Turun kaupungin

päihdepalvelujen

tilinpäätös

2014

 

 

 

 

 

 

 

Turun kaupunki

Päihdetyön yhteistyöryhmä

Sisällys

 

 

1.   Johdanto   3

2.   Turun kaupungin mielenterveys – ja päihdeohjelma sekä päihdepalvelut   6

2.1 Turun kaupungin mielenterveys- ja päihdeohjelma 2010–2015   6

2.2 Turun kaupungin päihdetyö   6

3. Ehkäisevä päihdetyö Turussa 2014   8

3.1. Terveyden edistämisen yksikkö   8

3.2. Ehkäisevän päihdetyön yhdistykset ja järjestöt   10

3.3 Ehkäisevä päihdetyö Turun ammatti-instituutissa   10

4. Korjaava päihdetyö Turussa 2014   11

4.1 Lasten ja nuorten poliklinikan nuorisopoliklinikka   11

4.2. Polikliiniset palvelut (A-klinikka, nuorisoasema)   13

4.3 Turun katkaisuhoito- ja selviämisasema   15

4.4 Päihdepsykiatrian yksikkö   17

4.5 Perusterveydenhuollossa hoidettavat ylläpitopotilaat   19

4.6 Terveysneuvontapiste Milli   19

4.7 Päihdehuollon yksiköt   20

4.7.1 Päihdehuollon omat toimintayksiköt   20

4.7.2 Päihdehuollon tukiasuntoyksiköt   21

4.7.3 Hajautetut tukiasunnot   21

4.7.4 Päihdehuollon ostetut asumispalvelut   21

4.7.5 Päihdehuollon kuntoutumishoidot   22

4.8 Turun yliopistollinen keskussairaala   23

4.8.1 Addiktiopoliklinikka   23

4.8.2 HAL (huumeet, alkoholi, lääkkeet) – poliklinikka   23

4.9 Turun ensi- ja turvakoti ry   23

4.9.1 Ensikoti Pinja   23

5. Yhteenveto   26

Lähteet:   28


1.Johdanto

 

Tähän päihdepalvelujen tilinpäätökseen on koottu Turun kaupungin ja keskeisten yhteistyötahojen päihdepalveluja ja päihdetyötä koskevia tilasto- ja toimintatietoja vuodelta 2014. Raportti pyrkii antamaan kokonaiskuvan Turun päihdetilanteesta, päihteidenkäytön ennaltaehkäisystä ja päihdeongelmien hoidosta.

 

 

Alkoholin kulutus

   

Alkoholin kokonaiskulutusta ja sen kehitystä voidaan käyttää alkoholin haitallisen kulutuksen yleisindikaattorina, koska väestön kuluttaman alkoholin kokonaismäärän ja erilaisten alkoholinkäyttöön liittyvien haittojen välillä on vahva yhteys. Suomessa alkoholin kokonaiskulutus 15 vuotta täyttänyttä kohti lisääntyi yli kolminkertaiseksi vuodesta 1960 vuoteen 2007. Vuodesta 2007 alkoholin kokonaiskulutus on vähentynyt tai pysynyt ennallaan, mikä selittyy alkoholiveron korotuksilla ja hitaalla tai negatiivisella tulokehityksellä. (Indikaattoripankki SOTKAnet. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos)

 

Kuvio 1. Alkoholijuomien kulutus 100-prosenttisena alkoholina 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti 1960- 2013

 

 

Alkoholiongelmat ovat etenkin tiheästi asuttujen asutuskeskusten ja urbaanien alueiden ongelma. Kaupunkikulttuuriin kuuluu haja-asutusalueita läheisemmin elämäntyyli, jossa aikaa vietetään kodin ulkopuolella paikoissa, joissa on myös alkoholitarjoilua, olivat nämä sitten ravintoloita, baareja, yökerhoja tai kulttuuri- tai urheilufoorumeita. Runsas kysyntä synnyttää myös monipuolisen ja runsaan tarjonnan. (Vanhatalo J ym.)

 

Turussa on perinteisesti käytetty valtakunnallista keskiarvoa enemmän päihteitä. Syitä tähän ovat mm. kaupungin koko ja väestörakenne. Huumausaineiden saatavuus on isoissa kaupungeissa helpompaa. Satamakaupunkina Turku toimii kauttakulkukaupunkina myös huumausaineille.

 

 

Taulukko 1. Alkoholijuomien myynti asukasta kohti 100 %:n alkoholina 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti, tilastoitu kulutus/litraa

 

 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

20144

Koko maa

7,7

8,2

10,1

10,5

10,3

10,0

9,7

9,8

9,3

9,1

9,1

Turku

8,4

9,2

9,3

9,6

9,9

9,6

9,4

9

9,1

8,6

9,7

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos, Indikaattoripankki SOTKAnet.

 

Alueellisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (ATH) mukaan turkulaisista 20–54 -vuotiaista peräti 40 prosenttia käyttää liikaa alkoholia. Alkoholin liikakäyttö aiheuttaa terveydellisiä riskejä. Se on myös yksi keskeisimmistä elintapatekijöistä, joka voidaan nähdä sosiaaliryhmien välisten terveys- ja kuolleisuuserojen taustalla; alkoholi selittää miehillä noin neljänneksen väestöryhmien välisistä ns. sosioekonomisista eroista kuolleisuudessa. (Kaikkonen R & co, 2014.)

 

Alkoholin suurkulutuksella on myös mittavia vaikutuksia taloudellisesti yhteiskunnallisella tasolla. Vuonna 2012 alkoholin käyttö aiheutti julkiselle sektorille arviolta 906–1 112 miljoonan euron haittakustannukset. Julkiset alkoholihaittakustannukset kasvoivat noin 1,8 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna. Julkisilla alkoholihaittakustannuksilla tarkoitetaan sellaisia julkiselle sektorille aiheutuneita kustannuksia, joita ei ilman alkoholin käyttöä olisi aiheutunut. Alkoholihaittakustannukset muodostuvat pääosin haittojen hoitamisesta ja korjaamisesta. Pääryhmittäin tarkasteltuna eniten ovat kasvaneet sosiaalihuollon (7,1 %) ja järjestyksen ja turvallisuuden ylläpidon (1,9 %) haittakustannukset. Haittakustannuksista valtaosa aiheutui sosiaalihuollon, eläkkeiden ja sairauspäivärahojen sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpidon kustannuksista. (Jääskeläinen 2012.) Alkoholin liikakäytön aiheuttamia ongelmia ja sen aiheuttamia kustannuksia pystytään ehkäisemään kunnan palvelujärjestelmässä laajasti tehtävällä ehkäisevällä päihdetyöllä, mini-interventioilla terveydenhuollossa sekä varhaisella puuttumisella

 

 

 

Nuorten päihteidenkäyttö Turussa

   

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toteuttaa kahden vuoden välein kattavan kouluterveyskyselyn, johon vastaavat peruskoulujen 8. ja 9. luokkien oppilaat sekä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat. Kouluterveyskyselyjen valossa nuorten humalajuominen on tasaisesti vähentynyt koko 2000-luvun ja toisaalta raittiiden nuorten määrä lisääntynyt.

 

Nuorten asenteet kannabista kohtaan sen sijaan aiheuttavat edelleen huolta. Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan lukiolaisten asenteet näyttävät olevan tiukentumassa, mutta peruskoulun yläluokkalaiset ja ammattiin opiskelevat suhtautuivat kannabiskokeiluihin yhä myönteisemmin. Huolestuttavaa on myös, että nuoret arvioivat huumeiden hankkimisen entistä helpommaksi. (Kouluterveyskysely 2013.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taulukko 2. Nuorten päihteidenkäyttö Turussa

 

Kouluterveyskysely 2013

(suluissa 2011 tilanne)

8.-9.-luokkalaiset

Lukiolaiset

Ammatillinen oppilaitos

Raittiit

 

51 % (43 %)

26 % (21 %)

18 % (15 %)

Käyttää alkoholia viikoittain

6 % (7 %)

10 % (11 %)

17 % (23 %)

Juo itsensä humalaan vähintään kerran kuussa

12 % (14 %)

21 % (24 %)

32 % (38 %)

Kokeillut ainakin kerran marihuanaa tai hasista

9 %

14 %

19 %

 

 

Alkoholilain ja raittiustyölain uudistus

 

Vuonna 2014 uutta alkoholilakia ja raittiustyölakia valmisteltiin pyrkimyksenä puuttua aiempaa paremmin päihdehaittojen syntyyn. Suomeen vuonna 2011 nimetyn hallituksen ohjelman keskeisinä toimenpiteinä ovat olleet alkoholiohjelman jatkaminen, alueellisen koordinaation mallin vakiinnuttaminen, alkoholilain kokonaisuudistuksen valmisteleminen ja alkoholiverotuksen tarkistaminen. (Valtioneuvosto 2011)

 

Raittiustyölain uudistamisen tarkoituksena on paikallisen päihdehaittojenehkäisyn kehittäminen. Lain tavoitteena on ehkäistä ja vähentää alkoholista, huumeista, tupakasta, lääkkeiden väärinkäytöstä ja rahapeleistä ihmisille aiheutuvia haittoja. Tarkoituksena on korvata vuonna 1982 annettu raittiustyölaki kokonaan uudella lailla ehkäisevästä päihdetyöstä. Ehkäisevän päihdetyön lakiluonnos lähetettiin lausunnoille syyskuussa 2014. Laki astuu voimaan 1.12.2015.

