SIIVOUKSEN

PALVELUSETELIN

SÄÄNTÖKIRJA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               Helmikuu 2013


 

SISÄLLYSLUETTELO

 

1.   Soveltamisala   3

2.   Määritelmät   3

3.   Asiakkaan asema ja oikeusturvakeinot   3

3.1.   Asiakkaan asema   3

3.2.   Asiakkaan oikeusturvakeinot   4

4.   Palveluntuottajaa koskevat yleiset velvoitteet   5

5.   Kunnan velvoitteet ja oikeudet   5

6.   Palvelun laatuvaatimukset   6

6.1.   Palvelun yleiset vaatimukset   6

6.2.   Henkilöstö   6

7.   Palvelun tavoite, asiakkaat ja sisältö   7

Keittiö   7

Olo- ja makuuhuone   7

WC   7

Pesuhuone ja sauna   8

8.   Palvelusetelin myöntäminen ja arvo   8

9.   Sopimusehdot palveluntuottajan ja asiakkaan väliseen sopimukseen   8

11.1.   Palvelukerran peruutus   9

11.2.   Palvelusopimuksen sopimuskausi ja irtisanominen   9

11.3.   Palvelun virhe ja viivästyminen   9

11.4.   Palvelun viivästyminen ja virheen seuraamukset   9

11.4.1.   Oikaisu ja hyvitys   9

11.4.2.   Sopimuksen purku   9

11.4.3.   Vahingonkorvaus   10

11.5.   Reklamaatio ja palaute   10

10.   Palveluiden laskutus   10

12.1.    Kunta   10

12.2.   Asiakas   11

11.   Laadun hallinta ja valvonta   11

12.   Rekisterinpito ja salassapito   12

14.1.   Rekisterinpito   12

14.2.   Salassapito   12

13.   Muut erityiset määräykset   12

15.1.   Tietojen anto ja vastuuhenkilöt   12

15.2.   Hintojen muutos   13

14.   Verotus   13

16.1.   Tuloverotus   13

16.2.   Arvonlisäverotus   13

15.   Sääntökirjan muuttaminen   13

16.   Hyväksymisen peruutus   13

17.   Palvelusetelin myöntäjän riippumattomuus   14

18.   Sitoumuksen voimassaoloaika   14

19.   Noudatettava sovellettava lainsäädäntö   14

LIITTEET:   14


 

1.Soveltamisala

 

Tätä sääntökirjaa noudatetaan, kun kunta järjestää siivouspalvelua asiakkailleen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) mukaisesti. Sääntökirjassa kunta asettaa palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palveluntuottajille. Kunta velvoittaa, että palveluntuottajat noudattavat sääntökirjan määräyksiä.

 

2.Määritelmät

 

Määritelmät tässä sääntökirjassa:

 

1.Palvelusetelillä tarkoitetaan siivouspalveluun oikeutetulle kunnan asukkaalle myöntämää sitoumusta (esimerkiksi kyseiseen tarkoitukseen painettua maksuvälinettä, sähköistä korttia tai viranomaispäätös), jonka mukaan se korvaa palveluntuottajan palvelusetelissä mainitun palvelun kustannukset kunnan ennalta määräämään arvoon asti.

 

2.Siivouspalvelulla tarkoitetaan sosiaalihuoltoasetuksen 9 § 2 mom. mukaista tukipalvelua. Palvelusetelillä annettu asunnon perussiivous sisältää niiden asuintilojen siivouksen, jotka ovat asiakkaan päivittäisessä käytössä. Palvelun sisältö on määritelty tarkemmin palvelukuvauksessa.

 

3.Asiakkaalla tarkoitetaan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettua asiakasta.

4.Tulosidonnaisella palvelusetelillä tarkoitetaan palveluseteliä, jonka arvo määräytyy kunnan määrittelemien asiakkaan jatkuvien ja säännöllisten tulojen mukaan.

 

5.Omavastuuosuudella tarkoitetaan sitä osuutta yksityisen palveluntuottajan tuottaman palvelun hinnasta, jota kunnan myöntämän palvelusetelin arvo ei kata ja joka jää asiakkaan maksettavaksi.

 

6.Palveluntuottajalla tarkoitetaan yksityistä palveluntuottajaa, joka täyttää kyseiselle toiminnalle yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa (922 /2011) asetetut vaatimukset. Kunta hyväksyy sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 4 §:n mukaisesti palveluntuottajan siivouksen palvelusetelituottajaksi.

 

7.Lisäpalveluilla tarkoitetaan asiakkaan palvelu- ja hoitosuunnitelmaan kuulumattomia palveluita, jotka asiakas hankkii omaehtoisesti ja myös maksaa itse.

 

8.Palvelusetelijärjestelmässä kunta ei tule sopimusosapuoleksi, kun palvelusta sovitaan, sillä kyseessä on kuluttajan asemassa olevan asiakkaan ja palveluntuottajan välinen sopimus.

3.Asiakkaan asema ja oikeusturvakeinot

 

3.1.   Asiakkaan asema

 

Kunta voi myöntää palvelusetelin palvelun hankkimiseksi asiakkaalle, joka täyttää palvelun saamisen kriteerit.

 

 

Asiakkaan on annettava palvelusetelin myöntämistä varten tarvittavat tulotiedot. Asiakkaalle on annettava tieto siitä, mistä muualta ja mitä häntä koskevia tietoja voidaan hankkia asiakkaan suostumuksesta riippumatta. Asiakkaalle on varattava tilaisuus tutustua muualta hankittuihin tietoihin (esimerkiksi työeläkkeeseen) ja antaa tarpeellinen selvitys asiasta.

