Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta1314.01.201413

70-2014 (032)

Pelastakaa Lapset ry:ltä ostettavan kansainvälisen adoptioneuvonnan ja kotimaisen adoptioneuvonnan sekä konsultaation ostaminen vuoden 2014 aikana

Tiivistelmä:

Kansainvälinen ja kotimainen adoptioneuvonta on sosiaalihuoltolain mukaista toimintaa, jonka järjestämisestä kunnan on huolehdittava. Turun kaupungin ja Pelastakaa Lapset ry:n välillä on sopimus adoptioneuvonnasta, jonka mukaan Pelastakaa Lapset ry hoitaa turkulaisten adoptiolasta haluavien kansainvälisen ja kotimaisen adoptioneuvonnan ja seurannan. Nyt esitetään lisäksi kotimaisen adoptioneuvonnan osalta perheen sisäisen adoptioneuvonnan ostamista Pelastakaa Lapset ry:ltä. Perheen sisäinen adoptioneuvonta on annettu Turun omana toimintana vuonna 2013 n. 10 - 12 asiakkaalle.

Sosterla § 13

Sosiaalityön tulosaluejohtaja Leila Visa ja sijaishuollon vt. toimistopäällikkö Eira Virolainen 10.1.2014:

Adoptioneuvonta on sosiaalihuoltolain mukaista toimintaa jonka järjestämisestä kunnan on huolehdittava. Adoptiotoimintaa säätelee 1.7.2012 voimaan astunut adoptiolaki (22/2012) ja Valtioneuvoston asetus adoptiosta (202/2012).

Lapsen adoptoiminen ulkomailta edellyttää adoptioneuvontaa. Pelastakaa Lapset on erikoistunut kansainväliseen adoptioneuvontatyöhön jo 20 vuoden ajan.

Pelastakaa Lapset ry:ltä hankittu kansainvälinen ja kotimainen adoptioneuvonta vuoden 2013 aikana. Perheen sisäinen ja lapsen luovuttavan vanhemman adoptioneuvonta on suoritettu omana toimintana.

Pelastakaa Lapset ry:n ja Turun kaupungin välillä on ollut vuodesta 2009 sopimus ottolapsineuvonnasta, jonka mukaan Pelastakaa Lapset ry hoitaa turkulaisten adoptiolasta haluavien kansainvälisen adoptioneuvonnan ja seurannan. Turkulaisia perheitä, joiden toiveena on adoptoida lapsi ulkomailta, on adoptioneuvonnassa tällä hetkellä 16 perhettä, joista 10 adoptioneuvonta on kesken ja kuusi perhettä odottaa lasta. Suomeen tulleita adoptiolapsia on adoption jälkeisen seurannan ja tuen piirissä neljä.

Kotimainen adoptioneuvonta on ostettu Pelastakaa Lapset ry:ltä. Kotimaisessa adoptioneuvonnassa on marraskuun 2013 lopulla neljä perhettä, joista kolmen neuvonta on kesken.

Ajanjaksolla 1.1- 18.11.2013 Turun kaupunkia on laskutettu kaksi kansainvälisen adoption (5.268 €) neuvontaa ja kahdeksan lisäselvitystä (2.216 €). Lisäksi on laskutettu neljä seurantaraporttia lasten syntymämaihin (1.552 €). Lisäksi on laskutettu mm. tulkkauskustannuksia 371 €. Yhteensä on laskutettu 9.353 €.

Pelastakaa Lapset ry on joutunut korottamaan adoptioneuvonnan hintoja vuodelle 2014. Tämä johtuu RAY:n tuen päättymisestä palvelutuotantoon.

Palvelumaksu adoptioneuvonnasta vuonna 2014 on 3.000 €/neuvonta (vuonna 2013 hinta on ollut 2.716 €), lisäselvityksen hinta on 320 € (v. 2013, 223 €) tai 534 € (v. 2013, 277 €) riippuen selvityksen laajuudesta, lapsen sijoituksen seurannan ja syntymämaahan lähetettävän raportin hinta on 534 € (v. 2013, 388 €). Keskeytetyn adoptioneuvonnan hinta on 266 €/käyntikerta (v. 2013, 223 €).

Adoption vahvistamisen jälkeen suoritettavan tuen ja avun tarpeen kartoitus sekä adoption tuki ja seurannan hinta on 534 €. Lasta odottavien perheiden vuositapaamisen hinta on 213 €.