 

 

Päihdepalvelujen järjestäminen kunnan tehtävänä

 

 

Päihdeongelmaisten palveluiden ytimen muodostavat avohoitopalvelut, joita täydennetään tarvittaessa laitosmuotoisella katkaisuhoidolla ja pitkäkestoisemmalla

kuntouttavalla laitoshoidolla sekä arjen tukea antavilla päivätoiminnalla, asumispalveluilla ja vertaistuella. Päihdeongelmaiset hakevat apua myös yleisistä sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi osa päihdeongelmaisista ja heidän läheisistään hakee apua vertaistuesta, kuten AA-ryhmistä. Suuremmissa kunnissa on yleensä monipuolisia avo- ja laitosmuotoisia erityispalveluja. Pienemmissä kunnissa on pääasiassa tarjolla sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluissa annettavia palveluja, joita täydennetään tarvittaessa ostopalveluilla. (Valtiovarainministeriö 2012.)

 

Päihdehuoltolain (41/1986) mukaan kunnan tulee järjestää päihdepalvelut kunnassa esiintyvän tarpeen mukaan. Kunnat voivat järjestää palvelut itse tai ostaa muiden tuottamia palveluja. Päihdepalvelut voivat olla joko sosiaali- tai terveydenhuollon palveluja. Sosiaali- ja terveyden

huollon palveluja säätelevät erilaiset lait, mistä syystä toimintaa muun muassa tilastoidaan eri tavoin.

 

Vuoden 2011 lokakuussa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin tehtiin vuorokauden aikana 11 738 päihde-ehtoista asiointia. Eniten asiointeja tehtiin terveydenhuoltoon ja päihdehuollon erityispalveluihin. Päihdehuollon erityispalveluiden asiakasmäärät ovat viime vuosina kuitenkin vähentyneet. Erityisesti siirtymä kuntouttavista laitosmuotoisista palveluista asumispalveluiden suuntaan on nähtävissä, mutta samanaikaisesti myös sairaalahoidon osuus on kasvanyt. Huomionarvoista on myös se, että perusterveydenhuollon avohoidossa näkyy aiempaa päihde-ehtoista asiointia. (Kuussaari ym. 2012.)

2.Turun kaupungin mielenterveys – ja päihdeohjelma sekä päihdepalvelut

 

2.1 Turun kaupungin mielenterveys- ja päihdeohjelma 2010–2015

 

Turun kaupungissa tehtävää päihdetyötä ohjaa vuoden 2015 loppuun asti voimassa oleva Turun kaupungin mielenterveys- ja päihdeohjelma. Ohjelma pohjautuu Kansalliseen mielenterveys- ja päihdesuunnitelmaan 2009–2015 (Mieli 2009) ja sen keskeinen tavoite on palvelujen painopisteen siirtäminen korjaavista erityispalveluista ehkäiseviin lähipalveluihin ja terveyden edistämiseen. Muita tärkeitä päämääriä ovat oikea-aikainen palveluohjaus ja siihen liittyvä hoitoketju- ja poikkihallinnollinen yhteistyö sekä korjaavien erityispalvelujen roolin kehittäminen. Ohjelman toimenpide-ehdotukset on laadittu siten, ettei niiden toteuttamiseksi ole käytettävissä merkittäviä lisäresursseja, vaan niiden toteuttaminen edellyttää kehittämistahtoa eri hallintokunnilta, yksiköiltä ja työntekijöiltä.

 

Mielenterveys- ja päihdeohjelman toteutumista seuraa kaupungissa päihdetyön yhteistyöryhmä. Päihdetyön yhteistyöryhmä on palvelutoimen apulaiskaupunginjohtajan asettama työryhmä, jonka jäsenet koostuvat Turun kaupungin eri hallintokuntien päihdeasioista vastaavista virkamiehistä.

 

Päihdetyön yhteistyöryhmän jäsenet vuonna 2014 olivat:

Toimistopäällikkö Merja Niinimäki (Hyto, sosiaalityön erityispalvelut)

Tulosyksikköjohtaja Jyrki Heikkilä (Hyto, psykiatrinen erikoissairaanhoito)

Ylilääkäri Minna Aromaa (Hyto, lasten ja nuorten poliklinikka)

Tulosyksikköjohtaja Pirjo-Riitta Liuksila (Hyto, ehkäisevä terveydenhuolto)

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen (Hyto, hallinto)

Suunnittelija Minttu Ojanen/ Jenni Tähkävuori (Hyto, terveyden edistämisen yksikkö)

Toiminnanjohtaja Anne-Marie Rautiainen (Vapaa-aikatoimiala, Nuorisopalvelut)

Rehtori Soile Lehto (Sivistystoimiala, ammatillinen koulutus)

Erityispalvelupäällikkö Tea Kiviluoma (Sivistystoimiala, perusopetus)

 

Vuonna 2014 päihdetyön yhteistyöryhmä kokoontui viisi kertaa ja sen puheenjohtajana toimi Merja Niinimäki.

 

 

2.2 Turun kaupungin päihdetyö

 

Ehkäisevä päihdetyö

 

Päihdetyö koostuu ehkäisevästä päihdetyöstä ja korjaavasta päihdetyöstä. Ehkäisevän päihdetyön piiriin kuuluvat yleinen ehkäisy ja riskiehkäisy. Yleinen ehkäisy kohdistuu koko väestöön tai johonkin väestöryhmään. Yleistä ehkäisyä on mm. kaikkien päihteiden käytön aloittamisen ehkäiseminen ja myöhentäminen. Riskiehkäisyn kohderyhmä määritellään sellaisen riskin perusteella, jonka toteutuminen on todennäköinen. Riskiehkäisy on varhaista puuttumista tulevaa ongelmakäyttöä ennustaviin riskitekijöihin. Esimerkkejä riskiehkäisystä ovat alkoholin suurkuluttajien mini-interventiot ja suonensisäisesti huumeita käyttävien neulanvaihto-ohjelmat. Turussa tehtävää ehkäisevää päihdetyötä koordinoi hyvinvointitoimialan alainen terveyden edistämisen yksikkö.

 

 

Korjaava päihdetyö

 

Korjaava päihdetyö on päihdehaittoihin ja niihin johtaneeseen käyttöön kohdistuvat palvelut, ongelmakäytön ja päihderiippuvuuden hoitopalvelut, päihdeongelman uusiutumisen ehkäisy, ongelmakäytön ja päihderiippuvuuden haittojen vähentäminen ja pahenemisen ehkäisy. (Laatutähteä tavoittelemassa, Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit, Stakes 2006.)

 

Varhainen puuttuminen ja avohoito: Alaikäisiä päihdekokeilijoita hoidetaan Turun hyvinvointitoimialan Lasten ja nuorten poliklinikan nuorisopoliklinikalla. Yleisin reitti lasten ja nuorten poliklinikan nuorisopoliklinikan asiakkaaksi kulkee Turun hyvinvointitoimialan hallinnoiman Nuorten selviämisaseman asiakkuuden kautta tai kouluterveydenhoitajan lähetteellä. Aikuisen päihdeongelman laajuuden arvioi asiakkaan oman terveysaseman hoitaja tai lääkäri. Alkoholin riskikäyttäjällä on mahdollisuus mini-interventioon, joka sisältää alkoholinkäytön arvioinnin, laboratoriotutkimukset tarvittaessa, terveysneuvonnan ja seurantakäynnit. Riippuvuusongelmaisten avohoitopalvelut hankitaan A-klinikka-säätiön Länsi-Suomen palvelualueen Turun A-klinikkatoimelta ja Turun nuorisoasemalta, joka palvelee 15–24-vuotiaita asiakkaita.

 

Katkaisuhoito: Katkaisuhoitopalveluja ostetaan Turun A-klinikkatoimen katkaisuhoito ja selviämisasemalta (Katko). Selviämisasemalle asiakas voi tulla oma-aloitteisesti, omaisen saattamana tai yhteistyötahojen ohjaamana. Lähetettä ei tarvita ja selviämisasemalle voi tulla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Selviämisasemalla ei lääkitä, mutta taataan turvallinen paikka päihtymystilasta selviämiseen. Selviämisasemalta asiakas voi siirtyä kotiin tai jatkaa hoitoaan katkaisuhoitoasemalla paikkatilanteen niin salliessa. Vaikeiden päihde- ja mielenterveysongelmaisten katkaisuhoitoa tehdään myös Turun psykiatrian päihdeosastolla.

 

Kuntoutushoidot: Laitoskuntoutusjaksoja ostetaan useilta eri päihdehoitolaitoksilta eri puolilta Suomea. Ennen päihdehuollon laitoskuntoutusta koskevaa päätöksentekoa ,hoitoonohjaus käsitellään pääsääntöisesti moniammatillisessa päihdetiimissä, jossa on edustus sekä sosiaali- että terveydenhuollosta. Moniammatillinen päihdetiimi ei tee päätöksiä vaan antaa suosituksen hoidosta ja mahdollisesti myös hoitopaikasta. Sosiaalityöntekijä tekee aina kuntoutushoidosta viranhaltijapäätöksen.

 

Päihdeongelmaisten raskaana olevien ja päihdeäitien hoito on keskitetty Tyksin

HAL-poliklinikalle (Huumeet – Alkoholi – Lääkkeet – poliklinikka).

 

Päihdeongelmaisten äitien ja perheiden palvelua hankitaan myös Turun Ensi- ja turvakoti ry:ltä. Ensikoti Pinja on päihdeongelmien hoitoon erikoistunut kuntoutusyhteisö raskaana oleville tai vastikään synnyttäneille naisille ja heidän lapsilleen. Avopalveluyksikkö Olivia on tarkoitettu päihdeongelmaisille raskaana oleville tai vastikään synnyttäneille naisille sekä heidän lapsilleen sekä lasten isille.

 

Korvaushoito: Turun kaupungin hyvinvointitoimiala tuottavaa opiaattiriippuvaisten hoidon yhteistyössä Tyksin addiktiopoliklikan kanssa. Turkulaisille potilaille tehdään omalla terveysasemalla alustava hoidontarpeen arvio, jonka perusteella kirjoitetaan lähete addiktiopoliklinikalle. Addiktiopoliklinikka tekee opiaattiriippuvaisten potilaiden vieroitus- ja korvaushoitoarviot, minkä jälkeen turkulaiset potilaat siirtyvät korvaushoitoon Turun psykiatriseen erikoissairaanhoidon korvaushoitopoliklinkalle ja edelleen mahdollisesti omalle terveysasemalle.

 

Asumispalvelut: Turun hyvinvointitoimialan sosiaalityön tulosalue järjestää päihdeongelmaisten ensisuoja- ja asumispalvelut. Niitä tuotetaan itse sekä hankitaan ostopalveluina yksityisiltä toimijoilta.

 

Haittojen ehkäisy: Päihdehoitopalvelujen rinnalla Turussa toimii kaksi päihteidenkäyttäjille tarkoitettua matalan kynnyksen palvelua, joiden ensisijaisena tavoitteena on päihdehaittojen vähentäminen: Ruiskuhuumeidenkäyttäjille tarkoitettu terveysneuvontapiste Milli sekä asunnottomille ja päihdeongelmaisille tarkoitettu Sirkkalan päiväkeskus.

 

3. Ehkäisevä päihdetyö Turussa 2014

 

 

3.1. Terveyden edistämisen yksikkö

 

Vuonna 2014 ehkäisevän päihdetyön suunnittelija järjesti päihdekoulutuksia hyvinvointitoimialan henkilökunnalle ja muille työntekijäryhmille, kokosi Turun päihdepalvelujen tilinpäätöksen 2013 ja toimi puheenjohtajana sekä Pakka-toimintamallin tarjontatyöryhmissä että Varsinais-Suomessa päihdekoulutuksia järjestävässä Halko-ryhmässä. Suunnittelija toimi myös Turun kaupungin päihdetyön yhteistyöryhmän ja henkilökunnan päihdetyöryhmän valmistelijana ja sihteerinä sekä osallistui lukuisiin muihin työryhmiin. Suunnittelija valmisteli sosiaali- ja terveyslautakunnalle hyvinvointitoimialan avustukset sekä koordinoi järjestöjen kanssa tehtävää yhteistyötä..

 

 

Nuorten selviämisasema

 

Nuorten selviämisaseman toiminnan tarkoituksena on auttaa nuorta tilanteessa, jossa hän on päihteiden vaikutuksesta menettänyt käyttäytymisensä kontrollin ja vaarassa vahingoittaa itseään tai toista ihmistä. Nuorten selviämisasema toimii poliisilaitoksen putkatiloissa ja on auki kouluvuoden aikana perjantai- ja lauantai -iltaisin klo 20.30 – 02.00. Talvikauden aikana selviämisasemalla työskentelee kaksi työntekijää, joista toinen on terveydenhoitaja/sairaanhoitaja ja toinen sosiaalityöntekijä tai muu sosiaali- ja terveysalan ammattilainen. Kesäkaudella selviämisasemalla työskentelee kolme tai neljä työntekijää. Selviämisasema on auki kesäkauden rock tapahtumien aikana.

 

Jokaisesta asiakkaana olleesta nuoresta tehdään lastensuojelu-ilmoitus. Turkulaiset nuoret ohjataan arviointikäynnille lasten ja nuorten poliklinikan nuorisopoliklinikalle. Ulkokuntalaisista asiakkaista ilmoitus tehdään kotikunnan sosiaalitoimistoon, joka määrittää nuorelle tehtävät jatkotoimenpiteet. Suurin osa ulkokuntalaisista nuorista on kotoisin Turun lähikunnista. Turku on solminut kahdeksan lähikunnan/kuntayhtymän kanssa sopimuksen siitä, että ne korvaavat selviämisasemalle päätyneistä nuoristaan aiheutuneet kulut.

 

 

Taulukko 3. Nuorten selviämisaseman asiakastilastot

 

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakaskäyntejä yht., joista

182

262

162

206

165

Turkulaisten käyntejä

157

177

111

125

122

Ulkokuntalaisten käyntejä

25

85

51

81

53

Asiakkaiden

sukupuolijakauma

67 % poikia

33 % tyttöjä

61 % poikia

39 % tyttöjä

48 % poikia

52 % tyttöjä

52 % poikia

48 % tyttöjä

60 % poikia

40 % tyttöjä

Kävijöiden keski-ikä

16,7 vuotta

16 vuotta

15,8 vuotta

15,9 vuotta

16 vuotta

Kävijöiden ikähaarukka

 

 

12–17

13–17

12–17

Menot

82 826 €

84 591 €*

81 515 €*

71 774 €*

73 462 €*

*Summa sisältää Millin erikoissairaanhoitajan palkan eikä se sisällä kuntalaskutuksen tuloja.

 

 

 

 

 

Koulujen päihdekasvatus

 

Terveyden edistämisen yksikössä toteutettiin vuosina 2010–2012 koulujen päihdekasvatuksen kehittämishanke, jossa rakennettiin koulutusyhteistyömalli lasten ja nuorten päihdekasvatuksen toteuttamiseksi Turussa. Hankkeen aikana luotiin pysyvä käytäntö Turun hyvinvointitoimialan terveyden edistämisen yksikön, alueen korkeakoulujen ja Turun perusopetuksen koulujen välillä kattavan ja laadukkaan päihdekasvatuksen toteuttamiseksi.

 

Vuonna 2014 terveyden edistämisen yksikkö koulutti 11 Turun ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijaa päihdekasvattajiksi, jotka jalkautuivat pitämään päihdekasvatusoppitunteja Turun alakoulujen kuudesluokkalaisille. Yhteensä 3x 90 min tunnit pidettiin 15 luokalle. Oppitunnit täydentävät koulujen perinteistä opetussuunnitelmiin sisältyvää päihdeopetusta päihteiden käytön aloittamiselta ja päihdeongelmilta suojaavien tekijöiden vahvistamisen näkökulmasta.

 

Hankkeen aikana rakennetun mallin eri osat ja sisältö on kuvattu yksityiskohtaisesti Päihdetietoa ja taitoa -julkaisussa, jotta hankkeen tuotoksia voitaisiin hyödyntää muuallakin nuorten päihdekasvatuksessa.

 

Pakka-toiminta

 

Syksyllä 2014 Turussa aloitettiin Pakka-toiminta. Pakassa alueelliset toimijat (elinkeinonharjoittajat ja viranomaiset) yhdistävät osaamisensa ehkäistäkseen paikallisia alkoholihaittoja. Kysynnän ehkäisyn lisäksi mallissa painotetaan saatavuuden sääntelyä. Toimintamallissa pyritään kohti vastuullista anniskelua ja myyntiä sekä tehostetaan omavalvontaa ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Syksyn aikana Pakka-toiminnassa muodostettiin tarjontatyöryhmät, joissa ovat edustajat vähittäismyyntiliikkeistä, ravintoloista, poliisista, alkoholihallinnosta, palvelualojen ammattiliitosta (Pam), matkailu- ja ravintolapalvelu ry:stä (Mara) ja Turun kaupungin eri toimipisteistä. Toimintaa koordinoi Turun kaupungin ehkäisevä päihdetyö.

 

Kampanjat ja koulutukset

 

Turussa toimii päihdehoidon ja ehkäisevän päihdetyön asiantuntijoista koottu nuorten päihdemyrkytysten ehkäisytyöryhmä (Myky-ryhmä), jonka tehtävänä on reagoida kentältä tuleviin tarpeisiin nuorten päihteidenkäytön ehkäisemiseksi. Ryhmään kuuluvat Lounais-Suomen poliisi, Turun vapaa-aikatoimialan Nuorten palvelut, Turun hyvinvointitoimialan terveyden edistämisen yksikkö ja lasten ja nuorten poliklinikan nuorisopoliklinikka, A-klinikkasäätiön Turun nuorisoasema ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri. Perinteinen, alkoholin välittämisen ehkäisyyn painottuva Älä välitä -kampanja järjestettiin keväällä 2014 keskusta-alueella ja syksyllä ehkäisevän päihdetyön viikolla Länsikeskuksen Citymarketissa. Kampanjassa yläkoulujen tukioppilaat jakoivat aikuisille esitteitä ja muistuttivat, ettei alaikäisille tulisi välittää alkoholia.

 

Halko-ryhmän tehtävänä on kartoittaa Varsinais-Suomessa päihdekoulutuksen tarvetta, järjestää alueellisesti tarkoituksenmukaisia koulutuksia sekä tiedottaa päihdekoulutuksista. Koulutuksia järjestetään ryhmän toimesta sekä yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Halko-ryhmän jäsenet ovat alueen päihdehoitoyksiköiden edustajia ja muita asiantuntijoita. Vuonna 2014 Halko-ryhmä järjesti koulutuksen muuntohuumeista.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Ehkäisevän päihdetyön yhdistykset ja järjestöt

 

Turussa toimii useita ehkäisevää päihdetyötä tekeviä yhdistyksiä ja järjestöjä, joista seuraavat saivat vuonna 2014 sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämää Kansanterveystyötä, ehkäisevää päihdetyötä ja sosiaalista hyvinvointia tuottavien yhdistysten avustusta:

 

Kristillinen Yhdistys Toivo ry

Kunnon Elämä Turun Aluekeskus ry

Lounais-Suomen Liikenneturvallisuustyön keskus ry

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri ry

Markku Juhani Fingerroosin säätiö

Naistenkartano ry

Operaatio TOIVO ry

Raittiusyhdistys Taimi II

Raittiusyhdistys Toivo II

RS- Ajovalistus ry

Suomen Pelastusarmeijan säätiö / Turun päiväkeskus

Terveys ry Turun seudun alueyhdistys

Tietu ry

Turun A-kilta ry

Turun Alueen Elämäntapayhdistys ry

Turun ETRA ry

Turun Katulähetys ry

Turun Valkonauha ry

Varsinais-Suomen Raittiuspiiri ry

Varsinais-Suomen Sininauha ry

 

 

Turun sosiaali- ja terveyslautakunta (ent. peruspalvelulautakunta) tukee kansanterveystyötä, ehkäisevää päihdetyötä ja sosiaalista hyvinvointia tuottavien yhdistyksiä vuosittain haettavilla avustuksilla. Lautakunnan ja yhdistysten välisen yhteistyön pääpaino on Turun kaupungin omaa palveluntuotantoa täydentävien toimintojen avustamisessa.