 

Kun asiakas on päättänyt ottaa hänelle myönnetyn palvelusetelin käyttöönsä, hänen tulee ottaa yhteyttä kunnan hyväksymään palveluntuottajaan. Asiakas tekee palveluntuottajan kanssa sopimuksen palvelun hankkimisesta. Tätä sopimussuhdetta koskevat sopimuksen sisällön mukaan määräytyvät kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännökset sekä oikeusperiaatteet.

 

Asiakas antaa palveluntuottajalle kunnalta saamansa palvelusetelit tai muun käytössä olevan sitoumuksen, jonka mukaan kunta korvaa palveluntuottajan palvelusetelissä mainitun palvelun kustannukset kunnan ennalta määräämään arvoon asti.

Asiakas on oikeutettu käyttämään palveluseteliä vain kunnan hyväksymän palveluntuottajan tuottamien, tämän sääntökirjan tarkoittaman siivouspalvelun maksamiseen.

 

Asiakas maksaa palvelun palvelusetelin ylittävältä osalta (omavastuuosuuden) sekä hankkimiensa lisäpalveluiden maksut palveluntuottajalle heidän keskinäisen sopimuksensa mukaisesti.

 

Mikäli kunta lopettaa palvelusetelijärjestelmän, niin asiakkaan palveluntarve ja palvelunsaantiin liittyvät asiat arvioidaan asiakaskohtaisesti.

 

3.2.   Asiakkaan oikeusturvakeinot

 

Asiakasta koskevat sosiaalihuollon asiakaslain mukaiset oikeudet, kuten asiakkaan mielipiteen, itsemääräämisoikeuden ja osallistumisen huomioiminen; asiakkaan hyvä kohtelu; molemminpuolinen tietojen antovelvollisuus ja tietojen asianmukainen käsittely sekä asiakkaan oikeusturvakeinojen käyttö.

 

Asiakas voi hakea muutosta tulosidonnaisen palvelusetelin arvoa koskevaan päätökseen oikaisuvaatimuksella, joka osoitetaan kunnan monijäseniselle toimielimelle (lautakunnalle). Muutoksenhakuohjeet annetaan päätöksessä.

Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus saamastaan kohtelusta sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Asiakas voi myös olla yhteydessä palveluun liittyvistä epäkohdista potilas- tai sosiaaliasiamieheen ja/tai tehdä kantelun valvontaviranomaisille, kuten aluehallintovirastolle (AVI).

 

Asiakas voi antaa palveluntuottajalle ja kunnalle palautetta palvelun laadusta sekä muista palveluun liittyvistä seikoista.

 

Asiakas voi viedä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi asiakkaan ja palveluntuottajan välisen erimielisyyden (esimerkiksi palvelun viivästys, virhe tai palvelun aiheuttama vahinko). Tällöin sopimusriidassa käytetään tulkinta-apuna kuluttajariitalautakunnassa muodostunutta aikaisempaa ratkaisukäytäntöä. Myös muut kuluttajaviranomaiset, kuten kuluttajavirasto, kuluttaja-asiamies ja kuluttajaneuvonta, ovat asiassa toimivaltaisia. Asiakas voi myös nostaa asiasta kanteen käräjäoikeudessa.

 

Erimielisyystilanteissa asiakkaan tulee ensisijaisesti ottaa yhteys palvelutuottajaan asian selvittämiseksi ja sopimiseksi.

 

Kunta ei voi periä palvelusetelin käyttäjältä asiakasmaksua palvelusta, joka sisältyy palvelusetelillä myönnettyyn palveluun.

 

4.Palveluntuottajaa koskevat yleiset velvoitteet

 

Palveluntuottajan tulee olla merkitty ennakkoperintärekisteriin.

Palveluntuottajan tulee täyttää yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa asetetut vaatimukset.

 

Siivouksen palvelusetelituottajan tulee olla tehnyt kunnalle ilmoitus sosiaalipalvelujen tuottamisesta (vähimmäisvaatimus).

 

Palveluntuottajalla tulee olla voimassa vastuuvakuutus, jonka vakuutusmäärän voidaan, palvelutoiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen, arvioida riittävän toiminnasta aiheutuvien vahinkojen korvaamiseen, ja muut toiminnan edellyttämät voimassa olevat vakuutukset.

 

Palveluntuottajan palvelun tulee olla sisällöltään ja laadultaan vähintään tämän sääntökirjan mukainen.

 

Palveluntuottaja on velvollinen toimittamaan kunnalle tästä sääntökirjasta ilmenevät tiedot ja selvitykset.

 

Palvelun markkinoinnin tulee olla hyvän tavan mukaista ja täyttää kuluttajansuojalain vaatimukset.

 

Palveluntuottajalla tulee olla valmius verkkolaskutukseen. Ellei toisin ole etukäteen kirjallisesti sovittu, laskutus tapahtuu verkkolaskutuksella.

 

Palveluntuottaja voi hankkia määrittämänsä osan palveluista alihankintana. Palveluntuottaja vastaa alihankkijan työstä kuin omastaan, ja alihankkijoita koskevat samat vaatimukset kuin palveluntuottajaa.

Palveluntuottajan on informoitava palveluseteliä käyttävää asiakastaan siitä, että asiakkaan on itse korvattava aiheutuneet kustannukset joko täysimääräisenä tai heidän keskinäisen sopimuksensa mukaisesti, mikäli asiakas jättää peruuttamatta sovitun palvelun tai ei ole paikalla sovitusti.

Palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan tämän sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä toteutettavan siivouksen palveluntuottajaksi.

 

Palveluntuottajan on noudatettava palveluntuottajaa ja sen toimintaa koskevaa lainsäädäntöä sekä kaikkia viranomaismääräyksiä ja ohjeita.

5.Kunnan velvoitteet ja oikeudet

 

Kunta toimii palvelujen järjestäjänä hyväksymällä palveluntuottajiksi ne palveluntuottajat, jotka täyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 5 §:n 1. mom:n kohtien 1–4 vaatimukset sekä kunnan asettamat muut vaatimukset ja ehdot, ja merkitsee hyväksymänsä palveluntuottajat lain 4 §:n 3 mom:ssa tarkoitettuun luetteloon.

 

Kunnan tulee ottaa palveluntuottajan valintaa koskeva asia käsittelyyn yhden (1) kuukauden kuluessa palveluntuottajan ilmoittautumisesta. Kunnan on tehtävä päätös palveluntuottajan hyväksymisestä tai hylkäämisestä kolmen (3) kuukauden kuluessa siitä, kun palveluntuottaja on toimittanut kaikki hyväksyntään liittyvät hyväksyttävät asiapaperit.

 

Kunta voi asettaa palveluntuottajien hyväksymiskriteeriksi sen, että palvelusetelillä tuotettava palvelu saa maksaa enintään tietyn euromäärän.

 

Kunta voi lopettaa palvelujen järjestämisen palvelusetelillä, jolloin palveluntuottajia koskevat hyväksymispäätökset lakkaavat.

 

Kunta päättää siitä, kuka on oikeutettu saamaan palvelusetelin kyseiseen palveluun.

 

Kunnan on selvitettävä asiakkaalle tämän asema palveluseteliä käytettäessä, palvelusetelin arvo, palveluntuottajien hinnat, omavastuuosuuden määräytymisen perusteet ja arvioitu suuruus.

 

Kunnalla on oikeus saada asiakkaalta tiedot, jotka vaikuttavat palvelusetelin myöntämiseen ja arvoon.

 

Kunta ei vastaa palveluntuottajan palvelujen saajalle aiheuttamista vahingoista, eikä se myöskään vastaa peruuntuneista palvelutapahtumista aiheutuneista kustannuksista.

 

Kunta ei sitoudu osoittamaan asiakkaita palveluntuottajalle.

 

6.Palvelun laatuvaatimukset

 

6.1.   Palvelun yleiset vaatimukset

 

Palveluntuottajan palvelun tulee olla sisällöltään ja laadultaan vähintään tämän sääntökirjan mukainen. Palveluntuottaja on määritellyt ja dokumentoinut laatuvaatimuksensa sekä keskeiset laatutavoitteensa suhteessa tarjottavaan palveluun ja toimintaansa nähden. Palveluntuottajalla on omavalvontasuunnitelma ja toimintasuunnitelma.

 

Palveluntuottajan tulee ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaiden olosuhteet, yksilölliset tarpeet ja toimintakyky sekä ikä.

 

Palvelun tulee täyttää sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaisesti oikeuden hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun.

 

Palveluntuottajan tulee noudattaa huolellisuutta tietojen käsittelyssä ja huolehtia esimerkiksi siitä, että salassa pidettäviä tietoja käsitellään oikein. Palveluntuottajan tulee käsitellä asiakirjoja siten kuin henkilötietolaissa (523/1999) ja laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (159/2007) sekä muussa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössä säädetään.

Palveluntuottajan tulee ottaa yhteys kuntaan, jos asiakkaan kuntoisuudessa tapahtuu oleellisia muutoksia.

 


6.2.   Henkilöstö

 

 

Henkilökunnalla tulee olla riittävä siivousalan koulutus tai muu tehtävään tarvittava osaaminen.

 

Palveluntuottajan on huolehdittava henkilöstönsä ammattitaidon säilymisestä ja kehittämisestä sekä riittävästä täydennyskoulutuksesta.

 

Henkilökunnan tulee sitoutua yhteistyöhön asiakkaan omaisten ja läheisten kanssa.

 

Henkilökunnan tulee olla suomen kielen taitoista. Ruotsinkielisellä asiakkaalla on oikeus saada palvelua valintansa mukaan joko suomen tai ruotsin kielellä.

 

7.Palvelun tavoite, asiakkaat ja sisältö

 

Siivouspalvelun tavoitteena on yksinasuvien ikääntyneiden, pienituloisten turkulaisten auttaminen kodin perussiivouksessa tilanteessa, jolloin asiakkaan toimintakyky on joko tilapäisesti tai pysyvästi alentunut niin, että kodin perussiivouksen tekemisessä on vaikeuksia.

 

Pariskuntien ja yhteistaloudessa asuvien osalta arvioidaan toimintakyky ja tilanne siten, että kokonaisuus tulee huomioiduksi.

 

Siivouksen palveluseteli on tarkoitettu myös sotainvalidien kotien perussiivoukseen.

 

Siivoussetelillä tuotettava siivouspalvelu on asunnon perussiivousta, johon sisältyy niiden asuintilojen siivous, jotka ovat asiakkaan päivittäisessä käytössä (eteinen, keittiö, makuuhuone, olohuone, wc-/kylpyhuone).

