Lausuntopyyntö STM

 

LAUSUNTOPYYNTÖ SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON JÄRJESTÄMISLAIN HALLITUKSEN ESITYKSEN LUONNOKSESTA

 

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmisteluryhmä on laatinut loppuraportin, jossa on todettu uudistuksen pääperiaatteet.  Nämä periaatteet perustuvat pääministeri Kataisen hallitusohjelmaan ja hallituksen tekemiin tarkentaviin linjauksiin.
 

Raportti on laadittu toimeksiannon mukaisesti hallituksen esityksen muotoon. Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä sisältää säännökset sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä ja rahoittamisesta.

 

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää kunnilta ja muilta jakelussa mainituilta tahoilta lausunnot lakiesityksestä. Lausuntopyyntö ja lakiesitys löytyvät sosiaali- ja terveysministeriön Internet-osoitteesta: http://www.stm.fi/vireilla/lausuntopyynnot. Valmisteluryhmän laatimaa ehdotusta hallituksen esitykseksi on täydennetty lisäämällä siihen sosiaali- ja terveysministeriössä virkamiesvalmisteluna laaditut yleisperustelujen jaksot 46 (mm. vaikutusarviointi) ja yksityiskohtaisten perustelujen jaksot 24 (mm. suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys).

 

Lausuntopyyntöön tulee vastata sähköisellä kyselyllä, jossa on kohdennettuja kysymyksiä hallituksen esitysluonnokseen liittyen. Kyselyyn annettuja vastauksia on mahdollista perustella, minkä lisäksi kyselyyn on varattu runsaasti tilaa myös vapaamuotoiselle kommentoinnille.
 

Kyselyvastausten muotoon laaditut lausunnot tullaan huomioimaan hallituksen esityksen viimeistelytyössä. Lakiesitys annetaan eduskunnalle kevätistuntokaudella ja lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alusta lukien. Kuntia tullaan kuulemaan lain vahvistamisen jälkeen sosiaali- ja terveysalueiden ja perustason alueiden sekä erityisvastuualueiden muodostamisesta.

 

Lausunnot pyydetään antamaan torstaihin 13.3.2014 mennessä. Lausuntopyyntöön voi vastata suomeksi tai ruotsiksi. Annetut vastaukset ovat julkisia.

OHJEET

Sähköisessä kyselylomakkeessa voi liikkua edestakaisin painamalla Edellinen- tai Seuraava -painikkeita. Vastauksia on mahdollista muokata ennen kyselylomakkeen lähettämistä. Suurimpaan osaan kysymyksistä tulee valita yksi omaa mielipidettä lähinnä oleva vastausvaihtoehto. Jokaista vastausta on mahdollista perustella.  Osa kysymyksistä on merkitty pakollisiksi.

 

 


Kyselyn voi tarvittaessa keskeyttää painamalla
Keskeytä-painiketta ja jatkaa vastaamista myöhemmin. Keskeytä-painiketta painettaessa kysely vie sinut automaattisesti sivulle, jossa on linkki jatkettavaan kyselyyn.  Sivulla voit myös lähettää linkin sähköpostiisi.

Viimeisen kysymyksen lopussa on Yhteenveto-painike, josta pääset tarkastelemaan laatimiasi vastauksia. Yhteenvetosivulta pääset muokkaamaan (Muokkaa vastauksia -painike) ja tulostamaan (Tulosta-painike) kyselyn.


Vastauksien lähetys: Kun kyselyn vastaaminen on valmis, paina kyselylomakkeen yhteenvetosivun lopussa olevaa Valmis-painiketta. Kun Valmis-painiketta on painettu, kyselyvastausta ei ole enää mahdollista täydentää tai muokata.
 

Kyselylomakkeeseen voi vastata vain kerran.

 

Huomionarvoista on, että kyselyä ei ole mahdollista muokata kahden eri toimipisteen välillä. Mikäli samaa muokattavaa sähköistä kyselylinkkiä muokataan kahdesta eri toimipisteestä samanaikaisesti, kyselyyn tallentuu viimeisin versio. Tästä syystä kyselylinkkiä ei pidä jakaa eteenpäin. Lausuntopyynnön yhteydessä vastaajille toimitetaan kyselystä myös tekstitiedostoversio lausuntopyynnön käsittelyn helpottamiseksi. Vastaajille on toimitettu myös havainnollistava Power Point -esitys lakiesityksen keskeisistä sisällöistä. Toimielimen käsittelyssä voidaan noudattaa esimerkiksi sellaista menettelyä, että kyselyvastausta työstetään tekstitiedostona ja tekstitiedostoon laaditut vastaukset syötetään lopuksi sähköiseen kyselyyn. Vastausten työstämisen apuna voidaan käyttää myös hallituksen esitystä koskevaa diaesitystä, joka löytyy Internet-osoitteesta: 
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1447910&name=DLFE-28181.pdf.



