Tilaaja:

Sosiaali- ja terveystoimi

Resurssien hallinta / Virastotasoiset hallintopalvelut

Kristiinankatu 1

PL 670

20101 Turku

 

Hanke:

 

Linnankatu 23 tilat

 

TARVESELVITYS

 

   

Tausta

 

Linnankatu 23 (myöhemmin Eskeli) on käytettävissä tilaa 5978m2. Tiloista maksetaan vuokraa 663.558(1/2011 tilanne) vuodessa. Tiloja on korjattu vuosien myötä aina tarvittaessa, mutta kokonaisvaltainen tilojen käyttö- ja ylläpitosuunnitelma puuttuu. Keskittämällä palveluja sosiaalityön keskukseksi rakennus saataisiin tehokkaaseen käyttöön ja palvelut helposti saataville. Tämä arviointi perustuu Leila Visan 5.5.2010 tilatarvetta koskevaan selvitykseen, tilatarpeen täydennyksiin 9/2010 ja 1/2011 sekä 7.6.2010 tilahallinnan (Matikka ja Koskinen A-L) tilakäyntiin. Sisääntulokerros suunnittelu 1/2013. Muilta osin tarveselvitys päivitetään kevään 2013 aikana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tavoitteiden määrittely

Toiminnan kuvaus

 

Eskelin kellarikerroksessa sijaitsee sosiaalitoimen arkisto, hygienia-, sosiaali- ja teknisiä tiloja sekä varastoja. Yksi arkistoista on merkitty väestönsuojaksi.

 

Asiakkaat tulevat ajanvarauksella ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevan pääsisäänkäynnin kautta. Kerroksessa sijaitsevat myös asiakasneuvonta ja etuuskäsittelyn neuvontapiste, asiakaspuhelimet, postitustilat, kassa-, asumis- ja päihdepalvelujen tilat, auditorio sekä hygienia- ja varastotiloja. Osa (4) asumis- ja päihdepalveluiden työhuoneista ja henkilöstön sosiaalitila sijaitsee ensimmäisen kerroksen parvella.

 

Toisen, kolmannen ja neljäs kerros:

Toisen kerroksen huoneet, jotka ovat asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely-yksikön käytössä, ovat avokonttori- ja yksilötyötiloja. Toisessa kerroksessa on asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely-yksikön lisäksi myös Turun seudun sosiaalipäivystys. Toisessa kerroksessa on myös lastenvalvojan palvelut, jotka vaativat yksilötyöhuoneita. Kolmannessa kerroksessa on asiakasneuvonta- etuuskäsittely-yksikön huoneiden lisäksi pohjoinen ja eteläinen sosiaalitoimisto. Neljännessä kerroksessa ovat itäinen ja läntinen sosiaalitoimisto. Neljännessä kerroksessa ovat lisäksi sijaishuollon yksiköistä ulkopuoliset sijoitukset sekä jälkihuolto. Kerroksissa on vahtimestaripalvelu- ja odotustiloja, kokous- ja neuvottelutiloja sekä hygienia-, sosiaali-, arkisto- ja varasto/FAX-tiloja. Kolmannessa ja neljännessä kerroksessa on pääasiassa yksilötyöhuoneita.

 

Viidennessä kerroksessa on useiden tulosalueiden työntekijöitä (vammaispalveluja, viittomakielen tulkkipalveluja sekä vanhuspalvelujen tukipalveluja). Sosiaalityön tulosalueen hallinto on myös viidennessä kerroksessa. Tiloissa on myös odotus-, kokous- ja neuvottelutiloja se hygienia-, sosiaali-, arkisto- ja varasto/FAX-tiloja. Työhuoneet ovat pääasiassa yksilötyöhuoneita.

 

Kuudennessa kerroksessa on remontti menossa. Psykiatrian lasten ja nuorten poliklinikka muuttaa tiloihin väliaikaisesti. Puhelinvaihde toimii tiloissa väliaikaisesti. Tiloissa on myös odotus-, kokous- ja neuvottelutiloja sekä hygienia-, sosiaali- ja varastotiloja sekä puhelinvaihde. Työhuoneet ovat pääasiassa yksilötyöhuoneita.

