Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta6006.03.20132

3340-2012 (016)

Operatiivinen palvelutuotantosopimus (OPTS) 2013

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunta palautti kokouksessaan 6.2.2013 operatiivisen palvelutuotantosopimuksen uudelleen valmisteltavaksi. Asiaa on valmisteltu 4.3.2013 asti ja sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään nyt, että se hyväksyisi operatiivisen palvelutuotantosopimuksen.

Sosterla § 60

Toimialajohtaja Riitta Liuksa, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja resurssijohtaja Max Lönnqvist, 5.3.2013:

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta palautti kokouksessaan 6.2.2013 § 3 operatiivisen palvelutuotantosopimuksen uudelleen valmisteltavaksi. Samassa yhteydessä lautakunta hyväksyi hyvinvointitoimialan käyttöomaisuushankkeisiin varatun määrärahajaon.

Operatiivisesta palvelutuotantosopimuksesta on keskusteltu palvelujohdon ja palvelutuotannon välillä helmikuun aikana. Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tilausosan kokonaisuutta arvioitaessa on merkille pantavaa, että tilausosaan ja kehittämisosaan on tehty marginaalisia muutoksia. Käydyissä neuvotteluissa on kuitenkin käynyt ilmi se, että joidenkin tavoitteiden osalta on ollut vaikea ennakoida kuntalaisten palvelukysynnän kehitystä, esimerkiksi koskien terveysasemien käyntimääriä ja hoitopaikkojen riittävyyttä ikäihmisten palveluissa (esimerkiksi TYKS:n medisiininen toiminta-alue on ilmoittanut 1.3.2013, että se vähentää maaliskuun aikana 33 sairaansijaa, millä on omat heijastusvaikutuksensa kaupungin palvelutuotantoon).

Sosiaali- ja terveyslautakunnan käsittelyssä 6.2.2013 § 3 olleeseen operatiiviseen palvelutuotantosopimukseen on palvelujohdon ilmoituksen mukaan helmikuun 2013 aikana tehty seuraavia maininnan arvoisia muutoksia:

Vuoden 2012 tilinpäätös ja talousarvio vuodelle 2013

Vuotta 2013 koskevaa operatiivisen palvelutuotantosopimusta on tarkoituksenmukaista tarkastella suhteessa vuoden 2012 tilinpäätökseen ja vuoden 2013 resurssiallokointiin tulosalueiden välillä.

Vuoden 2012 tilinpäätös oli loppusummaltaan tammi-marraskuun 2012 ennustetta noin 5,7M€ parempi. Tulos oli nettomääräisesti 1,6M€ alle nettomäärärahan. Suurimmat säästöt talousarvioon nähden syntyivät sosiaalityössä ja perusterveydenhuollossa. Sosiaalityön osalta ostopalveluiden synkimmät ennusteet eivät toteutuneet ja perusterveydenhuollossa erityisesti päivystystoiminnan kustannukset jäivät suunnitellulle tasolle mutta ennustettua huomattavasti pienemmiksi. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus pieneni myös merkittävästi ennustetusta ja Turku sai palautusta peräti 4,1M€.

Vuoden 2012 tilinpäätöksen lukuja on oikaistu nyt siten, että ne olisivat mahdollisimman vertailukelpoisia vuoden 2013 talousarvion kanssa. Muutokset johtuvat toimintojen siirroista (mm. päivystys ja ensihoito) sekä kertaluonteisista kustannuksista, joita on kirjattu eri tulosalueiden menoiksi. Vertailu on esitetty liitteessä 1.

Liite 1Hyvinvointitoimialan tilinpäätös v. 2012 ja talousarvio v. 2013

Vuoden 2012 tilinpäätöksen ja kuluvan vuoden talousarvion kokonaisuutta tarkasteltaessa talousarvion bruttomäärärahat ovat vuonna 2013 yhteensä 646,7M€ ja vertailukelpoinen luku vuoden 2012 osalta oli 622,1M€. Kasvua vuodelle 2013 on 3,9 %.

Yhteenveto

Vaikka hyvinvointitoimialan taloudelliset reunaehdot ovat vuonna 2013 tiukat, on kokonaisuutta syytä arvioida myös taloudellisten kasvuprosenttien valossa. Täsmällisten kasvuprosenttien laskeminen vuodesta 2009 alkaen on hankala tilinpäätösten vertailukelpoisuuden puutteiden vuoksi. Joka tapauksessa hyvinvointitoimialan bruttomenoissa on kasvua tänä vuonna suhteessa viime vuoden tilinpäätökseen edellä mainittu 3,9 %. Verotulojen ja valtionosuuksien kasvu jää tällaisia kasvuprosentteja alhaisemmaksi.

