Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta5425.02.201410

7358-2011 (32, 001)

Selvitys Turun hyvinvointitoimialan erikoissairaanhoidon hoitoonpääsystä 31.12.2013

Tiivistelmä: -

Sosterla § 54

Erikoissairaanhoidon tulosaluejohtaja Hilkka Virtanen, controller Pekka Paatonen ja hallintojohtaja Antti Perälä 12.2.2014:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto (jäljempänä Avi) on 6.5.2013 antanut määräyksen, jossa se velvoittaa Turun kaupungin huolehtimaan siitä, että hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa saatetaan lain edellyttämälle tasolle 31.12.2013 mennessä. Samalla Turun kaupunki velvoitetaan huolehtimaan siitä, että hoitoon pääsy myös tulevaisuudessa toteutuu jatkuvasti lain mukaan.

Aluehallintovirasto velvoittaa Turun kaupungin antamaan aluehallintovirastolle 15.1.2014 mennessä selvityksen siitä, miten hoitoon pääsy on saatettu lain edellyttämälle tasolle. Selvityksen antamisen takarajaa on lykätty 28.2.2014 asti. Määräyksessään Aluehallintovirasto on arvioinut, etteivät lähetteiden käsittely ja hoitoon pääsy ole toteutuneet Turun kaupungissa lakisääteisesti terveydenhuoltolain 51 §:n mukaan psykiatrian ja sisätautien erikoisaloilla.

Liite 1Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräys 6.5.2013

Hoitoon pääsyn tilanne Turun Hyvinvointitoimialan erikoissairaanhoidossa 31.12.2013 sekä terveydenhuoltolain 52 että 51 §:n mukaan

Yli 6 kk 52 §:n (tai 3 kk + 3 kk 51 §:n) mukaan hoitoa odottaneita oli Turun erikoissairaanhoidossa 31.12.2013 77 eli 3,6 %. Yli 6 kk 52 §:n (tai 3 kk + 3 kk 51 §:n) mukaan hoitoa odottaneiden määrä sisätaudeilla oli 44 eli 4,6 % ja psykiatriassa 23 eli 9,7 %. Muillakin erikoisaloilla 6 kk:n raja ylittyi, mutta näiden potilaiden määrä oli absoluuttisesti erittäin pieni eli 1-2 potilasta.

Sisätaudit

Ylitykset sisätaudeilla johtuivat ongelmista lähetekäsittelyn teknisessä toteutuksessa. Suuren lähetevolyymin (7000/ vuosi) lähetteitä käsittelee prosessin eri vaiheissa usea henkilö. Ohjeita on täsmennetty ja henkilökunta saa jatkuvasti koulutusta, mutta siitä huolimatta pieni osa lähetteistä on teknisesti käsitelty väärin. Tilanne on kuitenkin aikaisempaan verrattuna huomattavasti kohentunut. Kyseiset 44 tilastojen mukaan yli 6 kk hoitoa odottanutta potilastapausta on tarkistettu sairauskertomuksista. Kaikki ovat todellisuudessa saaneet asianmukaisen hoidon täysin hoitotakuun puitteissa. Tämä tarkoittaa, että todellisuudessa sisätautien erikoisalalla 100 % potilaista on saanut hoitonsa hoitotakuun mukaisesti.

Hoitotakuun toteutumisen on tehnyt mahdolliseksi tähystysyksikön resurssilisäys. Tähystysyksikössä sisätautilääkärit tekevät ruokatorven, mahalaukun ja suoliston tähystyksiä. Kapasiteetti oli vuoden 2013 aikana yhteensä 2,7 lääkärityövuotta. Tähystysyksikköön onnistuttiin vuoden 2014 alusta rekrytoimaan kolmas erikoislääkäri, jolle jo vuonna 2013 varattiin tähystysaikoja alkuvuoteen 2014. Siten vuoden 2013 lopulla odotusajat alkoivat vähitellen lyhentyä. Yli 6 kk tähystystutkimuksia odottaneita oli joulukuussa 2013 enää 13 eli 2,4 % potilaista. Tämä ei enää ylitä Valviran valtakunnallisen valvontaohjelman 2012-2014 mukaista valvontakynnystä  yli 5 %. Tammikuussa 2014 tähystysyksikön ei-kiireellinen jono on enää 16 viikkoa ja kiireelliset tutkimukset pystytään tekemään kiireellisyysluokituksen mukaisesti.

