Lautakunta/Johtokunta: Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

Toimiala: Hyvinvointitoimiala

 

 

Tulosalue/

Palvelualue

Toiminta

Työvoiman käyttö

Talous

1-12/2013

 

Työvoiman muutos vuoden aikana

Sairaus-poissa-
olo-%

Sijaistus-%

Työvoiman käyttöä koskeva yleisarvio

TA 2013
milj. (menot, tulot,
netto)

Tilinpäätös 2013
milj.
(menot, tulot,
netto)

Keskeisten poikkeamien syyt ja arvio toimenpiteistä talousarvion toteutumiseksi

Toimialan hallinto

Yleisarvio: Toimialan tukipalveluiden toiminta yhtenä kokonaisuutena on osoittanut joustavuutensa ja henkilötyövuosia on voitu vähentää edellisestä vuodesta. Projektimaisen toiminnan avulla kehittämishankkeita on voitu edistää ja ulkoista rahoitusta on saatu varsin paljon.

Poikkeamat:

 

Hallintopalvelut

-10,8

T & k-hankkeet

-0,2

 

3,3

 

1,0

 

30,8

 

-

Henkilöstön vähennys oli tavoitteiden mukaista ja työ- ja tehtäväjärjestelyjen avulla toimintaa on pystytty tehostamaan.

M: 70,0 M€

T: 0,8 M€

N: 69,2 M€

M: 68,3 M€

T: 3,1 M€

N: 65,2 M€

Talousarvion toteutuma oli suunnitelman mukainen. Määrärahojen käyttö oli budjetoitua pienempää koska esim. palkkavarauksia kohdennettiin muilta tulosalueilta yhteisiin toimintoihin. Tulojen ylitys selittyy hankkeiden keräämillä tuloilla.

Sosiaalityön palvelut

Yleisarvio: Toiminta toteutui tavoitteiden suuntaisesti, vaikka kaikkia tavoitteita ei saavutettu. Sosiaalityön tulosalueelta siirtyi perhetyöntekijä ja perheohjaaja perusterveydenhuoltoon ennaltaehkäisevään perhetyöhön. Lastensuojelun perhetyössä ja intensiivisessä perhetuessa asiakasmäärän lisäys on ollut tavoitteiden mukaista. Toimeentulotuessa saavutettiin 0,9 M€ säästö ja palvelutakuu on toteutunut. TALK – hanke vähensi jälkihuollon ostopalveluiden käyttöä 0,3 M€.

Poikkeamat: Huostaanottojen vähennys ja perhehoidon lisäys ei ole toteutunut tavoitteiden mukaisesti. Vuonna 2013 huostaan otettiin 65 lasta (2012 64), kun tavoitteena oli 40 huostaanottoa. Huostaan otetuista lapsista 39 oli yli 12-vuotiaita ja pääsääntöisesti sijoittaminen perhehoitoon ei ollut mahdollista ja tavoitetta perhehoidon lisäämisestä 5 prosentilla ei saavutettu.

 

22,0

3,6

80,5

Työvoiman lisäys:

1.7.2012 lukien perustettiin 16 vakanssia, joista osa on täytetty vasta vuonna 2013.

1.1.2013 perustettiin 11 vakanssia, joista osa on täytetty vasta loppuvuonna 2013.

M: 92, 4M€

T: 19,2M€

N: 72,7M€

M: 97,4M€

T: 21,4M€

N: 76,0M€

Sosiaalityön osalta suurimmat ylitykset olivat ostopalveluissa.

Lastensuojelun ostopaveluihin oli vuoden 2013 talousarviossa varattu 13,2 M€ ja TP2013 oli 16,7 M€ (TP2012 15,3 M€). Vuoden 2013 ylitystä selittää se, että vuonna 2011 otettiin huostaan 84, 2012 64 ja 2013 65 lasta. Huostassa on vuoden 2013 aikana ollut enemmän lapsia kuin aikaisempina vuosina ja lastensuojelun ostopalveluiden käyttö on lisääntynyt, koska 39 huostaan otetuista lapsista on ollut yli 12-vuotias.

Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluihin oli vuoden 2013 talousarviossa varattu 8,2 M€ ja TP2013 oli 9,3 M€ (TP2012 8,6 M€). Vuoden 2013 ylitystä selittää se, että vuonna 2013 palvelun piiriin tuli 20 uutta asiakasta, vuonna 2012 kilpailutettiin mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut ja uudet palveluntuottajat sekä hinnat tulivat voimaan 1.1.2013 lukien.

Tulojen lisäystä selittää se, että Turun seudun tulkkikeskus on tuottanut enemmän tulkkauksia ja käännöksiä sekä lastensuojelun, mielenterveyskuntoutujien ja päihdehuollon asiakasmaksujen perintää on tehostettu.

