Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta21902.09.20146

8746-2014 (041)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan strateginen sopimus sekä talousarvioehdotus vuodelle 2015 ja taloussuunnitelmakaudelle 2015 - 2018

Tiivistelmä: -

Sosterla § 219

Resurssijohtaja Max Lönnqvist 28.8.2014:

 

Kaupunginvaltuusto päätti 23.6.2014,

että lauta- ja johtokuntien vuosien 2015-2018 taloussuunnitelman suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti,

että liitteessä 2 kirjatut toimenpide-ehdotukset merkitään tässä vaiheessa tiedoksi ja tuodaan valtuuston hyväksyttäviksi perusteltuina elokuun loppuun mennessä ja

että lauta- ja johtokuntien tulee jatkaa sopeuttamistarpeen edellyttämien toimenpiteiden suunnittelua kattaakseen liitteessä 3 kohdennettu talouden sopeuttamistarve ja liitteessä 4 kohdennettu henkilötyövuosien sopeuttamistarve.

Kaupunginvaltuuston päätöksen liitteitä ei esitetä erikseen sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvion perusteluissa.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan osalta suunnitteluluku (612 M€ netto) ja ohjeelliset kustannuslajikohtaiset enimmäisbudjetit vuodelle 2015 ovat seuraavat:

 

Annettu suunnitteluluku sisältää poikkeuksellisesti työllistämismäärärahan, joka yleensä on varattu kaupunginhallituksen toimielimeen ja siirretty vasta kun sosiaali- ja terveyslautakunta on esittänyt hyväksyttävän käyttösuunnitelman ko. varaukselle.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvion sopeuttamistarve (KV 23.6.14) on seuraava:

Henkilöstökulut    -2,7M€

Palveluiden ostot    -2,6M€

Aineet ja tarvikkeet   -0,1M€

Avustukset      -0,4M€

Muut toimintakulut   -0,2M€

Toimintatuotot    +1M€

Yhteensä        -7M€

 

Henkilöstön sopeuttamistarpeeksi vuonna 2015 on sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitettu 57 henkilötyövuoden vähennystarve laskettuna v. 2014 toukokuun toteutumasta.

 

Vuoden 2015 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelman vuosille 2015 – 2018 toteuttamiseksi on lisäksi valmisteltu toiminnan uudistamiseen tähtääviä toimenpiteitä (U1 ja U2-ohjelmat), jotka on käsitelty ja hyväksytty kaupunginvaltuustossa. Näiden ohjelmien vaikutus tulevien vuosien kustannuskehityksen hillitsemiseen on merkittävässä asemassa mutta täytäntöönpanopäätökset monien toimenpiteiden osalta puuttuvat tai ovat edelleen valmistelussa.

 

Kaupunginjohtaja on antanut tarkemmat suunnitteluohjeet talousarvion valmistelusta 27.6.2014 ja oheista todettakoon mm. seuraavaa:

 

Kaupunkistrategiaa toimeenpannaan sopimusohjausmallilla. Strategisissa sopimuksissa tavoitteista sovitaan toimialakohtaisesti toimialan ja kaupunginhallituksen välillä. Toimialan lautakunta tai lautakunnat hyväksyvät sopimuksen omalta osaltaan. Kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle koottavaan talousarvioon tullaan sisällyttämään toimialan strategisesta sopimuksesta merkittävimmät kohdat toiminnan kuvauksesta ja toiminnan tavoitteista. Nämä valtuustoon nähden sitovat kohdat on tunnistettavissa liitelomakkeesta. Liite-lomakkeet ovat toimialakohtaisia, koska lomakkeissa on jonkin verran toimi-aloittaisia eroja.

 

Mikäli toimialan strategisen sopimuksen ja talousarvion suunnittelu edellyttää toimialalla operatiivisen sopimuksen käyttämistä, voidaan apuna mahdollisesti käyttää kuluvan vuoden operatiivisten sopimusten pohjia, koska uusi operatiivisten sopimusten pohja valmistuu elo-syyskuussa 2014. Hyvinvointitoimialan osalta tämä työ tulee tehtäväksi johtosääntömuutosten ja organisaation muutostyön valmistumisen jälkeen nk. uudelleenjaossa kaupunginvaltuuston hyväksyttyä vuoden 2015 talousarvion.

 

Yleisen hintatason muutoksen oletetaan olevan 1,6 % vuonna 2015 ja sisäisten palveluiden hintoja ei saa korottaa, lukuun ottamatta sisäisiä vuokria, jotka saavat nousta enintään 0,5 %. Vuoden 2015 talousarvion valmistelussa voi varautua vuositasolla palkankorotuksiin jotka ovat 0,7 % vuoden 2014 tasoon verrattuna.

 

Henkilötyövuosina mitattava työvoiman käyttö ei saa ylittää erillisellä liitteellä ilmoitettuja suunnittelulukuja. Suunnittelulukujen määrittelyssä on huomioitu talouden sopeuttamistarve ja sopeuttamisen kohdentaminen myös henkilöstökuluihin.

 

Henkilöstörakenteesta ja sen muutoksista tehdään oma erillinen selvitys. Selvityksestä tulee käydä ilmi henkilöstön sijoittuminen toimialalla ja ne henkilöstörakenteessa /resursseissa tapahtuvat muutokset, joilla on talousarviovaikutuksia ja se miten suunnitellut muutokset tukevat toimialan strategisten tavoitteiden toteutumista.