 

 

Taulukko 4. Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustukset ehkäisevän päihdetyön yhdistyksille

 

2010

2011

2012

2013

2014

Avustukset

120 000 €

120 000 €

116 000 €

116 000 €

110 650 €

 

 

Viikolla 45 vietettiin valtakunnallista ehkäisevän päihdetyön viikkoa teemalla ”Kenet sinä teet onnelliseksi”. Viikon aikana järjestöt ja terveyden edistämisen yksikkö järjestivät yhteistyössä Hansa-torilla kampanjan aiheen nostamiseksi esille.

 

 

3.3 Ehkäisevä päihdetyö Turun ammatti-instituutissa

 

 

Turun ammatti-instituutin kahdeksassa eri koulutalossa on toteutettu ehkäisevää päihdetyötä sekä osana opetusta, että erillisinä tapahtumina ja teemapäivinä. Myös vanhempainilloissa on ollut esillä ehkäisevän päihdetyön teemoja.

 

Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ovat ehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön valinnaisessa tutkinnon osassa saaneet vertaispäihdekasvattajakoulutuksen, joka on toteutettu yhteistyössä MLL:n kouluttajan kanssa. Koulutuksen jälkeen opiskelijat ovat toteuttaneet toiminnallisia päihdekasvatustunteja ensimmäisen vuoden opiskelijaryhmille.  Päihdekasvatustunteja oli toteuttamassa 40–45 lähihoitajaopiskelijaa. 

Varhaisen puuttumisen mallia (VARPU-ryhmä) toteutetaan ryhmänohjaajan opinto-ohjaajan toimesta, jos herää huoli opiskelijasta tai hänen opintojensa etenemisestä. Tarvittaessa opiskelija ohjataan hakemaan apua terveydenhoitajalta, kuraattorilta, psykologilta tai koululääkäriltä. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa käydään terveydenhoitajan vastaanotolla henkilökohtaista keskustelua nuoren päihteidenkäytöstä nuoren esitäyttämän lomakkeen pohjalta.

 

Ehkäisevään päihdetyöhön liittyviä tapahtumia ammatti-instituutissa:

 

oPäihdepäivä "Mä en ota, kiitos"

okoulupoliisin luennot

ohyvinvointimessut

oykkösten futisturnaus

oelämän eväitä kolmosille

oystävänpäivän tempaukset

oryhmäytyspäivät

oamissoudut

oliikunta- ja toimintapäivät

oRaide ryn tunti kaikille perustutkintoa opiskeleville 2.vuoden opiskelijoille Aninkaisissa.

 

 

4. Korjaava päihdetyö Turussa 2014

 

 

4.1 Lasten ja nuorten poliklinikan nuorisopoliklinikka

 

Lasten ja nuorten poliklinikan yhteydessä toimiva nuorisopoliklinikka on Turun kaupungin hyvinvointitoimialan erikoissairaanhoidon yksikkö. Poliklinikalla hoidetaan turkulaisia alle 18-vuotiaita nuoria, joilla on varhaisen vaiheen päihteiden käyttöä. Nuorisopoliklinikan tavoitteena on ehkäistä päihteiden käytöstä aiheutuvia terveydellisiä ja sosiaalisia haittoja, päihderiippuvuuden syntymistä sekä nuorten syrjäytymistä.

 

Poliklinikalla on kehitetty alle 18-vuotiaille tarkoitettu varhaisen puuttumisen interventiomalli, joka perustuu motivoivaan haastatteluun ja kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan. Hoito-ohjelma pohjautuu yhdysvaltalaiseen Cannabis Youth Treatment -ohjelmaan, joka on muokattu Suomen oloihin soveltuvaksi. Hoito-ohjelmaan sisältyy lääkärin ja hoitajan arviokäynti perheelle, nuorelle yhdeksän yksilökäyntiä, vanhemmille/huoltajille oma käynti sekä perheen yhteinen päätöskäynti hoitajan vastaanotolla. Lisäksi intervention jälkeen on neljä seurantakäyntiä vuoden aikana. Interventiokäynteihin sisältyy tarvittaessa huumeseulanäytteiden ottaminen. Osa nuorista käy läpi lyhennetyn interventio-ohjelman.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taulukko 5. Nuorisopoliklinikan asiakkaat

 

 

2012

2013

2014

Suoritteiden määrä

1307

1421

1702

Lähetteiden määrä

205

246

228

Käynnit yhteensä

1128

1013

1199

Arviokäyntejä

142

196

197

– yksilökäyntejä

523

533

531

– perhekäyntejä

24

37

42

– verkostokäyntejä

32

24

36

– seurantakäyntejä

15

3

15

– puhelinkäyntejä

179

408

503

Jatko-ohjaus muualle

0

0

3

Hoidon keskeyttäneet

1

1

3

Huumeseuloja,

308

380

391

joista positiivisia

60

90

126

Lastensuojeluilmoituksia

45

74

103

Kannabis kokeilu/käyttö

92

736*

1099

Huumeiden iv-käyttö

0

0

0

*Luku sisältää tulleet lähetteet 94 kpl, otetut huumeseulat ja edell. vuodelta siirtyneiden käynnit ja huu-meseulat

 

 

Taulukko 6. Nuorisopoliklinikan menot (brutto)

 

 

2012

2013

2014

Menot

(palkat, laboratoriokulut, pikatestit)

 

109 800 €

 

109 654 €

 

112 615 €

 

 

Nuorisopoliklinikalle tuli vuonna 2014 lähetteitä kaikkiaan 228 kpl. Eniten lähetteitä tuli Nuorten selviämisasemalta (109 kpl) ja toiseksi eniten poliisilta (55 kpl). Lähettämisen syynä oli 57 %:lla (136 kpl) alkoholin käyttö. Kannabis tai sen käytön epäily oli lähettämisen aiheena 39 prosentissa tapauksista (93 kpl).

 

 

Kuvio 2. Nuorisopoliklinikan saapuneet lähetteet lähettäjän mukaan   

 

Excel-taulukko

 

Nuorisopoliklinikan tyypillinen asiakas oli iältään 15–17 –vuotias. Nuorin asiakas vuonna 2014 oli 10-vuotias.

 

Kuvio 3. Nuorisopoliklinikan asiakkaitten ikäjakauma

 

-

Excel-taulukko

 

 

4.2. Polikliiniset palvelut (A-klinikka, nuorisoasema)

 

Turun kaupunki ostaa päihdehuollon polikliiniset palvelut ostopalvelusopimuksella A-klinikkasäätiön Länsi-Suomen palvelualueelta. Avohoitopalveluja tuottavat Turun A-klinikka ja nuorisoasema sekä Salon A-klinikka.

 

Turun A-klinikka ja nuorisoasema sekä Salon A-klinikka ovat avohoitopoliklinikoita, joka palvelevat Turun ja Salon sekä ympäristökuntien asukkaita alkoholi-, lääke-, huume- ja sekakäyttöongelmissa sekä peli- ja nettiriippuvuusongelmissa. A-klinikoiden asiakkaina ovat riippuvuusongelmaiset sekä heidän läheisensä, joille tarjotaan tuki- ja neuvontapalveluja. Nuorisoaseman palvelut ovat suunnattu Turun ja ympäristökuntien alle 25-vuotiaille riippuvuusongelmaisille nuorille ja heidän läheisilleen.

 

 

Taulukko 7. A-klinikan ja Nuorisoaseman turkulaiset asiakkaat yhteensä

 

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakkaiden määrä

 

 

 

 

 

A-klinikka

1 121

1 031

938

971

901

Nuorisoasema

236

246

213

233

244

Yhteensä

1 357

1 277

1 151

1 204

1 145

Käyntien määrä

 

 

 

 

 

A-klinikka

10 964

8976

8 305

9 026

8 265

Nuorisoasema

2 533

2 903

2 740

3 203

3 018

Yhteensä

13 497

11 879

11 045

12 229

11 283

 

   


Turun A-klinikka ja nuorisoasema sekä Salon A-klinikka ovat avohoitopoliklinikoita, joka palvelevat Turun ja Salon sekä ympäristökuntien asukkaita alkoholi-, lääke-, huume- ja sekakäyttöongelmissa sekä peli- ja nettiriippuvuusongelmissa. A-klinikoiden asiakkaina ovat riippuvuusongelmaiset sekä heidän läheisensä, joille tarjotaan tuki- ja neuvontapalveluja. Nuorisoaseman palvelut ovat suunnattu Turun ja ympäristökuntien alle 25-vuotiaille riippuvuusongelmaisille nuorille ja heidän läheisilleen.

 

 

Taulukko 8. Turun A-klinikan tilastot (koskee myös muita kuin turkulaisia asiakkaita)

 

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakkaita

1 275

1 245

1 186

1 163

1 140 

Käyntejä

12 380

10 564

10 296

10 213

9 946 

Sukupuoli

 

 

 

 

 

Naisia

418

(33 %)

439

(35 %)

408

(34,5 %)

426

(34,1 %)

433

(38 % )

Miehiä

844

806

778

822

 707

Ikäjakauma

 

 

 

 

 

alle 20v.

0

0

3

2

20–24

7

5

21

25

 26

25–29

174

154

129

131

 117

30–39

327

310

291

321

 370

40–49

351

325

300

298

 364

50–59

293

303

286

291

 372

60–64

69

83

83

98

 127

65 ja yli

54

62

71

82

 83

ei tietoa

-

3

2

-

 -

Riippuvuus

 

 

 

 

 

Alkoholi

1 012

993

934

946

 989

Huumeet

121

91

84

99

 107

Lääkkeet

17

20

32

24

 32

Sekakäyttö

81

71

73

85

 112

Peliriippuvuus tms.

28

33

33

52

 43

läheinen / muu

9

6

8

9

 24

ei tietoa

7

31

22

8

 8

Hoitoontuloajankohta

 

 

 

 

 

Uusia asiakkaita (ko. vuonna hoitoon tulleita)

154

202

123

149

 37 (3kk)*

Vanhoja asiakkaita (edellisenä vuonna tai aikaisemmin hoitoon tulleita)

1 121

1 043

1 063

1 014

572(3kk) *

 

*Tiedot koskevat kolmen kuukauden ajanjaksoa

 

Työntekijät: 1 yksikköjohtaja, 1 alueen ylilääkäri, 1 vastaava sairaanhoitaja, ½ lääkäriä, 2 sairaanhoitajaa, 6 sosiaaliterapeuttia, 2 toimistosihteeriä, 1 alueen atk-vastaava.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taulukko 9. Turun Nuorisoaseman tilastot

(koskee myös muita kuin turkulaisia asiakkaita)

 

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakkaita yhteensä

305

316

285

306

323

Nuoria

229

223

212

172

70*

Nuorten vanhempia

57

57

58

36

31*

Muita

19

36

15

9

3*

Käyntejä yhteensä

3 585

3 386

3 323

3 263

3 598

Nuorten

2 972

2 843

2 759

2 885

328*

Nuorten vanhempien

431

387

481

315

31*

Muiden

182

156

83

63

8

Sukupuoli

 

 

 

 

 

Tyttöjä

97

(42 %)

85

(38 %)

123

(43 %)

151

(49 %)

159

(49 %)

Poikia

132

138

162

155

164

Ikäjakauma

 

 

 

 

 

15 vuotta ja nuoremmat

0

1

1

2

0

16–17

8

13

21

21

14

18–19

39

35

29

45

43

20–24

140

121

146

128

135

25–29

42

53

28

55

64

30 ja yli

0

0

60

65

67

Riippuvuus

 

 

 

 

 

Alkoholi

66

57

58

68

62

Huumeet

92

87

73

85

90

Lääkkeet

2

2

5

4

9

Sekakäyttö

52

46

39

51

40

Peliriippuvuus tms.

17

26

31

27

20

Hoitoontuloajankohta

 

 

 

 

 

Uusia asiakkaita (ko. vuonna hoitoon tulleita)

115

223

144

42

7*

Vanhoja asiakkaita (edellisenä vuonna tai aikaisemmin hoitoon tulleita)

190

93

141

264

 

*Tiedot koskevat kolmen kuukauden ajanjaksoa

 

Henkilöstö: 1 yksikköjohtaja (yhteinen A-klinikan kanssa), 1 vastaava sosiaaliterapeutti, ½ lääkäriä, 2 sosiaaliterapeuttia, 1 sairaanhoitaja, 1 ohjaaja.

 

 

4.3 Turun katkaisuhoito- ja selviämisasema

 

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala hankkii päihderiippuvaisten katkaisuhoitopalvelut ostopalvelusopimuksella Turun / Salon katkaisuhoito- ja selviämisasemilta. Katkaisu- ja selviämishoitoasemat ovat yli 18-vuotiaille päihdekierteen katkaisuun ja vieroitusoireiden hoitoon tarkoitettuja palvelulaitoksia. Hoidon tavoitteena on päihdekierteen katkaisu, vieroitusoireiden hoitaminen sekä jatkohoidon suunnittelu.

 

 

 

Taulukko 10. Turkulaiset asiakkaat Turun katkaisuhoitoasemalla

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakkaat

495

470

447

474

452

Hoitovuorokaudet

 

5 481

4 784

4 756

4 735

 

 

Taulukko 11. Katkaisuhoitoaseman tilastot

(koskevat myös muita kuin turkulaisia asiakkaita)

 

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakkaita

640

646

600

631

667

Hoitojaksoja

968

1033

875

1 325

1 068

Hoitovuorokausia

6 665

7 262

6 245

 6 088

6 700

Sukupuoli

 

 

 

 

 

Naisia

141

(22 %)

156

(24 %)

143

(24 %)

 145

160

Miehiä

499

490

457

 486

507

Ikäjakauma

 

 

 

 

 

19 ja nuoremmat

5

4

4

 4

4

20–24

22

32

38

 35

37

25–29

64

58

62

 53

52

30–39

106

108

117

 128

134

40–49

172

176

143

 126

121

50–59

175

170

148

 170

193

60–64

59

53

55

 67

73

65 ja yli

36

45

33

 47

52

Riippuvuus

 

 

 

 

 

alkoholi

533

524

449

 482

539

huumeet

49

59

71

 76

95

lääkkeet

4

8

12

 6

5

sekakäyttö

54

55

68

 65

28

peliriippuvuus

 

-

0

 0

0

muu / ei tietoa

 

-

0

 1

0

 

Henkilöstö: 1 yksikköjohtaja, 1 palveluohjaaja, 1 lääkäri, 1 vastaava sairaanhoitaja, 1.9.2012 alkaen 7 sairaanhoitajaa, 1.12.2013 alkaen 9 ohjaajaa, 4 muuta työntekijää.

 

 

 

Taulukko 12. Turkulaiset asiakkaat Turun selviämisasemalla

 

 

2014

Asiakkaat

562

Hoitovuorokaudet

760

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taulukko 13. Selviämisaseman tilastot (koskevat myös muita kuin turkulaisia asiakkaita)

 

 

2014

Asiakkaita

512

Hoitojaksoja

902

Hoitovuorokausia

920

Sukupuoli

 

Naisia

114

Miehiä

398

Ikäjakauma

 

19 ja nuoremmat

2

20–24

30

25–29

15

30–39

65

40–49

91

50–59

162

60–64

72

65 ja yli

75

Riippuvuus

 

alkoholi

483

huumeet

22

lääkkeet

1

sekakäyttö

6

peliriippuvuus

0

muu / ei tietoa

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.4 Päihdepsykiatrian yksikkö

 

Päihdepsykiatrian yksikkö kuuluu Turun kaupungin hyvinvointitoimialan erikoissairaanhoidon psykoosin hoidon palveluihin. Yksikön muodostavat päihdepsykiatrian poliklinikka, päihdepsykiatrian osasto A3 sekä korvaushoitopoliklinikka. Hyvinvointitoimialan omien yksiköiden lisäksi päihdepsykiatrian yksikkö tuottaa palveluita kaupungin muille organisaatioille sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kunnille sopimuksen mukaan.

 

Päihdepsykiatrian poliklinikalla tehdään päihteiden käyttäjien hoidon tarpeen arviointia, suunnittelua ja toteutusta sekä verkostotyötä alueen muiden päihdetoimijoiden ja lastensuojelun kanssa. Hoito painottuu huumeidenkäyttäjien vieroitushoitoihin, joihin sisältyy lääkehoidon lisäksi supportiivista terapiaa ja perhetyötä.

 

Osasto A3 on 12-paikkainen suljettu psykiatrinen vuodeosasto, jonka tehtävänä on tutkia ja hoitaa vakavista mielenterveys- ja päihderiippuvuusongelmista kärsiviä potilaita (18-64v). Se vastaa ensisijaisesti turkulaisten ympärivuorokautisista päihdepsykiatrisista osastopalveluista.

 

Korvaushoitopoliklinikka toteuttaa opioidiriippuvaisten korvaushoitoa, joka perustuu asetukseen (33/2008). Korvaushoito perustuu hoitosuunnitelmaan, jossa potilaslähtöisesti määritellään hoidon tavoitteet ja sisältö. Korvaushoito on joko kuntouttavaa, päihteettömyyteen tähtäävää hoitoa tai potilaan elämänlaadun parantamiseen ja terveyshaittojen vähentämiseen tähtäävää, haittoja vähentävää hoitoa. Hoito on integroitua hoitoa, jossa yhdistyy opioidiriippuvuuden hoidon lisäksi psykososiaalinen hoito. Hoidoissa käytetään korvaushoitolääkkeenä joko metadonia tai buprenorfiinia/naloksonia sisältäviä lääkeaineita Hoitotakuu on toteutunut kaikkien potilaiden kohdalla ja he ovat saaneet hoitotakuun puitteissa ensimmäisen käyntiajan. Osa korvaushoitoon suunnitelluista potilasta eivät kuitenkaan ole aloittaneet hoitoa potilaasta johtuvista syistä.

 

 

 

 

Taulukko 14. Päihdepsykiatrisen yksikön asiakasmäärät

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Päihdepsykiatrian osasto A3

 

 

 

 

 

Yksittäisiä asiakkaita

227

231

196

178

189

Hoitojaksoja

304

319

247

260

241

Avohoitokäyntejä*

529

 

911

52

28

turkulaiset asiakkaat

 

 

191

164

181

turkulaisten hoitovuorokaudet

 

 

3 418

3 290

3 681

Ulkopaikkakuntalaisten hoitojaksoja

1

5

5

1

10

Päihdepsykiatrian poliklinikka

 

 

 

 

 

Yksittäisiä asiakkaita

191

266

272

264

261

Poliklinikkakäyntejä

2 096

2 341

2 255

2 699

2 652

turkulaiset asiakkaat

 

 

269

260

252

turkulaisten pkl-käynnit

 

 

2 324

2 663

 

Korvaushoitopoliklinikka

 

 

 

 

 

Yksittäisiä asiakkaita

110

132

147

143

162

turkulaiset asiakkaat

 

 

146

141

161

Ulkopaikkakuntalaisten hoitojaksoja

3

3

2

4

3

Poliklinikkakäyntejä

20 549

22 644

23 374

24 690

25 318

turkulaisten poliklinikkakäynnit

 

 

 

24 641

25 290

Vuoden lopussa poliklinikalla

hoidossa potilaita

81

93

94

86

108

Metadoni-potilaita

24

26

25

31

29

Suboxone-potilaita

55

63

68

67

79

Subutex-potilaita

3

3

1

-

0

* Käynnit ovat jälkipoliklinikkakäyntejä (lääkärin ja/tai hoitajan tapaaminen), ja ns. poliklinikan töitä (seulojen otto, lääkkeiden jako, puhallutus jne.), joita osasto hoitaa virka-ajan ulkopuolella.

