Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta9319.05.20153

3188-2015 (045)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan osavuosikatsauksen talousarviopoikkeamat

Tiivistelmä: -

Sosterla § 93

Talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist, palvelualuejohtajat Katariina Korkeila, Sirpa Kuronen ja Sari Ahonen, asiantuntijalääkäri Hilkka Virtanen 13.5.2015:

Kaupunginhallitus on edellyttänyt käsitellessään v. 2015 ensimmäistä osavuosikatsausta 4.5.2015 § 205, 

että lauta- ja johtokuntien tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä 30.5.2015 mennessä esitykset kaupunginhallitukselle toimenpiteistä talousarvion 2015 poikkeamien välttämiseksi ja talousarvion ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Terveyspalvelut

Terveyspalveluiden palvelualueen toimintakatteen ennustetaan ylittyvän 2,8 M€ (tulot +1,1 M€, menot -3,9 M€). Suurimmat ylitysuhat liittyvät asiakaspalveluiden ostoihin (ylitys n. 2,4 M€) ja muiden palveluiden ostoihin (n. 1,5 M€). Luottotappioiden ennustetaan ylittyvän n. 0,7 M€. Asiakaspalveluiden ostojen ylitykset johtuvat seuraavista seikoista:

Muiden palveluiden ostojen ylitys johtuu työvoiman vuokrauksesta (vajaat 0,7 M€), josta pääosa noin 0,5 M€ kuluu psykiatrian erikoislääkäreiden ostopalveluun. Lisäksi alueellinen hammaslääkäripäivystys kuluttaa noin 0,1 M€. Henkilöstömenojen arvioidaan alittavaan talousarvioon varatun summansa noin 0,8 M€:lla. Tämä heijastelee henkilövuositavoitetta ja sen saavuttamiseen tähdänneitä toimia, mutta voi vastaavasti näkyä palveluiden ostojen lisääntymisenä.

Talousarvion tasapainottamiseksi ja siirtoviivemaksujen vähentämiseksi on jo aloitettu joukko toimenpiteitä (sosterla 31.3.2015 § 71 sekä kv 25.8.2014 § 123), joilla odotetaan olevan merkittäviä vaikutuksia jo kuluvan vuoden siirtoviivemaksujen määrään. Tällä hetkellä erityisesti kotona tapahtuvan hoidon onnistuminen optimaalisesti (lääketieteellisten ja kuntouttavien toimien oikea-aikaisuus ja vaikuttavuus) on avainasemassa. Samoin elämän loppuvaiheen hoidossa voidaan oikea-aikaisella ennakoinnilla ja panostuksilla tähän saada aikaan paitsi kustannussäästöjä, myös erityisesti hoidon laadun paranemista.

Niissä kustannuksissa, joihin omilla toimilla on ollut mahdollisuus vaikuttaa, tämänhetkinen kustannuskehitys ja ennuste näyttävät suotuisilta. Tämän johdosta esimerkiksi toimintoanalyysin (sosterla 28.4.2015 § 78) toimenpiteisiin tulee voida panostaa riittävästi.

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Perhe- ja sosiaalipalvelujen ennuste ensimmäiseltä vuosineljännekseltä päätyy 3,8 M€:n nettoylitysuhkaan. Palvelualueen talousarvion riskikohtia ovat lastensuojelun ostopalvelut, avohuollossa ja edelleen, vaikkakin aikaisempia vuosia pienemmällä kasvuennusteella, myös sijaishuollossa. Todettakoon, että molemmissa palveluissa vuodelle 2015 on varattu vuoden 2014 käyttöön nähden vähemmän määrärahaa, yhteensä n. 4,2 M€. Myönteisen kehityksen merkki on, että ennuste päätyy näissä palveluissa yhteensä n. 800 000 € vuoden 2014 tilinpäätöstä pienempään loppusummaan. Palvelualueen muissa palveluissa ennustetaan pysyttävän talousarviossa. Koulupsykologien palvelun tarve on käytettävissä olevaa resurssia suurempi ja edellyttää toimenpiteitä. Sosiaalihuoltolain mukaisten palvelujen tarpeen kehitystä seurataan aktiivisesti, erityisesti kotipalvelun volyymin odotetaan kasvavan. Valtio on osoittanut kunnille korvamerkitsemätöntä valtionosuutta lain toimeenpanoon.

Palvelualueella korostetaan kaikissa palveluissa kustannustietoisuutta ja tiukkaa taloudenpitoa. Henkilöstön käyttö on tavoitteiden mukaista. Omien palvelujen käyttöä tehostetaan, erityisesti sosiaalityön avo- ja sijaishuollon palveluissa. Kustannusten hallintaa parantavia ja lastensuojelun palvelu- ja kustannusrakennetta oikaisevia toimenpiteitä on laajasti kaupungin talouden uudistamisohjelmassa. Osa toimenpiteistä on käynnissä, osa on valmisteluvaiheessa.  

Vanhus- ja vammaispalvelut

Menoylityksistä suurin osa syntyy vammaispalvelujen asiakaspalveluiden ostoista, joissa budjetointi ei vastaa sidottujen määrärahojen tasoa. Lisäksi henkilökohtaisten avustajien määrän kasvu on lisännyt menoja, mikä selittää vammaispalvelujen henkilöstömenojen kasvun.