 

Seitsemännessä kerroksessa toimii keskitetty perusterveydenhuollon tulosalueen tekstinkäsittelypalvelu. Tiloissa on myös hygienia-, sosiaali- ja varastotiloja. Työhuoneet ovat pääasiassa avokonttoreita. Kerroksessa sijaitsevat myös edustustilat (saunaosasto) ja kaksi eri kokoista kokous- ja neuvottelutilaa.

 

 

Toiminnalliset muutostarpeet

 

Rakennus on jo osin vanhentunut mm. tekniikan osalta (esim. ilmastointi). Teknisten ratkaisujen tarkoituksenmukaisuus (mm. energiansäästö) tulisi tarkistaa muutostöiden yhteydessä.

 

Kellari

 

Kellarikerroksen tilat täytyy suunnitella uudestaan toimivaksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi. Tiloissa on mm. tyhjää varastotilaa, ulkopuolisten käytössä oleva siivouskeskus ja yksi arkistoista on merkitty väestönsuojaksi kriisitilanteiden varalle. Arkisto on toistuvasti ollut kosteusvaurioiden kohteena. Tiloissa on korjaus- ja siistimistarvetta kauttaaltaan.

 

Arkistotiloja koskevat uudet määräykset edellyttävät mm. arkistomateriaalin suojaamisen kosteudelta. Viraston päätearkistotilana ei saa käyttää väestönsuojaa, koska väestönsuoja on pelastusasetuksen (VNA 787/2003) mukaan kriisitilanteessa tyhjennettävä ja kunnostettava väestönsuojaksi 24 tunnin kuluessa. Väestönsuojassa voidaan tilapäisesti säilyttää vähäisessä määrin määräajan säilytettävää arkistoaineistoa. Arkistoaineistolle on väestönsuojan tyhjennystilanteessa oltava etukäteen suunniteltu ja varattu turvallinen sijoituspaikka, joka on mainittu viraston valmiussuunnitelmassa.

 

Sosiaalityön palvelutoiminta tarvitsee lähiarkiston. Arkistomateriaalia on paljon ja se liikkuu kerroksesta toiseen. Arkiston hajauttaminen kokonaan kerroksiin ei onnistu, koska kerroksissa ei ole arkistotoimen kriteerit täyttäviä tiloja ja päivittäin tarvittava arkistomateriaali täyttää jo nyt kaapit. Mikäli koko arkisto siirretään pois kiinteistöstä, muutos edellyttäisi kokopäiväistä lähettitoimintaa arkiston ja toimipaikan välillä.

 

Ensimmäinen kerros

 

Ensimmäisen kerroksen tilat täytyy suunnitella uudestaan toimivaksi kokonaisuudeksi. Sisääntulo on järjestettävä siten, että asiakaslähtöisyys, esteettömyys, turvallisuus, mukavuus ja sosiaalipalvelujen hyvä imago tilaratkaisujen kautta toteutuvat. Nyt nämä kriteerit eivät kaikilta osin toteudu. Vahtimestarit työskentelevät ahtaissa tiloissa, neuvonnan vuoronumerorjestelmä puuttuu, odotustiloja ei ole jne. Lisäksi on tarpeen korjata infopisteen tilat toimivammaksi ja korjata tilaa siten, että siinä tulee suojatuksi intimiteettisuoja arkaluontoisistakin asioista puhuttaessa. Asiapuhelin on myös näissä tiloissa ja intimiteettisuoja ei toteudu.

 

 

Tarkennukset 1/2011:

 

Postitustilan ja painatuskeskuksen tilojen uudelleenarviointi siten, että tilat saataisiin sosiaalityön tulosalueen käyttöön.

 

Painatuskeskuksen tilojen kautta kiinteistöön uusi sisäänkäynti, vastaanottotila aggressiivisen asiakkaan vastaanottoon, odotustila (esitteet, vettä, tuoleja, riittävä vartiointi).

