Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta9625.04.201312

4488-2013 (449)

Asiakaspalvelupiste -hankkeen käynnistäminen Forumin kauppakeskuksessa

Tiivistelmä:

Palveluohjausta on kehitetty hyvinvointitoimialalla yhtenä vanhuspalvelujen painopistealueena. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään nyt päätettäväksi palveluohjauksen uuden toimintamallin käynnistäminen. Käytännössä käynnistettävä toiminta tarkoittaa Ikäihmisten tuki- ja kohtaamispaikka Poijun laajentumisen sisältäen keskitetyn palveluohjauksen, vanhusneuvolan sekä vapaaehtoistoiminnan koordinoinnin. Uuden toimintapisteen mahdolliseksi toimitilaksi on kaavailtu Forumin kauppakeskusta. Esityksen tavoitteena on rakentaa ikäihmisten palveluja varten keskitetty toimipiste, johon palvelupyynnöt ohjataan. Toimintatapa sisältää keskitetyn toimintamallin palvelujen tarpeen arvioinnille niiden asiakkaiden osalta, jotka eivät aikaisemmin ole olleet palvelujen piirissä.

Sosterla § 96

Tulosaluejohtaja Sari Ahonen ja palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 16.4.2013:

Tausta

Ikälain mukaan kunnan on järjestettävä alueellaan asuville vanhuseläkettä saaville henkilöille hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistäviä neuvontapalveluja. Palveluja voisivat saada ikääntyneeseen väestöön kuuluvien lisäksi muutkin asiasta kiinnostuneet, kuten omaiset ja läheiset. Kunnalta on perusteltua edellyttää tiettyä aktiivisuutta palvelujen tarjoamiselle riskiryhmille, jotka eivät oma-aloitteisesti hakeudu neuvontapalvelujen piiriin.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistavoitteissa korostetaan vanhusten toimintakyvyn ylläpitämiseksi ehkäisevää, omatoimisuutta edistävää ja kuntouttavaa otetta kaikissa palveluissa. Kotona selviytymisen kannalta on tärkeää ikäihmisten omaehtoinen hoitaminen, jolla tarkoitetaan terveellisiä elämäntapoja, elämänhallintaa, aktiivista elämäntyyliä ja sosiaalisia kontakteja. Neuvonnassa ja palveluohjauksessa korostuu ennaltaehkäisevän ja varhaisen puuttumisen työorientaatio.

Ensisijainen vastuu omasta terveydestä on ikäihmisillä itsellään. Heidän elämäntapoihinsa ja valintoihinsa vaikuttavat voimakkaasti mm. tiedolliset ja muut voimavarat, ympäristön ja kulttuurin virikkeet ja mahdollisuudet. Neuvonnan ja palveluohjauksen tehtävänä on tukea terveellisten valintojen mahdollisuuksia sekä vahvistaa terveyden taustatekijöitä ja ikäihmisten omaehtoista selviytymistä.

Sosiaali- ja terveysministeriön 25.3.2008 asettama työryhmä valmisteli ehdotukset ikäihmisten hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen rakenteiden ja toiminnan sisällön kehittämisestä. Neuvontapalvelujen ja hyvinvointia edistävien kotikäyntien tulisi työryhmän mukaan säilyä maksuttomina. Neuvontapalvelut pitäisi olla helposti saatavia lähipalveluja. Ne voidaan toteuttaa puhelimitse, verkkopalveluna, matalan kynnyksen toimipaikoissa annettavina ja asiakkaiden luo liikkuvina palveluina sekä teknologian avulla. Neuvontapalvelut sisältävät hyvinvointiin, terveyteen, palveluihin ja sosiaaliturvaan liittyvää tiedotusta sekä yksilöille ja ryhmille annettavaa neuvontaa ja ohjausta.

Ennaltaehkäisevissä vanhuspalveluissa toteutetaan palveluohjausta ja neuvontaa monimuotoisesti Ikäihmisten tuki- ja kohtaamispaikka Poijussa, palveluohjausyksikössä, kiinteissä palvelupisteissä kuten hyvinvointikeskukset sekä erilaiset kohtaamispaikat. Kiertävää palveluohjausta toteutetaan yhteistyössä kirjastotoimen kanssa eri kirjastoissa. Palveluohjausta toteutetaan myös yhteispalvelupiste Monitorissa sekä kauppakeskuksissa kuten Länsikeskuksen Citymarket.  Kyseiset neuvontapisteet muodostavat palveluohjausverkoston, jonka vaikuttavuutta ja toimivuutta seurataan ja arvioidaan koko ajan. Toimintatapa tukee hallitusohjelman tavoitetta kattavan ikääntyneiden neuvonta- ja palveluverkon luomisesta.

Ennaltaehkäisevät vanhuspalvelut ovat hakemassa entistä suurempaa yhteistyötä keskittämällä toiminnot sijainniltaan ihanteelliseen paikkaan saman katon alle. Tavoitteena on saada matalan kynnyksen toimintapiste, joka palvelisi joustavasti ja mahdollisimman kattavasti ”yhden luukun” periaatteella.

Forumin kauppakeskuksesta on vapautunut yhteensä noin 260 m2 liiketila, joka sijainniltaan on ko. toiminnalle ihanteellinen. Vuokranantaja (as.oy Regina) on sitoutunut tarpeellisiin muutostöihin.

Ennaltaehkäisevien vanhuspalveluiden olemassa olevien toimintojen lisäksi peruspalvelulautakunta on 15.8.2012 § 297 päättänyt palveluintegraattori-toiminnan käynnistämisestä vuoden 2013 aikana. Nyt esitettävä Forumin kauppakeskukseen sijoittuva asiakaspalvelupiste –hanke on suunniteltu vastaamaan niihin haasteisiin, joita palveluintegraattori-toimintaan aikanaan liitettiin.

Käynnistettäväksi esitettävän toimintamallin tavoitteena on tukea ikäihmisten omahoitoa, ylläpitää toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia sekä myöhentää säännöllisten palvelujen piiriin tulemista. Toiminta tukee palvelujen tarpeessa olevia asiakkaita kokoamalla keskitetysti yhteen tiedot palveluista ja ohjaa asiakkaita palvelujen käytössä. Toiminta tuottaa ajantasaista tietoa julkisista ja omaehtoisista elämänlaatua ylläpitävistä ja parantavista palveluista. Toiminnan tavoitteena on vähentää ikääntymisen ja palvelutarpeen kysynnän vuoksi aiheutuvien menojen nousupaineita ja näin edesauttaa oman tuotannon tuottavuuden kasvua ja kustannussäästöjen syntymistä. Integraattoritoiminnan kautta voidaan nostaa ikäihmisten palvelujen vaikuttavuutta ja tuottavuutta ja vähentää paineita kaupungin omiin säännöllisiin palveluihin.

Turun kaupungin ikäihmisten toiveena on ollut pitkään vanhusneuvolan perustaminen. Vanhusneuvolan toiminnasta on tehty myös valtuustoaloitteita. Vanhusneuvolan toiminta on ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa ja terveyden edistämistä. Toiminta on matalan kynnyksen ohjaavaa ja opastavaa toimintaa, joka painottuu ongelmien ennaltaehkäisyyn ja elämänhallinnan parantamiseen (esim. ravitsemusneuvonta tai alkoholin liikakäytön ehkäisy). Neuvolatoiminnan avulla kyetään erilaisin mittarein arvioimaan ja tukemaan ikäihmisten fyysistä, kognitiivista, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. 

Uusi toimintakokonaisuus

Uusi Forumin kauppakeskukseen esitettävä palvelukokonaisuus lähtee ajatuksesta laajentaa nykyisen Ikäihmisten tuki- ja kohtaamispaikka Poijun toimintaa. Poijun nimi säilyisi, sillä se on tullut tutuksi useille viiden toimintavuotensa aikana. Tulevaisuudessa Poiju toimisi sateenvarjon tavoin sisältäen seuraavat toiminnot:

1.    Neuvonta ja palveluohjaus

2.    Vanhusneuvola

3.    Ikäihmisten tuki- ja kohtaamispaikka Poiju

4.    Vapaaehtoistoiminnan koordinointi

Neuvonta ja palveluohjaus

Neuvonnalla tarkoitetaan tiedon antamista asiakkaille. Neuvontaa toteutetaan asiakkaan ehdoilla ja se on vapaamuotoisempaa, vailla velvoitteita eikä siitä jää dokumenttia.

