KYSELY VAMMAISIA HENKILÖITÄ KOSKEVAN SOSIAALIHUOLLON

ERITYISLAINSÄÄNNÖN UUDISTAMISTA SELVITTÄVÄN TYÖRYHMÄN MUISTIOSTA (http://www.stm.fi/vireilla/lausuntopyynnot)

 

 

 

Taustatiedot

 

1. Vastaajatahon virallinen nimi:

Turun kaupunki

 

2. Vastauksen kirjanneen henkilön nimi:

Antti Perälä

 

3. Vastauksen vastuuhenkin yhteystiedot:

antti.perala@turku.fi

 

4. Lausuntopyynnön käsittelypäivämäärä toimielimessä:

16.6.2015

 

5. Toimielimen nimi:

Turun sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

6. Onko vastaaja * xKunta Kuntayhtymä

Valtion viranomainen

 

rjestö

 

Ei mikään edellä mainituista, edustan:

 

 

 

 

 

 


Kysymykset

 

1 luku Yleiset säännökset

 

 

7.

1 §:ssä säädetään lain soveltamisalasta. Onko säännöksen perusteella selvää, mis tilanteissa sovelletaan erityislakia ja missä sosiaalihuoltolakia?

Kyllä

 

x Ei

 

Ei kantaa

 

 

8.

1 §:n 2 momentissa säädetään lain soveltamisalan rajauksesta, jonka mukaan lakia ei sovellettaisi henkilöön, jonka toimintaky ky on heikentynyt pääasiassa ikääntymiseen liittyvien sairauksien ja toimintarajoitteiden johdosta. Onko säännös tarkoituksenmukainen?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

9.

2 §:ssä säädetään lain tarkoituksesta. Kattaako säännös vammaispalveluille asetetut tavoitteet?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

10. Muita huomioita 1 luvun säännöksistä.

 

Esityksen tavoitteena on, että kyseessä on edelleen erityislaki, jota sovelletaan vasta, kun vammainen henkilö ei saa riittäviä ja

tarvitsemiaan palveluja muiden lakien perusteella. Ongelman kuitenkin muodostaa, mitä lakia sovelletaan silloin, kun asiakkaan taloudellisen edun mukaista olisi esimerkiksi saada palvelu erityislain mukaan maksuttomana, vaikka palvelun tarpeeseen kyettäisiin vastaamaan yleislakien pohjalta.

Nykyinen oikeuskäytäntö lähtee siitä, ettei asiakkaan oikeutta saada vammaispalvelulain ja asiakasmaksulain perusteella maksutta esim. henkilökohtaiseen apuun tai palveluasumiseen liittyviä erityispalveluja voida syrjäyttää järjestämällä vastaavat palvelut sosiaalihuoltolain perusteella.

 

Edellä kerrottu ja VPL:n mukainen voimassa oleva toissijaisuuslauseke on aiheuttanut käytännön soveltamistilanteissa hyvinkin paljon epäselvyyksiä ja myös vääriä tulkintoja yleislain vs. erityislain sovellettavuudesta.

Uusi sanamuoto pykälässä ei kerro riittävällä selvyydellä siitä, missä tilanteissa sovelletaan erityislakia ja missä sosiaalihuoltolakia siten kuin kysymyksenasettelussa on esitetty. Maksuttomuus ei voine olla peruste säädösten soveltamiselle.

 

Lain soveltamisalan rajaus, jonka mukaan lakia ei sovellettaisi henkilöön, jonka toimintakyky on heikentynyt pääasiassa ikääntymiseen liittyvien sairauksien ja toimintarajoitteiden johdosta on tarkoituksenmukainen. Käytännön tasolla säädöksen soveltaminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Ikääntyneiden henkilöiden osalta tulisi lähtökohtaisesti soveltaa ”vanhuspalvelulakia”. Mikäli soveltamistilannetta ei määritellä tarkemmin tullee tämä aiheuttamaan asiakasmäärien kasvua sekä sen myötä kustannusten nousua kunnissa.

 

 

 


2 luku Erityispalvelujen toteuttaminen

 

 

 

11.

