Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta8326.03.20131

4502-2012 (065)

Puhelinpalvelujärjestelmän hankinta 29.2.2016 päättyvälle sopimuskaudelle

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Hyvinvointitoimialan puhelinpalvelujärjestelmästä on pyydetty tarjoukset ajalle 1.3.2013 (tavoite) - 29.2.2016, minkä jälkeen sopimus on voimassa toistaiseksi. Tarjoukset on saatu kahdelta palveluntuottajalta. Sopimus esitetään solmittavaksi Aurora Innovation Oy:n kanssa.

Sosterla § 83

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Tulosaluejohtaja, terveyskeskuksen vastaava lääkäri Anne Santalahti, avosairaanhoidon ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen ja hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus tuoteryhmäpäällikkö Timo Mykrä 15.3.2013:

Peruspalvelulautakunta hyväksyi puhelinpalvelujärjestelmän kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 4.12.2012 § 425.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on sosiaali- ja terveystoimen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia puhelinpalvelujärjestelmästä ajalle 1.3.2013 (tavoite) - 29.2.2016, minkä jälkeen sopimus on voimassa toistaiseksi.

Hankintailmoitus julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 19.12.2012 julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa EU:n laajuisesti. Samanaikaisesti tarjouspyyntö oli saatavana Turun kaupungin www-sivuilla.

Puhelinpalvelujärjestelmällä tarkoitetaan kokonaisjärjestelmää, jolla voidaan hallita terveystoimen yksiköihin tuleva asiakaspuhelinliikenne niin, että henkilökunta pystyy hoitamaan asiakaspuhelut tasaisesti työpäivän aikana eikä asiakkaiden tarvitse jonottaa puhelimessa.

Puhelinpalvelulla voidaan hoitaa ajanvarauksia, hoidon tarpeen arviointia ja neuvontapalveluita. Puhelinpalvelujärjestelmä on käytössä ja tulee käyttöön seuraavissa yksiköissä:

Tarjoukset saatiin määräaikaan 29.1.2013 klo 11.00 mennessä kahdelta (2) tarjoajalta: Aurora Innovation Oy ja Elisa Oyj.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde sekä tuotteelle ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjousta ei hyväksytä eikä vaihtoehtoista tarjousta oteta huomioon.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa kiinteinä ja arvonlisäverottomina. Hintojen tuli sisältää kaikki korvaukset ja kulut. Toimittaja ei ole oikeutettu veloittamaan korvausta matka-ajasta. Sopimushinta on kiinteä koko sopimusajan, 29.2.2016 asti.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Molemmat tarjoukset täyttävät tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Molemmat tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta

Tarjousten vertailuun otetaan mukaan vain tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia. Tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin.

Arviointiperusteet ja niiden painoarvot ovat

Hinta, halvin hinta, maksimipisteet 70;

Vertailuhintaan lasketaan mukaan ohjelmiston hankintahinta, ohjelmiston ylläpito-, tuki- ja huoltopalvelu sopimuskaudelle (36 kk), tarvittavat laitteet, asennus-, koulutus- ja käyttöönottokustannukset ja henkilökunnan koulutuksen ½ päivän hinta. Hankintayksikön omistuksessa olevat ohjelmistot, laitteet tms. hankintaan kuuluvat kokonaisuudet huomioidaan hintavertailussa siten, että niitä ei oteta mukaan vertailuhintaan. Tämä edellyttää, että tarjotaan sellaista järjestelmää, jossa niitä voidaan käyttää. Vertailussa halvin hinta saa 70 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin/vertailuhinta x 70).

Äänenlaatu puhelinkeskustelussa, maksimipisteet 20; arviointi asteikolla 0–10 (huono 0–2 p, tyydyttävä 3–5 p, hyvä 6–9 p, erinomainen 10 p.). Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa parhaimpaan (vertailupisteet / parhaat pisteet x 20).

Yksisuuntainen kuuluvuus, maksimipisteet 5; arviointi asteikolla 0–5 (0 p / ominaisuutta ei ole, 1–2 p / ominaisuus on mutta puutteellinen, 3–4 p / tyydyttävä - hyvä, 5 p / erinomainen). Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa parhaimpaan (vertailupisteet / parhaat pisteet x 5).

Uuden nauhoituksen sanelu, maksimipisteet 5; arviointi asteikolla 0–5 (0 p / ominaisuutta ei ole, 1–2 p / ominaisuus on mutta puutteellinen, 3–4 p / tyydyttävä - hyvä, 5 p /erinomainen). Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa parhaimpaan (vertailupisteet / parhaat pisteet x 5).

Suoritetussa vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jätti Aurora Innovation Oy. Vertailutaulukko ja laadullisen vertailun kuvaus ja tulokset ovat liitteinä.

Liite 1Vertailutaulukko

Liite 2Laadullinen vertailu

Tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa ja ennen kokousta hyvinvointitoimialan hallinnossa.

Tarjousten arvioinnin ja vertailun perusteella esitämme, että puhelinpalvelujärjestelmän toimittajaksi valittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt Aurora Innovation Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Vs. toimialajohtaja Petri Virtanen 19.3.2013:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että hyvinvointitoimialan puhelinpalvelujärjestelmää koskeva sopimus solmitaan 29.2.2016 päättyvälle sopimuskaudelle Aurora Innovation Oy:n kanssa tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAurora Innovation Oy
aoElisa Oyj
tiedHelenius Tarja
ilmHonkinen Päivi-Leena
tiedLindberg Merja
tiedMykrä Timo
tpvSantalahti Anne


Liitteet:

Sosterla § 83
Liite 1:Vertailutaulukko
Liite 2:Laadullinen vertailu