Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan toiminta-ajatus:

 

Hyvinvointitoimialan visio

 

Turun hyvinvointitoimiala on tuloksellisesti turkulaisten terveyttä, elämänhallintaa ja hyvinvointia tukeva, nopeasti palvelukysynnän muutoksiin vastaava, innovatiivinen organisaatio, jossa henkilöstön tietotaito käytetään asukkaiden hyväksi.

 

Hyvinvointitoimialan arvot

 

Hyvinvointitoimialan arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Arvojen pohjalta on luotu hyvinvointitoimialan toimintaa ohjaavat periaatteet:

1)Turkulaisten hyvinvointi on meille tärkeintä

2)Olemme rohkeita ammattilaisia

3)Kannamme vastuumme tulevaisuudesta

4)Toimintamme perustuu oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoisuuteen

5)Toimimme kumppanuudessa turkulaisten hyväksi

Hyvinvointitoimialan toiminta

 

Hyvinvointitoimiala tuottaa avohuollon- ja sijaishuollonsosiaalityön sekä sosiaalityön erityispalveluita, neuvola (äitiys, lasten ja ehkäisy), koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, muun ehkäisevän terveydenhuollon, sairaudenhoidon sekä suun terveydenhuollon palveluita, somaattisen- ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon palveluita, lastenneurologisen tutkimuksen ja hoidon, lääkinnällisen kuntoutuksen, psykososiaalisen kuntoutuksen, työelämäkuntoutuksen sekä vammais- ja kehitysvammahuollon palveluita, kotihoidon, ympärivuorokautisen hoidon sekä geriatrisen sairaalahoidon palveluita.

 

Tilivelvollisen viranhaltijan arvio talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta


Toiminnan painopisteet ja keskeiset toimintaympäristön muutostekijät

Lasten ja perheiden palveluissa painotus on ollut strategisten tavoitteiden mukaisesti varhaisen tuen ja lastensuojelun avohuollon palveluissa sekä sijaishuollossa perhehoidossa. Perheiden varhaista tukea on lisätty, mm. lapsiperheiden kotipalvelua. Vaikutukset alkavat näkyä: lastensuojelun avohuollon asiakkuudet ovat hienoisesti vähentyneet jo useamman vuoden ajan. Sijaishuollossa palvelurekennemuutos etenee, vaikkakin tavoitetta hitaammin. Sijaishuollon ostopalvelujen kustannusten kasvu on saatu taittumaan, erityisen hyvin muutos näkyy jälkihuollon kustannuksissa. Toimeentulotuen tarve ei ole kasvanut, kehitys poikkeaa edellisten vuosien lailla muista suurista kaupungeista.

Vanhuspalveluissa toiminnan painopisteenä on valtakunnallisten linjausten mukainen palvelurakennemuutos. Väestön ikääntyminen ja samanaikainen kuntatalouden heikkeneminen edellyttävät toiminnan tehostumista.

Terveyspalveluissa toiminnan painopiste on entistä enemmän matalan kynnyksen ja nopean reagoinnin palveluihin, jotta jonottamisen aiheuttamat välilliset kustannukset saataisiin minimoitua. Tavoitteeseen pääsemiseen on liittynyt käytännön ongelmia johtuen mm. valmistautumisesta potilastiedon arkiston käyttöönottoon ja toisaalta henkilöstön saatavuuteen tai henkilöstörakenteeseen liittyvistä tekijöistä.


Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat:

Huostaanotettujen lasten perhesijoitukset ovat lisääntyneet, mutta tavoitetta hitaammin. Viime vuosina teini-ikäisten ja nuorten osuus sijoituksista on kasvanut (vuonna 2014 sijoitetuista yli 15-vuotiaita 57%). Heidän sijoittamisensa perheisiin on pikkulapsia vaikeampaa. Alle 12-vuotiaiden sijoitustarve on vähentynyt, ja heidät on sijoitettu pääsääntöisesti perheisiin, ammatillisiin perhekoteihin tai SOS-lapsikylään. Lastensuojelun tarve on hienoisesti vähentynyt, mutta sijoitettujen suhteellinen osuus on kasvanut. Syynä ovat muutaman vuoden takaiset suuret huostaanottoluvut ja lisääntyneet avohuollon sijoitukset.

Sosiaalipalveluissa henkilöstökustannukset alittuivat talousarvioon nähden 1,8M€. Työvoima ja sjaistus vähenivät. Tulot ylittyivät. Toimeentulotuen kustannukset jatkoivat laskuaan, vaikka ehkäisevä toimeentulotuki kasvoikin ennakoidusta. Osaselittäjänä on perustoimeentulotuen keskitetty käsittely. Lastensuojelun ostopalvelut toteutuivat ennustetta pienempänä, osasyynä muiden kuntien tekemien huostaanottojen kustannuksiin varautuminen. Palveluiden ostoon vaikuttaa myös mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluiden ostot. Iso osa vuoden 2014 laskuista on kirjautunut vuoteen 2015. Päihde- ja mielenterveyspalvelujen 2014 kustannuksia on kirjautunut vuodelle 2015 n. 43,6M€.

Vanhuspalveluissa on toteutettu vanhuspalvelulain ja Turun kaupungin vanhuspalvelusuunnitelman mukaista rakennemuutosta. Keskeiset rakenteelliset tavoitteet ovat toteutuneet suunnitelman mukaisesti, osin suunnitelmaa nopeammalla aikataululla. Ympärivuorokautisen hoidon suhteellinen määrä on vähentynyt, sinne siirtyminen on myöhentynyt, omaishoidontuen peittävyys on kasvanut, laitoshoidon osuus pitkäaikaishoidosta on pienentynyt sekä pitkäaikaishoidon kokonaismäärä on vähentynyt, jolloin kotona asuvien ikääntyneiden määrän osuus on vastaavasti noussut. Kotihoidon saatavuus ei ole laskenut. On kuitenkin huomattava, että toteutunut 14%:n peittävyys on valtakunnallisen laatusuosituksen mukainen.

 

Vanhuspalveluissa talouden nettotulos on selvästi alle talousarvion, nettosäästö on 1,9 miljoonaa euroa, josta menoalitusta on 1,6 miljoonaa euroa ja tuloylitystä 0,3 miljoonaa euroa. Nettotulos alittaa noin miljoonalla eurolla myös vuoden 2013 tilinpäätöksen (menot noin 0,4 m€ alle, tulot 0,6 m€ yli vuoden 2013 tilinpäätöksen tason). Menot ovat alittuneet sekä henkilöstömenojen, että palvelu- ja tavarahankintojen osalta, tulokertymää on parantanut taksojen korotukset ja asiakasmäärän kasvu.

 

Vammaispalvelussa asiakasmäärä kasvoi sekä henkilökohtaisen avun että asumispalveluiden kohdalla. Asiakasmäärien kasvu yhdessä yksikkökustannusten nousun kanssa aiheutti yhteensä 2,96 miljoonan euron menoylityksen. Suurimmat ylitykset, noin 2 miljoonaa euroa, tapahtuivat palveluiden ostoissa. Ylitys koostuu sekä vammaispalvelulain, että kehitysvammahuollon asumispalveluista.

 

Erikoissairaanhoidon palveluissa henkilöstön saatavuus vaikeutti joidenkin palveluiden toteutumista (psykiatria, silmätaudit). Perusterveydenhuollossa suun terveydenhuollon pitkät jonotusajat johtivat sekä henkilöstö- että ostopalvelukustannusten ylittymiseen, mutta muualla perusterveydenhuollossa toteutuneet ja odotettua suuremmat tulot kompensoivat ylitystä.

 

Koko toimialan taloudellinen tulos on parempi kuin mitä viimeisessä talousennusteessa voitiin arvioida. Muutettuun talousarvioon nähden menot alittivat talousarvion noin 2,7M€ ja tulot ylittivät talousarvion 2,9M€, joten nettosäästöksi muodostui 5,6M€. Lopullinen toimintakate oli 601,5M€, joka alittaa jopa alkuperäisen talousarvion noin 0,3M€ Henkilöstömenojen kasvu on saatu taitettua ja menot lisääntyivät vain 0,7% edellisestä vuodesta vaikka henkilötyövuosien määrä kasvoi tavoitetta enemmän. Merkittävimmät kasvut vuodesta 2013 olivat työmarkkinatuen kuntaosuudessa ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuudessa. Viimeksi mainitun osalta on myös todettava, että ilman kahta hintojen alennuspäätöstä niin Turun maksuosuus olisi ollut noin 10M€ suurempi kuin lopullinen toteutuma noin 184,7M€. Investointihankkeisiin oli varattu 1M€ ja kulutus oli 718.000€.

 

Lauseke

Toimenpideselvitys

Uudistamisohjelman toimeenpanon hankkeistaminen
Kotihoidon toimintamallin uudistaminen (kh/ltk)

 

 

Kotihoidon tehokkuutta lisätään kasvattamalla kotihoidon työntekijöiden asiakastyöajan osuutta.

Toimeenpano on hankkeistettu ja seuraavat osahankkeet ovat käynnissä:

ruuhkahuippujen purku

työnaloituksen terävöittäminen

mobiliratkaisujen hyödyntäminen

työnjärjestelijöiden määrän vähentäminen ja kouluttaminen (toteutettu 1.10.2014 mennessä)

Hilkka –toiminnanohjausjärjestelmän ja optimointijärjestelmän käyttöönoton valmistelu (valmistelu käynnissä, käyttöönotto 2015)

logistiikan tehostaminen mm. autojen hankinta ja satelliittiautojen käyttöönotto (selvitys käynnissä, aikataulu syksy 2014 – 2015)

RAI –arviointijärjestelmä (käyttöönotto meneillään , aikataulu syksy 2014 – 2015)

palvelusetelit kevyemmissä palveluissa vaihtoehtona (käynnissä)

Tuotoksena laadukkaampi ja tehokkaampi kotihoito, joka pystyy aikaisempaa paremmin tarjoamaan palveluita erityisesti raskaampien palveluluokkien asiakkaille.

Kehittämistoiminta on siis hankkeistettu ja osahankkeet ovat käynnissä. Kehittämishankkeet on myös salkutettu kaupunginhallituksen hyväksymän kehittämismallin mukaisesti.

 

Kotihoidon työntekijöiden asiakastyön osuus on vuoden 2013 joulukuusta vuoden 2014 joulukuuhun kasvanut kaksi prosenttiyksikköä

Vuoden 2014 aikana tehtiin 18.332 asiakastuntia ja 73.437 (+6,6%) asiakaskäyntiä enemmän kuin vuonna 2013. Huomattavaa on, että henkilötyövuosissa oli samaan aikaan 4,1 htv:n vähennys

Hankintatoimen uudelleenorganisointi SAP-SRM mahdollisuuksia hyödyntäen siten, että työnjako sekä tehtävänkuvat keskitettyjen toimintojen/toimialojen/tulosyksiköiden välillä selvitetään.

 

SAP-SRM-järjestelmän käyttöä on tehostettu toimialalla ja työ jatkuu edelleen. Varsinaista hankintatoimen uudelleenorganisointia on suunniteltu hyvinvointitoimialan organisaatiomuutoksen yhteydessä mutta toteutus on vielä kesken.. Toimialalla ei vielä v. 2014 aikana pystytty siirtämään riittävässä määrin ostamista ERP-järjestelmään, jotta kustannustaso laskisi merkittävästi ja että sidotut määrärahat olisivat kaikilta osin tiedossa. Myös asiakastietojärjestelmien yhteydet ostotoimintaan ovat vielä puutteellisia. Tavoitteena on edelleen, että ostotoimintaa keskitetään ja taloushallinnon kokonaisprosessit (hankinta, tilaaminen, ostolaskujen käsittely, maksatus, seuranta jne.) tehostuvat. Myönteisenä asiana todettakoon, että aineiden, tavaroiden ja tarvikkeiden hankintaan käytettiin noin 504.000€ vähemmän kuin edellisenä vuotena ja säästötavoite oli lähes tavoitteen mukainen.

Palvelutoiminnan vaatimien tilojen toiminnallinen kokonaistarkastelu kustannustehokkuuden ja palvelukyvyn varmistamiseksi pitkällä aikavälillä.

 

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt vanhustenhuollon tilaratkaisuja koskevan pitkän aikavälin suunnitelman. VSSHP ja Turun kaupunki ovat asettaneet yhteisen työryhmän selvittämään psykiatrian yhteisten tilojen ja mahdollisesti osittain yhteisten organisaatioiden vaikutuksen. Lisäksi uudistamisohjelma 2:een on merkitty tilatehokkuutta koskevia tavoitteita mm. suun terveydenhuoltoon, terveysasematoimintaan, sosiaalityöhön. Hyvinvointitoimiala on lisäksi suunnitellut tilatehokkuuden nostamista useiden toimipisteiden osalta mutta hankkeen onnistuminen edellyttää pitkän tilaketjutuksen kaikkien osien etenemistä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin palveluiden, investointien ja laskutuksen läpinäkyvyyden parantaminen sekä konserniohjauksen selkeyttäminen sekä piiritason että liikelaitosten osalta

Konserniohjauksen ja taloudellisen ohjauksen vahvistaminen

Hyvinvointitoimialan hallintoon perustettiin osana toimialan organisaatiouudistusta 1.1.2015 lähtien VSSHP omana toimintonaan, josta vastaa asiantuntijalääkäri. Hyvinvointitoimialan kehittämissalkussa on omat hankkeet: siirtoviivepäivien vähentäminen ja oikea tieto oikeaan aikaan oikeassa paikassa sairaanhoitopiirin toiminnoille. Edellisessä pyritään konkreettisin, aikataulutetetuin toimenpitein fasilitoimaan hoitoketjua ja luomaan yksiselitteiset jatkohoidon kriteerit siirtoviiveen minimoimiseksi. Jälkimmäisessä tavoitellaan ensi vaiheessa reaaliaikaisia Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen potilaslogistiikan tieto- ja tarpeenmukaisen ja kustannustehokkaan palveluketjun aikaansaamiseksi ja EPLL:n ylikäytön välttämiseksi.

Taloudellinen ohjaus vaatii tiiviimpää yhteistyötä sairaanhoitopiirin kanssa sekä myös hinnoittelutapojen tarkastelua. Lisäksi liikelaitosten sopimuskäytäntöjä ja palveluita tulee arvioida muutostyön yhteydessä.

 

SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNNAN KAUPUNGINVALTUUSTOON NÄHDEN SITOVAT TAVOITTEET

 

Lapset, nuoret ja lapsiperheet saavat tarvitsemaansa tukea riittävän aikaisin

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Lastensuojelun tarve: Lastensuojelun asiakkaana olevien alle 18-vuotiaiden määrä ja %-osuus ikäryhmästä, tavoitteena tarpeen väheneminen 4 vuoden kuluessa

7,8%/ 2008

10,3 %

10,5 %

-0,5 %

10,3 %

 

 

 

Toimenpide:

Lapsiperheiden kotiin annettavaa apua lisätään. Ehkäisevän työn työnjako, vastuut ja prosessit selkiytetään. Ehkäisevää työtä tehdään yhteistyössä varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten kanssa.

Lastensuojelun palvelurakenne uudistetaan avohuoltoon ja perhehoitoon painottuvaksi

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Entistä suurempi osuus lastensuojeluasiakkaista tulee autetuksi avohuollon keinoin.

 

Lastensuojelun asiakkaana olleiden lasten kokonaismäärä sekä avohuollon asiakkaana ja sijoitettuna olleet lapset 0-17 v (sis. vuoden aikana 18 täyttäneet).

Tavoitteena avohuollon suhteellisen osuuden kasvu.