4 §:ssä säädetään vammaisen henkin osallistumisesta palveluntarpeen arviointiin ja palvelujen suunnitteluun sekä toteuttamiseen ja toteuttamisen seurantaan. Turvaako säännös asianmukaisesti vammaisten henkilöiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet palvelujen

järjestämiseen liittyvään valmisteluun ja päätöksentekoon?

 

Kyllä

12.

5 §:ssä säädetään palvelutarpeen arvioinnista. Turvaako säännös asianmukaisesti vammaisen henkilön vaikuttamismahdollisuudet palveluntarpeen arvioinnissa ja suunnittelussa?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

[Keskeytä]

 

 

13.

5 §:n 2 momentissa säädetään palveluntarpeen arvioinnin toteuttamisesta tarvittaessa monialaisena yhteistnä. Onko säännös tarkoituksenmukainen?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

14.

5 §:n 3 momentissa ädetään palvelutarpeen arvioinnin aloittamisesta. Tarvitaanko erityissäännöstä, jolla poiketaan sosiaalihuoltolaissa säädetystä palveluntarpeen arvioinnin aloittamisen määräajoista?

 

Kyllä

 

x Ei

 

Ei kantaa

 

 

15.

Korvaavatko 2 luvun säännökset kattavasti voimassa olevat vammaispalvelulain ja kehitysvammalain säännökset palveluiden suunnittelusta ja päätöksenteosta?

 

 

Kyllä

 

Ei

 

x Ei kantaa

 

 


16.

Tarvitaanko 7 §:n mukainen erityissäännös päätöksenteosta?

 

Ei

 

17. Muita huomioita 2 luvun säännöksistä.

 

Erityislaissa ei ole tarpeen säätää erikseen menettelysäännöksiä sellaisista asioista, joista on jo säädetty yleislaeissa. Tämä johtaa tarpeettomaan päällekkäiseen sääntelyyn. Lisäksi esimerkiksi sosiaalihuoltolain ja esityksen 7 §:n menettelysäännökset ovat osittain ristiriitaisia. Palvelutarpeen arviointi on säädetty riittävällä tasolla sosiaalihuoltolaissa. Näin taataan kaikille niin vammaisille kuin muillekin sosiaalihuollon palveluita tarvitseville yhdenmukaiset menettelyt.

 

 

3000 merkkiä ljellä

 

3 luku Erityispalvelut

 

 

18.

Esityksen tavoitteena on yhdistää nykyiset vammaispalveluja koskevat erityislait. Sisältääkö 9 § kattavasti vammaisuuden perusteella järjestettävät sosiaalihuollon erityispalvelut?

 

xKyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

19.

10 §:ssä säädetty valmennus ja tuki on lakien yhteen sovittamisen perusteella esitetty uusi palvelu. Onko tarkoituksenmu kaista, että vammaisella henkilöllä on subjektiivinen oikeus tän palveluun?

 

Kyllä

 

xEi

 

Ei kantaa

 

 

20.

11 §:ssä säädetään henkikohtaisesta avusta ja sen saamisen edellytyksistä. Onko nykyisen vammaispalvelulain voimavaraedellytyksen poistaminen tarkoituksenmukaista?

 

Kyllä

 

xEi

 

Ei kantaa

 

 

21.

Selkeyttääkö 12 §:n ja 13 §:n sääntely henkikohtaisen avun toteuttamista?

 

Ei

 


22.

14 §:n asumista tukevien palveluiden taustalla on nykyisen vammaispalvelulain mukainen palveluasuminen sekä kehitysvammalain perusteella järjestettävät asumispalvelut. Asumista tukevien palvelujen tavoitteena on turvata asumiseen liittyvien palvelujen kehittäminen jatkossakin. Mahdollistaako säännös asumista tukevien palvelujen kehittämisen?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

23.

Turvaako 14 §:n 3 momentti riittävästi vammaisten lasten oikeudet?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

24.

16 §:ssä säädetään lyhytaikaisesta huolenpidosta.ännös korvaisi kehitysvammalain perusteella muuna hoitona ja huolenpitona annettavat palvelut sekä vammaispalvelulain perusteella muuna palveluna annettavan lyhytaikaisen hoidon (tilapäishoito). Onko säännös

tarkoituksenmukainen?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

25.