Perusterveydenhuollon palvelut

Yleisarvio: Oma toiminta toteutui suunnitellusti. Uudistamisohjelman mukaisesti on panostettu lapsiperheisiin (perheohjaaja sosiaalityöstä; palveluseteli). Suun terveydenhuollon toiminnan painopistettä muutettiin ostopalveluista omaan toimintaan, mikä on näkynyt positiivisena niin toiminnassa kuin taloudessakin.

Poikkeamat:

12,7

4,8

52,6

Työvoiman lisäys selittyy suun terveydenhuollon vakanssilisäysten täytöllä (painopiste ostopalveluista omaan tuotantoon) sekä lakisääteisistä ja uudistamis­ohjelman mukaisista pienistä lisäyksistä ehkäisevään terveydenhuoltoon (lapsiperheet, opiskelijat).

M: 48,54 M€

T: 10,07 M€

N: 38,47 M€

M: 47,87 M€

T: 10,52 M€

N: 37,34 M€

PTH pysyi talousarviossaan tulojen ylittäessä tavoitteen ja menojen alittaessa määrärahat. Erityiskustannuskorvaukset pakolaisista ja paluumuuttajista olivat ennakoitua suuremmat; suun terveydenhuollon nettomenot pienenivät 3,4 %:lla. PTH on toteuttanut suunniteltuja säästötoimenpiteitä (sijaistamatta jättäminen, talkoovapaat ym.).

Erikoissairaanhoidon palvelut

Yleisarvio: Oma toiminta toteutui suunnitellusti ja hoitotakuun mukaisesti lukuun ottamatta aikuispsykiatriaa. Toimintavuoden aikana käynnistetyn geriatrisen poliklinikan tuloksia tulee arvioida sairaalakäytön lisäksi suhteessa iäkkäiden pitempiaikaiseen kotona selviytymiseen.

Poikkeamat: Aikuispsykiatriassa yhä paheneva psykiatrivaje on haitannut toimintaa eikä hoitotakuu ole kaikilta osin toteutunut.

15,8

4,0

67,3

Työvoiman lisäyksestä n. puolet johtuu geriatrisen poliklinikan perustamisesta, puolet joillakin erikoisaloilla parantuneesta lääkäreiden rekrytointitilanteesta.

M: 210,3 M€

T: 4,0 M€

N: 206,3 M€

M: 219,2 M€

T: 3,7 M€

N: 215,5 M€

Suurin yksittäinen poikkeama on sairaanhoitopiirin maksuosuus -7,7 M€, vaikka Turun käyttö oli jokseenkin palvelusuunnitelman mukaista.

Kuntoutuspalvelut

Yleisarvio: Kaikki yksiköt ylittivät tuotannolliset tulostavoitteensa. Hoito- ja palvelutakuut toteutuivat kaikkien yksiköiden osalta.

 

Poikkeamat:

 

4,8

3,7

44,9

Työvoiman kasvu selittyy pääasiassa vammaispalveluiden uuden yksikön käyttöönotolla.

M: 72,64 M€

T: 4,63 M€

N: 68,01 M€

M: 76,33 M€

T: 5,09 M€

N: 71,24 M€

Suurimmat budjettiylitykset muodostuivat työmarkkinatuen kuntaosuudesta 2,8 M€ ja vammaispalveluiden asiakaspalveluiden ostoista 3,2 M€. Vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten kilpailutuksella saavutettiin 1,4 M€ alitus budjetoituun summaan nähden. Vammaiskuljetusten menot laskivat 18,3 % edelliseen vuoteen nähden.

Vanhuspalvelut

Yleisarvio: Toiminta toteutui tavoitteiden suuntaisesti.

 

Poikkeamat: Poikkeaman toimintaan aiheutti kosketuseristysyksikön perustaminen ja hengityshalvaus yksikön laajentuminen

 

13,9

5,8

81,8

Työvoiman kasvu selittyy ympärivuorokautisen hoidon tilapäisten vakanssien lisäyksestä MRSA-yksikköön ja yhden uuden hengityshalvauspotilaan hoitoringin perustamiseen (yhteensä 18 vakanssin lisäystarve).

M: 158,5 M€

T: 38,3 M€

N: 120,1 M€

M: 157,2 M€

T: 35,5 M€

N: 121,6 M€

Suurimmat säästöt talousarvioon nähden tapahtuivat asiakasmäärän kasvusta huolimatta kotihoidossa. Myös geriatrisen sairaalahoidon menot jäivät alle budjetoidun. MRSA-yksikön ja yhden uuden hengityshalvauspotilaan hoito aiheuttivat yhteensä noin miljoonan euron ennakoimattoman menolisäyksen ympärivuorokautiseen hoitoon, mikä näkyy tilinpäätöksessä talousarvioylityksenä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta yhteen

 

58,2

4,9

71,2

 

M: 652,4 M€

T: 77,6 M€

N: 574,8 M€

M: 666,3 M€

T: 79,4 M€

N: 586,9 M€