 

Postituksen nykyiset tilat kolmen etuuskäsittelijän (asumis- ja päihdepalvelujen yksikön) käyttöön välitystilitoimipisteeksi. Tulevaan välitystilitoimipisteeseen tarvitaan asiointiluukku. Yksityisyyden suojasta tulisi huolehtia, kun asiakas asioi luukulla. Tila on ikkunaton, joten katonrajaan tulee rakentaa ikkunat käytävästä tulevalle valolle.

 

Postituksen tiloista osa voitaisiin erottaa arkistointitilaksi. Nyt asiakirjakansioita on sivupöydillä, arkistolaatikostojen päällä, parven käytävillä ja vaatekaapeissa, koska arkistolaatikostoja ei enää mahdu sosiaalityöntekijöiden huoneisiin.

 

Yksi etuuskäsittelijä muuttaisi parvelta H131 postituksen nykyisiin tiloihin. H111 vapautuisi sosiaalityöntekijän käyttöön. Sosiaalityöntekijä muuttaisi parvelta 1. kerrokseen ja saisi käyttöönsä asiakasvastaanotoksi sopivat tilat, joita parvella ei ole.

 

Auditorio on tärkeä koulutus- ja informaatiotila ja sen tarve on suuri sosiaalityön tulosalueella. Tila tulee suunnitella uudelleen koulutustilakäyttöön säilyttäen paikkamäärä. Toisaalta seitsemännen kerroksen tilojen käyttämismahdollisuus koulutus- ja kokoustiloina tai arkistona tulee selvittää. Tällöin auditorion tilat voidaan suunnitella muuhun käyttöön.

 

Sosiaalityöntekijän H108 liian pieni asiakasvastaanottoon ja aurinkoisina päivinä liian kuuma, happi loppuu. Kuumuus ja hapettomuus myös H109 ja 111. Ilmanvaihtoa tulisi parantaa ja työhuoneita suurentaa.

H111 tulisi remontoida ja äänieristää, siitä tulisi poistaa myös asiointiluukku.

Myös muut 1. kerroksen työhuoneet tulisi remontoida.

Parvella on 4 työhuonetta. Työntekijöitä on 6, joista 1 on työllistetty. Oma työhuone on johtavalla sosiaalityöntekijällä (130) ja sosiaalityöntekijällä (133). Ehdotuksen mukaan sosiaalityöntekijä muuttaisi 1.kerrokseen, jolloin hänen työhuoneensa vapautuisi toimistosihteerin käyttöön.

Parven käytävillä on arkistointikaappeja, joita paloturvallisuusmääräysten mukaan ei saisi olla. Hätäpoistumistie on H133 ikkunan kautta narutikkaiden avulla. Ikkunakin avautuu virheellisesti.

Parven työhuoneisiin tullaan kierreportaiden kautta, portaissa kulkeminen on aiheuttanut vaaratilanteita.

Toimistopalaverit pidetään parven taukotilassa, joka ei suunniteltu kokoustilaksi vaan kahvi- ja ruokailutilaksi.

 

..1Toinen kerros

 

Toisessa kerroksessa sijaitsevat lastenvalvojien palvelut tarvitsevat 5 työhuonetta, kanslistille oma työhuone. Tavallisesti vastaanotolla on kaksi asiakasta, usein myös lastenvaunut. Lisäksi huoneessa voi olla kahden asiakkaan lisäksi tulkki tai asiamies ja lapsia.

 

Nykyinen johtavan lastenvalvojan huone on asiakasvastaanottoon sopivan kokoinen. Lastenvalvojien huoneet ovat liian pienet.

Äänieristys on nykyisissä tiloissa riittämätön.

Turvaovi on välttämätön asiakasvastaanottohuoneissa, ei kanslistilla.

Työntekijöiden työhuoneiden on tärkeää sijaita lähekkäin.

Arkistokaapeille tulee olla tilaa huoneissa. Lisäksi tarvitaan lähiarkistotilaa työhuoneiden läheltä. Mikäli tämä ei ole mahdollista tulee asiakirjojen pääarkistoon sijoittamismahdollisuus varmistaa.

 

Mikäli toinen kerros varataan asiakkaan ohjauksen ja etuuskäsittelyn käyttöön, pitää lastenvalvojien palveluille osoittaa edellä olevan kuvauksen edellyttämät työtilat muista kerroksista.

