Hyvinvointitoimiala

XX.XX.XXXX

 

 

Ruokapalvelut, 1.8.2015 (tavoite) alkaen

 

Hankinnan kuvaus

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala ostaa hankinnan kohteena olevia ruokapalveluja vanhus- ja vammaispalveluiden sekä kotihoidon ja Asumis- ja päihdepalveluiden sosiaalityön asiakkaille, eläkeläisille sekä Turun kaupungin henkilökunnalle.

 

Hankinta tullaan jakamaan kahteen kohderyhmään:

1) Hyvinvointitoimialan nimetyissä yksiköissä tarjottavat ruokapalvelut

2) Asiakkaiden koteihin toimitettavat ateriat

 

Kohderyhmään 1 kuuluvissa yksiköissä on neljä valmistuskeittiötä, joiden yhteenlasketun kapasiteetin on arvioitu riittävän koko kohderyhmän aterioiden valmistukseen. Muissa yksiköissä sijaitsevat palvelu- ja jakelukeittiöt.

 

Kohderyhmä 2 sisältää Turun kaupungin hyvinvointitoimialan asiakkaiden koteihin toimitettavat ateriapalvelut, sisältäen aterioiden valmistuksen ja kuljetuksen. Tilaaja ei osoita tai tarjoa palveluntuottajan käyttöön aterioiden valmistukseen käytettäviä tiloja vaan niistä vastaa palveluntuottaja. Asiakkaat ovat Turun kaupungin alueella asuvia hyvinvointitoimialan kotihoidon tai tukipalveluiden asiakkaita.

 

 

 

 

1. Arvioitu sopimuskauden pituus eli millä aikavälillä hankinnalla on vaikutuksia yrityksiin

 

 

Suunniteltu sopimuskausi 3 vuotta, jonka jälkeen toistaiseksi voimassa oleva 9 kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla, kuitenkin siten, että sopimuskausi on enintään 5 vuotta.

 

 

2. Taloudellisen vaikutuksen suuruusluokka eli mikä on hankinnan ennakoitu arvo sisältäen mahdolliset optiokaudet

 

 

Kohderyhmä 1: n. 20 milj. euroa.  

Kohderyhmän 2: n. 11,6 milj. euroa    

 

 

3. Onko hankintayksikön/tilaajan kannalta tarkoituksenmukaista jakaa hankinta osiin (sallitaanko osatarjoukset)

 

 

Kyllä

Ei

Perustelut

Tilaajan ja tarjoajien kannalta on tarkoituksenmukaista, että hankinta jaetaan kahteen kohderyhmään. Tarjoajat voivat jättää tarjouksen vain yhteen ryhmään tai molempiin ryhmiin. Lisäksi tarjoajat voivat halutessaan ilmoittaa alennusprosentin, joka astuu voimaan siinä tapauksessa, että tarjoaja tulee valituksi molempiin kohderyhmiin, alennusprosenin mukaisin hinnoin.

 

 

 

4. Arvio valituksi tulevien toimittajien/palveluntuottajien määrästä ja valitaanko varatoimittajia

 

 

2 palveluntuottajaa, mikäli kohderyhmiin tulee valituksi eri toimittajat. 1 palveluntuottaja, mikäli kohderyhmiin tulee valituksi sama toimittaja.

 

 

5. Saattaako hankinnalla olla vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen

 

 

Kyllä

Ei

Minkälaisia vaikutuksia

Kilpailutuksen myötä sopimukset vapautuvat yksityisten yritysten tarjottaviksi/tuottamiksi.

 

 

 

6. Onko hankinnassa paikallisia (Turun seutu) tarjoajia

 

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

7. Potentiaalisten tarjoajien lukumäärä

 

alle 10 yritystä

10–20 yritystä

yli 20 yritystä

 

8. Onko suunnitteilla markkinavuoropuhelu potentiaalisten tarjoajien kanssa

 

 

Kyllä

Ei

 

 

9. Voidaanko hankinnalla edistää innovaatioita

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

10. Voidaanko hankinnalla edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

 

Kohtaan 8 liittyen: Hankinnasta on järjestettty info- / keskustelutilaisuus syyskuussa, jonka yhteydessä yritykset saivat ilmoittaa halukuutensa osallistua markkinavuoropuheluun. Markkinavuoropuhelut on käyty ja niiden yhteydessä tavattiin yhdeksän yrityksen edustajat sekä Varsinais-Suomen hankinta-asiamies. Lisäksi sähköistä vuoropuhelua on käyty kolmen yrityksen kanssa.