 

 

Taulukko 15. Päihdepsykiatrisen yksikön menot (netto)

 

2010

2011

2012

2013

2014

Päihde- ja korvaus-hoitopoliklinikat

752 958 €

730 272 €

796 188 €

887 379 €

834 560 €

Osasto A3

1 247 556 €

1 249 029 €

1 231 386 €

1 143 820 €

1 224 124 €

Päihdepsykiatrian yksikkö yhteensä

 

2 000 514 €

 

1 979 301 €

 

2 027 574 €

 

2 031 199 €

 

2 058 684 €

 

 

 


4.5 Perusterveydenhuollossa hoidettavat ylläpitopotilaat

 

Terveysasemilla toteutetaan kuntouttavan korvaushoidon jälkeen tapahtuva opioidiriippuvaisten potilaiden jatkohoito, joka painottuu lääkehoidon toteuttamiseen. Terveysasemilla hoidettuja korvaushoitopotilaita oli vuonna 2014 yhteensä 84.

 

Taulukko 15. Perusterveydenhuollossa hoidettavat ylläpitopotilaat

 

Asiakkaiden määrä

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Vuoden lopussa

63

66

62

65

60

84

 

 

4.6 Terveysneuvontapiste Milli

 

 

Terveysneuvontapiste Milli toimii suonensisäisesti huumeita käyttävien neuvontapisteenä. Toiminnassa noudatetaan suomalaisen terveysneuvontapisteen periaatteita. Näitä ovat 1) mahdollisuus asioida nimettömänä, 2) ruiskujen ja neulojen vaihtotoiminta sekä 3) mahdollisuus osallistua tukikeskusteluihin. Toiminnan tavoitteena on ehkäistä veriteitse tarttuvien tautien leviämistä, parantaa aineiden käyttäjien elämänlaatua sekä tavoittaa käyttäjiä tarjoamalla heille mahdollisimman helposti lähestyttävä paikka ja näin madaltaa myös kynnystä hoitoon hakeutumiselle.

 

Millin toiminta on osa Turun kaupungin hyvinvointitoimialaa. Millissä työskentelee yhden terveydenhoitajan lisäksi terveydenhuollon eri toimipisteiden työntekijöitä vuorotellen. Näiden henkilöiden palkkakustannukset eivät sisälly Millin budjettiin. 

 

Asiakaskäynnit ovat laskeneet edelleen vuodesta 2013, mutta ruiskuja ja neuloja vaihdettiin enemmän kuin edellisenä vuonna. Asiakkaille on tarjottu A- ja B-hepatiittirokotuksia edellisten vuosien tapaan. Rokotuskattavuus on vanhojen asiakkaiden keskuudessa ollut erinomainen ja myös uusia asiakkaita on saatu hyvin rokotettua.

 

Millissä jaetaan kondomeja ja liukuvoidetta. Lisäksi lääkäri on ollut tavoitettavissa

2 tuntia viikossa ja se on mahdollistanut myös raskauden ehkäisykapseleiden asentamisen sitä haluaville. Millin henkilökunnan psykiatrinen sairaanhoitaja hoitaa säännöllisesti kahtena päivänä viikossa terveyskeskuksen korvaushoitopotilaita.

 

Taulukko 16. Millin asiakkaat ja menot

 

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakaskäyntejä yht.

joista

6 911

8 649

8 539

5 952

5 861

Ulkokuntalaisten käyntejä

894

1 216

1 135

969

1 008

Turkulaisten käynnit

6 017

7 433

7 404

4 983

4 853

Eri asiakkaita,

1 050

1 092

1 019

881

859

joista turkulaisia

845

864

744

640

564

Jaetut ruiskut (kpl)

Jaetut neulat (kpl)

220 707

-

275 281

344 857

337 974

431 208

435 942

547 946

471 111

632 102

Hiv- näytteiden määrä

119, kaikki negatiivisia

115, kaikki negatiivisia

108, kaikki negatiivisia

65, kaikki negatiivisia

84, kaikki

negatiivisia

Asiakkaiden

sukupuolijakauma

70 % miehiä

70 % miehiä

70 % miehiä

70 % miehiä

68,5 % miehiä

Kävijöiden keski-ikä

30,5 vuotta

30 vuotta

31,4 vuotta

32,9 vuotta

33,5 vuotta

 

 

Menot

79 000 €

79 000 €

59 000 €

73 303 €

76 244 €

 

 

4.7 Päihdehuollon yksiköt

 

 

4.7.1 Päihdehuollon omat toimintayksiköt 

 

Hyvinvointitoimialan sosiaalityön tulosalue tuottaa itse päihdehuollon palveluja neljässä yksikössä. Sirkkalan päiväkeskuksen palvelut on suunnattu turkulaisille päihdeongelmaisille ja asunnottomille henkilöille. Se tarjoaa arjen tukipalveluja ja apua asioiden hoitamisessa. Sillankorva on asuntoa vailla oleville turkulaisille päihdeongelmaisille tarkoitettu väliaikainen majoituspaikka. Sillankorvassa on 20 paikkaa päihtyneille asiakkaille ja 16 selville asiakkaille. Sillankorvan tavoitteena on antaa päihdeongelmaiselle hänen tarvitsemaansa perushoitoa, auttaa selvittämään päihdehuollon asumispalveluiden tarvetta ns. arviointijaksolla sekä ohjaamaan muuhun hoitoon. Sillankorvassa on mahdollisuus ruokailuun, peseytymiseen ja vaatehuoltoon. Päihteettömän asiakkaan arviointijaksolla (max. 2 viikkoa) selvitetään asiakkaan arjessa selviytymistä, tavoitteena saada valmiudet selviytyä seuraavan asumispalvelun piirissä. Päihtyneiden osasto toimii edelleen ensisuojana. Niuskalan hoitokoti tuottaa asumis- ja hoitokotipalveluja pääosin työikäisille ja hoitokotiin hakeudutaan pääsääntöisesti Sillankorvan arvioinnin kautta. Paattisten huoltokoti tuottaa eläkkeellä oleville päihdeongelmaisille hoidollisia palveluja.

 

Taulukko 17. Hyvinvointitoimialan omien päihdehuollon yksikköjen asiakastilastot

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Sirkkalan päiväkeskus

 

Asiakaskäyntejä

11 530

11 630

10 861

14 622

17 104

Sillankorva

 

Hoitopaikkoja

36

36

36

36

36

Asukkaita

198

242

211

230

249

Hoitopäiviä

6 844

7 581

6 675

7 414

8 523

Käyttöaste %

52,1

57,7

-

62,5

65

Niuskalan hoitokoti

 

Hoitopaikat

34

34

34

34 (20*)

25

Asukkaita

98

98

96

118

80

Hoitopäiviä

10 617

10 367

10 591

10 924

7 467

Käyttöaste %

85,6

83,5

85,1

83,1

81,8

Paattisten huoltokoti

 

Hoitopaikat

69

69

46

46

48

Asukkaita

79

69

61

55

59

Hoitopäiviä

22 079

20 147

16 511

16 569

17 142

Käyttöaste %

87,7

80,5

96,5

98,7

97,8

Asumispalvelut yhteensä

 

Hoitopaikkoja

139

139

116

116

109

Asukkaita

375

409

368

403

388

Hoitopäiviä

39 540

38 095

33 777

34 907

33 132

Käyttöaste %

77,9

75,0

79,6

82,4

83,3

*Paikkaluku 1.3.2014 alkaen vanhan talon purkutyön takia

Taulukko 18. Hyvinvointitoimialan omien päihdehuollon yksikköjen menot

 

2010

2011

2012

203

2014

Sirkkalan

päiväkeskus

179 312

192 359

368 516

260 427

(netto)

469 910

(netto)

Sillankorvan

ensisuoja

561 808

625 235

613 251

809 116

(netto)

793 919

(netto)

Niuskalan

hoitokoti

717 557

721 672

729 185

843 347

(netto)

866 455

(netto)

Paattisten

huoltokoti

1 318 022

1 369 557

1 298 762

1 321 750

(netto)

1 718 330

(netto)

Yhteensä

2 776 699

2 908 823

3 009 714 €

3 234 640 €

848 614 €

4.7.2 Päihdehuollon tukiasuntoyksiköt

 

Päihdehuollon tukiasunnot on suunnattu päihdeongelmaisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea asumisessaan. Tukiasunnot ovat kaupungin vuokra-asuntoja, joihin hyvinvointitoimiala osoittaa asukkaat. Vuokrasopimukset tehdään kiinteistöyhtiön ja asukkaan välillä määräajaksi.

 

Päihdehuollon tukiasunnot, yhteensä 62 asuntoa, sijaitsevat kolmessa erillisessä tukiasuntoyksikössä eli Liekakadulla (28), Paavinkadulla (23) ja Vähä-Heikkiläntiellä (11). Liekakadun tukiasuntojen asukkaiden tukeminen ja ohjaus on kytketty Niuskalan hoitokodin toimintaan. Paavinkadun tukiasuntoyksikön asukkaiden ohjaamisesta vastaa Sillankorvan ensisuoja. Sirkkalan päiväkeskus vastaa Vähä-Heikkiläntiellä asuvien päihdeongelmaisten tukemisesta. Asumispäiviä tukiasunnoissa oli vuonna 2014 20411.

