Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta10825.04.20131

3400-2013 (045)

Hyvinvointitoimialan talous ja toiminta 1-3/2013 ja talousarviovuotta koskeva ennuste

Tiivistelmä: -

Sosterla § 108

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja resurssijohtaja Max Lönnqvist, 18.4.2013:

Hyvinvointitoimialan ensimmäisen koko talousarviovuotta koskevan ennusteen mukaan poikkeama tulee kuluvana vuonna olemaan noin 17.36 M€ (netto). Summa koostuu kulupuolen ylityksestä noin 13.45 M€ ja tiettyjen tuloerien toteutumatta jäämisestä 3.91 M€:n osalta.

Toimintalukujen osalta toimintavuoden ensimmäinen kvartaali on toteutunut pääsääntöisesti suunnitelmien ja OPTS-tilausosaan kirjattujen tavoitteiden mukaisesti. Palvelutarpeen muutosten osalta kasvupainetta on ollut lähinnä lastensuojelussa ja työmarkkinatuen kuntaosuudessa. Yksittäisenä esimerkkinä voidaan tässä yhteydessä todeta, että sairaanhoitopiirin käyttölukuja ei vielä tässä vaiheessa ole ollut käytössä, mutta kaikki viittaa siihen, että viime vuonna alkanut suotuisa kehitys laskevan trendin osalta on jatkunut alkuvuodesta somaattisessa erikoissairaanhoidossa. VSSHP:n Turun maksuosuuden ja Turun kaupungin oman talousarvion ero on 5M€ ja toistaiseksi laskutus tapahtuu tasaerinä VSSHP:n talousarvion mukaan.

Työvoiman käytön osalta tulosaluekohtaiset kasvuluvut johtuvat lähinnä vuoden 2012 aikana tehdyistä vakanssilisäyksistä sosiaalityön tulosalueella (avohuollon lastensuojelun sosiaalityö ja intensiivisen perhetyön yksikkö), perusterveydenhuollossa (suun terveydenhuolto), erikoissairaanhoidossa (tietyt erikoisalat), kuntoutumispalveluissa (vammaispalvelujen asumisyksikkö) ja vanhuspalveluissa (kotihoito). Sairauspoissaolojen ja sijaistyövoiman käytön osalta vuonna 2012 alkanut tilanne on kehittynyt edelleen suotuisaan suuntaan alkuvuodesta 2013.

Talouden osalta hyvinvointitoimialan talousarvioennuste paljastaa neljä ongelmakohtaa. Näitä on arvioitu seuraavassa asetelmassa. Hyvinvointitoimialan johtoryhmä on käsitellyt talousarvioennustetta kokouksessaan 17.4.2013 ja käynyt läpi mahdollisia toimenpiteitä, jotka on sittemmin yksilöity alla olevaan muotoon ja joihin on nyt syytä välittömästi ryhtyä.

Ennusteen 1-3/2013 perusteella havaitut keskeiset poikkeamatSyyt poikkeamaanPoikkeamasta aiheutuvat välittömät toimenpiteet
Sosiaalityön tulosalue (nettoylitys 7,9 M€)Lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon ostopalvelujen määrärahaylitykset

· Selvitetään UPS/SIHA:n toimintatavat lasten sijoitustoiminnassa ja kehitetään lastensuojelun ”hoitoisuusluokittelua”, mikä mahdollistaa tarkoituksenmukaisen sijoitusprosessin ja sijaishuollon hoitopaikan määräytymisen, toteutus 31.5.2013 mennessä.

· Lisätään avohuollon resursseja siirtämällä laitoshoidosta resursseja avohoitoon 50 000 euroa avohuollon kehittämishankkeeseen Pansio-Pernossa, toteutus 31.5.2013 mennessä.

· Käynnistetään lapsiperheiden kotipalvelutoiminta uudelleen 1.8.2013 lukien.  Suunnitelma valmistellaan 31.5.2013 mennessä.

· Omien lastensuojelulaitosten käyttöasteen maksimointi, tavoitteena 100% käyttöaste.

Erikoissairaanhoidon tulosalue (nettoylitys 5,5 M€)Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus koskien sekä TYKS:n ESH-käyttöä että päivystystä

· Edunvalvonnan ja talousseurannan vahvistaminen entisestään suhteessa sairaanhoitopiiriin (tulosaluejohtaja Hilkka Virtanen osallistuu sairaanhoitopiirin johtoryhmään ja säännölliset controller-tapaamiset). Tavoitteena on, ettei palvelusuoritteiden määrän lasku aiheuta suoritekohtaisten hintojen nousua.

· Geriatrisen poliklinikan täysimääräinen käyttöönotto 2.5.2013 alkaen. Tavoitteena on vähentää siirtoviivepäivien määrää ja päivystyksen käyttöä

· Sairaalan tulosaluetta koskeva esitys on valmisteltu ja uudistuksen tavoitteena on parantaa hoitoketjujen sujuvuutta omissa sairaalapalveluissa ja vuodeosastoilla.