Palveluohjaus on asiakaslähtöistä, asiakkaan etua korostava työtapa, jolla tarkoitetaan asiakastyön menetelmää sekä palveluiden yhteensovittamista. Palveluohjauksen tarkoituksena on koota palvelut asiakkaan tueksi ja lieventää palvelujärjestelmän hajanaisuuden haittoja. Palveluohjauksen tavoitteena on tunnistaa asiakkaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat ja niiden pohjalta tuoda esiin selviytymistä tukevia vaihtoehtoja ja tarvittaessa järjestää asiakkaalle hänen tarvitsemansa palvelut ja tuki. Tiedot kirjataan asiakastietojärjestelmään.

Palveluohjaus tarjoaa neuvontaa ja palveluohjausta ikäihmisille sekä heidän omaisilleen terveyteen ja sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa sekä palvelujen hankkimisessa. Toiminta tukee ikäihmisten omahoitoa, ylläpitää toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia sekä myöhentää säännöllisten palvelujen piiriin tulemista. Toiminta vähentää ikääntymisen ja palvelutarpeen kysynnän vuoksi aiheutuvien menojen nousupaineita ja näin ollen edesauttaa oman tuotannon tuottavuuden kasvua ja kustannussäästöjen syntymistä.

Palveluohjauksen kehittämisen tavoitteena on siirtää ja keskittää palveluohjaus ja neuvonta kaupungin yhteisen asiakaspalvelupisteeseen, josta asiakas saa tarvitsemansa avun kotona asumisensa tueksi ja terveydentilan tukemiseksi joustavasti yhdestä pisteestä. Turun kaupunki on toimipisteen päätoimija ja muut toimijat tukevat toimintaa. Muina kumppaneina toimivat Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, vapaaehtoiset sekä eri yhdistykset ja järjestöt.  Neuvontapiste tuottaa selkeää ja ajantasaista tietoa julkisista ja omaehtoisista elämänlaatua ylläpitävistä ja parantavista palveluista.

Toimintapisteestä suoritetaan myös hyvinvointia edistävät kotikäynnit pääsääntöisesti niille 80 -vuotta täyttäville ikäihmisille, jotka eivät ole sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaina. Palveluohjaajat suorittavat myös lakisääteisiä palvelutarpeen arviointeja 75-vuotiaille ikäihmisille. Tämä yksilötason arviointikäynti pitää sisällään fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen sekä ympäristötekijöiden kattavan arvioinnin sekä palveluista tiedottamisen. Palveluohjaajat myöntävät siivouspalveluseteleitä niille asiakkaille, jotka eivät ole säännöllisen kotihoidon piirissä. Uutena toimintamuotona tullaan myöntämään myös kotihoidon palveluseteleitä. Yksilötason palveluohjauksen lisäksi palveluohjaajat antavat ryhmäohjausta ja neuvontaa mm. eläkeläisryhmille. Toimipisteeseen kuuluu olennaisesti palveleva puhelin, joka vastaa ikäihmisten, omaisten tai yhteistyökumppaneilta tuleviin puhelinsoittoihin, jotka koskevat vanhuspalveluita.

Vastaava palveluohjaaja toimii koko toimipisteen lähiesimiehenä vastaten toiminnan sujuvuudesta. Vastaavan palveluohjaajan toimenkuvaan kuuluu osin myös palveluohjausta ja neuvontaa.

Vanhusneuvola

Vanhusneuvola on ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa ja terveyttä edistävää toimintaa. Se toimii terveyden edistämisen matalan kynnyksen toimipisteenä antaen opastusta ja neuvontaa terveyteen ja toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Hyvinvointi painottuu ongelmien ennaltaehkäisyyn ja elämänhallinnan parantamiseen, Neuvonta tarjoaa eväitä terveempään elämään ja parempaan arkeen. Vanhusneuvolassa työskentelee terveydenhoitaja. 

Palveluihin pääsee joustavasti ja nopeasti ilman ajanvarausta muun asioinnin yhteydessä. Vanhusneuvola pyrkii helpottamaan niin kotihoidon kuin terveysasemien paineita.