Psykiatria

Alle 23-vuotiaista psykiatrista hoitoa odottavia oli 31.12.2013 yhteensä 72. Heistä yli 3 kk odottaneita oli 8 eli 11 %. Kun nämä tapaukset tarkastettiin sairaskertomuksista, niin 5 tapauksessa oli tapahtunut kirjausvirhe. Siten yli 3 kk hoitoa odottaneita oli todellisuudessa 3 potilasta eli 4,2 %, mikä ei ylitä Valviran valvontakynnystä yli 5 %.

Aikuispsykiatriassa hoitoa yli 6 kk odottaneita oli vuodenvaihteessa 23 eli 9,7 %. Tämä ylittää Valviran puuttumiskynnyksen 5 %. Hoidon järjestymisen viiveen syynä on ollut vuoden 2013 aikana yhä pahentunut psykiatrivaje, mikä on pahiten koetellut aikuispsykiatrian avohoitoa. Hyvinvointitoimiala on vuoden 2013 aikana käynnistänyt erilaisia toimenpiteitä lääkärivajeen korjaamiseksi. Psykiatrian lääkärien palkkausta on tarkistettu kilpailukykyisemmäksi joulukuussa 2013. Tarkistuksen tuloksenakaan hyvinvointitoimialan psykiatrian lääkärien palkkaus ei vielä yllä suurimman kilpailijan, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, psykiatrian lääkäreiden palkkauksen tasolle. Lupa ostopalvelupsykiatrien käyttöön on saatu ja heitä yritetään rekrytoida aktiivisesti. Lääkärien ja muun henkilökunnan välistä työnjakoa on kehitetty ja kehitetään edelleen, jotta hoitoon pääsy nopeutuisi.

Tilastointi ja tekniset virheet

Avi on määräyksessään moittinut Turun kaupungin hyvinvointitoimialaa teknisistä virheistä. Avi on todennut, ettei Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportoinneissa ole ollut teknisiä virheitä 31.12.2011 jälkeen. Hyvinvointitoimialan vastauksissa AVI:n selvityspyyntöihin ei olekaan raportoitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen teknisistä virheistä vaan ainoastaan omista teknisistä virheistä ja toimenpiteistä niiden poistamiseksi (ks. Hoitoon pääsyn tilannetta käsittelevä kappale). Vastauksessamme AVI:n selvityspyyntöön 9.11.2012 (Peruspalvelulautakunta 4.12.2012 § 407) on todettu, että teknisten tilastointivirheiden poistamiseksi on tehty toistuvia tarkastuksia, korjauksia ja henkilöstön koulutusta ja että tämän tuloksena virheiden määrä on koko ajan vähentynyt ja todellinen lähetteiden käsittelyaika on pääsääntöisesti ollut hoitotakuun mukainen. Liitteessä 2 on tietojärjestelmätoimittajan (CGI) näkemys Turun hyvinvointitoimialan erikoissairaanhoidon hoitoonpääsyn raportoinnin ongelmista 2010-luvulla ja miten niitä on pyritty ratkaisemaan.

Liite 2CGI:n lausunto

Hoitoon pääsyn lainsäädäntö

Aluehallintovirasto on aiemmin 6.3.2012, 21.6.2012 ja 9.11.2012. esittänyt Turun peruspalvelulautakunnalle selvitys- ja selityspyynnön hoitotakuun toteutumisesta Turun sosiaali- ja terveystoimen (nykyinen Turun Hyvinvointitoimiala) erikoissairaanhoidossa. Näissä kolmessa pyynnössä Avi on johdonmukaisesti nojannut terveydenhuoltolain 52 §:ään ja lasten ja nuorten mielenterveyspalveluissa terveydenhuoltolain 53 §:ään. Selvityspyynnössä 6.3.2012 Avi on todennut, että edellä mainittuja hoitoonpääsyaikoja asiallisesti vastaavista hoitoonpääsyajoista säädettiin 30.4.2011 saakka erikoissairaanhoitolain 31 §:n 3 momentissa.

Määräyksessään 6.5.2013 Aluehallintovirasto on muuttanut aiempaa soveltamiskäytäntöään ja ensimmäisen kerran esittänyt, ettei Turun kaupungin erikoissairaanhoito ole terveydenhuoltolain 51 § 2 mom. mukaisesti hoitotakuussa. Tämä tarkoittaa, että Avi on 6.5.2013 määritellyt Turun Hyvinvointitoimialan erikoissairaanhoidon erikoissairaanhoitoa toteuttavan toimintayksikön sijaan (52 §) perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettavaksi erikoissairaanhoidoksi (51 §).

