Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden31226.09.20237
Stadsstyrelsen35702.10.20237
Stadsfullmäktige20223.10.20237

1630-2022 (10 03 01, 02 08 00, 08 00 00)

Projektplan för Österlånggatan och en del av Stålarmsgatan

Sammandrag:

För stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige föreslås att projektplanen för Österlånggatan och en del av Stålarmsgatan godkänns och att man övergår till genomförandeplaneringsfasen enligt alternativ 2. För ledningsöverföringar iakttas alternativ 1, vilket innebär att antalet gatuträd också genomförs enligt alternativ 1. Kostnadsintervallet för en kombination av alternativ 1 och 2 uppgår till 12-17 miljoner euro.

Smn § 312

Stadsmiljön, trafikplaneringsingenjör Taneli Pärssinen, direktör för stadsbyggande Kimmo Suonpää 19.9.2023:

Bakgrund​

Projektplanen omfattar hela Österlånggatan i Kuppis och stadsdelarna I, II, III och IV samt en del av Stålarmsgatan mellan Betaniagatan – Kungsgårdsgatan i stadsdel IV.

Projektplanen grundar sig på stadsstyrelsens beslut 26.11.2018 § 463 om att planera en huvudrutt för cykeltrafiken på Österlånggatan. Stadsstyrelsen beslutade 20.3.2023 § 100 att projektplanen för Österlånggatan föreläggs för beslut senast 30.9.2023.

Mål

Målet med projektet är att renovera Österlånggatan till en huvudgata i östra centrum som betjänar alla färdsätt så bra som möjligt. De viktigaste målen är att förbättra trafiksäkerheten på gatan, förtydliga trafikarrangemangen, öka antalet gatuträd och trivsamheten i fotgängarmiljön samt bygga en säker cykelförbindelse från Kuppis ända till Martinsbacken. Syftet med projektet är också att minska stadens reparationsskuld.

Planalternativ​

Av den allmänna planen har utarbetats två alternativ. I båda alternativen byggs enkelriktade cykelvägar på Österlånggatan på båda sidor om gatan och nya gatuträd planteras. Den största skillnaden mellan alternativen är att man i alternativ 1 planterar träd endast på de ställen där inga krävande ledningsöverföringar förutsätts, medan man i alternativ 2 planterar träd så att ledningsöverföringar görs i större utsträckning. Alternativ 1 har totalt 62 och alternativ 2 har totalt 180 nya gatuträd. Dessutom skiljer sig trafikarrangemangen åt på så sätt att alternativ 1 har en cykelbana som föreslås för de största trafikljusstyrda anslutningarna (Kaskisgatan, Nylandsgatan) och i alternativ 2 har en cykelväg föreslagits. Det finns 13 färre parkeringsplatser i alternativ 2 än i alternativ 1.

I projektplanen har man valt att rekommendera alternativ 2 eftersom det bättre genomför de mål som staden ställt upp bland annat när det gäller att förbättra trafiksäkerheten, stadsmiljöns kvalitet och fotgängarvänlighet. I fråga om träd och ledningsöverföringar gäller alternativ 1.

I takt med att planeringen framskrider och projektinformationen ökar klarnar det slutliga behovet av renovering av de underjordiska ledningarna. Om det finns många ledningar som ska renoveras är det vettigt att plantera fler träd än i det föreslagna alternativet. Detta kräver uppdatering av projektplanen vid ett senare tillfälle om det sker en väsentlig förändring i kostnadsintervallet.

Växelverkan

Planeringen av projektet inleddes sommaren 2022 med en öppen enkät i tjänsten Kerro kantasi. Enkäten kartlade Åbobornas erfarenheter av Österlånggatan samt deras önskemål om den kommande reformen. Av de svarande understödde 91 procent renoveringen av Österlånggatan och 81 procent var missnöjda med gatans nuvarande skick.

I mitten av planeringen ordnades en workshop på webben där planerna behandlades tillsammans med planerarna och de kunde kommenteras och utvecklas fritt. Inbjudningar till workshoppen skickades till dem som hade anmält sig till projektets e-postlista, högskolornas studentkårer, rektorer och biträdande rektorer i närliggande skolor, lokala invånar- och stadsdelsföreningar, Åbosamfundet, Åbo Cyklister, Turun Autoilijat, Turun seudun taksiyrittäjät och Företagarna i Åbo. Dessutom fick alla företag och bostadsbolag längs Österlånggatan ett informationsbrev om att planeringen inletts och en begäran om att ansluta sig till projektets e-postlista.