2008:

6,1 % avo-huolto, 1,7 % sijaishuolto,

suhteelliset osuudet

78,2 % / 21,8%

9,0 % avo-huolto; 2,1 % sijaishuolto

Lastensuojelun asiakkaana 2888, avohuollossa 2505, sijoitettuna 585, joista huostassa 440

8,7 % avohuolto; 2,2 % sijaishuolto

Lastensuojelun asiakkaana 2942, avohuollossa 2427, sijoitettuna 613, joista huostassa 436

avohuollon osuus kasvaa

8,3 % avohuolto, 2,2 % sijaishuolto

 

Lastensuojelun asiakkaana 2937, avohuollossa 2365, sijoitettuna 620, joista huostassa 436

 

 

 

 

Toimenpide:

Avohuollon toimintaedellytyksiä parannetaan.

Perhehoidon osuus huostaan otettujen sijoituksista kasvaa

 

 

32,9 % /2008

 

 

41,6 %

 

 

40,1 %

+ 5 % -yksikköä 31.12.2013 tilanteeseen nähden

 

 

40,5 %

 

 

 

Toimenpide:

Perhehoidon osuutta huostaan otettujen sijoituksista lisätään. Oman palvelutuotannon rakenteen ja laajuuden arviointi.

 

 

Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Nuorisotakuun toteutuminen

Turkulaisen nuoren ohjausmalli kehitetty ja vastuutettu

2011

Toiminta mallin mukaista

Toimiala tukee palveluil-laan nuorisotakuun toteu-tumista

Nuorisotakuuta edistävät hyton toimenpiteet toteutuneet

Toteutus käynnissä, uusia tukevia toimenpiteitä käynnistymässä

 

 

 

Toimenpide:

Hyto toteuttaa omilla toimenpiteillään nuorisotakuuta

Nuorten TALK-mallin mukainen tuettu asuminen lisääntyy.

selvitys asunnottomien nuorten määrästehty (lkm. n. 100) 2011

Solmittu aie-sopimus valtion kanssa asian eteen-päinviemisestä

50 nuorta tuetun asumisen piirissä, 25 TVT:n TALK-tukiasuntoa

40 uutta tukiasuntoa

59 nuorta tuetun asumisen piirissä, 33 TVT:n TALK-tukiasuntoa

 

 

 

Toimenpide:

Vähennetään nuorten asunnottomuutta, keinona TALK-mallin tukiasuminen.

 

 

Edistetään hyvinvointia ja terveyttä, kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Väestön koettu hyvinvointi: Elämänlaatunsa (WHOQOL 8) keskimääräistä paremmaksi kokevien osuus (%)

(yli 20 vuotiaat, ATH-tutkimus)

54,4 %/ 2010

ATH-tutkimusta ei ole tehty

52%

kasvaa (%)

..

 

 

 

Hyvinvointierojen kaventuminen eri väestöryhmien välillä (Elämänlaatunsa keskimääräistä paremmaksi kokevien prosenttiosuuksien ero korkean ja matalan koulutusryhmien välillä) tavoitteena eron pieneneminen

(yli 20-vuotiaat, ATH-tutkimus)

14,4 %/ 2010

ATH-tutkimusta ei ole tehty

15,7%

Ero kapenee (%)

..

 

 

 

Toimenpide: Tehostetaan työllistämistä, vähennetään erityisesti pitkäaikaistyöttömyyttä luomalla pysyvät toimintamallit eri kohderyhmille (työkyvyttömät, tulottomat, nuorisotakuu piirissä olevat). Otetaan käyttöön sosiaalinen luototus, tavoitteena ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista. Edistetään maahanmuuttajien kotoutumista.

 

Kehitetään erityisryhmien palveluita palvelutarpeiden mukaisesti (päihde- ja mielenterveyspalvelut)

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Päihde- ja mielenterveyspalveluiden välittömät kokonaiskustannukset M€ (Erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon, sosiaalityön ja kuntoutumispalveluiden päihde- ja mielenterveyspalveluiden kustannukset)

40,6M€

40,7M€

43,5M€

45,3M€

43,6M€

 

 

 

Niiden osuus, joilla on itseraportoitua masennusta (%) laskee

(yli 20-vuotiaat, ATH-tutkimus)

12,8 %

2010

ATH-tutkimusta ei ole tehty

11,8%

osuus ( %) laskee

..