Resurssikasvun rajallisuus ja kasvava palvelukysyntä merkitsevät toimialalla jo vuonna 2013 sitä, että toiminta edellyttää selkeää tekemisten priorisointia ja arviointia ja osin myös uudelleen organisointia. Rakenteilla olevassa hyvinvointitoimialan uudistumisohjelmassa otetaan kantaa toimialan strategisiin tavoitteisiin ja palvelutuotannon tehostamiseen koskien käynnissä olevaa valtuustokautta ja 2010-luvun jälkimmäistä puoliskoa.

Toimialan operatiivisiin tavoitteisiin ja talousarvion toteutumiseen liittyy vuonna 2013 useita tunnistettuja riskejä, joita on edellä tuotu esille. Tästä huolimatta on tärkeätä, että sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy operatiivisen palvelutuotantosopimuksen, koska toimialan tulosalueet eivät voi toimia enää sopimuksettomassa tilassa ilman vahvistettuja tulostavoitteita.

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen toteutumista seurataan kuukausittain talousarvioseurannan yhteydessä ja neljännesvuosittain tullaan arvioimaan tarvetta mahdollisille sopeuttamistoimille tai suoritemäärien-/tuotantotavoitteiden muutoksille. Nyt hyväksyttäväksi esitettävän operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet ja bruttomääräinen tulosaluekohtainen määräraha on sidottu yhteen siten, että tavoitteet ovat toteutettavissa määrärahojen puitteissa, mikäli toiminnassa ei tapahdu merkittäviä ulkoisia muutoksia.

Liite 2OPTS: kehittämis- ja tilausosa ja tilausosaan liittyvä laatuliite vuodelle 2013.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 5.3.2013:

Sosiaali- ja terveystoimessa palvelujohtajat ja tulosaluejohtajat ovat aiemman käytännön mukaan sitoutuneet allekirjoituksillaan liitteessä 2 mainittuihin operatiivisen palvelutuotantosopimuksen dokumentteihin ja edellä kuvattuun toimintatapaan toiminnan ja talouden seurannassa.

Käsillä olevassa tilanteessa sopimusohjaukseen kuuluvia strategisia ja operatiivisia palvelusopimuksia tarkastetaan budjetin uudelleenjaon mukaisiksi. Vaikka sopimusohjauksen nimi voi antaa ymmärtää, että kyseessä olisi kahden itsenäisen osapuolen tahdonmuodostukseen perustuva järjestely, on sopimusohjauksessa kyse kaupungin ohjausjärjestelmästä, jossa eri tason sopimuksilla jalkautetaan kaupungin strategisia tavoitteita toimintaan. Sopimusohjauksen mukaiset asiakirjat sitovat alemman tasoista organisaatiota riippumatta siitä, ovatko nämä allekirjoittaneet sopimusasiakirjoja tai ei. Lautakunta on siis velvoitettu toimimaan kaupunginhallituksen hyväksymän strategisen palvelusopimuksen mukaisesti ja toimialan tulosalueet operatiivisen palvelusopimuksen mukaisesti sen jälkeen, kun ne on toimielimissä hyväksytty. Tätä periaatetta tulee noudattaa kaikissa sopimusohjausta soveltavissa toimielimissä.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 6.3.2013:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy vuoden 2013 operatiivisen palvelutuotantosopimuksen ehdolla, että kaupunginhallitus hyväksyy strategisen palvelusopimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan esittämällä tavalla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAhonen Sari
tiedArve Seija
tiedJuvonen Jukka
tiedKuronen Sirpa
tiedKuusela Maisa
tpvLiuksa Riitta
tpvLönnqvist Max
tiedSantalahti Anne
tiedVirtanen Hilkka
tpvVirtanen Petri
tiedVisa Leila


Liitteet:

Sosterla § 60
Liite 1:Hyvinvointitoimialan tilinpäätös 2012 ja talousarvio 2013
Liite 2:OPTS kehittämis- ja tilausosa ja tilausosaan liittyvä laatuliite vuodelle 2013