Onko tarkoituksenmukaista, että vammaisella henkilöllä on subjektiivinen oikeus lyhytaikaiseen huolenpitoon?

 

Kyllä

 

x Ei

 

Ei kantaa

 

 

26.

17 §:ssä säädetään päiväaikaisesta toiminnasta. Palvelu vastaisi osin nykyistä vammaispalvelulain mukaista päivätoimintaa ja kehitysvammalain mukaista työ- ja päitoimintaa sekä muuta hoitoa ja huolenpitoa. Päiväaikainen toiminta koskisi nii henkilöitä,

jotka eivät kuuluisi valmisteilla olevan heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkiiden sosiaalisesta kuntoutuksesta annettavan lain

mukaisten palvelujen piiriin ja jotka tarvitsevat sosiaalisen vuorovaikutuksen ja osallisuuden turvaavaa sekä toimintakykyä ylläpitävää palvelua. Onko säännös tarkoituksenmukainen?

 

Kyllä

 

Ei

 

x Ei kantaa

 

 


27.

Tulisiko 17 §:n päiväaikaiseen toimintaan sisältyä toimintaan osallistumisen mahdollistavat matkat?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

28.

18 §:ssä säädetään liikkumista tukevista palveluista. Turvaako säännös vammaisen henkin liikkumisen?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

29.

Onko 18 §:n 4 momentissa säädettyjen matkojen määrästä säädetty tarkoituksenmukaisesti?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

30.

19 §:ssä säädetään liikkumista tukevien palvelujen toteuttamisesta. Onko säännös tarkoituksenmukainen?

 

x Kyllä

 

Ei

 

Ei kantaa

 

 

31.

20 §:ssä säädetään taloudellisesta tuesta. Onko pykäläs tarpeen säätää nimenomaisesti taloudellisen tuen mntämisestä auton tai muun kulkuvälineen hankintaan (20 § 4 mom.)?

 

x Kyllä

Ei

 

Ei kantaa

 

[Keskeytä]

 

32. Muita huomioita luvusta 3.

 

Selkeyttääkö 12 §:n ja 13 §:n sääntely henkilökohtaisen avun toteuttamista?

Ei siltä osin kuin 13 §:ssä käsitellään kunnan ohjaus- ja neuvontavelvollisuuden laajuutta liittyen työnantajamalliin. Se ei ole ollut selvää myöskään nykyisen lainsäädännön voimassaoloaikana, kuinka laajaan neuvontaan ja ohjaukseen nykyinen VPL:n pykälä velvoittaa sosiaalityöntekijää eikä sitä ole riittävän yksityiskohtaisesti selkiytetty hallituksen esityksessä. Sivulla 118 todetaan, että pykälän 1 mom:ssa velvoitettaisiin kuntaa ohjaamaan ja auttamaan työnantajana toimivaa henkilöä työnantajan velvollisuuksissa ja oikeuksissa. Viranomaisen neuvontavelvollisuus on hallintolakia laajempi. Mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa? Neuvontavelvoitteen tavoitteena olisi turvata työnantajamallilla järjestetyn henkilökohtaisen avun käytännön toteutuminen. Kunnan tulisi yleisen järjestämistavoista ja työnantajamallista tiedottamisen lisäksi jakaa tietoa ja auttaa työnantajaa tarvittaessa saavuttamaan ja löytämään ne tahot mistä työnantaja voi saada apua työoikeudellisissa tilanteissa. Esityksessä viitataan informointiin ja neuvontaan esimerkiksi työterveyshuollon järjestämisestä, palkkahallinnon eri järjestämisvaihtoehdoista, työsuojelusta ja muiden lakisääteisten työnantajavelvoitteiden olemassa olosta. Neuvontaa voitaisiin antaa myös vakuutusten ottamisesta, jotta vammaiselle henkilölle ei aiheutuisi vahinkoa henkilökohtaisen avustajan aiheuttamasta vahingosta. Esityksessä on tarkennettu kunnan kustannettavaksi jäävästä avustajasta aiheutuneista kuluista, joita voi olla esimerkiksi työnantajan ottama vastuuvakuutus avustajan aiheuttamien vahinkojen varalta. Vahingonkorvausvastuuseen liittyvien ongelmien vuoksi täsmentäminen hallituksen esityksessä on tältä osin sinänsä erittäin tarpeellista.

