Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta2510.02.20152

1584-2014 (065, 451)

Kehitysvammaisten henkilöiden asumispalvelut 1.4.2015 - 31.12.2019

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.4.2015 - 31.12.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020 (optio). Tar-jouspyynnön kohteena olleesta neljästä asumismuodosta on saatu 18 palveluntuottajalta yhteensä 35 toimintayksikkökohtaista tarjousta. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi asumismuodoittain yhteensä 16 palveluntuottajan kanssa koskien 29 toimintayksikköä. Palveluja ostetaan sopimuskaudella noin 33,7 miljoonalla eurolla.

Sosterla § 25

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen sekä hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus tuoteryhmäpäällikkö Janina Puistovaara 2.2.2014:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kehitysvammaisten asumispalvelujen kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 11.11.2014 § 286.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluista ajalle 1.4.2015–31.12.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2020–31.12.2020 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.4.2015 ja uusien toimintayksiköiden osalta viimeistään 1.4.2017.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen B mukaisena toissijaisena palveluhankintana julkaistiin 14.11.2014 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä internetissä Turun kaupungin sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot. Samalla sivustolla julkaistiin 5.12.2014 hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä muutoksilla päivitetyt tarjouspyyntöasiakirjat, joiden yhteydessä julkaistiin myös korjausilmoitus HILMA-ilmoituskanavassa. Muutosten ja korjausilmoituksen syynä oli mm. ohjatun asumisen ateriapalvelujen täsmentäminen ja korjaaminen.

Tarjouspyynnön kohteena oli neljä eri asumismuotoa: 1. Tuettu asuminen, 2. Ohjattu asuminen, 3. Autettu asuminen, 4. Vaativa autettu asuminen.

Tarjous tuli antaa toimintayksikkökohtaisesti tarjouspyynnön liitteenä olleella tarjouslomakkeella sekä tarjoukseen liitettävillä asumismuotokohtaisilla liitteillä.

Määräaikaan 15.12.2014 klo 14.00 mennessä saatiin 18 palveluntuottajalta 35 toimintayksikkökohtaista tarjousta, jotka sisälsivät yhteensä 85 tarjousta eri asumismuodoista.

Liite 1Tarjoukset

MiiaMatilda Oy / Miia Matildan määräajan jälkeen, 15.12.2014 klo 15.08, saapunutta tarjousta ei otettu huomioon.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään asumismuodoittain; tuettu asuminen, ohjattu asuminen, autettu asuminen, vaativa autettu asuminen. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa asumismuodoittain verottomina asukaskohtaisina asumispalvelun hintoina tarjouslomakkeessa edellytetyllä tavalla siten, että tuetun asumisen asumismuodosta ilmoitettiin tukikäynnin tuntihinta ja muista asumismuodoista palvelun vuorokausihinta. Tarjottu asumispalvelun hinta ei sisällä vuokra-, ateria- yms. maksuja, jotka palveluntuottaja perii asukkaalta erikseen.

Palveluntuottaja laskuttaa Tilaajalta palvelun osuuden ja asiakkaalta muut ylläpitoon liittyvät maksut.

Niiden toimintayksiköiden osalta, jotka eivät ole toiminnassa tarjoukseen varatun määräajan päättyessä, palvelujen hinnat tuli ilmoittaa 1.4.2015 tasolla.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Tilaaja ei sitoudu palvelujen hankkimiseen palveluntuottajalta sopimuskauden aikana. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten vertailun suorittivat vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikön tulee siten hylätä sellaiset tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Tarjouspyynnön palvelulle asetetuissa ehdottomissa vaatimuksissa edellytettiin mm. seuraavaa:

Tarjouksia arvioidessa todettiin, että Esperi Care Oy / Hoitokoti Kivitasku ylittää ilmoitetun ohjeellisen etäisyyden 70 km. Muut tarjoukset täyttävät hyväksytyn etäisyyden.

Palveluntuottajien tarjouksissaan ilmoittamat vuokrat vaihtelevat välillä 10,50–23,60 € / m2. Tilastokeskuksen mukaan vapaarahoitteisen yksiön neliövuokra Turussa oli vuoden 2014 3. neljänneksellä keskimäärin 15,05 € / m2. Tarjouksia arvioidessa kuitenkin todettiin, että tarjouspyynnössä olisi tullut ilmoittaa selkeämmin, mikä on hyväksyttävä vuokrataso asunnon pinta-alan huomioiden, mitä vuokran tulee sisältää ja miten esim. asukkaiden käytössä olevat yhteiset tilat tulee huomioida vuokraa laskettaessa. Tämän vuoksi arvioinnissa päätettiin hyväksyä kaikkien palveluntuottajien ilmoittamat vuokrat.