Pelastakaa Lapset ry tulee laskuttamaan vuoden 2014 puolella tällä hetkellä kesken olevista neuvonnoista viisi kansainvälistä ja kolme kotimaista adoptioneuvontaa. 

Liite 1Pelastakaa Lapset ry hinnasto vuodelle 2014

Liite 2Pelastakaa Lapset ry:n tarjous ostopalvelusopimuksesta ja ilmoitus hinnan korotuksesta vuodelle 2014

Sosiaalityön tulosalueella annettu kotimainen adoptioneuvonta

Ulkopuolisten sijoitusten yksikkö on antanut perheen sisäistä adoptioneuvontaa ja luovuttavan vanhemman adoptioneuvontaa osana omaa toimintaansa. Perheen sisäistä adoptioneuvontaa on annettu yksikössä vuonna 2013 n. 10 -12 asiakkaalle. Nk. sateenkaariperheiden perheen sisäiset adoptoinnit ovat lisänneet perheen sisäisten adoptioneuvontojen määrää. Luovuttavan vanhemman adoptioneuvontaa on annettu vuosittain n. viidelle vanhemmalle.

Adoptioneuvonta on prosessi, joka vaatii useita tapaamiskertoja. Adoptioneuvontaan liittyen sosiaalityöntekijä laatii neuvonnasta aina lausunnon, joka toimitetaan adoptiolautakunnalle. Adoptio vahvistetaan Adoptiolain 51 § mukaisesti tuomioistuimen päätöksellä. Kun lapsen vanhempi, joka aikoo antaa alaikäisen lapsensa adoptiolapseksi, on pyytänyt adoptioneuvonnan järjestämistä, adoptioneuvonnan antajan on nimettävä adoptoitavalle lapselle adoptioneuvonnasta vastaava sosiaalityöntekijä sekä aloitettava adoptioneuvonnan antaminen viivytyksettä.

Ulkopuolisten sijoitusten yksikön perustehtävään kuuluu perhehoitoon, ulkopuolisiin ja omiin lastensuojelulaitoksiin sijoitettujen lasten sosiaalityö. Yksikössä työskentelee yhdeksän Lastensuojelulain 13b § mukaista lapsen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijää. Sosiaalityöntekijä hoitaa keskimäärin 42 sijoitetun lapsen ja tämän läheisverkoston sijaishuollon sosiaalityön.

Sijaishuollon vastuusosiaalityöntekijöiden työ on matkatyötä, koska lasta ja verkostoa tavataan pääsääntöisesti sijaishuoltopaikassa. Lasten akuutteihin kriisitilanteisiin liittyvä sosiaalityö ja päätösten valmistelu (yhteydenpidon rajoitukset, liikkumisvapauden rajoitukset) tehdään yksikössä omana toimintana nopealla aikataululla. Lisäksi sosiaalityöntekijän tehtävänä on tukea lapsen vanhempaa, mm. laatimalla vanhemman tukemiseksi vanhemmuuden suunnitelma.

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteen (12.12.2013) mukaan 1.1.2014 voimaan astuu laki, jonka mukaan lapsen ja sosiaalityöntekijän tapaamiset tulee kirjata asiakassuunnitelmaan. Hallituksen esityksen perusteiden mukaan tapaamisten riittävyyttä arvioitaessa tulisi pitää sitä, että lapsi tapaisi asioistaan vastaavaa sosiaalityöntekijää henkilökohtaisesti vähintään kaksi tuntia kuukaudessa aktiivisen työvaiheen aikana. Sijaishuollossa aktiivinen työvaihe tarkoittaa sijoituksen alkua sekä sijoituksen aikana tapahtuneita kriisitilanteita sekä huostaanoton purkamisen arviointiin liittyvää valmistelu- ja arviointityötä. Hallituksen esityksen perusteiden mukaan lastensuojelun työajasta vähintään puolet tulisi säännöksen mukaan käyttää lasten ja perheiden kohtaamiseen. Lain asettamiin velvoitteisiin ei nykyisin työntekijäresurssein kyetä vastaamaan.

Sosiaalityön tulosalueella on asetettu tavoitteeksi perhehoidon 5 % vuosittainen kasvu. Sijaisperheelle annettavasta tuesta vastaa lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Sijaisperheet tarvitsevat usein runsaasti tukea selviytyäkseen vaikeahoitoisten sijoitettujen lasten hoidosta. Tilanteessa, että sijaisperheelle kyetään antamaan riittävä tuki, vältytään useammin lasta vahingoittavalta uudelleensijoitukselta.

