LIITE 1

 

Kuntainfo 8/2014

31.12.2014

Laki valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle (HE 186/2014 vp; EV 208/2014 vp)

Lain voimaantuloon liittyvät järjestelyt

Eduskunta hyväksyi 10.12.2014 lain valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle. Laki tulee voimaan 1.1.2015. Tasavallan Presidentti vahvisti lain 30.12.2014. (HE 186/2014 vp; EV 208/2014 vp)

1.  Mikä muuttuu:

Valtio ottaa rahoitusvastuun turvakotipalvelun akuutista kriisihoidosta turvakodissa. Tähän asti vastuu turvakotipalvelun järjestämisestä on kuulunut kunnille kokonaisuutena. Nyt kuntien vastuulla on edelleen lähisuhde- ja perheväkivallan kohdanneiden asukkaidensa avohuolto sekä turvakodin jälkeinen hoito. Palvelu on asiakkaalle maksuton. Turvakodin vastuuhenkilö yhdessä kriisityöhön perehtyneen henkilöstön kanssa päättää asiakkaan turvakotijakson tarpeesta ja pituudesta.

2. Siirtymäaika

Lain voimaantuloon liittyy puolenvuoden siirtymäaika (15 §), jolla pyritään turvaamaan turvakotipalvelujen saatavuus sen ajan kuin Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) neuvottelee uuden lain mukaisista turvakotipalvelusopimuksista. Tarve siirtymäajan ottamiseksi lakiin johtuu siitä, että itse lain hyväksyminen mutta myös päätös ensi vuoden budjetista tehtiin myöhään vuoden 2014 lopussa. Uuden lain mukaisten sopimusten laadinta tapahtuu siten vuoden 2015 alussa.

Jotta turvakotipalveluihin ei tulisi keskeytystä vuoden 2015 alussa ja pystyttäisiin säilyttämään olemassa oleva taso, lakiin on otettu siirtymäsäännös, jonka pituus on puoli vuotta lain voimaantulosta 1.1.2015 enintään 30.6.2015 asti, tai niin kauan kuin Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on saanut sopimukset solmittua turvakotipalvelun tuottajien kanssa.

3.  Menettely siirtymäkauden aikana turvakotipalvelun kustantamisessa:

Lain 15 §:ään on otettu säännökset siirtymäajan rahoituksesta turvakodissa.  Tämä tarkoittaa sitä, että kunnat ostavat turvakotipalvelun samaan tapaan kuin tähänkin asti. Kun asiakkaalla on tarve saada turvakodissa akuutin kriisihoidon tukea lähisuhde- ja perheväkivallan vuoksi, kunta antaa hänelle maksusitoumuksen turvakodissa vietettävästä ajasta. Toinen vaihtoehto on, että kunta on tehnyt sopimuksen turvakodin kanssa palvelun järjestämisestä asukkailleen. Kunta toimii siten kuten tähänkin asti.

Kunta laskuttaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta vuoden 2015 aikana kustantamistaan turvakotipalveluista elokuun 15. päivään mennessä 2015.  Laskussa tulee käydä ilmi turvakotien nimet, jolta palvelu on ostettu. Lisäksi tiedot siitä, montako asiakasta/turvakoti on turvakotiin ohjattu sekä asiakkaan oleskeluajan pituus turvakodissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos maksaa kustannukset syyskuun 15. päivään 2015 mennessä.

Vastaavasti sopimusta laadittaessa turvakodit ilmoittavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle niiden kuntien nimet, joilta se on saanut vuoden 2015 aikana määrärahaa, kuinka paljon ja kuinka monta kunnan asiakasta se on hoitanut ja kuinka pitkät ajat. Tämän perusteella turvakodin saamasta vuotuiseksi korvaukseksi laskettavasta korvauksesta vähennetään kunnilta jo saatu määräraha.

Siirtymäaikana turvakotitoimintaan käytettävä määräraha on puolet koko vuodelle varatusta määrärahasta.  Määrärahaa on rajoitetusti ja käytettävissä turvakotipalveluun akuutin kriisaihoidon palvluihin.

Lisätietojen antaja:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehittämispäällikkö Helena Ewalds,
e-mail; helena.ewalds@thl.fi

Sosiaali- ja terveysministeriö neuvotteleva virkamies Heidi Manns-Haatanen,
e-mail; heidi. mannshaatanen@stm.fi