Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta4706.03.201325

12503-2012 (042)

Avustuksen myöntäminen Tsempin Rekry 2013 -hankkeen rahoittamiseksi vuonna 2013

Tiivistelmä: -

Sosterla § 47

Kuntoutumispalvelut, Työelämäkuntoutus, urasuunnittelija Jussi Rantalainen, toimistopäällikkö Jaana Malén, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen 19.2.2013:

Turun seudun Mielenterveyspalveluyhdistys ry on anonut kaupungilta avustusta Tsempin Rekry 2013 -hankkeen rahoittamiseksi hankeavustushakemuksen lisäselvityspyynnössä 15.1.2013 11.602,60 € vuonna 2013 ajalle 1.1.- 31.12.2013.

Liite 1Työllisyysmäärärahan (474100 Muut avustukset yhteisöille, 22404 ST/Kolmannen sektorin työllistämistoimet) hakemuslomake

Hankkeen tavoitteena on ensisijaisesti työllistää työttömiä työnhakijoita yksityiselle sektorille yrityksiin.

Liite 2Projektisuunnitelma 2013

Turun seudun Mielenterveyspalveluyhdistys ry on mielenterveyskuntoutujille räätälöityjen tukipalveluiden tarjoamiseen erikoistunut yhdistys. Yhdistyksen jäseninä ovat Lounais-Suomen Mielenterveysseura ry, Omaiset mielenterveystyön tukena Lounais-Suomen yhdistys ry, Turun Mielenterveysyhdistys ITU ry sekä Turun seudun vammaisjärjestöt TVJ ry.

Kaupunginhallitus on päättänyt (Kh 19.2.2007 § 59), että erillinen työllisyysmääräraha (474100 Muut avustukset yhteisöille, 22404 ST/Kolmannen sektorin työllistämistoimet) käytetään sekä kaupungin omien että kolmannen sektorin toteuttamien työllisyyshankkeiden rahoittamiseen. Rahoituksessa Turun kaupunki toimii osarahoittajana. Kaupungin rahoituksesta päätettäessä kiinnitetään erityistä huomiota hankkeille asetettuihin määrällisiin ja laadullisiin tavoitteisiin, hankkeiden tarvelähtöisyyteen sekä hankkeiden toiminnalliseen kytkeytymiseen kaupungin Työllistymispalveluyksikön ja työvoiman palvelukeskuksen toiminnan kanssa.

Työllistymispalveluyksikön toimintaa tukevia tavoitteita ovat esim. tukityöllistämisen organisoiminen yhdistyksissä ja kaupungin strategisia tavoitteita tukevien erityisryhmien (esim. vajaakuntoiset, mielenterveyskuntoutujat ja maahanmuuttajat) työllistymistä edistävien palvelujen tuottaminen.

Kolmannen sektorin projektien tarpeellisuudesta tehdään aina hankearviointi kaupungin Työllistymispalveluyksikössä. Työllistymispalveluyksikkö on omassa arvioinnissaan puoltanut avustuksen myöntämistä.

Liite 3Työllistymispalveluyksikön arviointi

Vuoden 2013 hankerahoituksen valmistelu ja työllisyyspoliittista avustusta koskeva lakimuutos 1.1.2013

Vuoden 2013 hankevalmisteluissa on otettu huomioon lakimuutos koskien ELY-keskuksen myöntämää työllisyyspoliittista avustusta. Yhdeksän hanketta on anonut Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne – ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus) hankkeeseen työllisyyspoliittista avustusta. Työllisyyspoliittisella avustuksella järjestettävällä toiminnalla parannetaan työttömien työnhakijoiden työmarkkinavalmiuksia ja edistetään heidän työllistymistään. Avustusta voidaan myöntää toimintaan, jossa työttömille työnhakijoille järjestetään ja kehitetään työmahdollisuuksia tai työkokeiluja sekä niihin liittyviä palveluja ja toimintamalleja (Laki julkisesta työvoimapalvelusta luku 14, 39 §).