 

4.7.3 Hajautetut tukiasunnot

 

Tuetun asumisen lisäämis- ja kehittämishanke (TALK) päättyi 31.12.2011. Vuoden 2012 alusta toiminta vakiinnutettiin osaksi omaa toimintaa hankekauden hyvien tulosten innoittamana. TALK‑hankkeen keskeisenä tavoitteena oli tarjota päihdeongelmaisille pitkäaikaisasunnottomille asiakkaille tuetun asumisen mahdollisuuksia. Päihdehuollon asumispalvelujen rakennetta on kehitetty itsenäistä asumista painottavaan suuntaan valtakunnallista linjausta noudattaen. Tukiasuntotoiminnan lisääntymisen myötä ympärivuorokautisen palveluasumisen tarve on vähentynyt.

 

Sirkkalan päiväkeskus toimii ohjaajatyön kotipesänä. Asukkaiden kanssa työskentelee 5 ohjaajaa. Asumispäiviä TALK-asunnoissa kertyi 18074 vuonna 2014.

 

Yksittäisten tukiasuntojen määrällinen kiintiö on 60. Asunnot on irrotettu tukiasuntotoiminnan käyttöön TVT Asunnot Oy:n normaalista vuokra-asuntokannasta. Kun tukiasuminen päättyy joko onnistuneesti, eli asuminen muuttuu normaaliksi vuokra-asumiseksi tai asumista ei voida jatkaa häiriöiden tms. syiden vuoksi, TVT Asunnot Oy tarjoaa tukiasuntokäyttöön korvaavan asunnon aiemman tilalle. Näin asuntojen määrä säilyy ennallaan.

 

Ohjaajien palkkamenot sekä päihdehuollon tukiasuntoyksiköissä että hajautetuissa, yksittäisissä tukiasunnoissa sisältyvät päihdehuollon omien toimintayksiköiden palkkamenoihin.

 

4.7.4 Päihdehuollon ostetut asumispalvelut

 

Vuonna 2014 hyvinvointitoimiala hankki kilpailutetuilta palveluntuottajilta päihdehuollon asumispalveluita yhteensä 34 800 asumisvuorokautta. Palveluita ostettiin yhteensä 1 701 535 eurolla.

 


 

Taulukko 19. Päihdehuollon ostetut asumispalvelut vuonna 2014

 

2013

2014

Tuettu asuminen

 

 

asiakkaita 31.12

32

30

asumisvuorokausia

12 266

11 527

kustannukset

312 571

306 276

 

 

 

Palveluasuminen

 

 

asiakkaita 31.12

30

35

asumisvuorokausia

9 737

11 839

kustannukset

573 046

612 553

 

 

 

Tehostettu palveluasuminen

 

 

asiakkaita 31.12

30

29

asumisvuorokausia

10 318

11 434

kustannukset

850 886

782 706

 

Päihdehuollon ostetuissa asumispalveluissa tavoitteena on turvata asumisen pysyvyys asiakkaan omassa kodissa ja tuetun asumisen tavoitteellinen lisäys muihin palvelumuotoihin verrattuna.  

 

 

4.7.5 Päihdehuollon kuntoutumishoidot

 

Päihdehuollon kuntoutumishoidoissa oli vuonna 2014 56 aikuisasiakasta ja kuntoutumishoitoihin käytettiin 547 795 €.

 

Taulukko 20. Kuntoutumishoitopaikkojen asiakkaat ja hoitopäivät

 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Asiakkaita (aikuiset)

109

64

99

88

95

56

Hoitopäiviä

7 039

3 614

6 285

5 764

6 887

3 423

Menot

 

 

 

 

972 684 €

547 795 €

 

 

 

Taulukko 21. Hyvinvointitoimialan hankkimat ostopalvelut yhteensä

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Ostetut päihdehuollon asumispalvelut

1 628 684

2 176 015

1 722 751

1 736 503

1 701 535

Polikliiniset palvelut

(A-klinikka ja nuorisoasema)

1 195 902

1 283 531

1 246 936

1 310 800

1 214 814

Katkaisuhoito- ja selviämisasemapalvelut aikuisille

832 404

1 165 784

959 993

1 098 600

1 352 170

Kuntoutumishoidot

(Turun ulkopuolelta)

525 782

945 772

891 216

972 684

547 795

Yhteensä

4 182 772

5 652 769

4 820 896

118 587

4 816 314

 

 

 

Taulukko 22. Omien päihdehuollon yksiköiden ja ostopalvelujen kustannukset yhteensä

 

2010

2011

2012

2013

2014

Omat ja ostopalvelut yht.

 

6 959 471 €

 

8 561 592€

 

7 830 610€

 

8 353 227€

 

8 664 928€

 

 

4.8 Turun yliopistollinen keskussairaala

 

4.8.1 Addiktiopoliklinikka

 

Tyksin addiktiopoliklinikalla tehdään opiaattiriippuvaisten potilaiden vieroitus- ja korvaushoidon arviot sekä hoidetaan raskaana olevien ja jo synnyttäneiden opiaattiriippuvaisten korvaushoidot. Lisäksi hoidetaan ne korvauspotilaat, joilla on somaattisia hoitojaksoja kesken VSSHP:ssä. Addiktiopoliklinikka tarjoaa myös 4 -5 käynnin interventiojaksoa somaattisessa hoidossa alkoholiperäisistä syistä oleville potilaille. Sairaanhoitaja tekee konsultaatioita somaattisille osastoille ja jatkokäynnit toteutetaan addiktiopoliklinikalla. Jatkokäyntien yhteydessä tarjotaan myös mahdollisuutta tavata lääkäri, psykologi ja sosiaalityöntekijä.

 

Taulukko 23. Asiakastilastot (turkulaiset asiakkaat)

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Kaikki käynnit

3 383

3 202

2 847

2 990

3 324

Hoidetut potilaat

256

307

283

116

242

 

Kaupunki maksaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Psykiatrian tulosalueen palveluhinnaston mukaan addiktiopoliklinikan palveluista 80 – 350 € / käynti palvelusta riippuen. Hoitotakuu toteutuu, esim. korvaushoitoarviot aloitetaan alle 3 viikon kuluessa lähetteen saapumisesta. Turkulaisten potilaiden jatkohoito tapahtuu Turun psykiatrian korvaushoitopoliklinikalla.

 

 

4.8.2 HAL (huumeet, alkoholi, lääkkeet) – poliklinikka

 

Tyksin HAL-poliklinikalla hoidetaan turkulaisia päihderiippuvaisia odottavia ja vastasynnyttäneitä äitejä. Kaikki Turun äitiysneuvolassa todetut päihteiden riskikäyttäjät saavat lähetteen HAL- poliklinikalle, jossa tehdään psykiatrisen sairaanhoitajan ja sosiaalityöntekijän haastattelut ja erikoislääkäritutkimus. Asiakaskäyntien määrä vaihtelee käytetyn päihteen mukaan. Pääsääntöisesti potilas käy erikoislääkärillä 1-3 kertaa. HAL--työryhmä tapaa äitiä myös verkostotapaamisissa.

 

 

4.9 Turun ensi- ja turvakoti ry

 

4.9.1 Ensikoti Pinja

 

Ensikoti Pinja on Turun ensi- ja turvakoti ry:n ylläpitämä raskaana oleville naisille ja vauvaperheille ympärivuorokautista palvelua tarjoava kuntoutusyksikkö. Kuntoutus koostuu samanaikaisesta päihdekuntoutuksesta, vanhemmuuden tukemisesta sekä varhaisen vuorovaikutuksen hoidosta. Kohderyhmänä ovat päihteitä käyttävät raskaana olevat naiset sekä vauvaperheet.

 

Toiminnan tavoitteena on:

1)sikiövaurioiden ehkäisy tai minimoiminen

2)toimivan ja vauvan tervettä kehitystä tukevan vuorovaikutuksen syntyminen äidin ja vauvan välille

3)arkielämän taitojen hallinnan lisääntyminen niin, että äiti selviää ilman päihteitä vauvan kanssa kotoutumisen jälkeen

 

 

 

 

Kuntoutuksen viitekehyksenä on kiintymyssuhdeteoria, objektisuhdeteoria ja sen menetelminä on mm. reflektiivinen työote, yhteisökuntoutus, omahoitajatyöskentely, verkostotyö, toiminnallisuus, motivoiva haastattelu, valokuvaterapeuttinen työskentely, vuorovaikutuksen video-ohjaus sekä ratkaisukeskeisyys. Päihteettömyyden tukena ovat valvotut huumeseulat ja alkometripuhallutukset.

 

Kuntoutukseen tarvitaan lähettäjäkunnan maksusitoumus, mutta raskaana olevien naisten kuntoutuksen ensimmäiset kolme kuukautta ovat kunnille ilmaisia Raha-automaattiyhdistyksen tuella. Pinjan henkilöstörakenne on seuraava: 1 yksikön vastaava, 1 sosiaalityöntekijä, erityistyöntekijä, 8 ohjaajaa, joilla on joko sosiaali- tai terveydenhuollon vähintään opistotasoinen koulutus.

 

Ensikoti Pinja sijaitsee uudessa osoitteessa: Luolavuorentie 7 b, 20810 Turku.