 

Toisessa kerroksessa sijaitsee myös Turun seudun sosiaalipäivystys (10 vakanssia, 3 tp palkkaamislupaa). Eskelissä työskentelevät johtava sos.tt, kanslisti, virka-aikana 3 sos.tt, virka-ajan ulkopuolella 7 sos.tt sekä sosiaaliohjaaja poliisilaitoksella.

 

Sosiaalipäivystys tarvitsee ison, yhtenäisen (nykyistä vastaavan) tilan, johon ovat sijoitettuna ainakin sos.tt:t, kanslisti (työpisteitä yhteensä kuusi). Johtava sosiaalityöntekijä tarvitsee ison tilan yhteyteen oma erillisen tilan. Ongelmana nykytilanteessa on ollut erillisen asiakasvastaanottotilan puute eli tarvitaan 1-2 erillistä asiakasvastaanottohuonetta. Sosiaalipäivystys vastaanottaa myös toimistolla asiakkaita ja tarve vastaanottoon tulee usein nopealla aikataululla. Tästä syystä tilan olisi hyvä olla kokonaan sosiaalipäivystyksen omassa käytössä. Yhteinen tila on tarpeen siksi, että sosiaalipäivystystyö on luonteeltaan tiimityötä mm. puheluja vastaanotetaan paljon kaiuttimen välityksellä ja asiakastyötä yleensäkin tehdään paljon tiimissä. Jos muutto toteutuu, niin 5.kerroksen tilassa on tehtävä muutostöitä edellä mainittujen tilaratkaisujen toteutumiseksi.

 

Toisen kerroksen asiakkaanohjaus ja etuuskäsittely (39 vakanssia, 11 tp palkkaamislupaa) toimii osittain myös 3. kerroksessa (toimistosihteeri, 9 työntekijää). Jatkossa koko 2. kerros olisi asiakkaan ohjaus- ja etuuskäsittelyn tiloja. Etuuskäsittely toimii myös isossa tilassa eli etuuskäsittelytyössä ei tarvita omia vastaanottotiloja. Kuitenkin asiakkaan ohjaus- ja etuuskäsittely tarvitsee omat erilliset huoneet asiakasvastaanottoon eli kolmelle sosiaaliohjaajalle ja yhdelle sosiaalityöntekijälle tarvitaan vastaanottohuoneet. Myös esimies tarvitsee oman huoneen kuten myös toimistosihteeri. Lisäksi tarvitaan erillinen huone puhelinsarjalle (iso) ja postitukseen.

 

..2Kolmas kerros

 

Kolmannessa kerroksessa sijaitsevat Pohjoinen sosiaalitoimisto (17 vakanssia / 18 huonetta) ja Eteläinen sosiaalitoimisto (13 vakanssia / 14 huonetta).

Kolmannen kerroksen vessat pitää remontoida. Kerroksen tauko-, neuvottelu-, arkisto-, varasto/FAX-tilat ja vahtimestaritilojen toiminnallisuus tulee miettiä uudelleen. Työhuoneiden äänieristävyyden ja turvaovien lisäämistarpeet täytyy arvioida ja toteuttaa tarpeiden mukaan. Suurten odotustilojen käyttö on vähäistä, joten ne voitaisiin ottaa toimintojen nykyisiä tarpeita vastaavaan käyttöön. Kerroksesta on tehty 2009 korjaussuunnitelma (laajempi ja suppeampi), jota voidaan hyödyntää päivityksen jälkeen. Väistötilan tarve tarkentuu suunnitelmien myötä. Eteläisen ja pohjoisen sosiaalitoimiston jokainen työntekijä tarvitsee oman tilan. Lisäksi tarvitaan ylimääräisiä huoneita asiakaspapereiden arkistointiin (sosiaalityöntekijöiden huoneisiin eivät mahdu kaikki asiakaspaperit) sekä tilapäisille työntekijöille. Myös vahtimestarin tilat pitää sisällyttää kerrokseen.

 

Asiakkaanohjaus ja etuuskäsittelyllä on 5 huonetta käytössään kolmannessa kerroksessa, jotka siis siirtyvät kakkoskerrokseen remontin myötä.