 

 

 

Toimenpide: Palveluita paljon tarvitsevien palveluiden kehittäminen (KASTE-hanke). Mielenterveyskuntoutujien palveluasumisen kehittäminen. Palveluketjun tehostaminen, kuntouttavan otteen lisääminen. Selvitetään asumisen tuen tuottaminen omana toimintana (kustannusvaikutukset). Järjestöjen tuen lisääminen kuntouttavassa toiminnassa. Korvaushoitoketjun parantamisen toteuttaminen. Päihde- ja mielenterveyspalveluiden yhdistämisen selvitys

 

 

Lisätään hyvinvointia ja terveyttä tukemalla terveitä elämäntapoja ja tarjoamalla ehkäiseviä palveluita

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Diabetesta sairastavien 25-64 vuotiaiden %-osuus pysyy ennallaan tai vähenee (Sotkanet)

3,4%/ 2011

3,54 %

3,74 %

3,54 %

..

 

 

 

Väestön painoindeksi BMI (lihavien osuus laskee tai pysyy samana)

(yli 20-vuotiaat, ATH-tutkimus)

15,7%/ 2010

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

17,4%

14 %

..

 

 

 

Turkulaisten tupakointi (päivittäin tupakoivien %-osuus vähenee, yli 20 –vuotiaat, ATH-tutkimus)

24,1% /2010

ATH-tutkimusta ei ole tehty

13,8%

23 %

..

 

 

 

Turkulaisten miesten ja naisten alkoholin liikakäyttö vähenee (yli 20-vuotiaat, AUDIT-C, ATH-tutkimus)

M 49,2%/

N 28,5%/

2010

ATH-tutkimusta ei ole tehty

M 41,6%/

N 24,7%

M 48 %/

N 26 %/

..

 

 

 

Toimenpide: Lisätään sähköistä asiointia kaikilla tulosalueilla. Huolehditaan asianmukaisen ja ajantasaisen terveystiedon välittämisestä hyvinvointitoimialan toimipisteissä ja internetissä.

 

 


Muutetaan ikäihmisten hoidon palvelurakenne avopalvelupainotteisemmaksi

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

75 vuotta täyttäneiden säännöllisen kotihoidon piirissä olevien osuus laskee

13,2 % 2008

13,9 %

13,9 %

13.5 %

14,0 %

 

 

 

 

Toimenpide: Nostetaan kotihoidon intensiteettiä.

Omaishoidontukea saavien 75 vuotta täyttäneiden osuus kasvaa

2,8 % 2008

2,8 %

3,0 %

2,9 %

3,2 %

 

 

 

Toimenpide: Edesautetaan omaishoidontuella ikäihmisten kotona asumista.

Ympärivuorokautisen hoidon piirissä olevien 75 vuotta täyttäneiden tavoiteosuus laskee

11,1 % 2008

10,4 %

10,3 %

10 %

10,0 %

 

 

 

Toimenpide: Nostetaan kotihoidon intensiteettiä. Edesautetaan omaishoidontuella ikäihmisten kotona asumista. Ympärivuorokautisen hoidon palvelurakenteen muuttaminen.

 

Tilinpäätöksen väestöosuuksien laskennassa käytetty joulukuun 2014 väestöennustetta.

Kotihoidon saatavuus ei ole laskenut. On kuitenkin huomattava, että toteutunut 14%:n peittävyys on valtakunnallisen laatusuosituksen mukainen.

