talousarvioehdotus on noin 8M€ pienempi suhteessa v. 2015 ennustettuun kulutukseen. Vuoden 2016 inflaatioksi on arvioitu noin 1,2% ja työvoimakustannusten nousuksi noin 0,6-0,8%. Käytännössä tämä tarkoittaa, että toimintaa on supistettava koska tulojen lisäyksellä menopaineita ei pystytä kattamaan kuin osittain.

Talousarvioesitys on tehty annettuun ohjelukuun. Ehdotukset sekä strategiseksi että operatiivisiksi sopimuksiksi perustuvat käytettävissä oleviin resursseihin. Uudistamisohjelmien ja toimintoanalyysin toimenpiteitä on sisällytetty ehdotuksiin. Rakennemuutokset ja osa tehostamis- ym. toimenpiteistä ovat käynnistyneet. Muutosten vaikutukset käytettävissä oleviin resursseihin ovat kuitenkin riittämättömiä suhteessa palvelutarpeen kasvuun. Kuluvan vuoden ennusteen kaltainen kehitys ei ole yleisen taloustilanteen vuoksi mahdollista. Palvelutarpeen kasvuun varautuminen ja talousarviossa pysyminen edellyttävät palvelutuotannon kriittistä arviointia ja tehostamista kuntalaisten laadukkaan ja vaikuttavan palvelun turvaamiseksi.

Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin talousarvion tarkentuminen saattaa edellyttää nyt varatun määrärahan uudelleenarviointia ennen valtuuston talousarviokäsittelyä.

Toimenpiteitä talousarviossa pysymiseksi:

1.    Jonojen hallinta

Jononhallinnan kehittäminen (sairaanhoitopiiri, sairaala, vanhustenhuolto) edellyttää kiireellisesti toimivan mallin luomista 15.10.2015 mennessä. Uudesta toimintamallista aiheutuvat toimenpide-ehdotukset esim. sairaalarakenteeseen tuodaan erikseen päätettäviksi.

2.    Terveysasematoiminnan tehostaminen

Uudistamisohjelmiin ja toimintoanalyysiin sisältyy hankkeita, joiden tavoitteena on kuntalaisten palvelujen laadukas ja tehokas toteuttaminen. Lisäksi kaupunginvaltuusto on tehnyt päätöksen terveysasematoiminnan laajentamiseksi klo 20 asti.

Kehittämishankkeiden lisäksi meneillään on selvitys terveyskeskuslääkärien vastaanottotoiminnan tehokkuudesta ja kehittämistarpeista. Raportti tuodaan lautakunnalle, kun asia on käsitelty asiamukaisesti yhteistoimintamenettelyssä.

Terveysasematoimintaa järjestetään Suomessa monella tavalla. Viimeaikoina esillä on ollut erityisesti Espoon kokemukset. Espoossa kehitystyötä on tehty sekä ulkoistamisen että oman kehitystoiminnan (Hyvä vastaanotto hanke) kautta. Pitkien jonojen ja resurssipulan aiheuttamia ongelmia on kyetty ratkaisemaan toimintatapoja kriittisesti tarkastelemalla ja eri vaihtoehtoja kokeilemalla potilastyön vaikuttavuutta unohtamatta. Ulkoistaminen on koettu hyvänä kirittäjänä toimintaa kehitettäessä

Jotta kuntalaisten palvelukokemuksia ja toiminnan tehokkuutta sekä vaikuttavuutta voidaan kehittää, tulee Turussa tehdä selkeä toimenpidesuunnitelma toimintatavoista. Jonottomuuteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä tavoitteiden asettamiseen yksittäiselle lääkärille esim. 10 tutkittua potilasta/päivä tulee tehdä selkeä suunnitelma aikatauluineen.

Oman toiminnan kehittämissuunnitelma ja/tai ulkoistamisehdotus valmistellaan yhteistoimintamenettelyn mukaisesti 31.12.2015 mennessä, jonka/joiden perusteella tehdään päätös tarvittavista toimenpiteistä.

