Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta14611.08.201512

6930-2015 (410, 011)

Valtuutettu Li Anderssonin ym. aloite toimeentulotuen byrokratian keventämisestä

Tiivistelmä:

Valtuutettu Li Andersson on esittänyt aloitteessaan toimeentulotuen byrokratian keventämistä.

Sosterla § 146

Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen ja avohuollon sosiaalityön toimistopäällikkö Minna Virta 2.7.2015:

Valtuutettu Li Anderssonin mukaan Turun toimeentulotukihakemusten byrokratia on erittäin raskas ja on tavallista, että tukihakemus pakollisine liitteineen on kymmeniä sivuja. Ongelmaisia ovat hänen mukaansa liitteet, joita etuuskäsittelijä on velvoitettu tarkastamaan suoraan toiselta viranomaiselta. Anderssonin mukaan toimeentulotukea voidaan lain mukaan myöntää myös suullisen kuulemisen perustella.

Liite 1Valtuustoaloite: Toimeentulotuen byrokratian keventäminen

Toimeentulotuki on viimesijainen henkilön ja perheen välttämätöntä toimeentuloa turvaava taloudellinen tuki. Oikeus saada toimeentulotukea syntyy, kun henkilö ei voi saada toimeentuloa ansiotyössään tai yrittäjätoiminnallaan tai toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla eikä hän voi pitää huolta toimeentulostaan muillakaan tulolla tai varoilla tai häneen elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla. Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, tulee aina ennen tuen myöntämistä selvittää henkilön muut mahdollisuudet saada toimeentulonsa turvatuksi. Kun henkilö hakee viimesijaista toimeentulotukea, hänen tosiasialliseen tarpeeseensa vaikuttavat koko perheen menot ja tulot.

Toimeentulotukihakemuksen johdosta annettava päätös on hallintopäätös, jonka tekemiseksi on hankittava kaikki saatavilla oleva tieto. Näin varmistetaan asiakkaan oikeusturvan toteutuminen. Hallintolain mukaan asiakkaan tulee laittaa etuutta, palvelua, tai muuta tukitointa koskeva hakemuksensa pääsääntöisesti vireille kirjallisesti. Vain viranomaisen suostumuksella etuuden hakeminen voidaan panna vireille suullisesti. Jos asiakkaalla on jo olemassa toimeentulotukipäätös, sen voimassaoloajalta asiakas voi esittää kuluja maksettavaksi toimeentulotuesta. Jos asiakkaalla on jo toimeentulotukipäätös, hän voi sen voimassaoloaikana toimittaa toimeentulotukeen oikeuttavia kuluja maksettavaksi ilman erillistä käyntiä tai hakemusta.

Toimeentulotukea hakevalla asiakkaalla on tietojenanto- ja ilmoitusvelvollisuus toimeentulotukilain 17 § mukaisesti. Toimeentulotuen hakijalla on velvollisuus antaa kaikki tiedossaan olevat toimeentulotukeen vaikuttavat välttämättömät tiedot. Lisäksi hänen on ilmoitettava välittömästi tiedoissa tapahtuneista muutoksista. Toimeentulotuen käsittelyyn ja päätöksentekoon viranhaltijan on saatava kaikki merkittävät tiedot ja selvitykset tulosta, varallisuudesta sekä muista olosuhteista. Viranomaisen on selvitettävä asiakkaalle, mitä tietoja ja selvityksiä tarvitaan ja hänelle annetaan määräaika niiden antamiselle.

Turussa toimeentulotukihakemuksen yleisimmät liitteet liittyvät verotietoihin, tiliotteisiin ja vuokrasopimukseen. Lisäksi pyydetään tositteet tuloista ja varallisuudesta sekä säästöistä. Asiakkaan tulee toimittaa myös tositteet niistä menoista, mitä hän esittää toimeentulotuessa huomioitavaksi, kuten vuokramenot, sähkömenot ja terveydenhuoltoon liittyvät menot. Toimeentulotukilain 14 a §:n 3 momentin mukaan toimeentulotukiasiassa tulee tehdä päätös käytettävissä olevien tietojen perusteella, mikäli asiakas ei ole määräajassa täydentänyt hakemustaan eikä ole samassa ajassa myöskään esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen viivästymiselle. Hakemukseen voidaan antaa viimekädessä hylkäävä päätös, jos siihen ei sisälly asian käsittelemiseksi välttämättömiä tietoja, kuten tietoja asiakkaan tuloista.

Toimeentulotuesta päättävillä viranhaltijoilla on mahdollisuus selvittää mm. Kelasta sekä työvoimatoimistosta asiakkaan tilanteen tapahtuneita muutoksia, jos käy ilmi, että asiakas ei ole muutoksista tehnyt asianmukaisia ilmoituksia.

Asiakkaita neuvotaan toimeentulotukihakemuksen täyttämisessä ja liitteiden hankkimisessa Asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely-yksikössä arkipäivisin klo 9-15. Lisäksi yksikön yhteydessä toimii Infopiste arkipäivisin kahden tunnin ajan, jolloin asiakas voi saapua paikan päälle samaan sosiaaliohjausta toimeentulotukeen liittyviin kysymyksiin sekä muihin sosiaalihuollon palveluja vaativiin tilanteesiin.

Toimeentulotuen hakeminen on siis pitkälle lainsäädännöllä ohjattua. STM:llä on toimeentulotukea ja sen myöntämistä koskeva soveltamisohje, jota kunnat täydentävät omaan organisaatioonsa soveltuvalla ohjeistuksella. Tarkalla ohjeistuksella tavoitellaan toimeentulotuen hakijoiden oikeusturvan toteutumista ja hakijoiden tasa-arvoista ja lainmukaista kohtelua.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 5.8.2015:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä esitetyn vastauksen valtuutettu Li Anderssonin ym. valtuustoaloitteeseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian palauttamisesta. Palautusehdotus hylättiin äänin 11-2.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Harjanne, Beqiri, Alvesalo, Vänttinen, Haltsonen, Karlsson, Hölttä, Lampi, Majuri, Engdahl ja Rosenlöf.

Muukkosen Lähteenmäen kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät Muukkonen ja Lähteenmäki.

Jakelu

vastAndersson Li


Liitteet:

Sosterla § 146
Liite 1:Valtuustoaloite: Toimeentulotuen byrokratian keventäminen