Lisätietoja kyselystä antavat:

osastopäällikkö Kirsi Varhila, p. 02951 63338, etunimi.sukunimi@stm.fi

hallitusneuvos Pekka Järvinen, p. 02951 63367, etunimi.sukunimi@stm.fi

neuvotteleva virkamies Kari Haavisto, p. 02951 63342, etunimi.sukunimi@stm.fi

 


Kyselyn tekniseen toteutukseen liittyvät kysymykset:


osastosihteeri Hang Pham, p. 02951 63569, etunimi.sukunimi@stm.fi
osastosihteeri Jaana Aho, p. 02951 63395, etunimi.sukunimi@stm.fi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TAUSTATIEDOT

 

 

 

1. Vastaajatahon virallinen nimi

Nimi

__Turun kaupunki_____________________________

 

 

 

 

2. Vastauksen kirjanneen henkilön nimi

Nimi

________________________________

 

 

 

3. Vastauksen vastuuhenkilön yhteystiedot

Nimi

__Kj AR/ MK?______________________________

 

Asema organisaatiossa

________________________________

 

Matkapuhelin

________________________________

 

Sähköposti

________________________________

 

 

 

 

 

4. Lausuntopyynnön käsittelypäivämäärä toimielimessä

Päivämäärä:

__24.2. ja 3.3.2014______________________________

 

 

 

Toimielimen nimi

___Turun kaupunginhallitus_____________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Onko vastaaja *

x kunta

 

kuntayhtymä

 

valtion viranomainen

 

järjestö

 

ei mikään edellä mainituista

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KYSYMYKSET

 

 

 

1 luku Yleiset säännökset

 

 

 

6. 5 §:ssä säädetään palvelujen saatavuudesta ja saavutettavuudesta. Säännöksen mukaan palvelut on toteutettava mahdollisuuksien mukaan lähellä asukkaita, mutta palveluja voidaan niiden saatavuuden tai laadun turvaamisen niin edellyttäessä keskittää. Onko linjaus tarkoituksenmukainen?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

7. 6 §:ssä säädetään palvelujen kielestä. Turvaako lakiehdotus kielellisten oikeuksien toteutumisen riittävän hyvin?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

8. Muita huomioita 1 luvun säännöksistä

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

2 luku Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen

 

 

 

 

9. 7 §:ssä säädetään sosiaali- ja terveysalueista sekä perustason alueista. Järjestämisvastuun jakautumisesta sosiaali- ja terveysalueen sekä perustason alueen välillä säädetään tarkemmin 11 §:ssä. Pääsäännön mukaisesti sosiaali- ja terveysalue vastaa kaikkien palvelujen järjestämisestä. Perustason alueella on kuitenkin rajoitettu palvelujen järjestämisoikeus. Tulisiko kaikkien sosiaali- ja terveyspalvelujen kuulua vain sosiaali- ja terveysalueen järjestämisvastuulle?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

10. 8 §:ssä säädetään sosiaali- ja terveysalueiden sekä perustason alueiden muodostumisen yleisistä edellytyksistä. Ovatko laissa määritellyt sosiaali- ja terveysalueiden yleiset edellytykset riittävän selkeitä?

Kyllä

_______________________________

 

x

Ei

 

_____ ___________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

11. Ovatko laissa määritellyt perustason alueiden yleiset edellytykset riittävän selkeät?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

__ristiriitaiset______________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

12. 11 §:ssä säädetään järjestämisvastuun jakautumisesta sosiaali- ja terveysalueen sekä perustason alueen välillä. Valitkaa seuraavista vastausvaihtoehdoista yksi, joka vastaa parhaiten näkemystänne.

Palvelujen jakautuminen esitetyn mukaisesti on tarkoituksenmukaista

 

Perustason alueen järjestämisvastuulla tulisi olla enemmän palveluja

________________________________

 

Perustason alueen järjestämisvastuulla tulisi olla vähemmän palveluja

________________________________

 

x

Joku muu, mikä

__perustason alueita ei tulisi olla lainkaan___________________________

 

 

 

 

13. 16 §:ssä säädetään erityisvastuualueiden tehtävistä. Tuleeko erityisvastuualueella olla kaikki säännöksessä luetellut tehtävät?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

14. Mikäli vastasitte edelliseen kysymykseen ”Ei”, valitkaa seuraavista erityisvastuualueille säädetyistä tehtävistä ne, joita erityisvastuualueilla ei mielestänne tulisi olla.