 

Konsernihallinto on syöttänyt toimintakuluista seuraavat erät keskitetysti toimielinten budjettipohjiin heinäkuun aikana:

-talous- ja palkkahallintomenot (Kunnan Taitoa Oy)

-IT- ja puhelinpalvelumenot (IT-palvelut)

-tilavuokrat, sisältää myös siivouskulut ja kulunvalvonnan kuluja (Kiinteistöliikelaitos, Tilapalvelut)

-KuEL- eläkemenoperusteiset ennakkomaksut ja varhaiseläkemenoperusteiset ennakkomaksut

-hankinta- ja logistiikkatoiminnan kustannukset

 

Hyvinvointitoimialan osalta edellä mainitut kustannukset ovat noin 54 M€ ja näiden lisäksi muita keskitettyjä eriä on noin 9 M€.

 

Hyvinvointitoimialan tulosalueita on ohjeistettu valmistelemaan talousarvioehdotus siten, että pohjana on vuoden 2014 talousarvion taso. Lisäksi tulee huomioida erilliset ohjeet toimintakulujen karsimiseksi kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti. Vuoden 2014 tammi-heinäkuun tietojen perusteella näyttää kuitenkin ilmeiseltä, että erityisesti Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus sekä työmarkkinatuen kuntaosuus ylittävät budjetoidun merkittävästi. Näiden kahden erän vaikutus vuoden 2015 talousarvioehdotukseen on siksi huomioitava erikseen. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on antanut vuodelle 2015 erillisen tarjouksen (talousarvioon nähden lisäystä runsaat 8 M€) ja työmarkkinatukea koskevaa lainsäädäntöä ollaan muuttamassa siten, että kunnan velvoite kustannuksista kasvaa. Vähimmillään on arvioitu, että työmarkkinatukeen on varattava 6M€ ennustetta enemmän ja toisaalta talousarvioon nähden peräti 9M€ enemmän. Em. lisäykset eivät ole sovitettavissa annettuun raamilukuun kokonaisuutena.

 

Talousarvioehdotuksen kustannuslajikohtaiset kohdennukset ovat pääosin valtuuston linjauksen mukaisia. Suurin poikkeama suunnittelulukuun on avustuksissa koska työmarkkinatukeen on jouduttu lisäämään määrärahoja siten, että varaus on 21 M€. Lisäksi toimielimen tuloerä on pienempi kuin ohjeluku koska hankkeiden kustannuksia käsitellään nettomääräisinä ja pelkkä omarahoitusosuus varataan. Vanhustenhuollon tuloja on lisätty vuoden 2014 talousarvioon verrattuna mutta muilta osin esitys noudattelee v. 2014 tasoa. Talousarviokäsittelyssä mahdollisesti päätettäviä asiakasmaksujen korotuksia tai maksuvapautuksista luopumisia ei voi etukäteen huomioida. Nyt esitettävä talousarvioehdotus ylittää annetun suunnitteluluvun nettomääräisesti 7 M€:lla.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2015 on seuraava:

Menot   695.554.837 €

Tulot    76.553.874 €

Netto   619.000.963 €

 

Investointiosan määrärahaksi esitetään suunnitteluluvun mukaisesti 1 M€.

 

Taloussuunnitelmakauden kasvuksi on tässä vaiheessa merkitty kaupunginvaltuuston hyväksymä nettokatteen kasvu vuosille 2016 – 2017 +1,7 % ja vuodelle 2018 +2 %.

 

Liite 1                                  Strateginen sopimus (luonnos)

Liite 2                                  Toimielimen talousarvio

Liite 3                                  Käyttöomaisuusinvestoinnit ja hankintasuunnitelma

Oheismateriaali 1               Henkilöstön käyttöä koskeva suunnitelma

Oheismateriaali 2               KV:n hyväksymä uudistamisohjelma 2

Oheismateriaali 3               Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioseminaarin materiaali ja perustelut

 

Talousarvion toteuttaminen on vahvasti sidoksissa uudistamisohjelmassa esitettyjen toimenpiteiden toteuttamiseen ja onnistumiseen. Hyvinvointitoimialan v. 2014 talousarvio on ylittymässä noin 8,8 M€, mikä osaltaan vaikeuttaa tulevien vuosien taloudenpitoa. Myös toimialan organisaatiouudistus, rakenteiden virtaviivaistaminen ja asiakasprosessien parantaminen ovat keskeisessä asemassa talouden suunnan muuttamisessa. Vuosien 2016 – 2018 suunnitteluluvut edellyttävät merkittävää toimintojen tehostamista ja kustannuskasvun taittamista enintään puoleen nykyisestä noin 4 %:n vuosittaisesta kasvusta.

 

Tulosalueiden henkilöstösuunnitelmat tuottavat tämänhetkisen valmistelun perusteella vuositasolla noin 30-35 htv:n vähennyksen. Puuttuva osa on mahdollista toteuttaa esim. yhden kotihoidon alueen tai palveluluokan ulkoistamisella, palveluiden mitoituksen tarkistamisella tai toimintoja lakkauttamalla

 

Talousarvion valmistelua ja talousarvioehdotusta on esitelty hyvinvointitoimialan yhteistoimintaelimelle 22.8. ja 29.8.2014.

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus        Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää omalta osaltaan hyväksyä talousarvioehdotuksen ja luonnoksen strategisesta sopimuksesta vuodelle 2015 liitteissä ilmenevässä muodossa ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 219
Liite 1:Strateginen sopimus (luonnos)
Liite 2:Toimielimen talousarvio
Liite 3:Käyttöomaisuusinvestoinnit ja hankintasuunnitelma