Selvitys aluehallintovirastolle lapsiperheiden kotipalvelun turvaamisesta sosiaalihuoltolain edellyttämällä tavalla Turun kaupungissa
Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, ehkäisevän terveydenhuollon johtaja Pirjo-Riitta Liuksila ja avohuollon sosiaalityön toimistopäällikkö Minna Virta 10.5.2015:
Aluehallintovirasto on kiinnittänyt huomiota Turun Sanomien 1.3.2015 julkaiseman artikkelin perusteella siihen, että Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta ei ole huolehtinut lapsiperheiden kotipalvelun turvaamisesta uuden sosiaalihuoltolain edellyttämällä tavalla (Shl 1301/2014, 19§ 4 momentti).
Esitämme seuraavaa vastauksena selvityspyynnössä (LSAVI/818/05.06.02/2015) esitettyihin kysymyksiin:
1. Kotipalvelun järjestäminen sitä nyt odottaville lapsiperheille
Turussa on ollut käytössä palveluseteli vuodesta 2013 ensin kokeiluna. Vuodesta 2014 kotipalvelua on järjestetty perheille palvelusetelillä. Vuoden 2015 alussa palvelusetelijärjestelmä toimi puutteellisesti, koska kotipalvelun tarpeen arvioimiseksi tarvittavien kotikäyntien järjestämiseen ei ollut käytettävissä riittävästi työvoimaa. Kiireellisimpiin tarpeisiin pyrittiin antamaan apua neuvolan perhetuesta tai asiakkaita ohjattiin ottamaan yhteyttä lastensuojelun perhetyöhön. Lapsiperheiden käytössä olivat vuoden alussa myös seuraavat palvelut
- neuvolan perhetuki: pikkulapsiperheillä on mahdollisuus saada lapsiperheen arjenhallintaa ja lasten kasvatusta koskevaa apua ja neuvontaa kotiin annettuna palveluna
- Torin kulman ryhmätoiminta: neuvolaterveydenhoitajat ohjaavat perhetuen ohjauksesta ja neuvonnasta hyötyviä pikkulapsiperheitä
Kotipalvelun tarpeenarvioon on palkattu lisää yksi työntekijä 20.4.2015 alkaen. Hänen tehtävänään on kartoittaa kotipalvelua hakevien perheiden avun tarve ja tehdä sosiaalihuoltolain mukaiset päätökset perheelle tarjottavan palvelun sisällöstä ja palvelusetelin arvosta. Lastensuojelun perhetyöstä on siirretty lisäksi 3 henkilötyövuotta tuottamaan SHL:n mukaista perhetyötä.
Toukokuussa 2015 kotipalvelua palvelusetelillä hakeneille perheille on sovittu kotikäynnit ja Shl 19 §:n mukaiset kriteerit täyttävät perheet ovat saaneet tarvittavaa palvelua. Kotipalveluseteli on sidottu perheen tuloihin ja täydeltä arvoltaan 27 €. Turun kaupunki on varannut budjettiinsa 250 000 € kotipalvelun tuottamiseen.
MLL välittää lastenhoitajia kunnissa, jotka avustavat toimintaa. Hyvinvointitoimiala avustaa 58 000 €:lla MLL:n toimintaa, erityisesti sairaan lapsen hoidon järjestämiseen. Palvelua on käyttänyt vuosittain n. 300 turkulaista perhettä.
2. Turun kaupungin lapsiperheiden kotipalvelun kokonaissuunnitelma
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden avun ja tuen saaminen riittävän varhaisessa vaiheessa on Turun hyvinvointitoimialan strategisia painopisteitä. Turussa hyvinvointitoimialan palveluvalikossa on perheille tarjottavana eri tavoin toteutettua kotiin annettavaa apua sekä ryhmämuotoista kasvatus- ja arjenhallintatukea. Kotiin vietävää sekä muuta lasten ja nuorten normaalissa kasvuympäristössä toteutettavaa palvelua on kehitetty viime vuosina niin kaupungin omana työnä kuin SMT:n Kaste-rahoituksen turvin Remontti- ja Hyvinvoiva lapsi ja nuori –hankkeessa. Operatiivisena tavoitteena on parantaa kotipalvelun ja perhetyön eri muotojen saatavuutta ja oikeaa kohdentumista.
Lapsiperheiden kotipalvelun ja perhetyön palvelukokonaisuus Turussa v. 2015
Ehkäisevät palvelut, ei lastensuojelun tarvetta:
- Mannerheimin lastensuojeluliiton järjestämä lastenhoitajavälitys. MLL välittää lastenhoitajia kunnissa, jotka avustavat toimintaa, Turun avustus vuodelle 2015 on 58 000 €. Avustus on tarkoitettu erityisesti sairaan lapsen hoidon järjestämiseen.
- perheet hakevat palvelun suoraan lastenhoitajavälityksestä oman tarpeensa perusteella, järjestö kouluttaa lastenhoitajat. Hinta perheelle 8,20 €/h. Perheellä on mahdollisuus saada tähän verotuksen kotitalousvähennystä.http://varsinaissuomenpiiri.mll.fi/lapsiperheille/lastenhoito/
Lapsiperheiden kotipalvelu
- lapsiperheiden kotipalvelua järjestetään palveluselillä, asiakkaan siitä kieltäytyessä palvelu järjestetään omana työnä lastensuojelun perhetyöstä.