 

..3Neljäs kerros

 

Neljännen kerroksen Läntisellä ja Itäisellä sosiaalitoimistoilla on molemmilla käytössään 10 vakanssia ja 10 työhuonetta. Kaikki työntekijät tarvitsevat omat huoneet.

 

Ulkopuoliset sijoitukset (15 vakanssia, 5 tilapäistä vakanssia / 13 huonetta) tarvitsee käytössä olevien huoneiden lisäksi tilapäisille ohjaajille 2 huonetta lisää sekä ison ja pienemmän neuvotteluhuoneen.

 

Jälkihuollolla (8 vakanssia, 1 tp ohjaaja) on käytössä 6 työhuonetta ja yhteistila. Jälkihuollolle ja ulkopuolisille sijoituksille tarvitaan yhteinen arkistohuone.

 

Neljännen kerroksen vessat pitää remontoida. Kerroksen tauko-, neuvottelu-, arkisto-, varasto/FAX-tilat ja vahtimestaritilojen toiminnallisuus tulee miettiä uudelleen. Työhuoneiden äänieristävyyden ja turvaovien lisäämistarpeet täytyy arvioida ja toteuttaa tarpeiden mukaan. Suurten odotustilojen käyttö on vähäistä, joten ne voitaisiin ottaa toimintojen nykyisiä tarpeita vastaavaan käyttöön. Väistötilan tarve tarkentuu suunnitelmien myötä.

 

..1Viides kerros

 

Viidennen kerroksen tilat täytyy suunnitella uudestaan toimivaksi kokonaisuudeksi. Kerroksen tauko-, neuvottelu-, arkisto-, varasto/FAX-tilat ja vahtimestaritilojen toiminnallisuus tulee miettiä uudelleen. Työhuoneiden äänieristävyyden ja turvaovien lisäämistarpeet täytyy arvioida ja toteuttaa tarpeiden mukaan.

Viidenteen kerrokseen voidaan sijoittaa jatkossa sosiaalityön tulosalueen hallinto ja perhetyön yksikön esimies (johtava perhetyöntekijä). Ilmoitettu tilatarve on tällä hetkellä (1/2011) 11 toimistohuonetta. Hajallaan olevat sosiaalipalveluyksiköistä Varissuon ja Pernon sosiaalitoimistot voidaan loppusijoittaa viidenteen kerrokseen. Pernon sosiaalitoimisto (5 vakanssia) tarvitsee 5 työhuonetta ja vahtimestaripalvelut. Varissuon sosiaalitoimisto (11 vakanssia) tarvitsee 10 työhuonetta ja vahtimestaripalvelut (tällä hetkellä Varissuolla 2 vahtimestaria samassa huoneessa eli jatkossa vain 1 vahtimestari). Jatkossa viidenteen kerrokseen tarvitaan 1 vahtimestari kuten muihinkin kerroksiin.

 

Lastensuojelun perhetyön (35 vakanssia) tilat sijaitsevat

Pernossa 1 huone

Teräsrautelassa 2 huonetta

Varissuolla 1 huone

Pelttarinkadulla 1 huone

Linnankatu 14, 3 huonetta. Tarkoitus on, että perhetyöntekijöiden, jotka tekevät työtä alueille, heidän tilansa edelleen ovatkin ko. paikoissa.

 

2.2.7   Kuudes kerros

 

Laajempi toiminnallinen muutostyökierros voidaan aloittaa kuudennesta kerroksesta. Kuudes kerros voi toimia vuorotellen kaikkien kerrosten väistötilana. Väistöjen onnistumiseksi joitakin työntekijöistä on sijoitettava 2 samaan työtilaan (ei koske asiakastyötä tekeviä), mikäli sijoitettavia on enemmän.

 

Kuudennen kerroksen tilat täytyy suunnitella uudestaan toimivaksi kokonaisuudeksi. Kerroksen tauko-, neuvottelu-, arkisto-, varasto/FAX-tilat ja vahtimestaritilojen toiminnallisuus tulee miettiä uudelleen. Työhuoneiden äänieristävyyden ja turvaovien lisäämistarpeet täytyy arvioida ja toteuttaa tarpeiden mukaan.

 

Hajallaan olevat sosiaalipalveluyksiköistä ulkomaalaistoimisto ja tulkkikeskuspalvelut voidaan sijoittaa kuudenteen kerrokseen. Puhelinvaihdetoiminnan sijainti pitää miettiä uudelleen.

 

Ulkomaalaistoimiston (23 vakanssia) käytössä on tällä hetkellä 22 työhuonetta Rauhankadulla. Rauhankadun tilat ovat huonossa kunnossa ja niihin on suunnittelilla iso remontti. Jatkossa em. vakansseista terveystoimen henkilöstö (8) tarvitsee terveysasemakriteerit täyttävät tilat.

 

Turun seudun tulkkikeskus ((17 vakanssia + freelance-tulkit +harjoittelija) tarvitsee jatkossa käyttöönsä vähintään 10 toimistohuonetta (kuusi yhden hengen huonetta ja neljä isompaa toimistohuonetta 2-3 henkilölle).

 

Lisäksi tarvitaan:

2 etätulkkaushuonetta

1 kirjastotila

varasto/arkistotilaa

sosiaalinen tila

 

Tulkinvälittäjät (2) tarvitsevat omat huoneet puhelimitse tapahtuvan asiakaspalvelun vuoksi. Johtaja, käännöskoordinaattori, tulkkikoordinaattori ja kanslisti tarvitsevat omat huoneet.

 

Tulkeille tarvitaan vähintään kielihuoneet, yhteensä neljä riittävän isoa toimistohuonetta, joissa jokaiselle oma työpiste:

albania/bosnia 1 huone (3 henkilöä)

arabia 1 huone (2-3 henkilöä)

kurdi/persia 1 huone (3 henkilöä)

somali/vietnam 1 huone (2 henkilöä)

 

Oma työpiste on tarpeellinen kuukausipalkkaisille tulkeille, sillä he tekevät sanasto- ja valmistautumistyötä ja osa tekee kirjallisia käännöstöitä. Freelancer-tulkeille on oltava yksi oma työpiste mm. sanastotyötä, kirjallisia käännöksiä ja puhelintulkkauksia varten (työpiste voi olla esimerkiksi yhdessä kielihuoneessa). Päivittäin toimivia freelancereita on noin 15. Lisäksi tarvitaan kaksi pientä huonetta etätulkkauksia varten (puhelin- ja videotulkkaus).

 

Yhteiset tilat:

sosiaalinen tila eli keittiötila on tarpeellinen koko henkilökunnalle

pieni kirjastotila sanakirjoja, ammattikirjallisuutta ja lehtiä varten

arkistotilaa (oma tai yhteinen arkistotila)

 

Yleiset tarpeet:

Avokonttorimalli ei ole toimiva tulkkikeskuksen kohdalla.

Tulkit liikkuvat pääsääntöisesti omilla autoillaan tulkkauspaikkojen välillä. Tulkkikeskus on tukikohta, jossa he käyvät useita kertoja päivässä. Pysäköintipaikkojen sijainti on tärkeää, jotta työaikaa ei mene hukkaan, eivätkä kustannukset kasva liian suuriksi. Nykyään tulkkikeskuksella on neljä pysäköintipaikkaa taloyhtiön pihassa ja hyvin muuta pysäköintitilaa toimiston lähellä Rauhankadun varrella.

Tiloihin on oltava helppo ja esteetön sisääntulo, sillä yksi työntekijöistä kulkee pyörätuolilla ja käännöskoordinaattorilla käy myös ulkopuolisia yksityisasiakkaita.

 

 

Hajallaan olevat sosiaalipalveluyksiköt eivät muuta Eskeliin ennen kuin kaikki kerrokset on korjattu.

 

Edellä mainittujen toiminnallisten muutostöiden seurauksena on löydettävä uudet työtilat noin 30 asiantuntijalle (psykologi 1, työsuojelu 2, arkisto 1, vammaispalvelut 13-14, vanhuspalvelujen tukitoimet 6, muistihoitajat 5).

 

..1Seitsemäs kerros

 

Seitsemännessä kerroksessa ei ole toiminnallisia muutostyötarpeita, mikäli nykyinen toiminta jatkuu.