Käytännön soveltamistoiminnan näkökulmasta työnantajamalliin ja kunnan sosiaalityöntekijälle/vammaispalvelulle asetettavan neuvontavelvollisuuden ohjaus/neuvonnan laajuus liittyen työoikeudellisiin kysymyksiin/ongelmiin on tuottanut epäselvyyttä niin vammaispalveluiden asiakkaiden (vaikeavammainen henkilö/työnantaja) kuin vammaispalveluiden työntekijöiden näkökulmasta.

Hallituksen esityksessä sivulla 119 onkin todettu, että kunnan neuvonta ja avustamisvelvollisuuden toteutuminen edellyttäisi, että yhteiskunnassa kehitettäisiin edelleen työnantajamalliin liittyviä neuvontapalveluja. Nykyisin henkilökohtaisen avun keskukset tarjoavat monipuolista apua henkilökohtaisten avustajien työnantajille. Nykytilanteessa muun muassa avustajakeskukset ovat antaneet laajasti neuvoa ja ohjausta liittyen kysymyksessä olevaan työnantajamalliin. Toisaalta asiakkaat tai liitto on lähestynyt kuntia muun muassa väitteillä, että neuvontaa ja ohjausta ei voida ulkoistaa kolmannelle taholle vaan että ohjausta ja neuvontaa on annettava vammaispalvelutoimistosta juuri vedoten mainittuun hallintolain mukaista neuvontavelvollisuutta laajempaan neuvontavelvoitteeseen. Avustajakeskuksien osalta asiakaspuolelta ja/tai liitosta on esitetty väitteitä neuvonnan oikeellisuudesta ja/tai vedottu siihen, että työlainsäädännön tuntemus ja neuvonta vaatisi juridista asiantuntemusta.

Hallituksen esityksessä on mainittu, että sosiaalityöntekijän ei voida olettaa tuntevan työlainsäädäntöä seikkaperäisesti tai omaksuvan työlainsäädännön tai työehtosopimusten yksityiskohtaista juridista tulkintaa. Mitä tällä tarkalleen ottaen tarkoitetaan eli seikkaperäisyydellä tai yksityiskohtaisella juridisella tulkinnalla? Kuitenkin velvoitetaan neuvomaan silloin, kun kysymyksessä ei ole yksityiskohtainen tai seikkaperäinen työlainsäädännön tuntemus? Mikä on rajanveto siihen, minkälaista työlainsäädännön tuntemusta edellytetään ja/tai siihen liittyvää neuvontaa ja ohjausta. Valitut sanamuodot eivät tähän kysymykseen anna vastausta asiakkaan vaatiessa saada asianmukaista neuvontaa ja ohjausta kunnan viranomaiselta. Lisäksi neuvontaa ovat voineet antaa useat muut eri tahot, kuten Heta-liitto, Kynnys ry, työsuojelupiirit, JHL, lakitoimisto, oikeusaputoimisto jne. Aluehallintovirastojen työsuojelupiirit eivät neuvo työehtosopimusasioissa. Mikäli sosiaalityöntekijä velvoitetaan neuvomaan yleisesti muotoillulla lausekkeella, jossa on poissuljettu yksityiskohtainen tai seikkaperäinen neuvonta niin lauseke jättää sijaa kaikenlaisille erilaisille tulkinnoille neuvontavelvollisuuden laajuudesta.

Hallituksen esityksessä on mainittu sivulla 119, että sosiaalityöntekijän velvoitteena on jakaa yleistä tietoa ja auttaa työnantajaa tarvittaessa saavuttamaan ja löytämään ne tahot, mistä työnantaja voi saada apua työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä. Voisiko selvyyden vuoksi mainita hallituksen esityksessä kysymyksessä olevia tahoja esimerkinomaisesti?