1) alueiden välisen yhteistyön varmistaminen

 

2) eri hallinnonalojen välisen yhteistyön ohjaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon osalta

 

x

3) palvelujen tai muiden tehtävien keskittäminen

 

x

4) tutkimus-, koulutus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja yhteensovittaminen

 

x

5) työvoimatarpeen arviointi

 

6) ensihoidon ohjaaminen

 

x

7) tiedonhallinnan tehtävät

 

8) valmiussuunnittelun yhteensovittaminen

 

9) kansallisen kehittämisohjelman toimeenpano

 

x10) hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät

 

x

11) hyvinvointi- ja terveysseurantatietojen analysointi ja hyödyntäminen

 

12) saamenkielisiin palveluihin liittyvät tehtävät (keskitetysti yhdellä ervalla)

 

 

 

 

 

15. Muita huomioita 2 luvun säännöksistä

vrt kohdassa

45 annettu vastaus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 luku Hallinto

 

 

 

 

16. 17 §:ssä säädetään sosiaali- ja terveysalueen sekä perustason alueen hallinnosta. Pääsääntöisesti alueiden hallinto järjestetään vastuukuntamallilla, joka poikkeaa nykyisin käytössä olevasta vastuukuntamallista. Onko järjestämislain mukainen vastuukuntamalli selkeä?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

17. 18 §:ssä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon oikeudellisesta ja taloudellisesta vastuusta. Onko sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen oikeudellinen vastuutaho säännösten perusteella selkeä?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18. 19 §:ssä säädetään edellytyksistä, joiden toteutuessa sosiaali- ja terveysalueeseen kuuluvat kunnat voivat päättää alueen hallinnoimisesta kuntayhtymämallilla. Yksi edellytyksistä on, että kuntayhtymää kannattaa vähintään puolet alueen kunnista, joiden asukasluku on vähintään 2/3 alueen yhteenlasketusta asukasluvusta. Ovatko nämä suhdeluvut oikeita?

Kyllä

 

Ei; kuntien määrän tulisi olla isompi

 

Ei; yhteenlasketun asukasluvun tulisi olla isompi

 

Ei; kuntien määrän tulisi olla pienempi

 

Ei; yhteenlasketun asukasluvun tulisi olla pienempi

 

x

Ei mikään edellä olevista, koska

soteasioiden hoitoa varten ei tulisi perustaa uusia kuntayhtymiä

 

 

 

 

 

19. Pitäisikö sote-alueeseen kuuluvilla kunnilla olla esitettyä vapaampi mahdollisuus sopia, hallinnoidaanko aluetta vastuukuntamallilla vai kuntayhtymämallilla?

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

x

________________________________

 

 

 

 

 

 

 

20. 21 §:ssä säädetään vastuukuntamallin yhteistoimintasopimuksesta. Edustajainkokous hyväksyy yhteistoimintasopimuksen. Kuinka yhteistoimintasopimuksesta tulisi päättää?

Kuntien yksimielisellä päätöksellä

 

Kuntien lukumäärän enemmistöllä

 

 

 

x Asukasluvun enemmistöllä

 

Sekä kuntien lukumäärän että asukasluvun enemmistöllä

 

Jollain muulla tavalla, millä

________________________________

 

 

 

 

 

21. 22 §:ssä säädetään vastuukunnan yhteisestä toimielimestä. Kaikista kunnista ei välttämättä ole edustajaa toimielimessä. Onko tarkoituksenmukaista, että lain mukaan kaikilla kunnilla ei tarvitse olla edustajaa toimielimessä?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22. 23 §:ssä säädetään vastuukuntamallin toimielimen tehtävistä. Ovatko ne hyväksyttäviä?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

23. Onko hyväksyttävää, että vastuukuntamallissa toimielimen tilinpäätös tulee hyväksyä edustajainkokouksessa?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

Erityisvastuualue

 

 

 

24. 31−40 §:ssä säädetään erityisvastuualueiden hallinnosta. Onko esitetty erityisvastuualueen hallinnon järjestäminen mielestänne tarkoituksenmukainen?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

25. 34 §:ssä säädetään erityisvastuualueen hallituksen kokoonpanosta. Onko hallituksen kokoonpano tarkoituksenmukainen?

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

x

________________________________

 

 

 

 

 

26. 39 §:ssä säädetään erityisvastuualueen päätösvallasta. Onko hyväksyttävää, että erityisvastuualueilla on suoraa päätösvaltaa sote- ja perustason alueiden päätösvaltaan kuuluvissa asioissa?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

27. Muita huomioita 3 luvun säännöksistä

vrt. kohdassa 45 annettua lausuntoa

 

 

 

 

 

 

 

 

4 luku Ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen

 

 

 

 

28. Huomioita 4 luvun säännöksistä

__Järjestämislakitasoisesti ei tulisi säätää uusista ohjelmatasoisista toimielimistä eikä niiden organisoitumisesta______________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

5 luku Rahoitus

 


Järjestämislain 5 luvussa säädetään kuntien kustannustenjaosta perustason alueiden ja sosiaali- ja terveysalueiden rahoittamiseksi. Perustason alueeseen sekä sosiaali- ja terveysalueeseen kuuluvat kunnat voivat sopia alueiden rahoituksesta yhteistoimintasopimuksessa. Mikäli kunnat eivät sovi alueiden rahoituksesta, perustuu alueiden rahoitus niin kutsuttuun kapitaatioperiaatteeseen. Lisäksi, mikäli sosiaali- ja terveysalueen kunnat eivät toisin sovi, määräytyy perustason alueen asukkaiden käyttämien sosiaali- ja terveysalueen järjestämien palvelujen maksuosuus palvelujen käytön perusteella. Valtionosuudet ohjautuvat jatkossakin kunnille.

