Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta20012.08.20142

1299-2014 (101, 065)

Työnetsijäpalvelujen puitesopimukset ajalle 1.10.2014 - 31.12.2015

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Työnetsijäpalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.10.2014 - 31.12.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2016€31.12.2016 (optio). Tarjoukset on saatu viideltä palveluntarjoajalta. Puitesopimukset esitetään solmittaviksi kaikkien tarjouksen jättäneiden palveluntuottajien kanssa. Määräraha palveluun myönnetään kalenterivuosittain.

Sosterla § 200

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Kuntoutumispalvelut, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen ja toimistopäällikkö Jaana Malén, Sopimuksen elinkaaren hallintamallin kehittämisprojektin projektipäälliköt Elisa Vuorinen ja Jussi Rantalainen sekä hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus va. tuoteryhmäpäällikkö Janina Puistovaara 1.8.2014:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi työnetsijäpalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 20.5.2014 § 165.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia työnetsijäpalveluista ajalle 1.10.2014 - 31.12.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2016–31.12.2016 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.10.2014 alkaen.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen B mukaisena toissijaisena palveluhankintana julkaistiin 22.5.2014 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä internetissä Turun kaupungin sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot ja yhteenveto hankintaan liittyvistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista 12.6.2014 samalla sivustolla.

Tarjous tuli antaa tarjouspyynnön liitteenä olleella tarjouslomakkeella.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 24.6.2014 klo 14.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta: Aurakoulutus Oy, KK Valmennuskeskus Public Oy / Valmennuskeskus Public, Opteam Turku Oy, StaffPoint Oy, Työelämän Infopiste Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjousta ei oteta huomioon eikä vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä.

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja/tai ruotsin kielellä.

Tarjouskilpailu toteutettiin ns. käänteisenä tarjouskilpailuna, jossa palveluntuottajille maksettavat palkkiot määriteltiin jo etukäteen tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyllä tavalla. Työnhakuvalmennuksista palveluntuottajille maksetaan 50 euroa / valmennettu asiakas, kuitenkin siten, että yhden kalenterikuukauden aikana palveluntuottajalle maksetaan enintään 30 asiakkaan valmentamisesta, ellei Tilaajan kanssa toisin sovita ennen valmennusten järjestämistä. Asiakkaiden työllistämisestä palveluntuottajalle maksetaan työsuhteen pituuden perusteella enintään 1800 euron palkkio per työllistetty asiakas tarjouspyyntöasiakirjoissa määritetyn mukaisesti. Sopimushinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden, 31.12.2015 asti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Puitesopimuksella ei taata yksittäiselle palveluntuottajalle tämän sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Tilaaja ostaa palveluita ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli tarve ei edellytä muuta.

Palvelun määrälliset tavoitteet ja määrärahavaraus palvelulle määritellään vuosittain työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelmassa.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten vertailun suorittivat projektipäälliköt Elisa Vuorinen ja Jussi Rantalainen.

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan se tai ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Koska palvelun tuottamisesta maksettavat palkkiot määriteltiin jo tarjouspyyntöasiakirjoissa, tarjousten arviointiperusteena on pelkästään palvelun laatu. Palveluntuottajia valitaan riittävä määrä Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi suomen ja ruotsin kielellä.

Liite 1Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Esitämme kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun perusteella, että palveluntuottajiksi valitaan kaikki tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tarjouspyynnössä ilmoitetuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Kaikki palveluntuottajat ilmoittivat toiminnan pääkieleksi suomen. Kolme palveluntuottajaa tarjoaa palvelua lisäksi ruotsin kielellä.

Vuodelle 2014 työnetsijäpalvelun hankintaan on myönnetty 225 000 euroa. Vuoden 2014 työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelmassa on hallintokuntiin työllistämisen ja kuntouttavan työtoiminnan rinnalle on nostettu yritysyhteistyön juurruttaminen osaksi kunnan työllisyydenhoidon peruspalveluita. Työnetsijäpalvelu on keskeinen osa tätä jatkumoa, jolla pyritään vastaamaan taustaltaan moninaisen ja määrällisesti suuremman asiakaskohderyhmän tuomiin haasteisiin tulevaisuudessa. Tämä tulisi huomioida suunniteltaessa työnetsijäpalvelun määrärahavarausta ja tavoitteiden asettelua vuodelle 2015 sekä mahdolliselle optiovuodelle.

Työllisyyden hoidon palveluvalikossa on palkkioperusteisen työnetsijäpalvelun vaikuttavuus onnistuessaan kuntatalouden näkökulmasta merkittävä.

Tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa ja ennen kokousta hyvinvointitoimialan hallinnossa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 4.8.2014:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että työnetsijäpalveluiden puitesopimukset solmitaan ajalle 1.10.2014 - 31.12.2015 tarjouspyynnössä ilmoitetuilla hinnoilla sekä tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin seuraavien palveluntuottajien kanssa:

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli tarve ei edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmasianosaiset
tiedAsikainen Johanna
ilmJuvonen Jukka
tpvLindberg Merja
ilmMalen Jaana
tiedPuistovaara Janina
ilmRantalainen Jussi
ilmVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 200
Liite 1:Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu