Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta1006.02.201310

1315-2013 (419, 033)

Kansalliset palveluprosessit ja sähköinen asiointi -hanke

Tiivistelmä:

Hyvinvointitoimialalla on valmisteltu valtionavustuksen hakemista Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sosiaalihuollon valtakunnallisten toimintaprosessien ja asiakirjojen sekä sähköisten palveluiden käyttöönottoon. Suunnitellun hankkeen painopiste on kahtaalla: 1) sosiaalityön palveluiden palveluprosessien ja asiakasasiakirjojen muuttamisessa kansallisia määrityksiä vastaavaksi, joka edellyttää 2) sosiaalipalveluiden sähköisten palveluiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Valtionavustusten hakuaika on kaksi kertaa vuodessa ja seuraava hakuaika on 28.2.2013.

Sosterla § 10

Vs. tulosaluejohtaja Merja Niinimäki ja vs. järjestelmäkoordinaattori Jaakko Penttinen 29.1.2013:

Sosiaalihuollon tiedonhallinnan ja tietoteknologian valtakunnallisen kehittämisen tilanne

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan sosiaali- ja terveydenhuollossa siirrytään valtakunnallisiin sähköisiin asiakastietojärjestelmiin. Kaikille mahdollistetaan pääsy omiin potilastietoihinsa ja niiden käyttöä koskeviin lokitietoihin sekä luotettavaan terveysinformaatioon. Sama tavoite koskee jatkossa myös sosiaalihuollon tietoja. Lisäksi kehitetään muita sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä asiointipalveluja. Tietojärjestelmiä kehitetään terveydenhuollon kansallisessa sähköisen tiedonhallinnan (KanTa-hanke) ja sosiaalihuollon sähköisen tiedonhallinnan hankkeissa.

Pääpaino kehittämistyössä on tähän mennessä ollut terveydenhuollon kansallisen sähköisen tiedonhallinnan (KanTa) palveluissa, joihin kuuluvat sähköinen resepti, potilastiedon arkisto, potilaan omien tietojen katselu ja potilaan tiedonhallintapalvelu. Sosiaalihuollossa on valmisteltavana terveydenhuollon mallia vastaava kokonaisuus, jossa keskeisessä roolissa on kansallinen sosiaalihuollon arkisto- ja tiedonvälityspalvelu. Sosiaalialan kansallista yhtenäistämistä on valmisteltu kansallisessa Tikesos-hankkeessa 2005–2011. Hankkeessa on laadittu sosiaalialan yhtenäiset tietomäärittelyt ja asiakirjakuvaukset, kuvattu toimintaprosesseja sekä laadittu kehittämispolku sosiaalialan tiedonhallinnan kansallisen kehittämisen seuraaville askelille. Tikesos-hankkeen päättymisen jälkeen sosiaalialan tiedonhallinnan ja tietoteknologian kehittäminen jatkuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtävänä. Vastuullisena yksikkönä Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksella toimii sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon operatiivisen ohjauksen yksikkö (Oper). Sosiaalihuollon sähköiset toimintamallit ja kansallinen arkistointi ovat tällä hetkellä määrittely- ja päätöksentekovaiheessa.

Hyvinvointitoimialan Kansalliset palveluprosessit ja sähköinen asiointi -hanke

Hyvinvointitoimialalla on valmisteltu valtionavustuksen hakemista Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sosiaalihuollon valtakunnallisten toimintaprosessien ja asiakirjojen sekä sähköisten palveluiden käyttöönottoon.

Hankkeen painopiste on kahtaalla: 1) sosiaalityön palveluiden palveluprosessien ja asiakasasiakirjojen muuttaminen kansallisia määrityksiä vastaavaksi ja tämä edellyttää 2) sosiaalipalveluiden sähköisten palveluiden kehittämistä ja käyttöönottoa.

Hankkeen keskeiset tavoitteet ovat 1) toimeentulotuen ja aikuissosiaalityön toimintaprosessien ja asiakasasiakirjojen käyttöönotto ja pilotointi kansallisten määritysten mukaisesti, 2) lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon toimintaprosessien käyttöönotto ja pilotointi kansallisten määritysten mukaisesti, 3) kansallisten määritysten edellyttämien sähköisten palveluiden (toimeentulotuen sähköinen asiointi, asiakkaan omat sivut ja ajanvaraus) käyttöönotto toimeentulotuessa ja aikuissosiaalityössä.

