Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta406.02.20134

3340-2012 (016)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus 2013

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen ja sosiaali- ja terveyslautakunnan välinen strateginen palvelusopimus on tarkistettu vastaamaan kaupunginvaltuuston päättämiä määrärahoja.

Sosterla § 4

Tutkimus- ja kehitysjohtaja Päivi Sannola:

Strateginen palvelusopimus talousarvioehdotuksessa vuodelle 2013

Turussa sopimusohjausjärjestelmä muodostuu kolmiportaisesta sopimusketjusta, jossa ylin sopimustaso on strateginen palvelusopimus (SPS). Strateginen palvelusopimus on nimensä mukaisesti strateginen asiakirja, joka solmitaan lähtökohtaisesti valtuustokauden ajaksi. Sopimusta voidaan kuitenkin tarkentaa vuosittain, kuten sopimusohjausjärjestelmän käyttöönotosta lähtien on tehty.

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt vuoden 2013 talousarvion ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelman kokouksessaan 3.12.2012. Tämän pohjalta on tarkistettu peruspalvelulautakunnan 12.9.2012 esittämä hallintokunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöstä.

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen:

Lasten ja nuorten kasvun tukeminen

Lasten ja nuorten kasvun tukemisen ydinprosessiin kuuluvat alle 18-vuotiaiden sosiaali- ja terveyspalvelut. Palvelut ovat pitkälti lainsäännön velvoittamia ja niitä myös säännellään varsin yksityiskohtaisesti. Palvelujen painotus on peruspalvelujen saatavuuden turvaamisessa, ennaltaehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa.

Strategisen palvelusopimuksen painopisteinä ovat ennaltaehkäisevän toiminnan vahvistaminen ja palvelurakenteen keventäminen. Tavoitteena on lasten ja perheiden tukeminen ja auttaminen nykyistä varhaisemmassa vaiheessa. Sopimus noudattaa valtakunnallisia lasten ja perheiden palvelujen kehityslinjauksia ja on myös valtuusryhmien välisen sopimuksen mukainen.

Turussa lasten ja nuorten palvelut ja niiden kustannusrakenne ovat edelleen painottuneet liikaa raskaimpaan korjaavaan toimintaan, näin erityisesti lastensuojelussa. Palvelurakenteen muutokset ovat käynnissä ehkäisevän työn ja avohuollon toiminnan vahvistamiseksi ja sijaishuollon muuttamiseksi perhehoitopainotteiseksi. Tavoitteena on vähentää raskaimpien palvelujen tarvetta. Peruspalvelujen merkitys korostuu, samoin toimialojen ja kaupungin ulkopuolisten yhteistyötahojen kanssa tehtävä yhteistyö. 

Vuoden 2013 aikana valmistellaan monialaisena yhteistyönä lastensuojelulain edellyttämä lastensuojelusuunnitelma ja terveydenhuoltolain edellyttämä toimintaohjelma neuvolatyölle, koulu- ja opiskeluterveydenhuollolle sekä lasten ja nuorten ehkäisevälle suun terveydenhuollolle. Nämä suunnitelmat koskevat koko käynnistynyttä valtuustokautta.

Nuorten aikuisuuden vahvistaminen

Nuorten aikuisuuden vahvistamisen ydinprosessi perustuu vahvasti asiakastarpeeseen. Noin 80 % nuorista selviää nuoruusiästä ilman erityispalvelujen tarvetta. Ydinprosessin palvelut kohdistuvat nuorille, joiden aikuistuminen ei suju ilman erityistä tukea. Tilastollisessa seurannassa on koko ikäryhmän palvelujen käyttö.

Strategisena tavoitteena on nuoren aikuistumisen tukeminen. Kehittämistoimina nousevat esille vuoden 2013 alussa voimaan tulleen nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen ja vaikeimpiin syrjäytymistekijöihin, kuten asunnottomuuteen puuttuminen. Painotus on peruspalvelujen saatavuuden ja laadun turvaamisessa ja sitä kautta nuorten elämänhallinnan vahvistamisessa. Nuorten koulutus- ja yhteiskuntatakuu koskee myös hyvinvointitoimialan järjestämiä palveluja. Haasteena on kehittää kaupungin nuorten palveluja siten, että yhteistyö sosiaali- ja terveyspalvelujen ja muiden toimialojen kanssa on saumatonta ja raskaimpien korjaavien palvelujen tarve vähenee.

Palvelujohtaja Maisa Kuusela:

Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaaminen

Ydinprosessin kohderyhmänä ovat kaikki itsenäisesti selviytyvät turkulaiset ikäryhmästä riippumatta. Käytännössä tilastotiedot kootaan toistaiseksi kuitenkin vain 25–64 -vuotiaista.  Tavoitteena on edistää ja ylläpitää turkulaisten hyvinvointia ja terveyttä niin, että palvelutarve pysyy mahdollisimman kevyenä.

Strategisen palvelusopimuksen painopisteinä edistetään hyvinvointia ja terveyttä ja kavennetaan hyvinvointi ja terveyseroja sekä kevennetään palvelurakennetta ja panostetaan ehkäiseviin palveluihin. Sopimusten sisällöt ovat pysyneet pääosin ennallaan ja vastaavat hallitusohjelman tavoitteita.

Merkittäviä haasteita ovat hyvinvointi- ja terveyserot, yksinasuvien ja yksihuoltajien sekä maahanmuuttajien suuri määrä. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin menojen kasvu ja asumispalveluiden tarpeen ja kustannusten nousu ovat kasvattaneet ydinprosessin menoja. Resurssien suuntautuminen korjaavaan toimintaan vähentää panoksia ehkäisevästä työstä. Riskinä on, että väestön hyvinvointi ei lisäänny eivätkä hyvinvointierot kapene ja terveydenhuolto painottaa entisestään erikoissairaanhoidon suuntaan.

Palvelujohtaja Seija Arve:

Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen

Ikäihmisten ydinprosessin palvelujen kohderyhmänä ovat yli 65-vuotiaat turkulaiset. Koko ikäryhmän palvelujen tilastollinen seuranta on usealla eri tulosalueella. Yli 75-vuotiaiden palveluja ohjaa ikäihmisten palvelujen laatusuositus ja ikäihmisten määrä ja siinä tapahtuvat muutokset kaupungin väestöosuudessa. Turussa merkittävän osuuden muodostavat yli 85-vuotiaat ikäihmiset.  Heistä merkittävä osa on palvelujen piirissä. Kaikkein iäkkäimpien osuus on huomioitava, kun palveluja suunnitellaan ja palvelutarpeiden määriä arvioidaan.

Strategisen palvelusopimuksen tavoitteena on ottaa huomioon uuden vanhuspalvelulain painopisteet ikäihmisten palvelujen kehittämisessä. Painopistettä suunnataan entistä enemmän oman ennaltaehkäisevän vanhustyön ja muiden hallintokuntien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Uuden vanhuspalvelulain perusteella myös kotihoidon vaikuttavuutta ja tehokkuutta kehitetään tukemaan entistä paremmin ikäihmisten kotona -asumista. Vielä tällä hetkellä vanhuspalveluissa painottuu ympärivuorokautinen hoito, mutta uuden sopimuskauden aikana painopistettä muutetaan asumispalvelujen suuntaan.

Uuden vanhuspalvelulain sekä uusien laatusuositusten vaikutukset saattavat merkitä, että strategista palvelusopimusta joudutaan muuttamaan kesken sopimuskauden.

Liite 1Ehdotus strategiseksi palvelusopimukseksi

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 24.1.2013

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä strategisen palvelusopimuksen vuodelle 2013 liitteessä ilmenevässä muodossa ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 4
Liite 1:Ehdotus strategiseksi palvelusopimukseksi
Liite 1:Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus vuodelle 2013