 

 

 

 

29. 47 §:ssä säädetään perustason alueen rahoituksesta ja kuntien välisestä kustannusten jaosta. Onko perustason alueen rahoitusperiaate selkeä?

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

x

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30. 48 §:ssä säädetään sote-alueen rahoituksesta ja kuntien välisestä kustannusten jaosta. Sote-alueen rahoitus koostuu sekä alueen kuntien että sote-alueeseen mahdollisesti kuuluvien perustason alueiden maksuosuuksista. Onko sote-alueen rahoitus selkeä?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

____katso vastaus kohdassa 45

____________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

31. 49 §:ssä säädetään erityisvastuualueen rahoituksesta ja kuntien välisestä kustannusten jaosta. Onko ervan rahoitus selkeä?

Kyllä

________________________________

 

x

Ei

___katso vastaus kohdassa 45_____________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

32. 50 §:ssä säädetään alijäämän kattamisvelvollisuudesta perustason alueella, sote-alueella ja erityisvastuualueella. Onko säännös hyväksyttävä?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

33. Muita huomioita luvun 5 säännöksistä

_____katso lausunto kohdassa 45 ___________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

6 luku Valvonta

 

 

 

 

34. Huomioita 6 luvun säännöksistä

______Sote-palvelujärjestelmään ei tulisi luoda uusia valvontatahoja

katso lausunto kohdassa 45__________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

7 luku Erinäiset säännökset

 

 

 

 

35. 70 §:ssä säädetään henkilön hoidon järjestämisestä hänen muuttaessa uuteen kotikuntaan. Nykyään kotikunnan muuttuessa perhehoidon, laitoshoidon ja asumispalvelujen rahoitusvastuu säilyy entisellä kotikunnalla. Ehdotuksen mukaan järjestämisvastuun siirtyessä myös rahoitusvastuu siirtyy uudelle kotikunnalle. Onko esityksen mukainen rahoitusvastuun siirtyminen kotikunnan muuttuessa hyväksyttävää?

Kyllä

________________________________

 

Ei

x

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

36. 73 §:ssä säädetään asiakas- ja potilastietojen rekisterinpidosta. Pidättekö hyväksyttävänä, että rekisterinpito määrätään sosiaali- ja terveysalueen vastuukunnan tehtäväksi myös perustason asiakas- ja potilastietojen osalta?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

37. Muita huomioita 7 luvun säännöksistä

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaanpanosta (voimaanpanolaki)

 

 

 

 

38. Voimaanpanolain 3 ja 4 §:ssä säädetään sote-alueen ja perustason alueen muodostamisesta. Onko väestökriteerien sitominen vuoden 2013 loppuun hyväksyttävää?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

39. Onko alueista päättämisen aikataulu sopiva?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

40. 5 §:ssä säädetään Uudenmaan sosiaali- ja terveysalueesta. Onko säännös mielestänne hyväksyttävä?

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

x

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

41. 13 §:ssä säädetään perustason alueen oikeudesta järjestää erikoissairaanhoidon palveluja. Onko säännöksen mukainen lupamenettely tarkoituksenmukainen?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

 

42. 14 §:ssä säädetään henkilöstön asemasta. Ehdotukseen ei sisälly henkilöstön osalta määräaikaista siirtymäsuojaa. Onko henkilöstön asemasta säädetty asianmukaisesti?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

43. 15 §:ssä on säädetty omaisuusjärjestelyistä. Onko linjaus hyväksyttävä?

x

Kyllä

________________________________

 

Ei

________________________________

 

Ei ota kantaa

________________________________

 

 

 

 

44. Millaista muutostukea toivoisitte valtioneuvoston kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen tarjoavan?

_____Toivottavaa olisi kokeilujen mahdollistaminen esim uusien toimintamallien ja rahoitusmallien löytämiseksi ja niihin suunnattava muutostuki.

Esimerkiksi Kaste- rahoitusta voitaisiin suunnata ed.mainittuihin kokeiluihin ja palvelurakenneselvityksiin ___________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

45. Muut kommentit hallituksen esityksestä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä

_______Erillinen lausunto liitettäväksi tähän _________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________