Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta14411.08.201510

6928-2015 (012, 410)

Valtuutettu Li Anderssonin ym. aloite toimeentulotuen sähköisen hakemisen mahdollistamisesta

Tiivistelmä:

Valtuustoaloitteessa esitetään toimeentulotuen sähköisen hakemisen mahdollistamista myös Turussa. Vastauksessa kerrotaan, että valmistelu on käynnissä.

Sosterla § 144

Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen ja avohuollon sosiaalityön toimistopäällikkö Minna Virta 2.7.2015:

Valtuutettu Li Andersson ym. on tehnyt valtuustoaloitteen toimeentulotuen sähköisen hakemisen mahdollistamiseksi Turussa. Hän viittaa siihen, että sähköinen hakeminen on mahdollista monissa kunnissa. Anderssonin aloitteen mukaan Turussa toimeentulotuen hakemiseksi edellytetään asiakkaan paikan päällä asioimista hakemuksen ja liitteiden kera.

Liite 1Valtuustoaloite: Toimeentulotuen sähköisen hakemisen mahdollistaminen

Turun hyvinvointitoimialalla on käynnissä THL:n osarahoittama Kansalliset palveluprosessit ja sähköinen asiointi –hanke (Kapsa), jonka tavoitteena on mm. ottaa käyttöön ja pilotoida sosiaalialan kansallisesti määritelty palveluluokitus, palveluprosessit, asiakasasiakirjat ja termistö tietyissä palveluissa sekä valmistella käyttöön sähköinen toimeentulotukihakemus ja sen tilanteen seuranta. Tarkoituksena on siis mahdollistaa toimeentulotuen sähköinen hakeminen. Päätökset asiasta ja sitä koskevat aikataulutukset ja resurssiselvitykset tehdään elokuun 2015 aikana. Valmistelussa on huomioitava perustoimeentulotuen siirtyminen Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alusta ja sen mahdollisesti myös kunnan järjestelmille asettamat vaatimukset.

Toimeentulotukea haetaan Turussa pääosin kirjallisesti eikä asiakasta edellytetä tulemaan paikan päälle. Vuonna 2014 toimeentulotukihakemuksia saapui yhteensä 55 085 ja toimeentulotukipäätöksiä tehtiin 73 423. Toimeentulotukea saavia perheitä oli noin 9 500, joissa oli noin 14 500 perheenjäsentä.

Uusi toimeentulotukea hakeva asiakas pyydetään Asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely -yksikköön neuvotteluun, jos käy ilmi, että asiakkaan tilanteeseen liittyy muutakin kuin pelkän toimeentulotuen ratkaisemiseen liittyvää ongelmaa, johon tarvittaisiin sosiaaliohjausta tai sosiaalityötä. Vanhan asiakkaan kohdalla asiakasta pyydetään toimeentulotukea koskevissa asioissa sosiaalityöntekijän vastaanotolle, jos esim. on kyse siitä, että joudutaan pohtimaan toimeentulotuen perusosan alentamista tai esim. vuokrarästien selvittämistä. Asiakkaat haluavat myös itse tulla selvittämään toimeentulotukea koskevia asioita viranhaltijalle samalla, kun hoidetaan sosiaalityöhön liittyviä asioita.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 5.8.2015:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan vastauksen valtuutettu Li Anderssonin ym. valtuustoaloitteeseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

vastAndersson Li


Liitteet:

Sosterla § 144
Liite 1:Valtuustoaloite: Toimeentulotuen sähköisen hakemisen mahdollistaminen