Voimavaraedellytyksen poistaminen ei ole tarkoituksenmukaista. Hyvä lisäedellytys on suostumuksen lisääminen työnantajamalliin päädyttäessä sekä se, että asiassa arvioidaan, kykeneekö henkilö suoriutumaan työnantajan vastuista ja velvollisuuksista. Voimavaraedellytyksen voisi ajatella sisältyvän myös tähän määritelmään etenkin kun työnantajana toimiminen ja siihen liittyvien velvoitteiden hoitaminen edellyttää henkilöltä valmiuksia omaan elämänhallintaan ja päätöksentekoon (HE s. 119).

Hyvä lisäedellytys hallituksen esityksessä on lisäksi työnantajalta edellytetty kyky ymmärtää työlainsäädännön työnantajalle asettamaa työnantajan vastuista ja että mikäli työnantajana toimiminen olisi kohtuuttoman vaativaa vammaiselle henkilölle tai lapsen vanhemmalle, ei työnantajamallia voitaisi käyttää.

Valtakunnallisesti ajateltuna edellä mainitut tiukennukset ja edellytykset tullevat kuitenkin aiheuttamaan muutoksia tehtyihin päätöksiin/uudelleen arviointia, koska lienee tunnettu tosiasia, että Suomessa toimii lukuisia vaikeavammaisia henkilöitä työnantajina, joilla ei ole edellä mainittuja edellytyksiä toimia työnantajana. Kerrottuun nähden lienee siten hyvin mahdollista, että tulossa on lukuisia pyyntöjä asiakkailta itseltään palvelutarpeen uudelleen kartoituksen aloittamiseksi ja mainittu liittyy esimerkiksi 29 §:n siirtymäsäännökseen. Asiakkaan vaatimuksesta palvelutarpeen uudelleen arviointi voidaan aloittaa vammaisen henkilön aloitteesta tai silloin, kun se on asiakkaan muuttuneen palvelutarpeen mukaista.

 

 

3000 merkkiä ljellä

 

 

4 luku Muutoksenhaku

 

 

33. Huomioita luvusta 4.

 

Oikaisuvaatimuksesta esitetään säädettäväksi ”Tässä laissa tarkoitetussa asiassa annettuun päätökseen saa vaatia oikaisua kunnalliselta sosiaalihuollosta vastaavalta toimielimeltä siten kuin hallintolaissa (434/2003) säädetään.” Muutoksenhausta olisi yhtenäisyyden vuoksi syytä säätää vastaavalla tavalla kuin muissakin sosiaalihuollon laeissa. Viittaus tulisi olla sosiaalihuoltolakiin ei hallintolakiin, vaikka säädösten sisältö onkin sama.

 

Muutoksenhakuoikeus esitetään koskevan myös palvelujen laajuuden lisäksi henkilökohtaisen avun ja asumista tukevien palvelujen, päiväaikaisen toiminnan sekä liikkumista tukevien palvelujen toteuttamistapaa. Kunnalla on voimassa olevan lainsäädännön perusteella oikeus päättää palvelujen toteuttamistavasta ja tätä kunnan oikeutta ei tule rajoittaa.

23

 

 

 

 

 

3000 merkkiä ljellä

 

 

5 luku Erinäiset säännökset

 

 

34.

25 §:ssä säädetään palveluista perittävistä maksuista ja esityksen liitteenä on luonnos laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n muuttamisesta. Pidättekö säännöstä palveluista perittävistä maksuista tarkoituksenmukaisena?

 

Kyllä

 

x Ei

 

Ei kantaa

 

 

 


35.

29 §:ssä säädetään siirtymäsäännöksistä. Onko säännös tarkoituksenmukainen?

 

Kyllä

 

x Ei

 

Ei kantaa

 

 

36. Muita huomioita luvusta 5.

 

 

Palveluiden maksuttomuuden lisääminen on mahdotonta kuntien nykyisen taloudellisen tilanteen johdosta.