 

   

Taulukko 24. Asiakastilastot

 

2011

2012

2013

2014

Asiakkaiden määrä

 

 

 

 

 

Hoitopäiviä

10 äitiä

11 lasta

3 raskaana

olevaa

 

 

 

3607

11 perhettä

11 äitiä

1 isä

4 raskaana

olevaa

11 lasta

 

3526

11 perhettä

11 äitiä

5 isää

4 raskaana olevaa

9 lasta

 

4135

8 perhettä

8 äitiä

3 isää

5 raskaana olevaa

9 lasta

 

4273

Turkulaisten asiakkaiden määrä

 

Hoitopäiviä

3 äitiä, 1 isä

3 lasta

 

1291

5 äitiä

5 lasta

 

1624

6 äitiä

2 isää

5 lasta

1448

5 äitiä

2 isää

5 lasta

2522

Kuntoutusjaksojen keskimääräinen pituus

 

9,3 kk

 

9,1 kk

 

8,8 kk

 

9,9 kk

 

 

 

4.9.2 Avopalveluyksikkö Olivia

 

 

Avopalveluyksikkö Olivia tarjoaa vauvalähtöistä päihdekuntoutusta päihteitä käyttäville raskaana oleville naisille ja alle 3-vuotiaiden lasten perheille. Toiminnan tavoitteina ovat 1) toimivan vuorovaikutuksen vahvistaminen vanhemman ja vauvan välillä sekä vauvaikäisen lapsen terveen kehityksen edistäminen 2) päihteettömyyden tukeminen jo raskausaikana sikiövaurioiden ehkäisemiseksi sekä vanhempien päihdekuntoutus 3) psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukeminen yhteistyössä muiden hoito-/viranomaistahojen ja mahdollisen lähiverkoston kanssa. Kuntoutukseen tarvitaan kunnan sosiaalitoimelta maksusitoumus. Kuntoutus alkaa noin kuukauden mittaisella arviointijaksolla, jolloin tutustutaan ja kartoitetaan kuntoutuksen tarve.

 

Kuntoutus rakentuu arviointi- ja kuntoutusjaksosta sekä seurannasta, joka päättää suunnitelmallisesti ja sovitusti kuntoutuksen. Kuntoutusjakso sisältää kahdesta kolmeen viikkokäyntiä omaohjaajatapaamisena, koti- ja ryhmäkäyntinä. Kuntoutuksen kokonaisuus suunnitellaan yhdessä asiakkaan, lastensuojelun sosiaalityöntekijän sekä muiden hoitavien tahojen kanssa. Tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti asiakkaan ja toimijoiden kanssa verkostokokouksissa 2 – 3 kuukauden välein. Asiakkuutta voidaan jatkaa siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta ja tarpeen mukaan pitempäänkin. Jatkohoito ja tukitoimet suunnitellaan sekä sovitaan yhdessä asiakkaan ja hänen verkostonsa kanssa kuntoutuksen päättyessä.

 

Päihdekuntoutuksen menetelminä ovat yhteisö- ja tunneryhmät kerran viikossa, omaohjaajakeskustelut, valokuvaterapeuttinen työskentely sekä keholliset hoidot ja valvotut huumeseulat sekä alkometripuhallutukset. Lisäksi toiminnalliset menetelmät kuten retket kuuluvat kuntoutukseen. Oliviassa työskentelee vastaava sosiaalityöntekijä ja 6 ohjaajaa, joilla on joko sosiaali- tai terveydenhuollon vähintään opistotasoinen koulutus.

 

Avopalveluyksikkö Olivia toimii osoitteessa: Sairashuoneenkatu 6 A, 20100 Turku.

 

 

Taulukko 25. Olivian asiakastilastot

 

 

2011

 

2012

 

2013

 

2014

Asiakkaiden määrä

20 äitiä

8 isää

19 lasta

18 äitiä

5 isää

23 lasta

13 äitiä

3 isää

16 lasta

12 äitiä

4 isää

13 lasta

Kuntoutusjaksojen määrä

20 kpl

21 kpl

19 kpl

17 kpl

 

 


5. Yhteenveto

 

Alla olevaan taulukkoon on koottu raportissa mainittujen päihdepalveluiden kustannukset vuodesta 2010 lähtien. Kustannuksissa ei ole tapahtunut viimeiseen viiteen vuoteen dramaattisia muutoksia. Eri vuosien kustannukset eivät kuitenkaan ole täysin vertailukelpoisia, sillä Turun kaupungin päihdehuollon raportoinnin periaatteita täsmennettiin vasta vuonna 2013 vastaamaan paremmin erityisesti Kuuden suurimman kaupungin (Kuusikko) päihdehuollon palveluiden ja kustannusten vertailuraportin kriteerejä. Vuoden 2013 ja 2014 luvut ovat nettomenoja, joihin on vyörytetty mm. sisäiset vuokrat, it-kulut, kuel- ja varhemaksut sekä hallintokulut.

 

 

Taulukko 26. Päihdepalvelujen kustannusjakauman vertailu 2010–2014

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Ennaltaehkäisevä työ*)

273 645

314 667

333 805

287 677

 

193 927

 

Nuorten selviämisasema

82 826

84 591

81 515

71 774

73 462

 

Lasten ja nuorten nuorisopoliklinikka

112 000

104 500

109 800

109 654

112 615

 

Päihdepsykiatrian yksikkö

2 000 514

1 979 301

2 027 574

2 031 199

2 058 684

 

 

A-klinikka ja Nuorisoasema

1 195 902

1 283 531

1 246 936

1 310 800

1 214 814

Katkaisuhoitopalvelut (Turun katko + Salon selviämisasema)

832 404

1 165 784

959 993

1 098 600

1 352 170

Kuntoutumishoidot

525 782

945 772

891 216

972 684

547 795

Asumispalvelut **)

 

4 405 383

5 084 838

4 732 465

4 910 053

 

4 231 811

Sirkkalan päiväkeskus

179 312

192 359

368 516

260 427

 

370 490

Milli

79 000

79 000

59 000

73 303

76 244

 

Yhteensä

9 507 456

11 123 651

10 442 304

11 126 171

10 232 012

*) Sisältää ehkäisevän päihdetyön suunnittelijan ja terveysohjaajan sekä ehkäisevän päihdetyön järjestöjen avustukset

**) Vuoden 2013 ja 2014 summa sisältää Niuskalan, Sillankorvan ja Paattisten huoltokodin nettomenot sekä talk-työntekijöiden palkat + ostetut asumispalvelut.

 


 

 

Kuvio 4. Turun päihdepalvelujen kustannusten jakautuminen vuonna 2014

 

Excel-taulukko

 

Päihdepalvelujen kokonaiskustannuksista 97 prosenttia käytettiin korjaavaan päihdetyöhön. Lähes puolet menoista koostui asumispalveluista. Ehkäisevään päihdetyöhön ja nuorten päihteidenkäytön varhaiseen puuttumiseen käytettiin edelleen alle viisi prosenttia kokonaiskustannuksista.

 

Päihdehuoltolain 5 § (17.1.1986/41) velvoittaa kunnan ehkäisemään alkoholin ja muiden päihteiden ongelmakäyttöä yleisesti lisäävien olosuhteiden ja elämäntapojen syntymistä. Lain mukaan sosiaali- ja terveyslautakunnan on seurattava päihteiden ongelmakäyttöä kunnassa ja välitettävä tietoa ongelmakäytön syntyyn, ehkäisyyn ja hoidettavuuteen liittyvistä tekijöistä sekä annettava asiantuntija-apua muille viranomaisille samoin kuin kunnan asukkaille ja kunnassa toimiville yhteisöille.

 

Turun kaupungin mielenterveys- ja päihdesuunnitelman yhtenä tavoitteena on palvelujen painopisteen siirtäminen korjaavista erityispalveluista ehkäiseviin palveluihin ja terveyden edistämiseen. Alkoholin riskikäytön seulominen ja riskikäytön varhainen tunnistaminen ovat tutkitusti toimivia ja kustannustehokkaita ennaltaehkäisyn keinoja, joiden käyttöä sosiaali- ja terveyspalveluissa tulee edelleen lisätä. Pitkällä aikavälillä ennaltaehkäisevä työ näkyy kustannussäästönä, mutta muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan panostusta peruspalvelujen kehittämiseen.

 


Lähteet:

 

Alkoholiuudistus etenee – mistä on kyse? Tiedote 146/2013, Sosiaali- ja terveysministeriö) 11.3.2014

 

Indikaattoripankki SOTKAnet. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos

 

Jokinen H. (toim.): Laatutähteä tavoittelemassa. Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit, Stakes 2006

 

Jääskeläinen, M. (2012). Päihdehaittakustannuslaskennan menetelmät – Esimerkkinä vuoden 2010 päihdehaittakustannuslaskenta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Luokitukset, termistöt ja tilasto-ohjeet 5/2012.

 

Kaikkonen R, Murto J, Pentala O, Koskela T, Virtala E, Härkänen T, Koskenniemi T, Ahonen J, Vartiainen E & Koskinen S. Alueellisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen perustulokset 2010-2014. Verkkojulkaisu: www.thl.fi/ath

 

Kouluterveyskysely 2013, THL

 

Kuussaari, K., Ronkainen, J.–E., Partanen, A., Kaukonen, O., Vorma, H. (2012). Kun-

toutuksesta katkaisuun. Päihdetapauslaskenta palvelujärjestelmän kuvaajana. Yh-

teiskuntapolitiikka 77 (6/2012).

 

Päihdehaittakustannukset 2010. Tilastoraportti 11/2012, 24.5.2012. THL.

 

Päihdehuoltolaki. www.finlex.fi

 

Vanhatalo J, P. Mäkelä & A. Vehtari: Alkoholikuolleisuuden alueelliset erot Suomessa 2000-luvun alussa. Yhteiskuntapolitiikka 75 (2010):3.

 

Valtioneuvosto. (2011). Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelma. http://www.

vn.fi/hallitus/hallitusohjelma/pdf332889/fi.pdf (22.6.2011).

 

Valtiovarainministeriö 2012. Peruspalveluien tila–raportti 2012. Juvenes Print

Tampereen Yliopistopaino Oy, 2012