Esitysten perustelut:               

 

Perustettavaksi esitettävät vakanssit

 

Taloushallinto

 

Taloushallinnossa on ollut tilapäisellä palkkaamisluvalla palkattuna 1.1.2012 alkaen hankintasihteeri. Nyt esitetään tehtävän vakinaistamista. Hankintasihteerin tehtäviin on kuulunut mm. toimiminen Turun kaupungin edustajana ERVA – hankintaryhmissä, SAP SRM tilausjärjestelmän kehittäminen hoitotarvikkeiden tilaamisen osalta, VSSHP hankinta- ja logistiikkayhteistyö sekä järjestelmän käyttäjien opastaminen. Esityksellä ei ole vaikutusta työvoiman määrään eikä kustannuksiin.

 

Sosiaalityö

 

Pienten lasten vastaanottokodissa on vapautunut kaksi lastenhoitajan vakanssia. Aikaisemman periaatepäätöksen mukaan lastenkodeissa vapautuvat lastenhoitajan vakanssit muutetaan ohjaajan vakansseiksi. Tässä vaiheessa ei ole tarkoituksenmukaista tehdä muutoksia muiden lastensuojelulaitosten avoimiin vakansseihin.

 

Erikoissairaanhoito

 

Uutena vakanssina esitetään perustettavaksi erikoistuvan lääkärin virka tähystysyksikköön. Tähystysyksikön nykyiset resurssit ovat riittämättömät turvaamaan tähystysten saatavuus. Tähystystutkimuksien saatavuus ei ole hoitotakuussa, mistä Lounais-Suomen aluehallintovirasto on jo huomauttanut. Tähystystutkimuksien tarve lisääntyy väestön ikääntyessä. Erikoistuvan lääkärin vakanssilla saadaan suhteellisen edullisesti kurotuksi umpeen palvelun tarvetta. Erikoistuvan lääkärin koulutusvirka tuottaa alueelle lisää tähystystutkimuksien osaajia. Osa uuden vakanssin palkkakustannuksista saadaan takaisin koulutuskorvauksina.

 

Kuntoutumispalvelut

 

1.1.2013 lukien esitetään puheterapeutin vakanssin perustamista. Lounais-Suomen aluehallintovirasto antoi kesäkuussa Turun kaupungille määräyksen huolehtia siitä, että puheterapiaan pääsy saatetaan lain edellyttämälle tasolle sakon uhalla. Peruspalvelulautakunta käsitteli asiaa 29.8.2012 § 322 ja päätti tarvittavista toimenpiteistä. Näihin sisältyy yhden puheterapeutin pysyvän vakanssin perustaminen vuonna 2013.

 

Vanhuspalvelut

 

Esityksillä pyritään vastaamaan vanhuspalveluiden tarpeeseen henkilöstörakenteen muuttamiseksi. Osa nyt esitettävistä muutoksista on ollut tarkoitus toteuttaa jo kuluvana vuonna, mutta taloudellisen tilanteen johdosta niitä on myöhennetty vuoteen 2013. Osa taas on jo alun perin vanhuspalveluiden pitkän ajan suunnitelmassa kaavailtu toteutettavaksi vuonna 2013.

 

Ympärivuorokautiseen hoitoon esitetään kokonaan uutena vakanssina asiantuntijasairaanhoitajan vakanssia. Ympärivuorokautisen hoidon tulosyksikössä on yli 1100 iäkästä ihmistä joko vanhainkotihoidossa, pitkäaikaissairaanhoidossa tai ympärivuorokautisen hoidon ja huolenpidon tarjoavassa palveluasumisessa. Ympärivuorokautisessa hoidossa on vakansseja yli 940, joista yli 700 on koulutetun hoitohenkilökunnan vakansseja (sairaanhoitaja, perus-/lähihoitaja). Loput vakanssit liittyvät kiinteästi iäkkään ihmisen hoitoon ja huolenpitoon.

 

LakiluonnoksessaLaki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista” todetaan, että iäkkään henkilön toimintakyky ja terveydentila on selvitettävä luotettavia arviointivälineitä käyttäen. RAI (Resident Assessment Instrument) on tällainen kokonaisvaltainen arviointiväline. RAI perustuu yksilön tarpeiden (fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen, sosiaalinen) systemaattiseen arviointiin ja soveltuu yksilön hoito- ja palvelusuunnitelman laadintaan. Instrumentin tuottaman tiedon perusteella on myös mahdollista seurata hoidon toteutumista ja laatua yksilö-, työyksikkö- ja organisaatiotasolla. Instrumentin tuottamaan tietoon voidaan myös liittää henkilöstöä ja taloutta koskeva tieto. Tällä tavoin on mahdollista seurata ja vertailla toiminnan laatua ja kustannuksia eri näkökulmista organisaation sisällä ja myös eri organisaatioiden välillä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/Ikäihmisten palvelut -yksikkö ylläpitää kansallista vertailutietokantaa. Muut kuusikkokunnat (Espoo, Helsinki, Oulu, Tampere ja Vantaa) ovat myös mukana RAI -vertailukehittämisessä.

 

RAI- toiminnan käynnistäminen ja ylläpitäminen edellyttää asiantuntijasairaanhoitajan työpanosta ympärivuorokautisen hoidon henkilöstön jatkuvassa koulutuksessa ja osaamisen varmistamisessa sekä RAI- järjestelmän tuottamaan tietoon perustuvassa raportoinnissa johtamisjärjestelmän eri tasoilla.

 

Em. lisäksi ympärivuorokautiseen hoitoon esitetään yhden sairaanhoitajan ja 5 lähihoitajan vakanssin perustamista. Samalla voidaan lakkauttaa sama määrä eri nimikkeellä olevia vakansseja.

 

Kotihoitoon esitetään 21 lähihoitajan vakanssin perustamista ja samalla 21 eri nimikkeellä olevan vakanssin lakkauttamista. Kustannuksia muutoksista aiheutuu vakanssien perustamisten ja lakkauttamisten erotuksen määrä. Lisäksi henkilöstösuunnitelma sisältää varauksen kotihoidon 15 kotiavustajan vakanssin muuttamisesta lähihoitajan vakanssiksi. Tältä osin ei aiheudu työvoiman lisäystä, koska perustettavat vakanssit otetaan käyttöön sitä mukaa kuin kotiavustajien vakanssit tulevat avoimiksi.