Efter att planutkasten färdigställts samlades på nytt synpunkter och utvecklingsförslag in genom en öppen enkät i tjänsten Kerro kantasi. Enkäten var öppen i februari 2023 och fick totalt 615 svar.

Mer detaljerad information om växelverkan under projektet ingår i promemorian (tilläggsmaterial 2).

Projektets omfattning och kvalitetsnivå

I projektet förnyas allt material på gatuytan och nödvändiga kabelöverföringar på grund av ändringar i kantlinjerna görs. Enkelriktade cykelvägar byggs på båda sidor om gatan. Gång- och cykeltrafik separeras från varandra med hjälp av ytmaterial utan nivåskillnad. Antalet befintliga bilparkeringsplatser minskar och nya gatuträd och buskar planteras i deras ställe. Arrangemangen för korsande gator och rutter ändras i tillämpliga delar, men utan att projektområdet utvidgas i onödan.

Projektområdet ligger på ett livligt trafikerat gatuavsnitt som fungerar som en rutt för kollektivtrafik och specialtransporter. Därför är det skäl att granska de allmänna principerna för trafikarrangemangen under byggtiden redan i gatuplaneringsskedet.

Trafiksäkerhet

Trafiksäkerheten på Österlånggatan förbättras på många olika sätt. Övergångsställena utan trafikljus på alla sidogator byggs om till överbyggda trottoarer och cykelvägar. I detta fall är det helt fritt för fotgängare och cyklister att korsa sidogatan och detta tvingar bilister att sänka situationshastigheten.

Den nuvarande överbreda körbanan kommer till största delen att minskas till 7 meter, vilket också kommer att minska bilisternas hastighet och förbättra trafiksäkerheten för fotgängare och cyklister. I och med att körbanan görs smalare förkortas längden på övergångsställena också avsevärt. Trafikljusstyrda korsningar har vanligtvis refuger på övergångsställen, och övergångsställen korsar högst tre körfält.

​Att separera cykeltrafiken från biltrafiken förbättrar säkerheten för cykeltrafiken allra mest. De nuvarande trafikvolymerna, hastighetsbegränsningen, parkerings- och körfältsarrangemangen på gatan har inte möjliggjort säker cykling på Österlånggatan. Cykelbanor genomförs som cykelvägar så att parkerade bilar blir kvar mellan körbanan och cykelvägen för att minimera eventuella konflikter mellan cykeltrafik och biltrafik.

Kostnader

I enlighet med anvisningen för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturen (sfm 13.2.2023 § 32) har man med hjälp av riskkorgsförfarandet som bygger på projektdelberäkningen beräknat ett kostnadsintervall som i alternativ 1 uppgår till 11–16 miljoner euro och i alternativ 2 till 13–19 miljoner euro. Hur stort kostnadsintervallet är påverkas bl.a. av projektets komplexitet, antalet undersökningar och utredningar och deras kvalitet samt noggrannheten hos tekniska lösningar.

Det föreslås att ledningsöverföringar görs enligt alternativ 1, vilket innebär att antalet gatuträd också genomförs enligt alternativ 1. Kostnadsintervallet för en kombination av alternativen uppgår till 12–17 miljoner euro. Om ledningsöverföringar måste göras i större utsträckning på grund av behovet av ledningsoperatörer, kan antalet gatuträd ses över i genomförandeplaneringsfasen.

Tidtabell och genomförande

När projektplanen har godkänts kommer projektet att läggas till i investeringsprogrammet för infrastruktur. Som anslagsreserv för investeringsprogrammet används 14,5 miljoner euro, vilket är genomsnittet av kostnadskalkylen för kombinationen av alternativ 1 och 2. i enlighet med i enlighet med anvisningen för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturen.

Efter att projektplanen och utredningsplanen för Österlånggatan Strandgatan godkänts utarbetas mer detaljerade gatu- och trafikplaner för projektområdet som föreläggs separat för godkännande i stadsmiljönämnden. De allmänna principerna för trafikarrangemangen på byggarbetsplatser föreläggs för beslut samtidigt som gatuplanerna. Genomförandeplaneringsfasen beräknas pågå i cirka ett år, då gatu- och trafikstyrningsplanerna för Österlånggatan blir färdiga tidigast hösten 2024.

Efter att gatu- och trafikstyrningsplanerna har godkänts upprättas gatubyggnadsplaner och gatubyggnadsentreprenaden konkurrensutsätts. Som entreprenadform föreslås en totalentreprenad till ett helhetspris. På grund av sin stora storlek bör projektet delas in i minst två olika genomförandefaser. Det rekommenderas att byggandet inleds i västra ändan av gatan, dvs. i ändan som vetter mot Martinsbacken eftersom behovet av renovering är mest akut där. Man beräknar att byggandet inleds tidigast 2025. Byggandet beräknas ta två till tre år.

Behörighet​

Enligt 34 § punkt 4) i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige godkänna projektplanerna för stadens infrastrukturprojekt om kostnadsförslaget eller genomsnittet för dess variationsintervall överskrider 10 miljoner euro. Eftersom kostnadsförslaget för projektet och genomsnittet för kostnadsintervallet överskrider 10 miljoner euro, föreslås stadsfullmäktige godkänna projektplanen.

Bilaga 1​ Projektplan för Österlånggatan och en del av Stålarmsgatan med bilagor

Tilläggsmaterial 1​Planeringsrapport för utredningsplanen (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Illustrationer (på finska)

Tilläggsmaterial 3​Rapport om växelverkan (på finska)

Direktör för stadsmiljön Christina Hovi:​

Förslag​Stadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att

BeslutFörslaget godkändes.

Ssn § 357

Bilaga 1Projektplan för Österlånggatan och en del av Stålarmsgatan med bilagor

Tilläggsmaterial 1​Planeringsrapport för utredningsplanen (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Illustrationer (på finska)

Tilläggsmaterial 3​Rapport om växelverkan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

Beslut​Förslaget godkändes.

Före det egentliga beslutsfattandet röstades om en fortsatt behandling av ärendet.

Beslut om en fortsatt behandling av ärendet fattades med rösterna 11–3.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Koivusalo, Rosenlöf, Sultan, Muukkonen, Weber, Rantanen, Aaltonen, Ruohonen, Euro och Arve för en fortsatt behandling av ärendet.

För Anttilas följande remissförslag som understöddes av Lampi röstade förutom dessa personer även Achrén:

”Stadsstyrelsen beslutar att remittera ärendet för ny beredning så att en flyttning av cykelsträckningen till Kuppisgatan på allvar beaktas i planeringen.

Motiveringar:

Östra Strandgatan kräver vissa åtgärder och ändringar i framtiden. Ändringarna ska dock vara betydligt måttligare, det handlar ju om en livligt trafikerad gata och en av vår stads ringvägar som också i fortsättningen måste fungera smidigt. Att flytta cykelvägen till Kuppisgatan och bygga den där vore sannolikt också ett ekonomiskt förmånligare alternativ.”

Sfm § 202

Bilaga 1Projektplan för Österlånggatan och en del av Stålarmsgatan med bilagor

Tilläggsmaterial 1​Planeringsrapport för utredningsplanen (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Illustrationer (på finska)

Tilläggsmaterial 3​Rapport om växelverkan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

​Anttila lämnade understödd av Lampi följande förslag till återremiss:

​”Ärendet remitteras för ny beredning.

En flyttning av cykelsträckningen till Kuppisgatan återställs och beaktas på allvar i planeringen. Östra Strandgatan kräver vissa åtgärder och ändringar i framtiden. Ändringarna ska dock vara betydligt måttligare, det handlar ju om en livligt trafikerad gata och en av vår stads ringvägar som också i fortsättningen måste fungera smidigt. Att flytta cykelvägen till Kuppisgatan och bygga den där vore sannolikt också ett ekonomiskt förmånligare alternativ.”

​Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Anttilas förslag till återremiss blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.​

I den maskinella omröstningen understödde 47 fullmäktigeledamöter fortsatt behandling av ärendet och 18 fullmäktigeledamöter understödde Anttilas återremissförslag, 2 röstade blankt, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt förslag om bordläggning och dess behandling

​Kossilas förslag om bordläggning förföll i brist på understöd.​

Bilaga 2​Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 202
Bilaga 1:Itäisen Pitkäkadun ja Stålarminkadun osan hankesuunnitelma liitteineen / Projektplan för Österlånggatan och en del av Stålarmsgatan
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning