Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta18712.08.20145

6382-2014 (001)

Lausunto Kårkullan kuntayhtymälle vuosien 2015 - 2017 taloussuunnitelman sisällöstä

Tiivistelmä: -

Sosterla § 187

Kuntoutumispalvelut, Vammaispalvelut, vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen 29.7.2014:

Kårkullan kuntayhtymä on kirjeellään 30.5.2014 pyytänyt jäsenkunnilta lausuntoa kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2015−2017. Suunnitelma perustuu nykyiseen vuosien 2014−2016 taloussuunnitelmaan. Kuntayhtymän huoltotoimistot ovat käyneet suunnitelman läpi ja päivittäneet sen yhteistyössä jäsenkuntien sosiaalitoimen edustajien kanssa.

Liite 1Kårkullan kuntayhtymän kirje

Liite 2Taloussuunnitelma 2015–2017

Kårkullan kuntayhtymän hallitus päätti kokouksessaan 22.5., että kuntien maksuosuudet uusi volyymi mukaan lukien saavat nousta enintään 1,9 % vuoden 2014 tasoon verrattuna. Kuntayhtymävaltuusto vahvistaa aikaisempien vuosien tapaan lopullisen budjetin vasta lokakuun puolivälissä ja siinä jäsenkuntien lausunnot otetaan huomioon.

Vuonna 2014 Kårkullan kuntayhtymän hintapolitiikka muutettiin kokonaan, mikä mm. merkitsi, että asumiseen, päivä-/työtoimintaan ja neuvontaan tuli enemmän hintaryhmiä. Uutta vuonna 2015 on se, että hoidontarve arvioidaan ns. Tukholman mallin mukaan. Arviotyökalun avulla määritellään, onko henkilön tuen ja ohjauksen tarve kevyttä, kohtalaista, suurta vai totaalista, ja pisteityksen perusteella määräytyvät hoitomaksut. Uusi arviointitapa tuo joillekin kunnille melko suuria kustannusten korotuksia, toisille vähennyksiä. Muutokset ovat kuitenkin kustannusneutraaleja kuntayhtymätasolla, mikä myös käy ilmi koko kuntayhtymää koskevasta tiivistelmästä.

Talousarvioesityksen suoritemäärät pohjautuvat sosiaalikuraattorien keräämiin tietoihin kaikkien yksittäisten kuntien palvelujen ostotarpeesta Kårkulla samkommunilta. Kuntayhtymän ja Turun vammaispalvelujen edustajat ovat keväällä 2014 pidetyssä neuvottelussa arvioineet erityishuollon asiakkaiden palvelutarpeet. Asiakaskohtaisista erityishuolto-ohjelmien sisällöstä ja niiden muutoksista tulee sopia etukäteen Vammaispalvelujen kanssa. Asiakaskohtaisten vuorokausihintojen ja käyttöpäivien muutokset tulee aina perustua tarkkaan selvitykseen asiakkaan hoidon tarpeen muuttumisesta.

Turku hankkii Kårkullan kuntayhtymästä erityishuollon palveluja ja sosiaalihuoltolain mukaista työtoimintaa ruotsinkielisille kehitysvammaisille turkulaisille. Turun osuus kuntayhtymän erityishuollon käyttöpäivien määrästä ja kustannuksista oli vuonna 2013 noin 3 %. Taloussuunnitelma 2015 - 2017 koskee Turun osalta 29 asiakkaan erityishuollon palveluja eli muutama asiakas vähemmän kuin aikaisemmin, johtuen mm. kotikunnan muutoksesta. 30.6.2014 Kårkullan asumispalvelujen piirissä oli 23 turkulaista, laitoshoidossa 4, työ- ja päivätoiminnassa 20 ja neuvolapalvelujen piirissä 24 henkilöä. Pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevista turkulaista yksi tulee siirtymään asumispalveluihin. Kårkulla tuo yleisellä tasolla esille, että hoitokodista tapahtuva siirtyminen avohoitoon nostaa yksittäisen palvelunsaajan suoritemäärän 7:stä 12:een viikossa. Tämä johtuu siitä, että laitoshoidon tilalle tulee sekä asumispalvelua että työ- ja päivätoimintaa. Muilta osin ei ole odotettavissa merkittäviä muutoksia asiakasmäärissä Turun osalta.

Vuodelle 2015 Turun maksuosuudeksi on budjetoitu 1.177.069 milj. euroa, sisältäen päihdehuollon osuus 7.776 euroa (36 vrk). Budjetoitu määrä on noin 68.000 euroa vähemmän kuin kuluvan vuoden arvio ja noin 45.000 vähemmän kuin vuoden 2013 toteutuma. Vähennys johtuu ensisijaisesti volyymin laskusta. Suoritteiden määrä vähenee 6,35 % ja kustannukset 5,48 % verrattuna vuoteen 2014.

Alla olevassa taulukossa on esitetty vuonna 2013 toteutuneet palvelukohtaiset suoritteet ja kustannukset Turun osalta sekä Kårkullan esittämät arviot vuosille 2014 ja 2015.

 

PalveluSuoritteet 2013Arvio suoritteet 2014Budj. suoritteet 2015TP € 2013Arvio € 2014Budj. € 2015
Kaikki suoritteet (ilman päihdehuoltoa)11.58812.22511.4931.222.3061.237.7571.169.293
Laitosasuminen  1.312 1.040 685331.687 280.457 201.513
Laitoshoito, tutkimus- ja kuntoutus (EUC) 199 420 410 62.172 134.400 136.846
Asumispalvelu  4.913 5.186 5.127485.908 488.846 498.577
Työ- ja päivätoiminta yht. 4.043 5.000 4.646244.153 304.886 301.656

Yhden asiakkaan siirtyminen laitosasumisesta asumispalveluihin vähentää laitoshoidon kustannuksia, mutta kustannukset per suorite nousee huomattavasti (noin 9 %). Turkulaisten asiakkaiden tarve laitoksessa tapahtuvaan kuntoutukseen eli tutkimus- ja osaamiskeskuksessa (EUC) arvioidaan kasvavan. Laitosasuminen hoitokodissa on palveluna eroteltu kuntoutuksesta, jossa vuorokausihinta on korkeampi.

Muutaman turkulaisen asiakkaan kohdalla asumispalvelujen suoritehinta tai tukikäyntien määrä on tarkistettu vastaamaan palvelun tarvetta, jolloin asumispalvelujen kustannusten kasvu on suurempi vaikka suoritemäärä jonkin verran laskee. Keskimääräinen vuorokausihinta kasvaa noin kolmella prosentilla. Käyttöpäivien perusteella vuoden 2015 arvio on tehty 25 asiakkaan mukaan, vaikka asiakasmäärä tulee tämän hetkisten tietojen perusteella olemaan 24. Näin ollen käyttöpäivät ja eurot voivat jäädä arvioitua pienemmiksi. Asumispalveluissa hintakategorioita on nyt kahdeksan entisen kolmen sijaan. Suoritehinta vaihtelee 26,74 euron ja 337,41 euron välillä. Suurin osa turkulaisista asiakkaista on kategoriassa 2 (55 euroa/suorite) tai 4 (94,47 €/vrk).

Työ- ja päivätoiminnassa keskimääräinen suoritehinnan nousu on 6,5 %. Arvio on syytä vielä tarkistaa, koska Kårkullan esityksessä on enemmän käyttöpäiviä kuin neuvotteluissa esitetyssä suunnitelmassa ja sen lisäksi asiakkaat on sijoitettu suunniteltua raskaampiin kategorioihin. Neuvotteluissa suurin osa asiakkaista sijoittui hintaluokkaan 47,69 euroa/päivä, nyt esitetyssä taulukossa hintaluokkaan 66,77 euroa/päivä. Kaksi asiakasta on esitetty tarvitsevan päivätoimintaa pienryhmässä yhden tai kohden ohjaajan jatkuvassa valvonnassa ja ohjauksessa, 85,85 euroa tai 128,78 euron päivähintaan. Hintaluokan muuttuminen ja palvelun käytön laajuus tulee perustua todettuun muutokseen ja tarpeeseen ja siitä on sovittava etukäteen kunnan kanssa. Työ- ja päivätoimintaan liittyen Turku on käydyissä neuvotteluissa tuonut esille, että asiakkaiden työ- ja päivätoiminnan järjestämisessä tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota asiakkaan tuen tarpeeseen ja esimerkiksi siihen, tarvitseeko hän palvelua päivittäin.

Palvelutuote-esitteessään Kårkulla tuo esille uutta asumispalveluun liittyvää tuotetta, eli kotipäivää 50 euron vuorokausihinnalla. Kotipäivä koskee niitä arkipäiviä, jolloin asumisyksiköt tarjoavat asumisen tukea ryhmäkotien ja asuntoryhmien asukkaille sekä niinä aikoina, jolloin käyttäjillä on lomaa työ- ja päivätoiminnasta. Kodin toiminta järjestetään niin, että kaikilla on mielekäs päivä. Keväällä käydyissä neuvotteluissa Turun edustajat toivat esille, ettei tällaista kotipäivää tulisi ottaa käyttöön ilman kokonaisselvitystä kohderyhmästä, asumispalveluihin normaalisti kuuluvista palveluista ja kokonaiskustannuksista. Kotipäivien toteuttaminen on tähän asti pääsääntöisesti onnistunut asumispalveluissa ilman lisämaksua. Asumispalveluissa on lähtökohtaisesti varauduttava siihen, että joku asukkaista voi olla kotona päiväsaikaan sairauden tai jonkun muun esteen takia. Voidaan myös olettaa, että asumispalveluntuottajat varautuvat ennalta tiedossa oleviin tilanteisiin, kuten esimerkiksi toimintakeskusten kesäloma-aikaan. Kotipäivän käyttö vaikeuttaisi myös entisestään asumispalvelujen vuorokausihintojen vertailua suhteessa annettuun palveluun. Vuodelle 2015 ei ole budjetoitu kotipäiviä Turun osalta.

Nykyinen taloustilanne asettaa Turun kaupungille edelleen erityisiä vaatimuksia palvelujärjestelmän kehittämiseksi ja sopeuttamiseksi. Tilanne edellyttää paitsi Turulta myös kuntayhtymältä erittäin tiukkaa talousseurantaa sekä tuottavuuden tehostamista. Kårkullan kuntayhtymän toiminnan lähtökohtana tulee edelleen olla palvelutuotannon volyymin sopeuttaminen kysyntää vastaavaksi. Lähtökohtaisesti volyymi ei saa kasvaa. Toiminnan tai organisaation kehittäminen ei itsessään saa aiheuttaa kunnalle lisäkustannuksia, vaan se tulee perustua asiakkaan todelliseen palvelun tarpeeseen ja sen järjestämiseen.

Turku tarvitsee edelleen erilaisia avohuollon palveluja sekä laitoshoitoa ja kuntoutusta erityistason hoitoa vaativille kehitysvammaisille henkilöille ruotsinkielellä. Kårkulla on pystynyt vastaamaan tähän tarpeeseen. Ruotsinkielisten henkilöiden mahdollisuus saada kehitysvammahuoltoon liittyvät palvelut äidinkielellään on tärkeää.

Avohuollon palvelujen sisältö ja toteuttaminen on edelleen mukauduttava asiakaskunnan erilaisiin ja muuttuviin tarpeisiin. Kehitysvammahuollon avohuollossa tarvitaan yhä enemmän laaja-alaista erityisosaamista, mikä tulee huomioida toiminnan suunnittelussa. Esimerkiksi palvelujen piiriin tulevat nuoret asiakkaat tarvitsevat yksilöllisiä palveluja ja tukitoimia.

Päihdehuolto

Turku ei ole ostanut Kårkullan päihdehuollon palveluja viime eikä tämän vuoden aikana. Kårkulla on budjetoinut Turulle 36 vrk (7.776 €) päihdekuntoutusta vuodelle 2015.

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2015 - 2017.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 4.8.2014:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2015 - 2017.

PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2015 - 2017.

Lisäksi lautakunta toteaa, että kustannustaso ei saa nousta vuonna 2015 vuoteen 2014 verrattuna ja että kustannusten tulee noudattaa Turun kaupungin kustannusraamia suunnitelmakaudella.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

lausKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 187
Liite 1:Kårkullan kuntayhtymän kirje
Liite 2:Taloussuunnitelma 2015-2017