Ikäihmisten tuki- ja kohtaamispaikka Poiju

Poijun nykyistä toimintaa toteutetaan Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ja yhdistysten yhteistyönä.  Poiju sijaitsee tällä hetkellä osoitteessa Humalistonkatu 7b. Poiju on maksuton kohtaamispaikka, joka tarjoaa neuvoja helpompaan arkeen ikäihmisille ja näiden perheille. Poijussa voi tavata muita samassa tilanteessa olevia ja saada ohjausta itsestä huolehtimiseen. Poijussa auttavat diakoniakeskuksen vanhustyön toiminnanohjaaja, vapaaehtoistyöntekijät sekä palveluohjaajat. Myös pappi on tavattavissa kerran kuukaudessa. Torstaisin Poiju on auki pidempään, joten myös perheenjäsenet voivat tulla tutustumaan sen toimintaan. Poijussa voi nauttia kahvia ja siellä järjestetään erilaisia tilaisuuksia ja näyttelyitä. Poijussa järjestetään kulttuuritapahtumia, teematilaisuuksia, luentoja ja näyttelyitä. Siellä voi lukea päivän lehdet sekä käyttää verkkopalveluita.  Syksyllä tullaan ottamaan käyttöön Hyvinvointi-Tv:n suomat mahdollisuudet infojen viemiseen asiakkaiden kotiin.

Poijun toiminnassa korostuu asiakkaiden kohtaaminen, joka takaa edelleen asiakkaiden mahdollisuuden tavata toisiaan ja toimii siten yhtenä ikäihmisten keskustelufoorumeista.

Vapaaehtoistoiminnan koordinointi

Vapaaehtoistyö on toimintaa, jota tehdään yhteiseksi hyväksi tai toisten ihmisten auttamiskesi ja josta ei makseta rahallista palkkaa. Vapaaehtoistyön palkitsevuus tulee työn sisällöstä ja siitä, että tuntee tekevänsä jotain hyödyllistä. Vapaaehtoistyön avulla voidaan tuottaa hyvinvointia sekä vapaaehtoistyöntekijöille että avunsaajille.

Julkisen sektorin tulee tukea vapaaehtoistoiminnan järjestäjiä tiedollisesti ja taloudellisesti. Sen tehtävänä on myös yhteistyön ja tehtäväjaon edistäminen ja koordinointi. Vapaaehtoistyön jatkuvan parantamisen tulee olla systemaattista perustuen valmiuteen reagoida palvelujärjestelmissä ja yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin.

Uudesta toimintamallista saatavat hyödyt

Uuden toimintamallin myötä saavutetaan paljon hyötyjä, joskin osa näkyy hieman viiveellä. Hyödyt voidaan jakaa erilaisten näkökulmien mukaan:

1.   Hyödyt asiakasnäkökulmasta

2.   Peruskotihoidon näkökulma

3.   Taloudellisuuden näkökulma

4.   Organisaation näkökulma

Hyvinvointitoimiala on alustavasti esittänyt kiinteistöliikelaitoksen tilapalveluille, että paras mahdollinen toimipaikkavaihtoehto on Forumin kauppakeskuksessa sijaitseva vapaana olevat liiketilat. Kauppakeskuksessa on tarjolla kaksi erillistä, vierekkäin sijaitsevaa ja helposti yhdistettävää tilaa: Rausanne Oy:n omistama liikehuoneisto 187 m2 sekä Reginatum Oy:n omistama liikehuoneisto 88 m2. Molempien huoneistojen perusvuokra on 30 €/m2 + remontit pääomavuokrana + alv. Huoneistot ovat vuokrattavissa 1.6.2013 alkaen. Tilat sopivat hyvin kyseiseen toimintaan ja ovat sijainniltaan hyvin saavutettavissa ja esteettömät.

Asiakaspalvelupisteen perustaminen Forumin kauppakeskukseen toteutetaan hyvinvointitoimialan olemassa olevilla henkilöstöresursseilla.

Uuden toimitilan myötä voidaan luopua Poijun nykyisistä tiloista. Lisääntyneen toimitilan vuokrasta johtuva menolisäys on kuluvana vuonna noin 35000 €, mikäli uusi vuokrasopimus tulee voimaan 1.6. alkaen.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 16.4.2013:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli vs. toimialajohtaja Petri Virtanen.

Jakelu

esiTilaliikelaitos
tpvLiuksa Riitta