 

Turun seudun tulkkikeskuksen sijoittumismahdollisuus 7 kerrokseen tutkittiin. Tilojen muutostarpeet tulkkikeskuksen käyttöön olisivat varsin mittavat ja niistä huolimatta osa henkilöstöä pitäisi sijoittaa jonnekin muualle.

 

Seitsemännen kerroksen tilojen käyttämismahdollisuus koulutus- ja kokoustiloina tai arkistona tulee selvittää. Tällöin auditorion tilat voidaan suunnitella muuhun käyttöön.


 

2.2.9 Muut käytössä olevat tilat

 

Sosiaalityön palvelujen Varsinais-Suomen sovittelutoimistossa työskentelee 6 työntekijän lisäksi n. 80–100 vapaaehtoistyöntekijää. Päätoimisto sijaitsee Turussa Puistokatu 2:ssa, jonka osalta ei tarvetta lisätiloihin lähiaikoina.

 

Sivutoimipisteet:

Salo (85m2): huone sovitteluohjaajan käytössä, huone sovitteluneuvotteluihin ja koulutuksin, huone sovitteluneuvotteluja varten. Ei lisätilatarvetta. Vuokra 850€/kk.

Loimaa (48m2) muodostuu yhdestä isosta tilasta, jota voidaan käyttää sovitteluneuvotteluihin sekä koulutuksiin ja kokouksiin. Loimaan alueella sovitteluja verrattain runsaasti, joten lisätilan tarvetta on ilmennyt. Mikäli samasta kiinteistöstä löytyisi 20–25 m2 toimistohuone, olisi perusteltua hankkia lisätila. Vuokra 370€/kk.

Uusikaupunki: sivutoimipiste toimii Vakka-suomen mielenterveysseura ry:n tiloissa, tarvittaessa käytössä pienempi ja isompi huone. Käyttökorvaus 75€/kk, ei lisätilatarvetta.

 

Muualla maakunnassa Turunmaan aluetta lukuun ottamatta ei kiinteän toimitilan tarvetta. Paikalliset sovittelijat tuntevat alueensa ja sovittelutilat ovat järjestyneet kuntien, seurakuntien tms. tiloista. Joissain tapauksissa joudutaan maksamaan pieni korvaus. Turunmaan alue jakaantuu Länsi-Turunmaan ja Kemiönsaaren kuntiin, jotka sijaitsevat maantieteellisesti erillään. Toistaiseksi lienee tarkoituksenmukaista toimia kuten muuallakin maakunnassa.

 

Toiminnalliset vaatimukset ja rajoitukset

Tilojen tulee olla toimintoja tukevia, muunneltavia, esteettömiä, viihtyisiä, turvallisia ja terveellisiä. Tilojen suunnittelun tulee olla asiakas- ja henkilökuntalähtöistä ja ottaa huomioon myös kestävän kehityksen periaatteet.

 

Taloudelliset tavoitteet ja reunaehdot

Toiminnallisten muutostöiden vuosittaista määrärahaa ei voida käyttää yhteen kohteeseen, joten muutostöiden muut rahoitusvaihtoehdot tulee selvittää.

 

Tilanhankintavaihtoehdot

Korjattavan kiinteistön soveltuvuus toimintaan

Linnankatu 23 soveltuu korjattuna sosiaalipalvelukeskukseksi tilojensa ja keskeisen sijaintinsa puolesta. On kuitenkin syytä arvioida kannattaako kiinteistön mittava remontti vai tulisiko etsiä uutta kiinteistöä sosiaalipalvelukeskuksen käyttöön kaupungin keskusta-alueelta.

 

Ympäristövaikutusanalyysi

Asiakasmäärien lisääntyessä on odotettavissa myös vaikutuksia liikenteeseen ja paikoitustarpeeseen.

 

HankepäätöSesitys

Tilaliikelaitokselle esitetään sosiaalityön palvelujen tilojen toiminnallista uudelleen suunnittelua yhdessä ao. tulosalueen edustajien kanssa ja tarvittavien muutostöiden käynnistämistä tai uuden kiinteistön hankintaa.