Uudessa laissa julkisesta työvoimapalvelusta määritellään, että ELY-keskuksen työllisyyspoliittista avustusta ei voida myöntää 1) elinkeinotoimintaan liittyviin kustannuksiin; 2) julkisina työvoima- ja yrityspalveluina tuotettaviin palveluihin; 3) sellaisten palvelujen tuottamiseen tai hankkimiseen, jotka kunta tai kuntayhtymä on lain mukaan velvollinen järjestämään:4) investointeihin ja irtaimen käyttöomaisuuden hankintamenoihin; 5) vuokrakustannuksiin (Laki julkisesta työvoimapalvelusta luku 14, 42 §).

Uusi asetus työllisyyspoliittisen avustuksen myöntämisestä on tullut voimaan 1.1.2013. Näin ollen kolmannen sektorin hankkeet ovat hakeneet avustusta kaupungilta hankkeen osarahoitukseksi vanhojen työllisyyspoliittista avustusta koskevien säädösten mukaisesti.

Keskeisin muutos työllisyyspoliittisen avustuksen myöntämisessä on että ELY-keskus ei enää myönnä avustusta hankkeiden vuokrakuluihin. Kaupungilla ei ole eriteltyjä kriteerejä hankeavustuksen myöntämiselle. Näin ollen Työllistymispalveluyksikkö on pyytänyt hankkeilta haettua avustusta koskevan lisäselvityspyynnön 25.1.2013, koska haluttiin selvittää vuokrien osuus haetusta avustuksesta. Lisäselvityspyynnön jälkeen kaupungilta haetut avustukset nousivat 380 346 euroon eriteltyjen vuokrakulujen suuruuden vaihdellessa 0%-100% lisäselvityksessä ilmoitetusta summasta.

Työllistymispalveluyksikkö on käsitellyt yhteisesti sekä 16.11.2012 mennessä saapuneet varsinaiset hankehakemukset että 25.1 2013 mennessä saapuneet lisäselvityspyynnöt. ELY-keskuksen 31.12.2012 tekemän projektitukipäätöksen (Dnro 16397/05.01.01/2012) mukaan projektin kokonaiskustannukset ajalle 1.1. -31.12.2013 ovat 145.000 €, josta ELY-keskuksen projektitukiosuus on 132.100 €. Kaupungilta on anottu lisäselvityspyynnössä 15.1.2013 hankkeeseen rahoitusta 11.602,60 €.

Työllistymispalveluyksikkö on arvioinut avustusta hakeneiden toimijoiden tukevan toiminnallaan kaupungin työllisyyden hoidon toimintoja sekä kaupunginhallituksen työllisyyden hoidon linjauksia. Työllistymispalveluyksikkö ehdottaa että hankkeiden avustukset vuonna 2013 myönnetään tasapuolisesti siten, että tehty hankevaraus työllisyysmäärärahaan 250 000 € ei ylity. Linjaus koskee kaikki hankkeita. Näin ollen työllistymispalveluyksikkö esittää Tsempin Rekry -hankkeelle myönnettäväksi tasapuolisuuteen vedoten 10.241,50 € ajalle 1.1.2013-31.12.2013.

Esitämme, että

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 20.2.2013:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Avustus myönnetään sillä ehdolla, että kaupunginhallitus myöntää sosiaali- ja terveyslautakunnalle tarvittavat määrärahat.

Jakelu

tpvJuvonen Jukka
tpvMalen Jaana
tpvRantalainen Jussi


Liitteet:

Sosterla § 47
Liite 1:Liite 1 Työllisyysmäärärahan hakemuslomake
Liite 2:Liite 2 Projektisuunnitelma 2013 /Tsempin Rekry 2013 -hanke
Liite 3:Liite 3 Työllistymispalveluyksikön arviointi