PalvelualuejohtajaKatariina KorkeilaHoitoon pääsyn toteutuminen perusterveydenhuollossaTerveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksen (lokakuu 2014) mukaan Turun terveyskeskuksessa hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen lääkärille on jonottanut potilaita yli kolme kuukautta. Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää ennen asian ratkaisemista kirjallisen selvityksen, josta tulee ilmetä ainakin yksityiskohtainen selvitys ongelmien syistä ja laajuudesta terveysasemakohtaisesti, toimenpiteet joihin terveyskeskus on ryhtynyt ongelman ratkaisemiseksi, selvitys hoidon toteutumisen omavalvonnasta. Lisäksi selvityspyynnössä halutaan tietää, millä tavoin terveyskeskus seuraa tarpeellisen hoidon toteutumista kolmessa kuukaudessa ja kenen vastuulla seuranta on ja kuinka poikkeamiin puututaan. Sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen AvoHILMO-seuranta että terveyskeskuksen omaseuranta perustuvat suoraan Pegasos-potilastietojärjestelmästä saatavaan tiedonkeruuseen, joten suurta eroa luvuissa ei pitäisi olla, jos luvut olisi kerätty samalla periaatteella. Näin ei kuitenkaan ole: AvoHILMOsta kerätyn hoitoon pääsyn odotusajat ilmaisevat sitä aikaa, joka on kulunut potilaskohtaisesti hoidon tarpeen arvion ja varatun vastaanottoajan välillä. Kyseisistä tilastoluvuista ei ilmene syytä siihen, miksi odotusaika on ylittänyt hoitotakuun. Hoitotakuuta pidemmät odotusajat johtuvat siitä, että osa potilaista haluaa jonottaa jollekin tietylle lääkärille tavallista pidemmän ajan, vaikka heille tarjottaisiin aikaa toiselle lääkärille samassa toimipisteessä. Osa kiireettömistä ajoista on myös ns. kontrolliaikoja, jotka voidaan varata valmiiksi esimerkiksi puolen vuoden päähän. AvoHILMOsta ei mainittuja syitä saada esille, minkä vuoksi se on näiltä osin epätarkka hoitoon pääsyn mittari. Diabetesvastaanoton ja ihotautien erikoislääkärin vastaanoton kohdalla odotusaika THL:n raportista johtuu siitä, että meillä on tilastoitu tapahtumia molemmissa yksiköissä ensikäynteinä, vaikka molemmat paikat ovat jatkohoitopaikkoja, eli hoito on jo aloitettu muualla ja asiakas ohjattu näihin yksiköihin, toisin sanoen kaikki käynnit ovat uusintakäyntejä. Terveysasemilla on kehotettu ajanottohetkellä kiinnittämään huomiota siihen, onko kyseessä ensi- vai uusintakäynti. Varattavien aikojen aikatyyppi ohjaa tilastointia ja mikäli asiakkaalle varataan uusintakäynnille aikatyyppi, joka on tilastollisesti rakennettu ensikäynniksi, tulisi tilastointia korjata tässä kohdassa. THL:n raportti perustuu puhtaasti tilastointiin. Syksyllä ajan antajille tarkennettiin edellä mainittuja ohjeita käyntien tilastoinnin suhteen. Tämä korjaus näkyy THL:n raportissa viiveellä, koska jo syntyneitä tapahtumia ei lähdetty korjaamaan, mikä olisi ollut melko mahdotonkin tehtävä Turun tapahtumamäärillä.Pegasos-pääkäyttäjät ajavat kolme kertaa vuodessa (tammikuu, toukokuu ja syyskuu) terveysasemittain ja lääkäriresursseittain hoitotakuuajat lääkärin kiireettömälle vastaanotolle. Tulokset julkaistaan internetsivuilla terveysasemittain keskimääräisinä jonotusaikoina käyttäen kolmatta vapaata kiireetöntä vastaanottoaikaa laskentaperusteena. Omaseurannassa kaikki terveysasemat ovat pysyneet hoitotakuussa, joskin yksittäisille lääkäreille hoitotakuuaika ylittyy. Mikäli yksittäisen lääkärin kiireettömät ajat menevät pitkälle, potilaalle tarjotaan aina pääsyä toiselle lääkärille eikä näin ollen kukaan joudu tahtomattaan odottamaan yli hoitotakuurajan. Terveysasemilla on jouduttu tasapainoilemaan kiireellisten ja kiireettömien aikojen kanssa lisääntyneessä potilaskuormassa. Loppukevääseen ja syksyyn 2014 painottuivat myös uuden Pegasos-potilastietojärjestelmäversion koulutus ja käyttöönotto sekä eKanta-arkistoon liittyvät koulutukset ja valmistelut, jotka ovat syöneet lääkäreiden vastaanottoaikoja. Kaupungin taloudellinen tilanne on myös pakottanut supistamaan terveysasematoimintaa kesäksi ja jouluajaksi. Lyhytaikaisiin poissaoloihin ei ole otettu sijaisia. Turun kaupungin hyvinvointitoimialaTerveyspalvelutPäivi-Leena Honkinenavosairaanhoidon ylilääkäri