 

 

19.12.2014

 

Lausuntopyynnön valmistelijat:

 

Kirsi Kiviniemi

 

Kaisa Kiiski

 

Merja Niinimäki

ympärivuorokautisen hoidon johtaja

vammaispalvelujohtaja

toimistopäällikkö

 

 

Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto pvm:

 

 

Kysymyksessä on todella iso ruokapalveluhankinta. Sopimusten arvo vuositasolla on ryhmässä 1 noin 4,0 miljoonaa euroa ja ryhmässä 2 noin 2,3 miljoonaa euroa. Näin suurten kokonaisuuksien tarjoaminen yhtenä tarjouksena / ryhmä on varsin haastavaa ja rajoittanee kilpailua merkittävästi, kun toimialan pienet- ja keskisuuret turkulaiset yritykset eivät voi käytännössä osallistua kilpailutukseen, ainakaan yrityskohtaisesti.

Toivomuksena on, että kilpailutus jaetaan useampiin osiin esim. siten, että edellä mainituttujen neljän valmistukeittiön kapasiteetti kilpailutetaan erikseen, jolloin keskimääräiseksi vuosiarvoksi tulisi noin 1,0 miljoonaa euroa. Lähiseudulla tai maakunnassa toimivien yritysten tarjontamahdollisuuden turvaaminen on niin kaupungin kuin sen veronmaksajien etu, koska tällä tavalla voidaan edistää lähialueella toimivien, alan yritysten toimintamahdollisuuksia. Mitä suuremmat kilpailutuskonaisuudet, sen vähemmän varsinais-suomalaisilla ja lähialueen yrityksillä on mahdollisuuksia osallistua kilpailutuksiin Ylisuuret kilpailutuskokonaisuudet johtaa toimialan yritysten toimintaedellytysten heikentymiseen alueellamme. Pelkät näennäiset säästöt, perustuen suuruuden ekonomiaan, saattavat aiheuttaa suuremman vahingon kuin mitä säästöillä saavutetaan.

Edellä kohdissa 5 ja 10 mainittuja hankinnan vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen ja maakunnallisen että seudullisen elinkeinoelämän toimitaedellytyksiin edistetään parhaiten siten, että hankinta jaetaan useampiin osiin edellä kuvatulla tai muulla tavalla.

Niin tässä taloustilanteessa kuin muutoinkin kaikki toimet, joilla voidaan edistää maa- tai seutukuntamme alueellamme toimivien yritysten toimintaedellytyksiä tulee huomioida kaupungin hankinnoissa. Muussa tapauksessa alueellamme toimivien yritysten toimintaedellytykset heikkenevät, mikä johtaa pitkällä aikavälillä alueellamme tarjottavien palveluiden keskittymiseen muutamalle harvalle toimijalle ja valintamahdollisuuksien näivettymiseen.

Kaupungin tulisi näyttää nyt esimerkkiä niin turkulaisten kuin maakunnassamme sijaitsevien yritysten toimintamahdollisuuksien edistämisessä jakamalla hankinta useampiin osiin. Muutoin on vaarana saman tyyppinen tarjonnan ja vaihtoehtojen supistumiskehitys mitä Turun keskustan alueella on nyt nähtävissä vähittäiskaupan ja palveluiden osalta.

Kaupungin, sen alueella toimivien yrittäjien ja veronmaksajien etu on mahdollisimman hyvin toimiva, useita vaihtoehtoja tarjoava varsinais-suomalaisten ja turkulaisten yrittäjien harjoittama palvelutarjonta. Tällä turvataan niin osaamisen säilyminen kuin työpaikat seutu- ja maakunnassamme. Unohtaa ei voi myöskään alueemme paranevan työllisyyden myötä syntyviä verotuloja, joilla turvataan julkisten palveluiden rahoitus tulevaisuudessa.

 

 

 

 

Turun kauppakamarin lausunto pvm:

 

 

     

 

 

 

 

 

Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan kyse on ainoastaan mahdollisen hankinnan yritysvaikutusten arvioinnista.

 

Pyydämme laatimaan lausunnot siten, etteivät ne sisällä salassa pidettäviä liike- tai ammattisalaisuuksia.

 

Lomake palautetaan täydennettynä osoitteeseen hankinnat@turku.fi

Aihe-kenttään merkintä ”yrva, hankinnan nimi”