Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta23029.10.20134

3400-2013 (045)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan kesäkuussa 2013 tekemien tehostamis- ja säästötoimenpiteiden vaikutukset ja kustannussäästöjä tuottavat toimenpiteet loppuvuonna 2013

Tiivistelmä:

Hyvinvointitoimialan viimeisimmän talousennusteen perusteella talousarvion ylitys on pienentynyt mutta nettopoikkeama on edelleen noin 14,2 M€. Edelliseen raportointikauteen verrattuna ennuste on parantunut noin 4 M€.

Sosterla § 230

Toimialajohtaja Riitta Liuksa, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja resurssijohtaja Max Lönnqvist 22.10.2013:

Asiaan liittyvä tähänastinen päätöksenteko

Kaupunginhallitus käsitteli koko kaupungin talousennustetta tammi-maaliskuun tilanteen osalta 21.5.2013 § 247. Hyvinvointitoimialan nettomenojen ennuste arvioitiin kaupunginhallituksessa tammi-maaliskuun osalta olevan yhteensä 592,2 M€.

Sosiaali- ja terveyslautakunta käsitteli 12.6.2013 § 149 hyvinvointitoimialan esitystä toimialan tehostamis- ja säästötoimenpiteiksi kuluvaa vuotta silmällä pitäen. Hyvinvointitoimialan suunnitelma talouden sopeuttamiseksi valmisteltiin toukokuun lopussa siten, että se piti sisällään kaupunginhallituksen edellyttämät toimenpiteet sijaisten käytön vähentämiseksi sekä materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi. Valmisteltu suunnitelma kohdistui seuraaviin asiakokonaisuuksiin ja piti sisällään kaiken kaikkiaan 28 toimenpidettä, joiden kustannusvaikutus toteutuessaan arvioitiin olevan vuoden 2013 kaupunginhallituksen 21.5.2013 § 247 käsittelemään talousennusteeseen nähden – 9,0 M€:

Yksilöity suunnitelma aikatauluineen, vastuuhenkilöineen ja kustannusvaikutuksineen esiteltiin sosiaali- ja terveyslautakunnalle edellä mainitun päätöksen 12.6.2013 § 149 liitteessä 1. Lautakunta edellytti 12.6.2013 § 149 tekemässään päätöksessä, että hyvinvointitoimialan kaikilla tulosalueilla valmistellaan edellä mainittujen lisäksi toimenpiteitä joilla on pysyvä selkeä vaikutus toimintakuluihin (laskeva) tai toimintatuottoihin (korottava), jotka laskevat sisäisten ja ulkoisten tukipalveluiden kustannuksia, ja joilla asetetaan toimintayksiköille kannustavia tavoitteita toiminnan tehostamiseksi ja järkeistämiseksi erityisesti v. 2014 talousarviota varten ja, että esitysten tulee olla käsittelyssä lautakunnan 3.9.2013 kokouksessa. Lisäksi lautakunta totesi päätöksessä näkemyksenään, että säästötoimenpiteitä valmisteltaessa huolehditaan siitä, että ”asiakkaille turvataan parhaat mahdolliset palvelut”.

Kaupunginvaltuusto vahvisti 17.6.2013 § 127 uudistamisohjelman, jossa hyvinvointitoimialan tavoitteita vahvistettiin. Uudistamisohjelma on yhteneväinen strategisessa sopimuksessa olevien tavoitteiden kanssa. Toimenpiteillä tähdätään talouden tasapainottamiseen taloussuunnitelmakauden aikana.

Neuvolan perhetuen lisääminen vuosina 2013-2015

Palvelun saatavuutta parannetaan lisäämällä työntekijöitä, tavoitteen mukaan 2 /vuosi. Palvelun saatavuustavoitetta on määrärahasyistä laskettu 16 %:sta 12 %:iin v. 2014 eikä vuoden 2013 aikana ole pystytty lisäämään toista työntekijää. Perhetuen käyntien määrä ei ole kasvanut tavoitteen mukaisesti työntekijätilanteen vuoksi.

Lapsiperheiden kotipalvelun käynnistäminen v. 2014

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kesäkuussa palvelun käynnistämisestä jo syksyllä 2013, tarvittava määräraha kohdennettiin uudelleen budjetista. Kotipalvelua järjestetään hankkimalla sitä yksityisiltä palveluntuottajilta palvelusetelillä. Pääasiallinen kohderyhmä on 0-12-vuotiaiden perheet. Palvelu on ennaltaehkäisevää. Tavoitteena on kasvattaa vuosittain määrärahaa ja siten parantaa palvelun saatavuutta. Palvelu on käynnistynyt suunnitellusti.

