Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen33311.09.20237
Stadsfullmäktige18818.09.20238

2181-2023 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 2 för 2023

Sammandrag: -

Ssn § 333

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 6.9.2023:

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

Enligt årets andra ekonomiprognos blir årsbidraget 75,2 miljoner euro. Prognosen överskrider budgeten med 5,8 miljoner euro. Om verksamhetsintäkterna och skattefinansieringen utfaller enligt prognosen, skulle det räcka till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker årsbidraget enligt prognosen till att täcka avskrivningarna enligt plan som beräknas uppgå till 58,6 miljoner euro.

Överskottet för räkenskapsperioden skulle bli 18,6 miljoner euro, vilket utfaller 3,3 miljoner euro bättre än planerat. I den ändrade budgeten godkändes ett överskott på 15,3 miljoner euro. Prognosen är inte jämförbar med året innan beroende till väsentliga delar på att de funktioner som överfördes till Egentliga Finlands välfärdsområde 1.1.2023 påverkar innevarande års utfalls- och prognossiffror i budgeten.

Utfallet av verksamhetsintäkterna och verksamhetsutgifterna

Verksamhetsbidraget som beskriver nettodriftsutgifterna på -559,4 miljoner euro skulle utfalla 23,8 miljoner euro (4,4%) svagare jämfört med den ändrade budgeten (-535,6 miljoner euro) om prognosen håller.

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 300,2 miljoner euro, vilket överskrider budgeten med nästan 4,7 miljoner euro (1,6 procent). Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 859,6 miljoner euro och skulle överskrida budgeten med 28,6 miljoner euro (3,4​ %).

De största avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftsutgifterna) är avvikelserna för nämnden för fostran och undervisning på -26,5 miljoner euro samt stadsstyrelsens avvikelse på + 2,3 miljoner euro.

I stycke 8 i de delar av delårsöversiktens rapport som gäller uppföljning av verksamheten och ekonomin, redogör nämnderna/servicehelheterna sina förklaringar över hur prognosernas utfall utvecklas. Servicehelheternas redogörelser över budgetavvikelser ingår i delen Axplock ur servicehelheterna i PowerPoint-presentationen.

Utveckling av skattefinansieringen

Det sammanlagda inflödet av skatteinkomster och statsandelsinkomster beräknas uppgå till cirka 600 miljoner euro, vilket är cirka 29 miljoner euro mer än budgetmålet.

Kommunens prognos över inkomstskatter på 324 miljoner euro är nästan 15 miljoner euro större än planerat. Kommunernas inkomster från samfundsskatten förväntas öka till 120 miljoner euro. Prognosen överskrider budgetmålet med cirka 9 miljoner euro. Fastighetskatten förväntas uppgå till 74 miljoner euro, vilket är 4 miljoner euro mer än budgeterat.

Åbos statsandelar utfaller nästan enligt budgeten.

Finansiering av verksamheten och investeringarna

Prognosen för verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är negativ med 129,9 miljoner euro. Prognosen är 20,9 miljoner euro bättre än budgeten, vilket beror på att investeringarna underskred budgeten.

Prognosen över utfallet av investeringsutgifter är 214,7 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids den ändrade budgeten för investeringsutgifterna, 234,4 miljoner euro, med 19,6 miljoner euro då tidsplanerna för de planerade investeringarna skjuts fram. Överlåtelseinkomsterna som skulle bli 18,6 miljoner euro är 3,4 miljoner euro mindre än planerat.

Utlåningsbeståndet beräknas vara cirka 604 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en ökning med ca 40,6 miljoner euro jämfört med året innan. Under året är man beredd att bevilja nya lån för högst 70 miljoner euro. Lånen betalas av med 29,4 miljoner euro enligt skuldebrevens villkor.

Lånebeståndet dvs. den totala räntebelagda skulden, förväntas i slutet av året vara högst 792,2 miljoner euro, då det i bokslutet för 2022 var 716,4 miljoner euro. Prognosen påverkas i väsentliga delar av koncernens kassamedel som i slutet av juni uppgick till ca 60 miljoner euro samt av att investeringarna genomförs enligt tidsplanen såsom nämnts ovan. Båda prognoserna förknippas med betydlig osäkerhet. Lånebeståndets ökning, ca 75,8 miljoner euro jämfört med året innan, beror på finansieringen av stadens och dottersammanslutningarnas planerade investeringar. Enligt låneuttagsplanen och budgeten som stadsstyrelsen godkände 28.11.2022 § 494, uppskattas behovet att lyfta långfristiga lån minska och under årets lopp lyfts lån för högst 100 miljoner euro och amorteras lån med 54,2 miljoner euro.

Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammet

Uppföljningen av servicehelheternas budgetklausuler och borgmästarprogrammets åtgärder ingår i rapporten av delårsöversikten (tilläggsmaterial 1).