Hankkeen arvioitu aikataulu on seuraava:

05/2013        Toimeentulotuen ja osan aikuissosiaalityön toimintaprosessien rakentaminen kansallisten määritysten mukaisestija niiden edellyttämien sosiaalityön sähköisten palveluiden ja ajanvarauksen käyttöönoton suunnittelu

2014              Sosiaalityön sähköisten palveluiden (asiakkaan omat sivut, sähköinen toimeentulotukihakemus ja ajanvaraus) ja kansallisesti määriteltyjen toimintaprosessien käyttöönotto toimeentulotuessa ja osassa aikuissosiaalityötä

Loppujen aikuissosiaalityön toimintaprosessien ja lastensuojelun osalta avohuollon, koulun sosiaalityön ja päivähoidon toimintaprosessien rakentaminen kansallisten määritysten mukaisesti

2015              Toteutetaan kansallisesti määriteltyjen toimintaprosessien ja asiakasasiakirjojen käyttöönotto lopuissa aikuissosiaalityön palveluprosesseissa sekä lastensuojelun osalta avohuollossa, koulun sosiaalityössä ja päivähoidossa

Lastensuojelun sijais- ja jälkihuollon toimintaprosessien rakentaminen ja käyttöönotto kansallisten määritysten mukaisesti

Hankkeen kokonaisbudjetin vuosille 2013–2015 on arvioitu olevan noin 430 000 euroa, josta suurin osa noin 85 % on henkilöstömenoja.

Hanke organisoidaan siten, että hankkeen toteutuksesta vastaan hankkeen projektipäällikkö, joka raportoi hankkeen ohjausryhmälle. Ohjausryhmä edustaa hankkeessa korkeinta päätöksentekovaltaa. Projektipäällikön lisäksi hankkeeseen tarvitaan hankkeen koko ajaksi kaksi projektityöntekijää ja lisäksi kolmas projektityöntekijä osaksi vuotta 2014. Lisäksi hanke vaatii sosiaalityön palveluiden ja IT-palveluiden omaa asiantuntijatyöpanosta oman työn ohessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen valtionavustushankkeen hakuohjeet

Valtionavustuksia myönnetään kunnille ja kuntayhtymille sekä perustelluista syistä muille toimijoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen vuosina 2012–2015. Avustukset kohdennetaan hankkeisiin, jotka edistävät valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä-palvelujen käyttöönotossa tarvittavien tietojärjestelmien tai tietojenkäsittelyratkaisujen kehittämiseen ja käyttöönottoon. Avustettavissa hankkeissa tulee edistää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasprosessien sujuvuutta ja niiden tuloksena tulee syntyä IT-ratkaisujen lisäksi toiminnallisia muutoksia.

THL:n mukaan etusijalle asetetaan hankkeet, jotka edistävät seuraavia tavoitteita tai joiden tuloksena on tietojärjestelmien käyttöönottojen lisäksi seuraavia toiminnallisia muutoksia:

– sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden sujuvuus paranee erityisesti organisaatiorajat ylittävissä asiakasprosesseissa

– uusia lainsäädännön mukaisia tietoturva- ja tietosuojaratkaisuja kehitetään ja otetaan käyttöön

– sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tekemä päällekkäinen kirjaaminen vähenee ja potilastietojen kirjaamisessa ja käsittelyssä siirrytään yhtenäisiin toimintamalleihin

– sosiaalihuollon valtakunnallisia määrittelyjä pilotoidaan ja otetaan käyttöön palveluissa ja tietojärjestelmissä

– sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttämien ohjelmistojen käytettävyys paranee

– kansallisiin arkkitehtuurikuvauksiin, -linjauksiin ja määrityksiin tukeutuva alueellinen sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisarkkitehtuurityö etenee

Valtionavustusten hakuaika on kaksi kertaa vuodessa ja seuraava hakuaika on 28.2.2013. THL tekee kirjallisen päätöksen avustuksen myöntämisestä kahden kuukauden (2kk) kuluessa hakuajan päättymisestä.

Hankkeen osapuolten oman rahoitusosuuden tulee pääsääntöisesti olla vähintään 25 prosenttia (25 %) valtionavustukseen oikeuttavista kustannuksista. Omarahoitusosuuteen on mahdollista sisällyttää hakijan hankkeeseen kohdentama oma asiantuntijatyö.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä hankkeen tilanteen tiedokseen ja oikeuttaa hyvinvointitoimialan jatkovalmistelemaan valtionavustushakemusta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvNiinimäki Merja
tpvPenttinen Jaakko
tpvVisa Leila