Hyvinvoiva lapsi ja nuori -hanke vuosina 2013-2015

Turku on mukana Kaarinan koordinoimassa Kaste-hankkeessa. Hanke on käynnistynyt suunnitelman mukaisesti.

Lastensuojelun sijaishuollossa lisätään perhehoitoa ja vähennetään laitoshoitoa

Vuonna 2009 asetettuna tavoitteena on ollut perhehoidon osuuden lisääminen 53 % huostaan otettujen sijoituksista vuoden 2013 loppuun mennessä. Tavoitetta ei saavuteta. Vuoden 2013 aikana on tehty jo yli 50 huostaanottoa, joista valtaosa on 13-17-vuotiaita, joille on erittäin vaikea löytää sijaisperheitä. Vuosina 2014 ja 2015 tavoitteena on 5 %:n perhehoidon lisäys vuoden 2013 lopun tilanteeseen nähden.

Nuorten asunnottomuutta vähennetään ohjaamalla nuoria tuettuun asumiseen TALK-mallin mukaisesti

Yhteistyössä TVT-asuntojen kanssa 23 nuorta on saanut TALK- tukiasunnon, lisäksi 20 nuorta on saanut vuokra-asumisen mahdollistavaa hankkeen ohjauspalvelua. 18 nuorista on ollut aiemmin sijoitettuna lastensuojelulaitokseen (15 ostopalveluihin, 2 omiin laitoksiin). 18 nuorista on kokonaan vailla asuntoa. TVT:n on pystynyt toimittamaan tarvittavan määrän asuntoja. Toiminnan aikana on todettu, että ohjauspalveluja on perusteltuja antaa myös nuorten itsensä hankkimaan vuokra-asuntoon. Ohjaajien palkkaukseen on vuodelle 2013 50% valtionapurahoitus, jota haetaan myös vuodelle 2014.

Työllistämisen tehostaminen

Triangeli ja Varissuo-hankkeet ovat edenneet suunnitelmien mukaan. Yhteistyötä on tehostettu työvoimaviranomaisten ja toisaalta tulosalueiden kesken. Sopimuksen elinkaaren hallintamallin kehittäminen-hanke pyrkii osaltaan työllistämisen tehostamiseen.

Sosiaalisen luototuksen käyttöönotto

Käyttöönoton selvitys on keskeytetty määrärahojen niukkuuden vuoksi.

Päihde- ja mielenterveyspalveluiden kehittäminen

KASTE-ohjelma on käynnistynyt, ensimmäisiä asiakaspinnassa työskenteleviä hanketyöntekijöitä rekrytoidaan. Mielenterveyskuntotutujien palveluasumisen lyhyen tähtäimen kehittämishankkeella on saavutettu tässä vaiheessa noin 100 000 € säästöt määrärahaylitysriskiin nähden.

Korvaushoitoketjun kehittäminen

Tavoitteena on tehostaa korvaushoitoketjun niin, että mahdollisimman moni asiakas siirtyy apteekkijakelun piiriin. Kehitystä on hidastanut lääkkeiden omavastuun (n. 700 €/vuosi) korvaaminen tarvittaessa toimeentulotuella.

Vammaispalveluiden kustannuskasvun taittaminen

Yhteistyötä erityishuoltopiirin on kanssa tiivistetty, pyrkimyksenä on KEHAS-ohjelman läpivienti kustannusneutraalisti. Asiakasmäärässä näyttää olevan pientä kasvua.

Oikea-aikainen sairaan- ja sairaalahoito

Geriatrisen poliklinikan toimina on käynnistynyt 1.5.2013. Touko-syyskuun välisenä aikana geriatrisella polilinikalla on hoidettu 716 asiakasta. Tällä on vähentävä vaikutus sairaanhoitopiirin päivystyspalveluiden käyttöön.

Sisäinen rakennemuutos: tehostetun palveluasumisen määrä kasvaa ja laitoshoidon osuus vähenee

Pitkäaikaisen sairaanhoidon ostojen osalta hankintapäätökset on lopetettu vuoden 2013 alusta lukien. Asiakkaiden määrä on vähentynyt (44 vuoden takaiseen verrattuna), mutta tavoiteosuudesta ollaan vielä jäljessä. Asiakkaiden poistuma on ollut arvioitua hitaampaa, joten palvelujen oston on oletettu kestävän vielä n. 3 vuotta.

Tehostetun palveluasumisen paikkamäärä on kasvanut. Ostopalveluissa on saavutettu tavoiteltu taso, mutta VSSHP:n toiminnan supistuksista johtuen, tullee tarvetta nostaa tehostetun palvelusasumisen ostopaikkojen määrää vielä tavoitetasosta ylemmäs. Oman toiminnan osalta tavoitteiden mukainen paikkamäärä saavutetaan joulukuussa, kun Runosmäen paikat tulevat käyttöön.

Parannetaan kotihoidon vaikuttavuutta

Kotihoidon asiakkaiden sijoittuminen palveluluokkiin on edelleen jäljessä asetetuista tavoiteluvuista. 1. palveluluokassa on edelleen liian suuri osuus asiakkaista. Ensimmäisen, keveimmän, palveluluokan asiakasmäärä on edelleen kasvanut, vaikka sen olisi pitänyt laskea olennaisesti (tavoite 597, toteuma 911). Palvelusetelit kohdennetaan ensisijaisesti kevyimpään palveluluokkaan (<5t/kk tai 6-10t/kk). Palvelusetelin käytössä on saavutettu vain reilu 50% tavoitellusta asiakasmäärästä.

Kotihoidon ensimmäisen palveluluokan kriteerit arvioidaan uudestaan v 2013 aikana. Jatkossa arvioidaan onko kevyimmän palveluluokan asiakkaille mahdollista käyttää kotitalousvähennystä kaupungin oman kotihoidon vaihtoehtona.

Kotihoidon välitön työaika ja tehokkuus eivät ole kehittyneet odotetulla tavalla. Tavoitteena on ollut välittömän työajan osuuden nostaminen 5%:lla kokonaistyöajasta v 2013 loppuun mennessä. Näillä näkymin tavoitetta ei tulla saavuttamaan (tammikuu 52,99% -> elokuu 52,66%).    

Vanhuspalveluissa kotihoidon asiakasmaksujen ja tukimaksujen korottaminen naapurikuntien tasolle

Kotihoidon asiakasmaksujen korottaminen naapurikuntien tasolle etenee vaiheittaisesti. Lautakunnan 17.9.2013 tekemän voimassaolevan päätöksen mukaisesti Raision ja Kaarinan tasoa ei vielä saavuteta.

Ratkaisukeskeinen palveluohjaus ja neuvonta sekä vanhusneuvola

Palveluohjauksen ja vanhusneuvolan toimintamalli on luotu valmiiksi. Toiminnan aloittaminen on viivästynyt tilakysymysten vuoksi. Toiminta käynnistyy vuonna 2014 välittömästi, kun uudet tilat saadaan käyttöön.

Sosiaali- ja terveyslautakunta käsitteli hyvinvointitoimialan talouden ja toiminnan raporttia tammi-heinäkuulta ja talousarviovuotta koskevaa ennustetta sittemmin kokouksessaan 3.9.2013 § 178. Lautakunnalle esitettiin, että se esittäisi edelleen kaupunginhallitukselle, että hyvinvointitoimialan määrärahaa korotetaan vuonna 2013 yhteensä 17,4 M€:lla. Lautakunta palautti asian yksimielisesti uudelleen valmisteltavaksi.

Kaupunginhallitus käsitteli talousarviovuoden toista osavuosikatsausta 16.9.2013 § 377 sisältäen toiminnan ja talouden seurantatiedot ajalla 1.1.–31.7.2013 ja tilinpäätösennusteen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen. Mainitussa päätöksessä kaupunginhallitus edellytti, että sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä toimintasuunnitelma talousarvioylityksen pienentämiseksi tuodaan kaupunginhallitukselle 25.10.2013 mennessä.

Talousarvion toteutuminen ja säästötavoitteiden saavuttaminen loppuvuonna 2013

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 12.6.2013 § 149 (liite 1) hyväksymän toiminnan tehostamissuunnitelman osalta voidaan todeta seuraavaa:

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, ao. tulosaluejohtaja ja ao. tulosalueen controller ovat viikoilla 42-43 käyneet keskustelut toiminnan säästö- ja tehostamismahdollisuuksista. Tämän keskustelukierroksen osalta eri tulosalueita koskien voidaan vetää yhteen:

Talousarvioennuste tammi-syyskuun osalta

Tammi-syyskuun ennusteen perusteella koko hyvinvointitoimialan talousarvion toteutuma näyttää parantuneen jonkin verran edelliseen raportointikauteen verrattuna. Menojen ylitys on nyt noin 13,4 M€, kun se oli edellisen ennusteen mukaan noin 17 M€. Tulojen vajaus on pienentynyt ja on noin 0,8 M€ kun edellisen kauden perusteella se arvioitiin noin 1,2 M€:ksi. Nettoylitys on noin 14,2 M€ kun edellisen kauden arvio oli noin 18,2 M€.