Bestämmelserna om iakttagande av budgeten

Om budgetens bindande verkan beslutas i samband med godkännandet av budgeten. Stadsfullmäktige gav 4.11.2022 § 232 bestämmelser om bindande verkan gällande iakttagandet av 2023 års budget. Organens anslag och beräknade inkomster är enligt den ovannämnda bestämmelsen särskilt bindande i driftsekonomin. I uppföljningen av ekonomin har detta betytt att fullmäktige ska besluta om överskridningar av anslagen utan att eventuella överskridningar i inkomster beaktats.

Utgiftsanslag och beräknade inkomster kan bestämmas vara bindande i budgeten antingen som brutto- eller nettobelopp. Om nettobeloppet tillämpas som bindande, granskas serviceproduktionen som en helhet och då behövs inte ett beslut av fullmäktige. Organet kan med egna åtgärder ordna och undvika överskridningar av utgifterna.

I de gällande bestämmelserna föreslås en ändring så att den bindande verkan mellan organen i förhållande till stadsfullmäktige skulle binda organen för den del som gäller skillnaden mellan verksamhetsintäkterna och verksamhetskostnader, dvs. verksamhetsbidraget (nettodriftskostnader). Eftersom anslagen är ett eurobelopp som fullmäktige beviljar organen och till sitt användningssyfte är en begränsad fullmakt att använda medel, föreslås att det i bestämmelserna ännu läggs till att en positiv avvikelse i verksamhetsbidraget inte ger organet rätt att besluta om nya funktioner/användningsändamål.

Ändringen av bindningsnivån gällande verksamhetsbidraget i organens driftsekonomi föreslås tas i bruk redan i uppföljningen av budgeten för 2023. De uppdaterade bestämmelserna är bifogade i bilaga 1. Till rapporten för den andra delårsöversikten för 2023 finns bifogade driftsekonomidelens föreslagna bindningsnivåer och för investeringsdelen föreslagna bindningsnivåer enligt organ.

Anslagsändringar och anslagsöverföringar som föreläggs stadsstyrelsen

Överföring av det centraliserade anslaget för buffertfonder till sektorerna:

I budgeten för 2023 har man inte förberett sig på de i kollektivavtalet bestämda justeringspotter eller engångsersättningar som trädde i kraft 1.6.2023. Summan bekräftades i mars 2023 då ett beslut fattades om förhandlingsresultatet enligt förlikningsförslaget. Kostnadseffekten för dessa riktas särskilt till servicehelheten för fostran och undervisning. I stadsstyrelsens budget budgeterades ett anslag för buffertfonden på 12 miljoner euro av vilket föreslås att 4 miljoner euro delas i ifrågavarande lönehöjningar enligt bilaga 2. Anslagen föreslås överföras till de organ, vars behov av anslagshöjningar är störst enligt den andra prognosen. Dessa organ är nämnden för fostran och undervisning med 3 650​ 000 euro, kulturnämnden med 278​ 311 euro och idrottsnämnden med 69 578 euro. Behandlingen av slutdelen av anslaget för buffertfonden (8 miljoner euro) preciseras under slutet av året.

Stadsmiljönämnden

Överskridningar av finansieringen av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå

Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas för kännedom de investeringsprojekt som underskrider 3 miljoner euro och som tagits upp i eller strukits ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören.

Stadsmiljönämnden 29.8.2023 föreslår att stadsstyrelsen godkänner

Budgetändringar som föreslås för fullmäktige ​

Kultur- och ungdomsnämnden 24.8.2023 § 91 beslutade föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att kultur- och ungdomsnämndens utgiftsanslag minskas med 45 291 euro enligt gjorda organisationsbeslut.

Enligt kultur- och ungdomsnämndens ovannämnda beslut höjs anslagen för servicehelheten för livskraft med 45​ 291 euro.

Koncernförvaltningens enhet för strategisk ekonomistyrning skickar den andra delårsöversikten för 2023 till stadsstyrelsen för behandling.

Bilaga 1Bestämmelserna om iakttagande av budgeten

Bilaga 2Överföring av det centraliserade anslaget för buffertfonden

Bilaga 3Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 06 2023 (på finska)

Bilaga 4Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringarna 06 2023 (på finska)

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt nr 2 2023 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Länkbibliotek till beslut av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten (på finska)​

Kanslichef Tuomas Heikkinen

Förslag​Stadsstyrelsen beslutar

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå stadsfullmäktige att stadsfullmäktige

Beslut​Förslaget godkändes.

Ärendet föredrogs av​ ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen.

Sfm § 188

Bilaga 1Bestämmelserna om iakttagande av budgeten

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt nr 2 2023 rapport (på finska)

Stadsstyrelsens förslag​​

​ Stadsfullmäktige

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 188
Bilaga 1:Talousarvion noudattamista koskevat määräykset / Bestämmelserna om iakttagande av budgeten