 

 

Turvataan aktiivinen elämä toimintakykyä ylläpitävillä palveluilla

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Ympärivuorokautiseen hoitoon siirtyvien keski-ikä myöhentyy strategiakauden aikana

83 v/ 2008

83v 10kk

84v 8kk

84v 4kk

84v 4kk

 

 

 

Toimenpide: Kehitetään laaja-alaista palveluohjausta ja vanhusneuvolatoimintaa. Hyödynnetään ja kehitetään muiden toimijoiden kanssa toimintakykyä, elämänlaatua ja terveyttä ylläpitäviä toimintoja.

Kotona asuvien +75-vuotiaiden määrä kasvaa

88,9%/ 2008

89,6%

89,7 %

90%

90 %

 

 

 

Toimenpide: Kehitetään laaja-alaista palveluohjausta ja vanhusneuvolatoimintaa. Hyödynnetään ja kehitetään muiden toimijoiden kanssa toimintakykyä, elämänlaatua ja terveyttä ylläpitäviä toimintoja.

 

Tilinpäätöksen väestöosuuksien laskennassa käytetty joulukuun 2014 väestöennustetta.

 

Keskeiset palvelurakennetta koskevat tavoitteet (omaishoidontuen peittävyyden kasvu, ympärivuorokautisen hoidon peittävyyden lasku, ympärivuorokautiseen hoitoon siirtymisen keskimääräinen ikä ja kotona asuvien 75 vuotta täyttäneiden osuuden nousu) ovat toteutuneet, vaikka kotihoidon saatavuus ei ole laskenut. On kuitenkin huomattava, että toteutunut 14%:n peittävyys on valtakunnallisen laatusuosituksen mukainen.

 

 

 UUDISTAMISOHJELMAN MUKAISTEN TOIMENPITEIDEN SITOVAT KOKONAISVAIKUTUKSET

 

 

Toimielin

TA 2014

Toteutunut 31.12.2014

Sosiaali- ja terveyslautakunta

5,810 Milj

4,445 Milj

 

Uudistamisohjelman eteneminen:

 

 

TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Toteutunut 31.12.2014

65 vuotta täyttäneiden ikävakioidut deflatoidut kustannukset väestöä kohti vuodessa

7 557€

7 154€

6 995€

7157 €

..

..

 

 

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus (M€)

147,6M€

150,7M€

158,1M€

174,4M€

177,3M€

184,8M€

 

 

 

Terveysasemien peittävyys

..

45 %

40,5 %

40,5 %

41 %

40,7 %

 

 

 

Yli 500 pv työttömyysetuutta saaneet (ns. Kela-lista)

..

2503

2 521

2 995

2500

3490

 

 

 

Toimeentulotuen piirissä olevat kotitaloudet (ei sisällä valtionkorvauksen piirissä olevien pakolais- ja paluumuuttajakotitalouksien määrää)

9 347

9 056

9068

9199

9500

9165

 

 

 

Terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset/ asukas (perusth ja erikoissh) €
(Suurten kaupunkien vertailu)

2070

2135

2168

2 306

..

..

 

 

 

Perusterveydenhuollon kustannukset / 0-6 vuotias lapsi

471

499

517

492

..

..

 

 

 

 

 

 

TOIMIELIMEN MÄÄRÄRAHAT

 

 

TA 2014

TAM

TAM 2014

TP 2014

Poikkeama

TOT 2013

Muutos (%)

Toimintatuotot

72 239 822

7 718 400

79 958 222

82 653 671

2 695 450

79 299 919

4,2 %

Valmistus omaan käyttöön

0

0

0

171 199

171 199

67 225

154,7 %

Toimintakulut

-669 959 023

-17 102 032

-687 061 054

-684 329 979

2 731 075

-666 253 612

2,7 %

TOIMINTAKATE

-597 719 201

-9 383 632

-607 102 833

-601 505 109

5 597 723

-586 886 468

2,5 %

Investointikulut

-1 000 000

 

-1 000 000

-718 235

281 765

-320 559

124,1 %

Rahoitusosuudet

0

 

0

0

0

0

0,0 %

Luovutustuotot

0

 

0

0

0

0

0,0 %

NETTOINVESTOINNIT

-1 000 000

0

-1 000 000

-718 235

281 765

-320 559

124,1 %