Merkittävimpinä muutoksina ennusteeseen on vaikuttanut se, että lastensuojelun ostopalveluiden menoennustetta on voitu laskea koska huostaanottojen kustannukset eivät enää tule täysimääräisesti kohdistumaan kuluvaan vuoteen vaikka uusien huostaanottojen määrä on erittäin suuri. Lisäksi sosiaalityön tulosalueella saataneen tehostetun laskutuksen ja perinnän avulla noin 0,5 M€ lisää tuloja. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on ilmoittanut, että syyskuun tietojen perusteella Turun maksuosuus alittanee hieman sairaanhoitopiirin budjetin ja edelliseen raportoituun tietoon verrattuna maksuosuus laskisi noin 2 M€. Koko muutosta ei ole kuitenkaan huomioitu tässä ennusteessa koska siirtoviivepäivien määrä on taas noussut ja toisaalta Ensihoidon- ja päivystyksen liikelaitoksen käyttöennuste on vielä epävarma. Myös muiden ostopalveluiden kustannusennustetta on jouduttu nostamaan erikoissairaanhoidon tulosalueella. Kuntoutumispalveluiden tulosalueen muutos johtuu työmarkkinatuen ennusteen heikkenemisestä ja koko vuoden kustannukseksi on nyt arvioitu 12,7 M€, jossa ylitystä talousarvioon 2,8 M€. Vanhustenhuollon menot näyttävät edelleen laskevan ja jopa alittavan talousarvion. Lisäksi tulovajaus on selkeästi pienentynyt koko vuoden ajan.

Kokonaisuutena arvioiden monet säästötoimenpiteet ovat onnistuneet odotetusti mutta toimialan ennuste ei ole parantunut vastaavasti koska monet ulkoiset seikat ovat lisänneet kustannuksia. Henkilöstömenojen osalta koko toimiala on alittamassa budjetin lähes 3M€:lla, mikä on työvoimavaltaiselle alalle varsin hyvä tulos. Aineiden, tavaroiden ja tarvikkeiden hankinnoille asetettu säästötavoite ei tule täysin toteutumaan mutta koko toimialan tasolla em. kustannuslajin budjetti alitettaneen runsaalla 100.000 eurolla. Myös muissa toimintakuluissa saavutettaneen runsaan 1 M€:n budjettialitus. Ongelmaksi muodostuu edelleen asiakaspalveluiden ostot (ylitys 13,8 M€), palveluiden ostot (ylitys 2,6 M€) ja avustukset yhteisöille (työmarkkinatuen kuntaosuus, ylitys 2,8 M€).

Viimeisimmän ennusteen perusteella lisämäärärahan tarve v. 2013 on noin 13.367.000 euroa. Tuloerän vajaus, noin 789.000€, voitaneen jättää tässä tarkastelussa ulkopuolelle koska toteutumaennuste on jo varsin lähellä talousarviota ja tulokertymä painottuu yleensä loppuvuoteen.

Yhteenveto

Yhteenvetona edellä sanotusta voidaan todeta, että

Kaikkien edellä mainittujen seikkojen perusteella on todettava, että hyvinvointitoimialan talousarvion ylitystä ei voida kattaa omin toimenpitein vuoden 2013 aikana. Tammi-syyskuun ennusteen perusteella toimialan toiminnan turvaamiseksi ja kaupunkia velvoittavien maksujen suorittamiseksi tarvitaan lisämäärärahaa arviolta yhteensä 13.367.000 euroa. Lisämäärärahatarve tarkentuu vielä lokakuun tietojen perusteella tehtävän ennusteen jälkeen.

Liite 1Talousennuste 1-9/2013

Liite 2Talousennuste tulosalueittain

Liite 3Toiminnan seurannan tiedot ajalta tammi-syyskuu 2013

Toimialajohtaja Riitta Liuksa, 18.10.2013:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta totesi Harjanteen ehdotuksesta Rosenlöfin kannattamana yksimielisesti,

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 230
Liite 1:Talousennuste 1-9/2013
Liite 2:Talousennuste tulosalueittain
Liite 3:Toiminnan seurannan tiedot ajalta tammi-syyskuu 2013