Vanhuspalveluiden rakennemuutos tulee loppuvuoden aikana vähentämään menoja, mutta tulee näkymään myös tulopuolen pienenemisenä. Vanhuspalveluiden asiakasmäärä kasvaa toukokuussa 27 asumispalveluasiakkaalla, jotka siirtyvät Kaskenlinnan sairaalan pitkäaikaissairaanhoidosta vanhuspalveluiden asumispalveluihin. Tätä muutosta ei vielä ole huomioitu palvelualueiden välisessä talousarviojaossa, mutta hyvinvointitoimialan talousarvion kokonaisuudessa muutos on kustannusneutraali.

Siirtoviivemaksujen välttämiseksi tehdyt toimenpiteet kasvattavat vanhus- ja vammaispalvelujen palvelualueen menoja. Lautakunnan päätöksen mukaisesti vanhusten asumispalvelujen ostopalveluja on tähän mennessä laajennettu 13 asumispaikalla, mistä seuraa runsaan 400.000 € menolisäys kuluvalle vuodelle (vuositasolla noin 550.000 €). Määrärahavaraus tähän on hyvinvointitoimialan hallinnossa. Toukokuussa käynnistyvä intensiivitiimi kasvattaa niin ikään sekä henkilöstön käyttöä että talousarvion menopuolta. Näiden menolisäyksien odotetaan näkyvän sairaanhoitopiirin kustannuksia vähentävänä.

Talousarviossa pysyminen vammaispalveluiden ja kehitysvammahuollon osalta merkitsee kustannustason merkittävää alentamista. Haasteelliseksi tilanteen tekee se, että ylitykset ovat syntymässä pitkäaikaisten asiakaspalveluiden ostoista. Kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluiden rakennemuutos antaa mahdollisuuden vaikuttaa menoihin, mutta vaikutus vuodelle 2015 ei vielä tule näkymään. Sidottujen määrärahojen arviointia ja laskentaa tulee parantaa ottamalla käyttöön soveltuvat SAP-moduulit mahdollisimman pian. Kehitysvammahuollon rakennetta ja toteuttamistapaa tulee arvioida vielä vuoden 2015 aikana ja käyttää ulkopuolista osaamista työn tukena.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus

Palveluiden tammi-maaliskuun 2015 käytön, aikaisempien vuosien käyttöprofiilin ja siirtoviivepäivien ennustetun muutoksen perusteella tehty ennuste arvioi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuden ylittävän talousarvion 6 M€:lla. Puhtaasti laskennallinen, tekninen ennuste maksuerien kehittymisestä 1-3/2015 pohjalta osoittaisi jopa 13,8 M€:n ylitystä.

Talousarviopoikkeamien syyt

Siirtoviivepäivien käytön vähentämiseksi esitetyt toimenpiteet on hyväksytty kaupunginhallituksessa (13.4.2015 § 161, sosiaali- ja terveyslautakunnan esitys 31.3.2015 § 171). Siirtoviivepäivien vähentämiseksi tehdyt keskeiset toimenpiteet/elementit sisällytetään kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti vuodelle 2016 laadittavaan strategiseen sopimukseen. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti tehdyistä toimenpiteistä raportoidaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle kuukausittain toiminnan ja talouden seurannan yhteydessä. Ensimmäinen raportti on esitetty 28.4.2015 § 77. Siirtoviivepäivien alentamiseen tähtääviä toimenpiteitä käynnistetään koko ajan lisää. Niiden tavoitteena on päästä alle 300 päivään kuukaudessa, joista korotettujen päivien osuus jäisi alle 40 % loppuvuoden aikana. Toimenpiteiden johdosta siirtoviiveistä aiheutuvat lisäkustannukset jäänevät ennusteen mukaiseen 2,5 M€:oon. Tämä merkitsee 2.2 M€:n vähennystä vuoden 2014 siirtoviivepäiväkustannuksiin.

Yhteenveto

Toimialan talouden hallinnassa avainasemassa ovat U1 ja U2-ohjelmien toimenpiteet sekä toimintoanalyysissä esitetyt uudet avaukset. Hankkeiden läpivieminen tulee varmistaa kehittämismallin avulla ja painottaa nopeita tuloksia sekä vaikuttavuudeltaan merkittäviä asioita. Kaupungin käytössä olevia SAP-järjestelmän moduuleja (esim. hankintaosio) tulee integroida asiakastietojärjestelmien kanssa siten, että sidottujen määrärahojen tason laskenta ja seuranta automatisoidaan.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 12,2 M€:n talousarviopoikkeamaa arvioitaessa on lisäksi otettava huomioon, että kaupunginvaltuuston 23.3.2015 talousarviomuutos tarkoitti merkittävää supistusta kesken tilikauden. Toteutettu muutos perustui osittain virheelliseen tulkintaan v. 2014 tilinpäätöksen vertailukelpoisesta toimintakatteesta suhteessa alkuperäiseen talousarvioon vuodelle 2015. Talousarviomuutoksen jälkeen sosiaali- ja terveyslautakunnan vertailukelpoinen toimintakate on kasvanut noin 0,5 % vuodesta 2014 kun pitkän aikavälin kustannuskehitys on ollut paljon korkeampi. Vuosimuutos 2013-2014 oli +2,5 % mikä oli jo keskimääräistä alhaisempi ja pitkän aikavälin muutoksena alimmasta päästä. Kustannuskehitykseen vaikuttaa merkittävästi palveluiden kasvava kysyntä ja volyymin kasvu sekä sopimuksiin perustuvat hinnankorotukset. Tehostamisen merkitys näkyy siinä, että palveluiden kysyntään on voitu vastata osittain ilman resurssilisäyksiä ja jopa asiakastyytyväisyys säilyttäen. 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää lähettää edellä olevan selvityksen kaupunginhallitukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvKaupunginhallitus