Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta5525.02.201411

7564-2013 (150)

Lounais-Suomen Aluehallintoviraston valvonta-asia liittyen Ulkopuoliset sijoitukset yksikön työntekijöiden työolosuhteisiin ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa

Tiivistelmä:

Ulkopuoliset sijoitukset -yksikön työntekijät ovat lähettäneet Lounais-Suomen Aluehallintovirastoon 8.3.2013 kirjeen, jossa työntekijät tuovat esille useita seikkoja työntekijöiden työolosuhteista ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa sekä lastensuojelutyön tekemisen vaikeutta. Aluehallintoviraston työsuojelupiiri on suorittanut kirjeessä esille nostettuihin asioihin liittyen työsuojelutarkastukset yksikköön 3.6.2013 ja 16.12.2013. Lisäksi Aluehallintovirasto on pyytänyt 15.8.2013 päivätyllä selvityspyynnöllä Turun sosiaali- ja terveyslautakunnan selvitystä ja tulosaluejohtaja Leila Visan selvitystä. Selvitys on annettu Lounais-Suomen Aluehallintovirastolle 27.11.2013. Annettu selvitys on toimitettu tiedoksi Hyvinvointitoimialan hallintojohtaja Antti Perälälle ja lakimies Pia Leikastolle.

Sosterla § 55

Tulosaluejohtaja Leila Visa ja sijaishuollon vt. toimistopäällikkö Eira Virolainen:

Aluehallintovirastolle 27.11.2013 annetussa selvityksessä on annettu vastaukset Aluehallintoviraston esittämiin kysymyksiin liittyen työnantajan Ulkopuoliset sijoitukset -yksikölle antamiin ohjeistuksiin lastensuojelun sijaishuollon toteuttamiseksi ja lapsen tarvitsemien palvelujen järjestämiseksi. Lisäksi Aluehallintovirasto on pyytänyt selvitystä johtoryhmässä tehtyyn päätökseen suhteessa lastensuojelulain 30 §:ään. Em. asiaan tulosaluejohtaja on antanut oman selvityksenä aluehallintovirastolle.

Selvityksessä on lisäksi annettu Aluehallintovirastolle tiedoksi Ulkopuoliset sijoitukset yksikön asiakasmäärät työntekijöittäin siten, että asiakkuudet on eritelty sen mukaan, onko sijoitettu lapsi laitoshoidossa vai ammatillisessa perhekodissa tai toimeksiantosuhteisessa perhehoidossa. Lisäksi Aluehallintovirastolle on annettu tiedoksi luettelo sijoitettujen lasten vanhempien määrästä sekä siitä, onko vanhemmille laadittu erikseen asiakassuunnitelma ja työskennelläänkö perheen kanssa aktiivisesti perheen jälleen yhdistämiseksi.

Yhteenvetona Ulkopuoliset sijoitukset yksikön tilanteesta voidaan todeta, että yksikössä työskentelee johtavan sosiaalityöntekijän lisäksi yhdeksän lapsen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijää, kaksi sijoittajasosiaalityöntekijää, neljä ohjaajaa (kaksi rekrytoivaa ohjaajaa ja kaksi perhehoidossa työskentelevää ohjaajaa) sekä kaksi kanslistia. Tällä hetkellä kaikki lapsen asioista vastaavat sosiaalityöntekijät ovat vakituisessa virassa ja omaavat sosiaalityöntekijän pätevyyden. Sosiaalityöntekijöiden lapsiasiakkaiden määrä vaihteli 37 - 50 välillä. Sijoitettujen lasten vanhempien tai huoltajien määrä työntekijää kohden vaihteli 40 - 86 välillä. Lapsen asioista vastaavat sosiaalityöntekijät ilmoittivat työskentelevänsä aktiivisesti vanhempien kanssa perheen yhdistämiseksi yhteensä 18 vanhemman kanssa. Työparityöskentely mahdollistuu yksikön antaman selvityksen mukaan 1-3 asiakkaan kohdalla/sosiaalityöntekijä. Työntekijäkohtaiset asiakasmäärät asettavat haasteen työparityöskentelylle.

Ulkopuoliset sijoitukset yksikön johtava sosiaalityöntekijä toteaa omassa Aluehallintovirastolle antamassaan lausunnossa, että yksikössä työskentelevät sosiaalityöntekijät joutuvat käytännön työtä tehdessään käyttämään yksilökohtaista harkintaa työtehtäviä priorisoidessaan. Tavoitteena on, että sosiaalityöntekijä tapaa sijoitettuna olevaa lasta henkilökohtaisesi aina ennen asiakasneuvottelua. Käytännössä lapsen henkilökohtainen tapaaminen ei aina toteudu asiakasmäärien vuoksi. Kokonaisuutena lastensuojelulakiin perustuva lapsen kohtaaminen henkilökohtaisesti ei toteudu riittävästi. Lapsen asioista vastaavat sosiaalityöntekijät hoitavat itse myös akuutit kriisitilanteet, josta syystä suunniteltu aikataulu voi muuttua, mikäli sosiaalityöntekijän hoidettavaksi tulee kiireellisesti esim. sijaishuoltopaikan muuttamiseen tai rajoituspäätöksen tekemiseen liittyviä tehtäviä. Kokonaisarviona yksikön johtava sosiaalityöntekijä toteaa, että Ulkopuolisten sijoitusten yksikkö ei kykene olemassa olevilla resursseilla hoitamaan tehtäviä lapsen ja perheen edun eikä lain edellyttämällä tavalla.

Yksikön lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijöiden työtilannetta on pyritty helpottamaan siten, että sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 14.1.2014 § 13, että Kotimainen ja kansainvälinen sekä perheen sisäinen adoptioneuvonta ostetaan Pelastakaa lapset ry:ltä. Myös adoption jälkiseuranta hoidetaan Pelastakaa lapset ry:n toimesta. Ennen vuotta 2013 kaikki kotimainen adoptioneuvonta on hoidettu ulkopuoliset sijoitukset yksikössä. Kansainvälistä adoptioneuvontaa annetaan vuosittain n. 5-10 perheelle ja perheen sisäistä adoptioneuvontaa n. 12 perheelle. Luovuttavan vanhemman adoptioneuvontaa annetaan vuosittain n. 5 vanhemmalle. Lisäksi vuonna 2009 siirrettiin yksityisesti sijoitettujen lasten asioiden hoito avohuollon lapsiperhesosiaalityöntekijöille. Yksityisesti sijoitettuja lapsia on n. 30.

Ulkopuoliset sijoitukset yksikön työntekijät tuovat Aluehallintovirastolle toimittamassaan toimenpidepyynnössään esille työtilojen puutteita. Eskelin (Linnankatu 23) kiinteistössä toimii tällä hetkellä Ulkopuoliset sijoitukset yksikön lisäksi neljä aluetoimistoa, asumis- ja päihdepalvelujen hallinnon, lastenvalvojien, etuuskäsittelyn, jälkihuollon ja päivystyksen yksiköt. Ulkopuoliset sijoitukset yksikön esille tuomat puutteet ääneneristyksessä, työhuoneiden ilmanvaihtoon liittyvistä puutteista, tilojen vanhanaikaisuudesta ja likaisuudesta sekä vesivahingoista, koskettaa kaikkia ao. tiloissa työskenteleviä työntekijöitä ja esimiehiä. Näistä ongelmista on toistuvasti tulosalueen johdon puolelta oltu yhteydessä kiinteistöhuoltoon ja kaupungin tekniselle puolelle. Myös puuttuvat neuvottelutilat on tiedostettu ja kaikkia yksiköitä koskeva ongelma.

Liialliset asiakasmäärät/vastuusosiaalityöntekijä ovat haaste paitsi sijaishuollon ja jälkihuollon, myös avohuollon sosiaalityössä. Ulkopuoliset sijoitukset yksikön sosiaalityöntekijäkohtaiset sijoitettujen lasten asiakasmäärät vaihtelevat 37 lapsiasiakkaasta 50:een. Asiakkaana olevan sijoitetun lapsen lisäksi vastuusosiaalityöntekijä työskentelee sijaishuoltopaikan (perhehoitaja, oma laitos, ulkopuolinen laitos), lapsen biologisten vanhempien ja lapsen läheisverkoston kanssa. Lisäksi työ on suureksi osaksi matkatyötä, joka asettaa erityisen haasteen työajan hallintaan liittyen. Sosiaalityön tulosalueella kartoitetaan parhaillaan nk. liikkuvan työn työntekijät, jotka hyötyisivät verkkoyhteydessä olevan kannettavan työpäätteen käyttämisestä, jotta kirjaukset asiakastietojärjestelmään kyetään tekemään työmatkoilla tai asiakastapaamisessa.

Lastensuojelun avohuollon vastuusosiaalityöntekijällä asiakaslapsia on keskimäärin 35 (vaihteluväli 24 - 43). Lastensuojelun avohuollossa työskennellään lapsen, tämän vanhempien ja lasta ja perhettä tukevien tahojen kanssa. Edellä mainittujen määrien lisäksi lapsiperhesosiaalityöntekijä hoitaa keskimäärin 54 lapsiperheen sosiaalityön (vaihteluväli 43 - 71). Kyseessä ovat aikuis- ja lapsiperhesosiaalityön piirissä olevat perheet, joilla ei ole lastensuojelun asiakkuutta. (Effica tilasto syyskuu 2013) Jälkihuollossa sosiaalityöntekijällä on asiakkaita keskimäärin 112, joista jälkihuollon piirissä on n. 74 asiakasta. (tilanne helmikuussa 2014).

Ulkopuoliset sijoitukset yksikön johtavalle sosiaalityöntekijälle on delegoitu tulosaluejohtajan päätöksellä lastensuojelulain 13 § mukaisten päätösten vahvistaminen. Päätösten vahvistamisoikeus on ollut sijaishuollon toimistopäälliköllä 1.1.2002 - 1.6.2010. Toimistopäälliköllä ei ole alaisinaan suoraa asiakastyötä tekeviä. Päätösten vahvistamisen delegoinnin siirtämistä ulkopuoliset sijoitukset yksikön johtavalle sosiaalityöntekijälle on perusteltu sillä, että kyseessä ovat sijoituksiin ja ostopalveluihin liittyvät päätökset, joiden taloushallinta on myös ao. johtavalla viranhaltijalla. Avohuollon lastensuojelun organisointiin liittyvän kehittämistyön osana delegointisääntöä ollaan tarkastamassa siltä osin, että suoraan avohuoltoon kohdistuvat ostopalvelupäätökset vahvistetaan jatkossa avohuollossa.

Aluehallintoviraston 16.12.2013 suorittamassa työsuojelutarkastuksessa aluehallintoviraston tarkastaja toteaa, että Ulkopuolisten sijoitusten työtilat eivät kaikilta osin täytä hyväksyttävän työtilan vaateita. Työsuojelutarkastaja on kiinnittänyt huomiota vielä käytössä oleviin kahden työntekijän jakamiin huoneisiin sekä yhden työntekijän käytössä olevaan ikkunattomaan huoneeseen. Työsuojelu edellyttää, että työnantaja huolehtii siitä, että jokaisella työntekijällä on työtila, jossa on riittävä määrä kelvollista hengitysilmaa. Tulosalue on viestittänyt työtilatarpeesta tilacontrollerille ja hallintoylihoitajalle.

Työsuojelutarkastaja kiinnittää lausunnossaan huomiota myös työntekijöiden psykososiaaliseen kuormittumiseen, jonka vähentämiseksi työnantajan on edelleen toimittava. Yksikön sisäisen työhyvinvoinnin lisäämiseksi on sovittu työnohjauksen käyttämisestä koko yksikköön että yksittäisille työntekijöille ja pienryhmille. Työterveyshuolto on tiiviisti mukana arvioimassa ja tukemassa työntekijöiden jaksamista.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedokseen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle annetun selvityksen pääpiirteineen sekä Sosiaalityön tulosalueella tehdyt toimenpiteet liittyen Lounais-Suomen Aluehallintoviraston työsuojelupiirin tekemään tarkastukseen Ulkopuoliset sijoitukset yksikköön. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.