Terveydenhuoltolain 51 § ja 52 § määrittelevät samalla tavalla hoidon tarpeen arvion kriteerit: arviointi on aloitettava kolmen viikon kuluessa siitä, kun lähete on saapunut toimintayksikköön. Terveydenhuoltolain 52 §:n määrittelee arvioinnin ja tarvittavat tutkimukset toteutettaviksi kolmen kuukauden kuluessa lähetteen saapumisesta, mikäli arviointi edellyttää erikoislääkärin arviota tai erityisiä kuvantamis- tai laboratoriotutkimuksia. Tällaista määräystä ei 51 § sisällä. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella tarpeelliseksi todettu hoito ja neuvonta on järjestettävä ja aloitettava hoidon edellyttämä kiireellisyys huomioon ottaen kohtuullisessa ajassa, 52 §:n kuitenkin kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hoidon tarve on todettu. 51 §:n mukaan hoito on järjestettävä kolmen kuukauden kuluessa hoitotarpeen arviosta. Tämä kolmen kuukauden enimmäisaika voidaan ylittää perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettavassa erikoissairaanhoidossa enintään kolmella kuulaudella, jos lääketieteellisistä, hoidollisista tai muista vastaavista perustelluista syistä hoidon antamista voidaan lykätä potilaan terveydentilan vaarantumatta.

Avin muuttamassa terveydenhuoltolain soveltamiskäytännössä 52 ja 51 §:n välinen ero on siis siinä, tuleeko tarpeelliseksi todettu kiireetön hoito järjestää kuuden vai kolmen kuukauden kuluessa hoitotarpeen toteamisesta. 51 § kuitenkin määrittää, että kolmen kuukauden enimmäisaika voidaan ylittää enintään kolmella kuukaudella, mikäli lääketieteellisistä, hoidollisista tai muista vastaavista perustelluista syistä hoidon antamista voidaan lykätä potilaan terveydentilan vaarantumatta.

Turun hyvinvointitoimialan erikoissairaanhoidon tulosalueen kaikilla erikoisaloilla, jäljempänä esitettyä terveydenhuoltolain 53 §:n määrittämiä alle 23-vuotiaiden mielenterveyspalveluita lukuun ottamatta, voidaan kiireettömän hoidon kolmen kuukauden enimmäisaika ylittää enintään kolmella kuukaudella lääketieteellisistä syistä. Sairaanhoitopiirin muiden kuntien asukkaat saavat nimittäin vastaavat erikoissairaanhoidon palvelut Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiristä terveydenhuoltolain 52 §:n määrittämässä ajassa. Ainoastaan Turun kaupungissa on laajasti omaa erikoissairaanhoitoa. Samoin indikaatioin samaa hoitoa, mitä muiden sairaanhoitopiirin kuntien asukkaat saavat sairaanhoitopiiristä kuuden kuukauden sisällä, ei ole lääketieteellisesti perusteltua esittää, että turkulaisten tulisi saada kolmen kuukauden sisällä. Lisäksi lähetekäsittelyä suorittavat erikoislääkärimme arvioivat joka lähetteen perusteella erikseen lääketieteellisen kiireellisyyden, minkä perusteella potilaat asetetaan jonoon.

Terveydenhuoltolain 53 § määrittää hoitoon pääsyn lasten ja nuorten mielenterveyspalveluissa. Näissä hoidon tarpeen arviointi on aloitettava kolmen viikon kuluessa lähetteen saapumisesta erikoissairaanhoitoa toteuttavaan toimintayksikköön. Jos hoidon tarpeen arviointi edellyttää erikoislääkärin arviointia tai erityisiä kuvantamis- tai laboratoriotutkimuksia, on arviointi ja tarvittavat tutkimukset toteutettava kuuden viikon kuluessa lähetteen saapumisesta. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella tarpeelliseksi todettu hoito on järjestettävä alle 23-vuotiaille hoidon edellyttämä kiireellisyys huomioon ottaen kolmen kuukauden kuluessa hoidon tarpeen toteamisesta.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 17.2.2014:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle edellä olevan selvityksen Turun kaupungin erikoissairaanhoidon hoitoonpääsystä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Sosterla § 54
Liite 1:Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräys 6.5.2013
Liite 2:CGI:n lausunto