Kuntoutumispalvelujen tulosalue (nettoylitys 2,2 M€)Työmarkkinatuen kuntaosuuden ylitys

· Kelalistan läpikäyminen on käynnistetty tammikuussa eri tulosalueilla (sosiaalityö, perusterveydenhuolto, kuntoutumispalvelut) ja konkreettisia toimenpiteitä vauhditetaan välittömästi

· Varissuon kuntakokeilun toiminnan välitön tehostaminen ja mahdollinen laajentaminen Varissuolta muihin kaupunginosiin selvitetään ensi tilassa

· Työnetsijäkokeilun kilpailuttaminen ja toimeenpano ensi tilassa. Kilpailutusasia on esillä sosiaali- ja terveyslautakunnassa 25.4.2013.

Vanhuspalvelujen tulosalue (nettoylitys 3.5 M€)Toteutumatta jääneet tulot kaikissa tulosyksiköissä

· Tulosalueen kustannusten karsiminen kaikin mahdollisin keinoin ja tulokertymän kasvattaminen kaikin mahdollisin keinoin.

· Asiakaspalvelupiste –hankkeen käynnistäminen Forumin kauppakeskuksessa 1.6./1.8.2013. Tavoitteena on ehkäistä jatkuvan kotihoidon palvelutarpeen syntymistä ennalta ehkäisevää toimintamallia soveltamalla. Asia on esillä sosiaali- ja terveyslautakunnassa 25.4.2013

Liite 1Toimintaa, henkilöstöä ja taloutta koskeva yhteenvetotaulukko 1-3/2013

Liite 2 Toiminnan suoritetiedot 1-3/2013

Liite 3Tulosaluekohtainen ennuste (tiivistelmä)

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen käsittelyn yhteydessä 6.3.2013 § 60 todettiin tulosaluekohtaiset riskit talousarviossa pysymisen suhteen. Erityisesti sosiaalityön tulosalueen talousarvion toteuttamisnäkökohdat näyttävät selkeästi huonommilta kuin mitä pystyttiin arvioimaan. Ennaltaehkäisevien palveluiden sijaan kustannusten pääpaino on edelleen erittäin kalliissa interventioissa ja tähän tulee puuttua. Koko toimialan talousarvion ylitysuhka on merkittävä ja kaikilta tulosyksiöiltä edellytetään talousarvion tarkkaa seurantaa ja välitöntä reagointia poikkeamiin. Kehittämistoimenpiteiden ja uudistamisohjelman toteuttaminen tulosalueilla operatiivisessa toiminnassa tulee varmistaa ja sitouttaa siihen henkilöstö ja esimiehet.

Palvelujohtajat Sirpa Kuronen, Maisa Kuusela ja Seija Arve 20.4.2013:

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana sosiaali- ja terveyspalvelut ovat toteutuneet pääosin sopimusten mukaisesti, mutta talousarvioon sisältyneet riskit näyttävät realisoituvan ilman tehostettuja toimenpiteitä. Sosiaali- ja terveyslautakunnassa 6.3.2013 hyväksytyn operatiivisen palvelutuotantosopimuksen kehittämisosan toimenpiteitä mm. lastensuojelussa, mielenterveyskuntoutujien palveluasumisessa ja kotihoidossa on nopeasti tehostettava näiden riskien minimoimiseksi.

Johtopäätöksenä ensimmäisestä vuosineljänneksestä toteamme, että vuoden 2013 operatiivinen palvelutuotantosopimuksen resursseja ja toiminnan laajuutta kokevaa osuutta täytyy tarkentaa. Ensimmäinen talouden ennuste näyttää talousarvioylitystä. Sopimuksien tarkennukset ja määrärahoja koskevat esitykset tehdään toukokuussa uudistamisohjelman käsittelyn yhteydessä. Muutosta tukevia toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia tulee seurata kuukausittain tarkennetun toteuttamissuunnitelman mukaisesti.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa, 21.4.2013:

Yhteenvetona voidaan todeta, että yksilöidyt toimenpiteet ja kehittämisosa integroidaan huhti-kesäkuun aikana valmistelussa olevaan kaupunkitasoiseen uudistamisohjelmaan. Kaupunginvaltuuston on tarkoitus käsitellä uudistamisohjelma 17.6.2013 pidettävässä valtuuston talous- ja strategiaseminaarissa. Lisäksi on syytä todeta, että hyvinvointitoimialalla on käynnistetty valmistelutyö osana kaupunkikonsernitasoista sopimusohjausmallin kehittämistä. Asiaa on käsitelty hyvinvointitoimialan johtoryhmässä 17.4.2013 ja tarkoituksena on kehittää sopimusohjauksen dokumentteja ja prosessia yksinkertaisemmaksi. Sopimusohjausmallin uudistaminen tähtää tarkoituksenmukaisempaan hyvinvointitoimialan tulosalueiden ja -yksiköiden tulosohjaukseen.

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedokseen toiminnan, työvoiman käytön ja talouden raportin ajalta 1-3/2013 ja hyväksyy edellä esittelytekstissä mainitut toimenpiteet talousarvion tasapainottamiseksi. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta lähettää asian tiedoksi kaupunginhallitukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli vs. toimialajohtaja Petri Virtanen.

Jakelu

tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 108
Liite 1:Toimintaa, henkilöstöä ja taloutta koskeva yhteenvetotaulukko 1-3/2013
Liite 2:Toiminnan suoritetiedot 1-3/2013
Liite 3:Tulosaluekohtainen ennuste (tiivistelmä)