Adoptoitavan lapsen mahdollisuus pitää yhteyttä aikaisempaan vanhempaansa

Adoptiolaki (22/2012) antaa adoptiolapselle mahdollisuuden pitää yhteyttä aikaisempaan vanhempaansa. Adoptiolain 58 § todetaan, että tuomioistuin voi adoption vahvistamisen yhteydessä tai sen jälkeen päättää, että alaikäisellä adoptiolapsella on oikeus tavata aikaisempaa vanhempaansa tai pitää häneen muulla tavoin yhteyttä. Yhteydenpito-oikeuden vahvistamisen edellytyksenä on, että aikaisempi vanhempi ja adoptiovanhemmat ovat sopineet yhteydenpidosta eikä ole aihetta olettaa, että yhteydenpito olisi vastoin lapsen etua.

Edellä kuvattu nk. avoin adoptio antaa mahdollisuuden sille, että adoptiovaihtoehdosta voidaan keskustella vanhemman kanssa tilanteissa, jossa vanhempi on päätynyt luovuttamaan lapsen sijaishuoltoon. Adoptiomahdollisuuden puheeksi ottaminen työskentelytapana vaatii sosiaalityöntekijöiden kouluttamista ja konsultaation ostamista Pelastakaa Lapset ry:ltä. Pelastakaa Lapset ry on sitoutunut kouluttamaan avohuollon sosiaalityöntekijöitä nk. avoimesta adoptiosta vuonna 2014 ilman kunnalta perittävää korvausta.

Esitys ja perustelut adoptioneuvonnan järjestämiselle ostopalveluna

Adoptioneuvonnan antaminen on sosiaalityön erityispalvelua, joka edellyttää adoptioneuvontaa antavalta taholta erityistä perehtyneisyyttä neuvonnan antamiseen. Pelastakaa Lapset ry:llä on pitkä kokemus adoptioneuvonnan antamisesta. Toiminta on viranomaistoimintaa, jossa toimitaan annettujen lakien ja asetusten mukaisesti.

Sosiaalityön tulosalue esittää, että kotimaisen ja kansainvälisen adoptioneuvonnan lisäksi perheen sisäinen adoptioneuvonnan antaminen toteutetaan ostopalvelutoimintana Pelastakaa Lapset ry:ltä. Perheen sisäistä adoptioneuvontaa annetaan esim. tilanteissa, joissa sukulaisperhe tai uusi puoliso on halukas adoptoimaan lapsen. Perheen sisäistä adoptioneuvontaa annetaan vuosittain 10- 12 asiakkaalle. Neuvonnan kustannukset vuositasolla ovat n. 36.000 €.

Ulkopuoliset sijoitukset -yksikössä huolehditaan edelleen luovuttavan vanhemman adoptioneuvonnan antamisesta ja ns. vanhojen kansainvälisten adoptioiden seurannasta.

Sosiaalityön tuloalue esittää, että edelleen vuoden 2014 aikana tilanteissa, jossa mahdollisen sijoituksen vaihtoehtona voidaan harkita adoptiota, jossa lapsella on mahdollisuus pitää yhteyttä aikaisempaan vanhempaansa, ostetaan konsultaatio Pelastakaa Lapset ry:ltä. Lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä ja konsultaatiota antava sosiaalityöntekijä tekevät prosessissa tiivistä yhteistyötä jolloin työskentelytapa juurtuu vähitellen osaksi kunnan omaa lastensuojelutyötä. Arvioidut konsultaatiosta aiheutuvat kustannukset ovat n. 3.000 € vuodessa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä Pelastakaa Lapset ry:n esittämät adoptioneuvonnan hinnankorotukset vuodelle 2014. Lisäksi lautakunta päättää hankkia kansainvälisen ja kotimaisen adoptioneuvonnan sekä perheen sisäisen adoptioneuvonnan Pelastakaa Lapset ry:ltä vuonna 2014. Lisäksi nk. avoimen adoption tilanteissa konsultaation ostaminen on mahdollista Pelastakaa Lapset ry:ltä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmPelastakaa lapset ry
tpvVirolainen Eira
tpvVisa Leila


Liitteet:

Sosterla § 13
Liite 1:Pelastakaa Lapset ry hinnasto vuodelle 2014
Liite 2:Pelastakaa Lapset ry:n tarjous ostopalvelusopimuksesta ja ilmoitus hinnan korotuksesta vuodelle 2014