Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16813.08.201318

1162-2012 (011, 423, 111)

Lapsiperheiden kotipalvelun käynnistäminen ja lapsiperheiden ennaltaehkäisevän perhetyön järjestäminen osana ehkäisevää terveydenhuoltoa

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 12.6.2013 lapsiperheiden kotipalvelun käynnistämisestä ja lapsiperheiden ehkäisevän perhetyön siirtämisestä sosiaalityön tulosalueelta perusterveydenhuollon tulosalueelle ehkäisevään terveydenhuoltoon. Seuraavassa esitetään palvelujen saamisen kriteerit sekä kotipalvelun järjestämismuodoksi palveluseteliä

Sosterla § 168

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen ja perusterveydenhuollon vs. tulosaluejohtaja Pirjo-Riitta Liuksila 6.8.2013:

Peruspalvelulautakunta hyväksyi kokouksessaan 12.6.2013 § 149 listan toimenpiteitä, joilla tähdätään hyvinvointitoimialan taloutta tasapainottaviin toiminnan muutoksiin. Toiminnan uudelleen organisointiin liittyvinä toimenpiteinä hyväksyttiin neuvolan perhetyön vahvistaminen ja lapsiperheiden kotipalvelu.

Päätöksessään lautakunta lisäksi edellytti, että asiakkaille turvataan parhaat mahdolliset palvelut. Neuvolan perhetyön vahvistaminen ja kotipalvelun käynnistyminen sisältyvät hyvinvointitoimialan uudistamisohjelmaan. Toiminnan käynnistäminen edellyttää lautakunnan päätöstä palvelumaksuista ja maksuttomuuden perusteista.

Ehkäisevän perhetyön käynnistäminen ehkäisevässä terveydenhuollossa

Sosiaalityön tulosalue on tuottanut ennaltaehkäisevää perhetyötä lapsiperheille, joilla on merkittävä tuen tarve, mutta ei vielä lastensuojelun tarvetta. Vuonna 2012 palvelua sai 33 perhettä, pääasiassa pikkulapsiperheitä. Vuonna 2012 ehkäisevän perhetyön tuntihinta oli kaupungin omana työnä 32 €/h. Lautakunta päätti ehkäisevän perhetyön siirtämisestä perusterveydenhuoltoon.

Ennaltaehkäisevän perhetyön perustehtävänä on perheiden elämänhallinnan ja omien voimavarojen tukeminen sekä arjessa selviytymisen vahvistaminen. Perhetyö voi liittyä vanhemmuuden tukemiseen, lasten hoidon ja kasvatuksen ohjaamiseen, kodin arjen ja arkirutiinien hallintaan, perheen toimintakyvyn vahvistamiseen uusissa tilanteissa, perheen vuorovaikutustaitojen tukemiseen ja sosiaalisten verkostojen laajentamiseen sekä syrjäytymisen ehkäisyyn.

Ennalta ehkäisevässä perhetyössä korostuu konkreettisen kodinhoidollisen työn tekemisen ohella ohjaus ja neuvonta palveluiden piirin, esim. ensisijaisten etuuksien hakemiseen tai järjestöjen palveluihin (esim. MLL:n Marakatti –perhekeskus). Lisäksi perhettä pitää tukea psyykkisesti, erityisesti silloin kun kyseessä ovat vanhemmat tai lapset, jotka kärsivät mielenterveydellisistä ongelmista.

Lapsiperheiden kotipalvelun käynnistäminen

Sosiaali- ja terveystoimessa kokeiltiin syksyllä 2012 lapsiperheiden kotipalvelua, jonka järjestämistapana oli palveluseteli (perla 19.6.2012 § 246). Kokeilun aikana luotiin menettely palvelusetelin käyttöön ja asiakkaiden ohjaamiseen neuvolasta ja sosiaalityöstä. Kokeiluajan lyhyydestä johtuen palvelua käyttäneitä perheitä oli vain 12(+5 jatkopäätöstä), mutta muutoin se tuotti tarvittavan informaation. Kokeilun perusteella palveluseteli on käyttökelpoinen menettely kotipalvelun järjestämiseen tilanteessa, jossa oman henkilöstön lisääminen ei ole mahdollista. Kokeilun aikana palvelua saivat vain alle kouluikäisten perheet. Normaalipalveluna kohderyhmää täytyy laajentaa koskemaan turkulaisia lapsiperheitä kuitenkin niin, että ensisijainen kohderyhmä ovat perheet, joissa on alakouluikäisiä tai sitä nuorempia lapsia. Palvelusetelin maksimiarvo oli 28 €, minimiarvo 7 €. Kokeilun aikana kaupungin maksettavaksi tuli 26 €/h.

Mitä kotipalvelulla tarkoitetaan?

Kotipalvelua annetaan lapsiperheille sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun syyn perusteella. Kotipalveluilla tarkoitetaan asumiseen, henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista.

Lastensuojelulaki edellyttää tuen järjestämistä lapsiperheelle ehkäisevänä lastensuojeluna (Ehkäisevä lastensuojelu 3 a §) tarvittaessa, kun lapsi ja perhe eivät ole lastensuojelun asiakkaana. Esimerkkinä mainitaan kotipalvelu, joka voi olla osa lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua ehkäisevää lastensuojelua.

Kotipalvelu on lastensuojelulain 36 §:ssä yhtenä palveluista, joita kunnan on velvollisuus järjestää avohuollon tukitoimena, mikäli lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä on ne asiakassuunnitelmassa todennut perheelle välttämättömäksi. Muuten palvelu on määrärahojen puitteissa myönnettävä.

Palvelusetelin säädöspohja

Palvelusetelin käyttöä säätelee laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009) sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 1311/2003 (pykälä 12 § muutettu 570/2009). Palvelusetelin käytöllä pyritään lisäämään asiakkaan valinnanmahdollisuuksia ja edistämään kuntien ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.

Esitys kotipalvelun järjestämisestä

Palvelun sisältö

Kotipalvelun myöntämisen kriteerit

Kotipalvelua ei anneta

Palvelun järjestäminen

Kotipalvelua koskevat päätökset tehdään ehkäisevän terveydenhuollon tulosyksikössä, toimipisteenä Torin kulma. Perhe voi hakea palvelua itse tai siihen voidaan ohjata neuvolan tai lapsiperheiden sosiaalityön ohjaamana lähetteellä. Palvelulle määritetään tavoitteet ja sisältö. Palveluntuottaja raportoi palvelun toteutumisesta kirjallisesti.

Kotipalvelu on perheelle maksullista ja se järjestetään palvelusetelillä, jonka täysi arvo on 28 €. Palvelusetelin arvo määritetään asiakasmaksulain mukaisesti ja sen määrittämisessä käytetään hyväksi kotihoidon palvelusetelilaskuria. Setelin arvoon vaikuttavat perheen tulot ja perheenjäsenten lukumäärä. Kotipalvelun palveluseteliluokitukseen lisätään lapsiperheiden kotipalvelulle oma palveluluokkansa, johon uusilla palveluntuottajilla on mahdollista hakea. Tuottajien on täytettävä palvelusetelihankkeessa hyväksytyt kotipalvelun sääntökirjan kriteerit ja lisäksi kriteerit, joita edellytetään sosiaali- ja terveyspalveluja alle 18-vuotiaille tuottavilta. Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä palvelusetelistä, palvelusetelilain mukaan kunnan on tällöin järjestettävä palvelu muutoin.

Palvelutuottajat haetaan ensivaiheessa siten, että alle 18-vuotiaiden omaishoidon tuen palvelusetelituottajilta tiedustellaan halukkuutta palvelun tuottamiseen. Näin menetellen vältetään aikaa vievä palveluntuottajien haku. Kun palvelu on jo omaishoidontuessa kohdistettu alle 18-vuotiaille, täyttävät palveluntuottajat lasten kanssa työskenteleville asetetut erityisvaatimukset, kuten työntekijöiden rikostaustojen selvittämiset.

Lapsiperheiden kotipalvelun ja perhetyön palvelukokonaisuus

Lapsiperheiden kotipalvelusta ja perhetyöstä muodostuu nyt esittävien toimenpiteiden jälkeen seuraavanlainan kokonaisuus:

Ehkäisevät palvelut, ei lastensuojelun tarvetta:

Lapsiperheiden kotipalvelu

Neuvolan perhetuki,

Torin kulma

Ennaltaehkäisevä perhetyö

Lastensuojelun palvelut:

Lastensuojelun perhetyö

Intensiivinen perhetyö

Miksi tiukassa taloustilanteessa esitetään palvelujen lisäystä?

Lastensuojelun, erityisesti sijaishuollon, kustannukset ovat Turussa kasvaneet viime vuosina erittäin voimakkaasti. Mikäli huostaanotto ei ole vältettävissä, lapsella on oikeus saada tarvettaan vastaava sijoituspaikka riippumatta kunnan määrärahatilanteesta. Lasten ja nuorten palvelujen suurimpiin kustannuksiin on siis vaikutettava vähentämällä näiden palvelujen tarvetta. Tämä on ollut perusteena myös ehkäisevien palvelujen sisällyttämisellä kaupungin uudistamisohjelman hyvinvointitoimialaan koskeviin toimenpiteisiin.  

Ehkäisevällä työllä ja vanhempien tukemisella autetaan perheitä ennen kuin ongelmat ovat niin vaikeita, että lasten kasvu ja kehitys vaarantuu. Ehkäisevän työn taloudellisesta vaikuttavuudesta löytyy tietoa esim. THL:n ja Lastensuojelun keskusliiton julkaisusta ”Miten lastensuojelun kustannukset kertyvät?” http://www.lskl.fi/files/1518/Miten_lastensuojelun_kustannukset_kertyvat.pdf

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy lapsiperheiden kotipalvelun ja annettavan perhetyön järjestämisen perusterveydenhuollon tulosalueella siten, että:

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 6.8.2013:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää ehkäisevän perhetyön ja lapsiperheiden kotipalvelun toteuttamisen järjestämisestä perusterveydenhuollon tulosalueella siten, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti, että vuoden 2013 viimeiseen kokoukseen tuodaan seurantaraportti toiminnan vaikuttavuudesta.

Jakelu

tpvKuronen Sirpa
tpvLiuksila Pirjo-Riitta
tiedVirtanen Petri
tiedVisa Leila