 

Siirtymäsäännöksissä todetaan seuraavaa: Tämän lain voimaan tullessa henkilön palveluja koskevat päätökset, jotka on annettu vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista annetun lain (380/1987) tai kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain (519/1977) perusteella ovat voimassa päätökseen merkityn voimassaoloajan tai kunnes henkilön palveluntarve arvioidaan uudelleen tämän lain tai muun lain mukaisesti. Palvelutarpeen uudelleen arviointi voidaan aloittaa vammaisen henkilön aloitteesta tai kunnan aloitteesta silloin, kun se on asiakkaan muuttuneen palveluntarpeen mukaista. Palvelujen asiakasmaksut peritään aiempien säännösten mukaisesti päätösten voimassaoloajan. Säädöksen soveltaminen johtaa käytännön tasolla pitkäaikaisiin ongelmiin. Asiakkaiden asema muodostuu eriarvoiseksi sen myötä sovelletaanko kehitysvammalainsäädäntöä vai tässä esitettävää uutta lainsäädäntöä. Näin erityisesti palvelujen maksuttomuuden osalta.

 

 

 

 

 

3000 merkkiä ljellä

 

 

Lopuksi

 

 

37.

Voitte tuoda esiin yleisiä näkökulmia hallituksen esitysluonnokseen liittyen. Listatkaa alkuun mielestänne kolme tärkein näkökulmaa.

 

1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3)

 

 

 

 

 

 

 

 


38.

Vastaako esitys vammaisten lasten ja nuorten tarvitsemaan tuen tarpeeseen?

 

Esitys vastaa vammaisten lasten ja nuorten tarvitsemaan tuen tarpeeseen ja on tarpeellinen uudistus

 

 

 

 

 

 

3000 merkkiä ljellä

[Keskeytä]

 

39.

Voitte tuoda esiin kökulmia jatkovalmisteluun liittyen. Listatkaa alkuun mielestänne korkeintaan kolme tärkeintä jatkovalmistelussa selvitettävää tai huomioitavaa seikkaa.

 

1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40.

Mitä uudistuksen toimeenpanossa tulee erityisesti huomioida?

 

 

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmän esitys uudesta vammaislainsäädännöstä, jossa sovitetaan sovittaa yhteen nykyinen vammaispalvelulaki ja kehitysvammalaki uudeksi vammaispalveluja koskevaksi erityislaiksi eri vammaryhmien yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi on sinällään tervetullut uudistus. Työryhmän loppuraportissa on uusina kuntien erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvina palveluina lisätty valmennus ja tuki sekä lyhytaikainen huolenpito, mitkä lisäävät

asiakkaiden määriä ja sitä kautta kustannuksia.

Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelmassa on useita kuntien asemaan vaikuttavaa kohtaa. Hallitusohjelman mukaan kuntien tehtäviä ja velvoitteita puretaan 1 mrd. euron edestä. Hallitus ei anna kunnille lainkaan uusia tehtäviä tai velvoitteita vaalikaudella tai niihin myönnetään 100 % valtionosuus. Mikäli valtionosuuksia leikataan, vähentää hallitus kuntien tehtäviä samassa suhteessa. Sääntelypolitiikan periaatteet uudistetaan vuoden 2015 aikana. Hallitus tekee vuoden 2015 budjettiriiheen mennessä yksityiskohtaisen toimenpideohjelman poistettavista tehtävistä ja velvoitteista sekä antaa ensimmäiset konkreettiset esitykset. Ministeriöt laativat yksityiskohtaiset esitykset kuntien tehtävien ja velvoitteiden poistamiseksi vuoden 2015 loppuun mennessä Hallitusohjelman mukaan uusia tehtäviä ja velvoitteita ei annettaisi kunnille hallituskaudella lainkaan, mutta osaamista ja koulutusta sekä hyvinvointia ja terveyttä koskevat osiot sisältävät paljon kehittämistoimintaa, jota voi olla vaikea panna täytäntöön ilman perinteistä lisäsääntelyä ja -kustannuksia. Vammaislainsäädännön uudistus on tarkoitus ja tarpeellista arvioida uudestaan edellä mainittujen hallitusohjelman periaatteiden mukaan.