- kotipalvelua hakemaan voidaan ohjata muista palveluista (esim. neuvola, päivähoito) tai perhe voi hakea sitä itse suoraan. Palvelun myöntämisen kriteerit on esitetty Shl:ssa.
- palveluseteli on tulosidonnainen ja sen arvo määräytyy asiakasmaksulain perusteella.
- vuodelle 2015 palveluun on varattu 250 000 € määräraha, jolla arvioidaan tuotettavan n. 10 000 kotipalvelutuntia. Palvelun kysynnän kehitystä seurataan ja resurssitarvetta arvioidaan vuoden mittaan.
Neuvolan perhetuki
- vauvaperheille (alle 1 v. lapsi tai lapsia) neuvolan perheohjaajien antamaa varhaisen vaiheen tukea ja lapsenhoito-ohjausta. Palvelun kesto määräytyy neuvolan terveydenhoitajan ja perheohjaajan arvion perusteella.
- saatavilla vuonna 2014 9 %:lle vauvaperheistä (160 perhettä), tavoitteena vuonna 2015 12 % saatavuus, n. 220 perhettä.
Torin kulma
- ryhmämuotoista neuvolan perhetukea, jota tuotetaan yhteistyösopimuksella seurakuntayhtymän kanssa. Palveluun ohjataan neuvolasta. Tiivistä vanhemmuuden taitojen ohjausta, lapsenhoito-ohjausta ja opastusta lapsiperheen käytännön arjen toimissa. Perhe on palvelun piirissä n. 3-4 kk, max. 6 kk. Palvelu on vahvasti lastensuojelun tarvetta ehkäisevää. Palvelun kapasiteetti 40-50 perhettä vuodessa.
Ennaltaehkäisevä perhetyö
- kotipalvelua ohjaavampaa tukea perheille, jotka ovat vaikeissa elämäntilanteissa, mutta varsinaista lastensuojelun tarvetta ei vielä ole.
- ehkäisevää perhetyötä hakemaan voidaan ohjata muista palveluista (esim. neuvola, päivähoito) tai perhe voi hakea suoraan.
Varhaisen tuen palvelut
- kaupungissa on järjestetty eri tavoin varhaisen tuen palveluja esim. seurakunnan kerhoissa ja varhaiskasvatuksen avoimien päiväkotien ja ryhmien avulla, jolloin lapset ovat tietyn ajan valvotussa ryhmässä joko vanhempien kanssa tai niin että vanhemmilla on mahdollisuus käyttää lapsen kerhoaika omiin tarpeisiinsa.
Sosiaalipäivystyksen ennaltaehkäisevä perhetyö:
- lastensuojeluilmoituksen tai sosiaalihuoltolain mukaisen ilmoituksen yhteydessä sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijä informoi perheohjaajaa siitä, että tarvitaan ennaltaehkäisevää perhetyötä,
- tavoitteena on ennaltaehkäistä lastensuojelun asiakkuutta tukemalla lapsi/perhe peruspalveluiden piiriin ja hakemalla siltä mahdollisesti räätälöityä palvelua lapselle, tukea lasta kunnes saadaan aika omalle lapsiperhesosiaalityöntekijälle, neuvonta, ohjaus, tuki, pyritään ehkäisemään kiireellisen sijoituksen tarvetta neuvonnan, ohjauksen ja tuen keinoin
Lastensuojelun perhetyö, lastensuojelunlain mukainen sekä sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö:
- lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä tekee palveluntarpeen arvioinnin palvelun tarpeesta
- perhetyöntekijä/perheohjaaja varmistaa, että lapsella on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä ikätasonsa edellyttämässä kasvuympäristössä
- perhetyöntekijän työ on yhdessä tekemistä ja keskustelua perheenjäsenten kanssa ja perhetyö tapahtuu pääsääntöisesti perheiden kotona
Intensiivinen perhetuki
- lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä tekee palveluntarpeen arvioinnin ao. tukipalvelusta
- korjaavaa ja kuntouttavaa tukea turkulaisille lastensuojelun avohuollon piirissä oleville asiakasperheille, jotka tarvitsevat erityistä tukea perhetilanteensa vuoksi.
- työskentelyn painopiste on perheen omassa ympäristössä ja sen tarkoitus on vahvistaa perheen voimavaroja, työskentely on perheen kanssa työskentelyä, ei perheen puolesta toimimista.
- tuki on suunnattu kotona asuville 10 – 17-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen.
Lastensuojelun perhetyön ryhmät (perhetyö, varhaiskasvatus, neuvola)
- ryhmissä perheellä on mahdollisuus saada apua ja ohjausta esim. kasvatuksellisiin ja arjenhallintaan liittyviin kysymyksiin. Osaan ryhmistä perhe ohjataan neuvolasta, varhaiskasvatuksesta tai sosiaalityöstä. Tällöin tuen tarve on havaittu sellaiseksi, että peruspalvelut pystyvät pitkälle auttamaan perheen ongelmien ratkaisemisessa
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 13.5.2015:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle edellä esitetyn vastauksen selvityspyyntöön lapsiperheiden kotipalvelun järjestämisestä uuden sosiaalihuoltolain edellyttämällä tavalla sekä lapsiperheiden kotipalvelun kokonaissuunnitelmasta Turun kaupungissa.