Besvärsanvisning

 

Ändring i stadsfullmäktiges beslut, ifall detta inte gäller enbart beredning, verkställighet eller tolkning eller tillämpning av tjänste- eller arbetskollektivavtal, kan sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlem.

 

Ändring i beslut om godkännande av en plan eller av byggnadsordningen kan utöver ovan nämnda också sökas av Egentliga Finlands närings-, trafik- och miljöcentral och andra myndigheter i ärenden som tillhör deras sektor, Egentliga Finlands förbund och en kommun för vars område den markanvändning som anges i detaljplanen har konsekvenser eller en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.

 

I stadsfullmäktigebeslut som gäller kommunal folkomröstning kan ändring inte sökas genom besvär.

 

Besvär får anföras på den grund att beslutet tillkommit i felaktig ordning, att den myndighet som fattat beslutet överskridit sina befogenheter eller att beslutet annars är lagstridigt.

 

Besvärsmyndighet

 

Ändring i beslut söks hos Åbo förvaltningsdomstol,

Adress: Lasarettsgatan 2 - 4

Postadress: PB 32, 20101 Åbo

E-post: turku.hao@oikeus.fi

E-tjänster: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

 

Växel: 029 56 42400, registratur: 29 56 42410, fax: 029 56 42414

 

Besvärstid

 

Besvär ska anföras inom 30 dagar räknat från delfåendet av beslutet.

 

Delfående

 

En kommunmedlem anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

 

En part anses, om annat inte påvisas, ha fått del av ett beslut sju dagar efter att brevet avsänts, tre dagar efter att e-postmeddelandet avsänts eller vid den tidpunkt som framgår av mottagningsintyget eller vid den tidpunkt som antecknats på ett separat delgivningsbevis.

 

En kommunmedlem och övriga anses ha fått del av ett beslut om godkännande av en plan eller av byggnadsordningen sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om besvärstidens sista dag är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsskriften

 

Besvär ska anföras skriftligen. De kan också framställas i elektronisk form.

 

Av besvärsskriften, som ska ställas till besvärsmyndigheten, ska framgå

-det beslut i vilket ändring söks,

-till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas

-de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvärsskriften ska den ändringssökandes namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvärsskriften.

 

I besväret ska dessutom uppges postadress, telefonnummer och övrig behövlig kontaktinformation. Om beslutet som fattats med anledning av besväret får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvärsskriften. Ett elektroniskt dokument behöver inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvärsskriften ska bifogas:

 

-det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär

-intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat

-de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har tillställts myndigheten.

- 

Av den som söker ändring i ett ärende uppbärs en rättegångsavgift i enlighet med bestämmelserna i lagen om domstolsavgifter (1455/2015), https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20151455