Ateriamaksujen hinnat / vrk vaihtelevat välillä 5,50–15,50 €. Tarjouspyynnössä ei ollut ilmoitettu, miten kohtuullisuutta arvioidaan, joten kaikki tarjotut ateriamaksut hyväksyttiin.

Toiminnasta vastaavien henkilöiden pätevyyttä arvioidessa todettiin, että Turun seudun vammaisten asuntotukiyhdistys r.y. oli nimennyt sekä Ryhmäkotia että Katariinakotia koskevissa tarjouksissaan toiminnasta vastaavaksi henkilön, joka ei täytä asetettua pätevyysvaatimusta. Muut tarjoajat täyttivät kyseessä olevan vaatimuksen.

Autetun asumisen tarjouksia arvioidessa todettiin, että SerenusKodit Oy / Sisukoti sekä Villa Ahki Oy / Villa Ahki eivät täytä henkilöstön pätevyyteen sekä mitoitukseen liittyviä vaatimuksia. Kumpikaan palveluntuottaja ei myöskään täytä autetun asumisen ryhmämuotoisen asumisen huonekokoon liittyvää vaatimusta, jonka mukaan huonekoon tulee olla vähintään 20–25m2 riippuen siitä, tarvitseeko asiakas apuvälineitä tai lisävarusteita.

Seuraavat tarjoukset on hylättävä tarjouspyyntöä vastaamattomina:

Muut tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan se tai ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Vertailu ja valinta tehdään asumismuodoittain. Arviointiperusteina ovat palvelujen hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %. Palveluntuottajia valitaan riittävä määrä Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi suomen ja ruotsin kielellä.

Liite 2Hyväksytyt tarjoukset asumismuodoittain

Tuetun asumisen asumismuodosta saatiin 19 hyväksyttävää tarjousta, joista esitetään valittaviksi viisi kokonaistaloudellisesti edullisinta palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Ohjatun asumisen asumismuodosta saatiin 18 hyväksyttävää tarjousta, joista esitetään valittaviksi 14 kokonaistaloudellisesti edullisinta palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Autetusta asumisesta saatiin 24 hyväksyttävää tarjousta ja vaativasta autetusta asumisesta 17 hyväksyttävää tarjousta. Ottaen huomioon nykyisten asumispalvelujen asiakkaiden palvelujen turvaamisen sekä tällä hetkellä jonossa olevien asiakkaiden pääsemisen palvelujen piiriin, valittujen yksiköiden joukossa on oltava riittävä määrä 1.4.2015 käytettävissä olevia sekä vuoden 2015 aikana valmistuvia paikkoja. Sopimuskauden aikana myös jatketaan kehitysvammaisten laitosasumisen purkua, joten uusille asumispaikoille on tarvetta. Näin ollen palveluntuottajiksi esitetään valittaviksi molempien asumismuotojen osalta kaikki hyväksytyn tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Liite 3Palveluntuottajat asumismuodoittain

Kaikki hyväksytyt palveluntarjoajat ilmoittivat toiminnan pääkielen olevan suomi, kahdessa toimintayksikössä on sekä suomi että ruotsi pääkielenä. Tuetussa asumisessa ruotsinkielistä palvelua on saatavissa kahdessa toimintayksikössä, ohjatussa asumisessa seitsemässä sekä autetussa ja vaativassa autetussa asumisessa yhdeksässä.

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 7 miljoonaa euroa.

Tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa ja ennen kokousta hyvinvointitoimialan hallinnossa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 2.2.2015:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan palvelutarve ei edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmasianosaiset
ilmAhonen Sari
tiedAsikainen Johanna
tpvKiiski Kaisa
ilmLehtonen Anita
tpvLindberg Merja
tiedPuistovaara Janina


Liitteet:

Sosterla § 25
Liite 1:Tarjoukset
Liite 2:Hyväksytyt tarjoukset asumismuodoittain
Liite 3:Palveluntuottajat asumismuodoittain