 

Keittiö

-Pesualtaiden ja työtasojen puhdistus

-Keittiön kaakeleiden nihkeäpyyhintä

-Kosketuspintojen nihkeäpuhdistus (sis. pöydät ja tuolit)

-Kodinkoneiden näkyvien pintojen pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Roska-astiat pestään tarvittaessa

-Roskat ja lehdet viedään ao. roskalaatikoihin

-Lattian nihkeä/kostea pyyhintä.

Olo- ja makuuhuone

-Vapaiden taso- ja pystykosketuspintojen nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Peilien ja ovilasien pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Tarvittaessa sohvat ym. kangaspäällysteiset huonekalut imuroidaan.

-Mattojen tuuletus/mattojen imurointi

-Lattioiden nihkeä/kostea pyyhintä.

-Vuodevaatteiden vaihtaminen tarvittaessa

WC

-Vapaiden taso- ja pystykosketuspintojen nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Peilin pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Pesualtaan, suihkun ja wc-istuimen puhdistus

-Lattian nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Roska-astioiden tyhjennys ja pesu tarvittaessa

Pesuhuone ja sauna

-Vapaiden tasopintojen ja pystykosketuspintojen nihkeä/kostea pyyhintä. Näkyvien tahrojen poisto

-Suihkun ja pystypintojen pesu roiskekorkeuteen asti

-Lattian ja lattiakaivon pesu

-Saunan lauteiden, lattian ja lattiakaivon pesu

 

 

Siivous tehdään palveluseteliyrittäjän työvälineillä ja siivousaineilla

 

8.Palvelusetelin myöntäminen ja arvo

 

Asiakas hakee hakulomakkeella siivouksen palveluseteliä käyttöönsä. Siivouksen palvelusetelin myöntämisestä ja arvosta annetaan asiakkaalle päätös. Siivouksen palvelusetelit myönnetään enintään vuodeksi kerrallaan. Jos asiakas ei täytä siivouksen saamisen kriteereitä tai hänellä ei ole tulojensa puolesta mahdollista saada siivousseteliä käyttöönsä, niin asiakkaalle tehdään kielteinen päätös asiasta.

 

Siivouksen palvelusetelin arvot ovat asiakkaan tuloista riippuen joko 15 tai 20 €/t.

 

Sotainvalidien ei tarvitse täyttää hakulomaketta siivoussetelin saamiseksi.

 

Jos asiakasmaksulainsäädännössä palvelu on säädetty asiakkaalle maksuttomiksi, niin tällöin palvelusetelin arvo tulee määrätä niin, että omavastuuosuus ei jää asiakkaan maksettavaksi (sotainvalidit).


9.Sopimusehdot palveluntuottajan ja asiakkaan väliseen sopimukseen

 

Palveluntuottaja tekee asiakkaan tai hänen laillisen edustajansa kanssa kirjallisen sopimuksen siivouksesta. Asiakkaan omavastuu merkitään asiakkaan sopimukseen. Sopimukseen tulee merkitä palveluntuottajan ja asiakkaan vastuut sekä velvollisuudet.

 

 

11.1.   Palvelukerran peruutus

 

Palveluntuottaja voi yksipuolisesti peruuttaa sovitun palvelukerran viimeistään seitsemän (7) päivää ennen palvelun tuottamiseen sovittua alkamisaikaa.

 

Muissa tilanteissa palveluntuottaja tiedottaa palvelun toteuttamisen esteestä asiakkaalle heti, kun se on palveluntuottajan tiedossa, ja sopii uudesta ajasta asiakkaan kanssa.

 

Asiakas voi peruuttaa ennalta sovitun avustuskerran ilman veloitusta ilmoittamalla palveluntuottajalle peruutuksesta viimeistään 24 tuntia ennen sovittua avustuskertaa.

 

Asiakkaan tulee ilmoittaa yllättävästä tapahtumasta, kuten sairaalahoitoon joutumisesta, johtuvasta avustuskerran peruuntumisesta välittömästi tai heti, kun se on mahdollista.

 

Palvelun peruutukseksi ei katsota vähäisiä ja asiakkaan sekä palveluntuottajan yhdessä sopimia muutoksia palvelun toteuttamisen paikassa ja aikatauluissa.

 

.2.Palvelusopimuksen sopimuskausi ja irtisanominen

 

Palvelusopimus tehdään pääsääntöisesti asiakkaan kunnalta saaman palvelusetelipäätöksen voimassaolon ajaksi.

 

.3. Palvelun virhe ja viivästyminen

 

Jos palvelu poikkeaa siitä, mitä palvelun sisällöstä ja laadusta on sovittu, siinä on virhe. Palveluntuottajalla on todistustaakka siitä, että palvelu on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti.

 

Palvelussa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka palveluntuottaja on antanut palvelun sisällöstä, hinnasta, taikka palveluksen laatua koskevista seikoista, joiden voidaan olettaa vaikuttaneen asiakkaan päätöksentekoon. Palvelussa on niin ikään virhe, jos palveluntuottaja ei ole antanut asiakkaalle tietoa sellaisesta seikasta, josta tämän olisi pitänyt olla selvillä ja josta tämä perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon.

 

Palvelun toteuttamisen aikatauluraameista sovitaan yksilöllisessä palvelusopimuksessa. Palvelu on viivästynyt, jos palvelua ei toteuteta sovitussa aikataulussa.

 

11.4.   Palvelun viivästyminen ja virheen seuraamukset

 

11.4.1.   Oikaisu ja hyvitys

 

Palveluntuottajalla on oikeus oikaista palvelun virhe ja viivästyksestä (esim. palveluntuottajan myöhästymisestä) aiheutunut haitta omalla kustannuksellaan, jos palveluntuottaja tarjoutuu tekemään sen viipymättä asiakkaan ilmoittaessa virheestä tai viivästyksestä ja asiakas suostuu oikaisuun. Virhe- ja viivästystilanteissa asiakkaalla on aina oikeus vaatia palveluntuottajalta sopimuksen täyttämistä.

 

Jollei virhettä tai viivästystä voida oikaista tai sitä ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti viivästyksestä tai virheestä, asiakkaalla on oikeus saada hyvitystä tai asiakas voi teettää saamatta jääneen palvelun toisella palveluntuottajalla sopimusrikkomuksen tehneen palveluntuottajan kustannuksella.

 

11.4.2.   Sopimuksen purku

 

Asiakas saa purkaa sopimuksen ilman irtisanomisaikaa palveluntuottajan virheen tai viivästyksen vuoksi, jos sopimusrikkomus on olennainen. (Esimerkiksi työntekijä ei saavu lainkaan työpaikalle, eikä palveluntuottaja ilmoita tästä asiakkaalle tai järjestä välittömästi korvaavaa apua; työntekijä laiminlyö olennaisesti sovitun avun toteuttamisen; työntekijä esiintyy työpaikalla päihtyneenä, rikkoo turvallisuusmääräyksiä tai tekee palvelua suorittaessaan rikoksen, tai sopimusrikkomukset ovat toistuvia).

 

11.4.3.   Vahingonkorvaus

 

Asiakkaalla on oikeus korvaukseen välittömästä vahingosta, jonka hän kärsii palveluntuottajan viivästyksen tai virheen vuoksi. Palveluntuottaja ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamista vahingoista, jos palveluntuottaja osoittaa, että viivästys johtuu hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa.

 

Asiakkaalla on oikeus saada korvausta palvelun viivästymisen tai virheen aiheuttamista välillisistä vahingoista vain silloin, kun viivästys tai virhe johtuu palveluntuottajan puolella olevasta huolimattomuudesta.

 

Asiakas on aina velvollinen toimimaan siten, etteivät viivästyksen tai virheen aiheuttamat vahingot lisäänny aiheettomasti hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä seurauksena.

 

11.5.   Reklamaatio ja palaute

 

Asiakkaan pitää ilmoittaa palveluntuottajalle palvelun viivästymisestä tai havaitsemastaan virheestä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi viivästyksen tai virheen. Palveluntuottajan palveluihin liittyvät reklamaatiot on esitettävä suoraan palveluntuottajalle. Asiakas saa edellä sanotun estämättä vedota palvelun virheeseen ja viivästykseen, jos palveluntuottaja on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti. Palveluntuottajan tulee vastata reklamaatioon viivytyksettä ja pääsääntöisesti kirjallisesti.

 

Asiakas voi antaa palveluntuottajalle ja kunnalle palautetta palvelun laadusta sekä muista palveluun liittyvistä seikoista. Palautetta käytetään palveluntuottajan toiminnan laadun ja asianmukaisuuden arviointiin. Palautteeseen tulee, asiakkaan pyynnöstä, vastata viivytyksettä ja pääsääntöisesti kirjallisesti.

 

Palautetta tulee käyttää palveluntuottajan toiminnan laadun ja asianmukaisuuden arviointiin.

 

10.Palveluiden laskutus

 

12.1.    Kunta

 

Kunta maksaa palveluntuottajalle palvelusetelien arvon ja toteutuneen palvelun mukaisen summan laskua vastaan. Laskutusjakso on yksi kuukausi. Palvelusetelilaskutus tulee toimittaa kunnalle kuukauden 10. päivään mennessä.

 

Palveluseteli tulee palauttaa kuitattuna palvelusetelissä mainittuun osoitteeseen.

 

Maksuaika on 30 vrk. laskun saapumisesta lukien.

 

Laskuihin ei lisätä laskutus- yms. lisiä. Laskuna käytetään verkkolaskua, ellei muuta ole kirjallisesti sovittu. Kunta ei maksa peruuntuneista käynneistä.

 

Jos asiakkaan ja palveluntuottajan sopima hinta palvelusta on pienempi kuin palvelusetelin arvo, kunta on velvollinen suorittamaan enintään asiakkaan ja palveluntuottajan sopiman hinnan palveluntuottajalle.

 

12.2.   Asiakas

Palveluntuottaja laskuttaa asiakasta setelin arvon ylittävältä osalta sekä asiakkaan ostamat lisäpalvelut sopimansa mukaisesti.

 

Asiakkaalla on palvelussa esiintyneen virheen tai viivästyksen perusteella oikeus (velvollisuus) pidättyä hyväksymästä palveluntuottajan palvelusuoritusta siltä osin kuin palvelua ei ole suoritettu asianmukaisesti. Toisin sanoen asiakkaan ei tule tällöin allekirjoituksellaan kuitata siivousta tehdyksi. Palveluntuottajalla on mahdollisuus antaa vastine kunnalle. Jos kunta hyväksyy vastineen, niin palvelusetelin arvo suoritetaan palveluntuottajalle.

 

Palveluseteliä voi käyttää vain palvelusetelipäätöksen mukaisiin palveluihin.

 

Palveluntuottaja voi laskuttaa asiakasta joko täysimääräisenä tai heidän keskinäisen sopimuksensa mukaisesti, mikäli asiakas jättää sovitun palvelun peruuttamatta tai ei ole paikalla sovitusti. Asiakkaan laskuihin ei lisätä laskutus- yms. lisiä.

 

11.Laadun hallinta ja valvonta

 

Kunta, aluehallintovirasto sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira toimivat yksityisten sosiaalipalvelujen sekä yksityisen terveydenhuollon lupa- ja valvontaviranomaisina.

 

Kunta valvoo hyväksymiensä palveluntuottajien palvelujen laatua ja varmistaa, että palvelujen laatu täyttää palvelusetelilain sekä sääntökirjan mukaiset kriteerit.

 

Palveluntuottaja hyväksyy kunnan tekemät asiakaspalautekyselyt palveluseteliä käyttäville asiakkailleen.

 

Palveluntuottaja dokumentoi keräämänsä asiakaspalautteen. Palautetta palveluntuottajan tulee hyödyntää toimintansa kehittämisessä. Palveluntuottaja luovuttaa kunnalle tiedot suorittamistaan asiakaspalautekyselyistä.

 

Palveluntuottajan tulee informoida kuntaa tarjoamiensa palvelujen laadunvalvonnasta.

 

Palveluntuottajan tulee oma-aloitteisesti ilmoittaa kunnalle olennaisista toiminnan ja palvelun muutoksista. Tällaisia muutoksia ovat muun muassa toiminnan lopettaminen, toiminnan keskeyttäminen, vastuuhenkilön vaihtuminen sekä yhteistietojen ja palveluhinnaston muutos.

 

Kunnalla on oikeus tarkistaa palveluntuottajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä.

 

Palveluntuottajan tulee palveluseteliyrittäjäksi hyväksymisensä jälkeen pyydettäessä toimittaa seuraavat asiakirjat:

 

veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

vakuutusyhtiön todistus riittävän vastuuvakuutuksen voimassaolosta

työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen voimassaolosta

 

Palveluntuottajan tulee raportoida kunnalle vuosittain palvelusetelillä tuotettua palvelua koskevista valituksista, kanteluista ja reklamaatioihin johtaneista syistä sekä niiden seurauksena tehdyistä toimenpiteistä.

 

12.Rekisterinpito ja salassapito

 

14.1.   Rekisterinpito

 

 

Kunta on palvelusetelillä järjestettävässä palvelussa syntyvien asiakasasiakirjojen henkilötietolaissa (523/1999) tarkoittama rekisterinpitäjä. Palveluseteliyrittäjän on pidettävä muista palveluista erillään tiedot palvelusetelillä annetuista palveluista.

 

Palveluseteliyrittäjän tulee henkilörekisterin käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä huomioida, että kaikissa käsittelyvaiheissa noudatetaan huolellisuutta siten, ettei kenenkään yksityisyys tule vaarannetuksi eikä loukatuksi.

 

Palveluseteliyrittäjä huolehtii siitä, ettei palveluja annettaessa ja toiminnassa muutoin tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista, ja että salassapidossa muutoinkin noudatetaan voimassa olevia säädöksiä.

 

 

14.2.   Salassapito

 

Palveluntuottajan ja sen alihankkijan työntekijät, muut työntekijät palvelussuhteen laadusta riippumatta sekä opiskelijat ovat vaitiolovelvollisia asiakkaittensa asioista. Vaitiolovelvollisuus on voimassa myös sopimuksen päätyttyä. Palveluntuottaja on velvollinen ottamaan huomioon salassapitoa koskevat määräykset alihankintasopimuksia tehdessään.

 

Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että asiakkaan tietoja pääsevät käsittelemään vain ne henkilöt, joiden työtehtävien kannalta se on välttämätöntä ja jotka ovat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen.

 

Henkilökunnalle tulee järjestää säännöllisesti tietoturva- ja tietosuojakoulutusta.

 

Kunta sitoutuu pitämään salassa palveluntuottajan liike- ja ammattisalaisuudet.

 

13.Muut erityiset määräykset

 

15.1.   Tietojen anto ja vastuuhenkilöt

 

Palveluntuottaja ja kunta sitoutuvat antamaan toisilleen tiedot näiden palvelujen piiriin kuuluvasta toiminnastaan, sen muutoksista ja kehittämissuunnitelmista.

 

Kunta ja palveluntuottaja asettavat nimeltä tai asemaltaan henkilön tai henkilöt, jotka toimivat yhteyshenkilöinä ja vastuuhenkilöinä sääntökirjan toteuttamisessa sekä ilmoitusten vastaanottajina. Palveluntuottajan tulee ilmoittaa vastuuhenkilön vaihtumisesta tai muiden tietojen muuttumisesta kirjallisesti hyvinvointitoimialan kirjaamoon (os. PL 670, 20101 Turku).

 

15.2.   Hintojen muutos

 

Palveluntuottajan ilmoittamat hinnat ovat voimassa 31.12.2014 asti. Tämän jälkeen mahdolliset seuraavaa vuotta koskevat uudet hinnat tulee lähettää kirjallisesti sosiaali- ja terveystoimen kirjaamoon (os. PL 670, 20101 Turku) lokakuun loppuun mennessä. Hintojen tarkastamisen perusteena voivat olla henkilökustannusten ja yleisen kustannustason muutos.

 

Jos palveluntuottaja päättää alentaa aiemmin esittämiään hintoja, niin uusista hinnoista tulee lähettää kirjallinen ilmoitus sosiaali- ja terveystoimen kirjaamoon (os. PL 670, 20101 Turku).

 

Kunnassa hintojen muutoksista tehdään päätös ja uudet hinnat merkitään palveluntuottajarekisteriin.

 

14.Verotus

 

16.1.   Tuloverotus

 

Palveluseteli on saajalleen veroton etuus. Verottomuus edellyttää, että palveluseteli on myönnetty selvästi määriteltyihin palveluihin, se on henkilökohtainen eikä sitä voi siirtää toiselle henkilölle.

 

Palveluseteliä käytettäessä asiakkaan omavastuu ei oikeuta kotitalousvähennykseen tuloverotuksessa.

 

16.2.   Arvonlisäverotus

 

Arvonlisäverolain 37 §:n mukaan veroa ei suoriteta sosiaalihuoltona tapahtuvasta palvelujen ja tavaroiden myymisestä.

 

Verohallinnon ohjeen (604/40/2011) mukaan omavalvontasuunnitelma on yksi arvonlisäverottomuuden edellytys. Lisäksi palveluntuottajan on tullut tehdä ilmoitus kuntaan, jossa palvelua tarjoaa.

 

15.Sääntökirjan muuttaminen

 

Kunnalla on oikeus tehdä muutoksia tämän sääntökirjan ja sen liitteiden sisältämiin määräyksiin. Kunta ilmoittaa palveluntuottajalle muutoksista kirjallisesti välittömästi päätöksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluntuottaja ei halua tulla sidotuksi muuttuneisiin sääntöihin, sen tulee ilmoittaa siitä kunnalle kirjallisesti kuudenkymmenen (60) päivän kuluessa muutosilmoituksen lähettämisestä. Mikäli kunnalle ei toimiteta edellä mainittua ilmoitusta, palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan muuttuneita ehtoja muutosilmoituksessa mainitusta päivästä lukien, mutta kuitenkin aikaisintaan kuusikymmentä (60) päivää muutosilmoituksen toimittamisesta.

 

16.Hyväksymisen peruutus

 

Kunnan tulee peruuttaa palveluntuottajan hyväksyminen välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli

 

hyviä palvelukäytäntöjä ei noudateta

laissa ja tässä sääntökirjassa hyväksymiselle asetetut edellytykset eivät enää täyty

palveluntuottaja ei noudata sääntökirjan ehtoja kunnan kirjallisesta kehotuksesta huolimatta

palveluntuottaja on tullut maksukyvyttömäksi, ei ole kyennyt hoitamaan laskujaan eräpäivään mennessä, on aloittanut akordimenettelyn, on asetettu selvitystilaan tai on välittömässä vaarassa tulla asetetuksi selvitystilaan

palveluntuottaja tai joku sen johtoon kuuluva henkilö on tuomittu syyllisenä elinkeinotoimintaan liittyvässä rikoksessa.

 

Kunnan tulee peruuttaa palveluntuottajan hyväksyminen, jos palveluntuottaja pyytää hyväksymisensä peruuttamista. Peruuttaminen voidaan tehdä pääsääntöisesti aikaisintaan 3 kuukauden kuluttua peruuttamispyynnöstä.

 

Kunta voi perua palveluntuottajan hyväksymisen, jos palveluntuottajaa ei ole kunnan seurantaraporttien perusteella käytetty kertaakaan vuoden aikana.

 

17.Palvelusetelin myöntäjän riippumattomuus

 

Kunnan puolesta palvelusetelin myöntämisestä päättänyt henkilö ei voi olla hoidosta tai sosiaalipalvelusta vastaavana henkilönä tai hallinnollisessa luottamusasemassa palveluntuottajalla. Palvelusetelin myöntäneellä henkilöllä ei myöskään saa olla merkittävää omistusta, eikä hän saa käyttää merkittävää päätösvaltaa palveluntuottajassa tai palveluntuottajan kanssa samaan konserniin kuuluvassa yhteisössä (yli 10 prosenttia osakkeista, osuuksista tai äänivallasta). Omistusrajoitus ei koske palveluntuottajaa, jonka osakkeilla käydään kauppaa arvopaperipörssissä.

 

18.Sitoumuksen voimassaoloaika

 

Tämä sääntökirja on voimassa toistaiseksi.

 

19.Noudatettava sovellettava lainsäädäntö

 

Palveluun sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.

 

 

 

 

 

LIITTEET:

 

Liite 1. Liitteet, jotka tulee toimittaa hakemuksen liitteinä sekä myöhemmin sääntökirjan mukaisesti tai erikseen pyydettäessä

 

Liite 2. Siivouksen palvelusetelin toimintaperiaate lyhyesti sekä palvelusetelin ja laskun palalutusosoitteet

                  Liite 1

Palveluntuottajan on toimitettava kaupungille seuraavat liitteet:

   

 

Aluehallintoviraston todistus kuulumisesta yksityisten sosiaalipalvelujen

tuottajien rekisteriin               

tai

Päätös Turun hyvinvointitoimialalta, että on hyväksytty tukipalveluiden

tuottajaksi (siivous)               

 

Veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja

selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksu-

suunnitelma on tehty               

 

Vakuutusyhtiön todistus riittävä vastuuvakuutuksen voimassaolosta   

 

Työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen

ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys

siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus

on tehty                  

 

YEL-vakuutustodistus   (vuosittain toimitettava)         

 

Omavalvontasuunnitelma               

 

Palveluseteliyrittäjän toiminta-ajatus ja toimintasuunnitelma      

 

 

 

 

 

 

 

 


   

SIIVOUSSETELIN PALVELUNKUVAUS          Liite 2   

 

 

Turun kaupunki myöntää setelin

 

Palveluseteli on Turun kaupungin hyvinvointitoimialan ikääntyneelle asiakkaalleen myöntämä sitoumus maksaa hyväksymänsä palveluseteliyrittäjän tuottamasta palvelusta ennalta määritelty kustannus (palvelusetelin arvo). Viranhaltija myöntää ja tekee päätöksen setelistä sekä antaa setelin asiakkaalle.

 

Siivoussetelillä tuotettava siivouspalvelu on asunnon perussiivousta, johon sisältyy niiden asuintilojen siivous, jotka ovat asiakkaan päivittäisessä käytössä (eteinen, keittiö, makuuhuone, olohuone, wc-/kylpyhuone).

 

Siivous tehdään palveluseteliyrittäjän työvälineillä ja siivousaineilla.

 

Palvelun maksu koostuu palvelusetelistä ja asiakkaan omarahoitteisesta osuudesta. Asiakkaan omavastuuosuus määräytyy palveluseteliyrittäjän palvelustaan ilmoittaman hinnan ja palvelusetelin arvon mukaan.

 

Hyvinvointitoimialan vanhuspalvelut maksaa palveluseteliyrittäjälle vain siivoussetelin saaneiden asiakkaiden siivouksesta.

 

Asiakas ostaa palvelun

 

Asiakkaalle myönnetään 2 tunnin (2 x 60 minuuttia) palveluseteliä kuukautta kohden, joilla hän voi ostaa palvelun haluamaltaan Turun hyvinvointitoimialan hyväksymältä palveluseteliyrittäjältä. Asiakkaalle annetaan palvelusetelipäätöksen yhteydessä lista kunnan hyväksymistä palveluseteliyrittäjistä hintatietoineen ja kuukausikohtaiset setelit päätöksen voimassaoloajalle, mutta kuitenkin korkeintaan kuluvan kalenterivuoden setelit kerrallaan. Asiakas voi täydentää setelillä saatavaa palvelua omarahoitteisilla lisäpalveluilla.

 

Asiakas ja palveluseteliyrittäjä tekevät palveluntuottamisesta sopimuksen, jossa sovitaan mm. tuotettavan palvelun konkreettisista yksityiskohdista. Sopimisen puitteina tulee kuitenkin olla sääntökirjassa mainitut asiat ja asiakkaalle annetussa palvelusetelissä mainitut asiat.

 

Jos asiakas on palvelusetelillä hankkimaansa palveluun tyytymätön, niin yrittäjän ja asiakkaan välisen sopimussuhteeseen sovelletaan kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännöksiä ja oikeusperiaatteita.

 

Palvelusetelillä myönnettävästä palvelusta ei saa kotitalousvähennystä. Jos asiakas ostaa samalta palveluseteliyrittäjältä lisäpalveluja omalla kustannuksellaan, kyse ei tältä osin ole samasta työsuorituksesta ja kotitalousvähennyksen osalta sovelletaan tällöin ao. verolainsäädäntöä.

 

Palveluseteli on henkilökohtainen, eikä sitä voi vaihtaa rahaksi, antaa toiselle tai käyttää muussa osoitteessa kuin setelissä mainitussa. Palveluseteliä voi käyttää vain siivouspalvelun ostamiseen ja se toteutetaan asiakkaan vakinaisessa asunnossa (palvelusetelissä oleva asiakkaan osoite).

 

Palveluseteliyrittäjä tuottaa palvelun

 

Palveluseteliyrittäjän tulee olla Turun kaupungin hyvinvointitoimialan hyväksymä. Palveluseteliyrittäjä tekee sopimuksen asiakkaan kanssa.

 

Palveluseteliyrittäjä toimittaa palvelusetelissä mainittuun laskutusosoitteeseen laskun ja palvelusetelin palautusosoitteeseen asiakkaalta saamansa palvelusetelin, jonka palvelutapahtumaosio on täytetty. Yrittäjälle maksetaan korvaus vain sellaisten palveluseteleiden perusteella, joiden palvelutapahtumaosio on asianmukaisesti täytetty.

 

Asiakkaan omavastuuosuuden ja lisäpalveluista perittävän maksun yrittäjä laskuttaa suoraan asiakkaalta.

 

Palveluseteliyrittäjä vastaa palvelunsa laadusta.

 

 

Laskutus   Turun kaupungin y-tunnus on 0204819-8      

 

 

Palautus-

päivämäärä

 

Laskun lähetysosoite

Palveluraportin lähetysosoite

10. päivään mennessä

Verkkolaskutusosoite

TE003702048198

OVT 00370204819800312

Välittäjätunnus

003701011385 (Tieto Finland Oy)

tai

OKOYFIHH (Turun Seudun Op)

 

TAI

 

Turun kaupunki

Hyvinvointitoimiala

Vanhuspalvelut/Merja Kohonen

PL 312

01050 TURUN LASKUT

Turun kaupunki

Hyvinvointitoimiala

Tukipalvelut/Merja Kohonen

Nisse Kavon katu 3

20610 Turku