3.    Suun terveydenhuollon rakenteiden kehittäminen

Hyvinvointitoimialan organisaation muuttamisen yhteydessä 1.1.2015 todettiin selkeä tarve arvioida suun terveydenhuollon organisatorista asemaa ja tehokkuutta osana terveyspalveluiden uudistusta. Kehittämistyön tavoitteena tuli olla joustavampi toimintaympäristö ja selkeästi ketterämpi yksikkö, jolla voidaan vastata alati kasvavaan palvelutarpeeseen.”

Turun kaupungin hyvinvointitoimialan suun terveydenhuolto selvitti kevään 2015 aikana, mikä on tehokkain tapa järjestää suun terveydenhuollon palvelu SOTE -uudistusta silmälläpitäen. Selvitys (toiminnalliset hyödyt ja haasteet) valmistui kesäkuussa 2015.

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle tullaan esittämään myöhemmin syksyllä, että

tavoiteltava palvelutuotantomalli hyväksytään ja palvelut järjestetään uudistetun tulosyksikön järjestämismallin mukaisesti 1.1.2016 alkaen. Suun terveydenhuolto jatkaa toistaiseksi kaupungin sisäisenä tulosyksikkönä.

Suun terveyden palvelutuotantomalli muutetaan pirstaloituneesta ja ammattiryhmittäin johdetusta suun terveyden kliinisestä hoitotyöstä asiakaslähtöiseksi ja tiimiohjautuvaksi kokonaishoitotuotannoksi.

Palvelutuotannon tehostamistoimenpiteenä esitetään mm. organisaation jakamista pienempiin tulosvastuullisiin yksiköihin: alueelliset perushoidon palvelut organisoidaan neljäksi palvelutiimiksi. Perushoidon tiimit muodostetaan sellaisiin kokoluokkiin, että ne pystyvät vastaamaan kustannustehokkaasti ja vaikuttavasti asiakkaan hoitojaksojen toteutumiseen. Tiimit vastaavat palvelutuotannon laadusta, kustannustehokkuudesta, hoitojakson optimoinnista sekä siihen liittyvästä hoitojen yhdistelemisestä vaikuttavimmalla ja kustannustehokkaimmalla tavalla. Tiimit vastaavat myös tiimin sisäisen kuormituksen tasaamisesta hoitotyöparien kesken.

Samassa yhteydessä tullaan asettamaan tuotannollis-taloudellisia tavoitteita toiminnan tehokkuudelle samalla tavalla kuin terveysasematoiminnalle. Esityksiä käsitellään syksyn 2015 aikana yhteistoimintamenettelyn mukaisesti.

4.    Kotihoidon tehostaminen

Kotihoidon tehostaminen ja vaikuttavuuden lisääminen ovat olleet kehittämisen kohteena sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistämishankkeesta lähtien. Hankkeena se on ollut sekä uudistamisohjelmissa että toimintoanalyysissä. Toiminnan kehittämistä on käsitelty useaan otteeseen myös yhteistoimintamenettelyn mukaisesti.

Kotihoidon tehostamisen toimintasuunnitelmasta on tehty liitteenä 6 oleva vanhuspalvelujen esitys.

Liite 5Avopalveluiden tehostamistoimenpiteet – Tiekartta

Vanhuspalvelujen Avopalveluiden tehostamistoimenpiteet -suunnitelma pitää sisällään sekä aikaisemmissa uudistamisohjelman hankkeissa olleita tavoitteita että uusia hankkeita tavoitteineen, jotka osoittavat sitoutumista kehitystyöhön. Tavoitteiden aikataulut eivät konkreettisten tavoitetilojen ja vaikutusten osalta kuitenkaan vastaa vuoden 2016 talousarvion haasteisiin riittävällä tavalla.

Liite 6Kotihoidon tehostaminen

Liitteessä 6 on perusteltu toiminnan ulkoistamisvalmisteluun ryhtymistä. Vaikka kilpailutuksen tuoma hyöty vuodelle 2016 tulisi olemaan vain puolelta vuodelta, tuo se kuitenkin yhtenä tehokkuuden lisäämiseen tähtäävänä toimenpiteenä enemmän liikkumavaraa kuin pelkkä oman toiminnan tehostaminen tuottaisi vuonna 2016. Toiminnan ulkoistaminen ei yksin tuo tavoiteltavaa tehostumista vaan oman toiminnan kehittämistoimenpiteitä tulee jatkaa.

Laskelmien perusteella esitetään kotihoidon alueen/alueiden kilpailutuksen valmistelun hyväksymistä yhteistoimintamenettelyn mukaisesti yhteistyössä vanhuspalvelujen kanssa.

Ulkoistettaessa kotihoitoalue/-alueita vapautuvaa henkilökuntaa voidaan kohdentaa hyvinvointitoimialalla avoimiin vakansseihin ja yleisesti sijaistarpeeseen. Kotihoidossa on avoimia vakansseja reilut 100 ja sijaistyövoimaa vähintään noin 40 htv:tta. Lisäksi 54 henkilöllä täyttyy eläkeikä v. 2015 tai on tehty jo eläkepäätös. Laskennallinen eläkeikä täyttyy v. 2016 yht. 34 henkilöllä ja vuonna 2017 yht. 23 henkilöllä. Henkilöstön vaihtuvuus on joka tapauksessa suurta, joten yksilöllisiä ratkaisuja voidaan huomioida sopeuttamistoimenpiteissä.

5.    Kaupungin tuottaman tehostetun palveluasumisen ja ostetun tehostetun palveluasumisen asiakasmaksujen yhtenäistäminen

Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu muutosta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulainsäädäntöön. Muutosesitys koskee sosiaalihuoltolain 20 §: mukaisen kotipalvelun ja terveydenhuoltolain 25 §:n mukaisen kotisairaanhoidon sekä sosiaalihuoltolain 22 §:n mukaisia asumispalvelun asiakasmaksuja. Tarkoituksena on valmistella esitys, jossa sosiaalihuoltolain perusteella järjestettävän palvelu- ja tukiasumisen palvelujen sekä jatkuvasti ja säännöllisesti annettavan kotipalvelun sekä jatkuvasti ja säännöllisesti annettavan terveydenhuoltolain mukaisen kotisairaanhoidon asiakasmaksuihin säädettäisiin yhdenmukaiset määräytymisperusteet. 10.9.2015 ministeriöstä saadun tiedon mukaan hallituksen esitys on tarkoitus viedä eduskuntakäsittelyyn vuoden 2015 loppuun mennessä. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2017 alusta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on aiemmin käsitellyt kaupungin tuottaman tehostetun palveluasumisen ja ostetun tehostetun palveluasumisen asiakasmaksujen yhtenäistämistä. Asiassa on kuitenkin odotettu, että jo pitkään valmistelussa ollut asiakasmaksulain muutos tulisi voimaan. Asiakasmaksulain muutoksesta ei vieläkään ole täyttä varmuutta, joten oman tehostetun palveluasumisen ja ostetun tehostetun palveluasumisen asiakasmaksut tulee yhtenäistää 1.1.2016 lukien.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 10.9.2015:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää omalta osaltaan hyväksyä talousarvioehdotuksen ja luonnoksen strategisesta sopimuksesta vuodelle 2016 liitteissä 1-4 ilmenevässä muodossa ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää talousarvion toteutumisen varmistamiseksi hyväksyä seuraavat toimenpiteet:

PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päätti omalta osaltaan hyväksyä talousarvioehdotuksen ja luonnoksen strategisesta sopimuksesta vuodelle 2016 liitteissä 1-4 ilmenevässä muodossa ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti talousarvion toteutumisen varmistamiseksi hyväksyä seuraavat toimenpiteet:

Lisäksi lautakunta päätti, että jatkovalmistelussa huomioidaan seuraavat seikat:

Ennen päätöksentekoa esittelijä lisäsi esittelytekstiin ennen kohtaa 5:

Ulkoistettaessa kotihoitoalue/-alueita vapautuvaa henkilökuntaa voidaan kohdentaa hyvinvointitoimialalla avoimiin vakansseihin ja yleisesti sijaistarpeeseen. Kotihoidossa on avoimia vakansseja reilut 100 ja sijaistyövoimaa vähintään noin 40 htv:tta. Lisäksi 54 henkilöllä täyttyy eläkeikä v. 2015 tai on tehty jo eläkepäätös. Laskennallinen eläkeikä täyttyy v. 2016 yht. 34 henkilöllä ja vuonna 2017 yht. 23 henkilöllä. Henkilöstön vaihtuvuus on joka tapauksessa suurta, joten yksilöllisiä ratkaisuja voidaan huomioida sopeuttamistoimenpiteissä.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin Höltän esityksestä Lähteenmäen kannattamana siitä, että asia jätetään pöydälle. Käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 7-5.

Käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Harjanne, Beqiri, Alvesalo, Vänttinen, Haltsonen, Engdahl ja Rosenlöf.

Höltän Lähteenmäen kannattamana tekemän pöydällepanoesityksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Karlsson, Lampi ja Muukkonen.

Käsittelyn aikana Rosenlöf teki Harjanteen ja Engdahlin kannattamana esityksen:

Lisäksi lautakunta päätti, että jatkovalmistelussa huomioidaan seuraavat seikat:

Lautakunta hyväksyi esityksen yksimielisesti.

Käsittelyn aikana Muukkonen Lähteenmäen kannattama teki esityksen, että ehdotuksen ensimmäiseen kohtaan lisätään terveysasemat, joista luodaan toimiva malli 31.12.2015 mennessä jonojen hallitsemiseksi. Lautakunta hyväksyi esityksen yksimielisesti.

Käsittelyn aikana Muukkonen Lähteenmäen kannattamana teki seuraavan muutosesityksen ehdotuksen toiseen kohtaan: Terveyspalvelujen oman toiminnan kehittämissuunnitelma valmistellaan 31.12.2015 mennessä. Muutosesitys hylättiin äänin 9-3.

Muutosesityksen hylkäämisen puolesta äänestivät Harjanne, Beqiri, Alvesalo, Vänttinen, Haltsonen, Karlsson, Hölttä, Engdahl ja Rosenlöf.

Muukkosen Lähteenmäen kannattamana tekemän muutosesityksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Lampi.

Käsittelyn aikana Muukkonen Lähteenmäen kannattamana teki esityksen ehdotuksen neljännen kohdan hylkäämisestä. Hylkäämisesitys hylättiin äänin 9-3.

Muutosesitystä vastaan äänestivät Harjanne, Beqiri, Alvesalo, Vänttinen, Haltsonen, Karlsson, Hölttä, Engdahl ja Rosenlöf.

Muukkosen Lähteenmäen kannattamana tekemän muutosesityksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Lampi.

Käsittelyn aikana Muukkonen esitti, että liite 5 hylätään. Esittelijän mukaan kyseinen liite on taustainformaatiota, eikä näin päätöksentekoon liittyvää eikä asiasta äänestetty.

Majuri oli poissa kokouksesta.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 166
Liite 1:Strategisen sopimuksen muutokset v. 2016
Liite 2:Ohjeluvun jako palvelualueittain
Liite 3:Hyvinvointitoimialan talousarvioehdotus kustannuslajeittain ja palvelualueittain
Liite 4:Hyvinvointitoimialan investointiosan käyttösuunnitelma ja leasing-hankintasuunnitelma
Liite 5:Avopalveluiden tehostamistoimenpiteet - Tiekartta
Liite 6:Kotihoidon tehostaminen