Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Revisionsnämnden4323.05.20239
Stadsstyrelsen25912.06.202331
Stadsfullmäktige12519.06.202319

2250-2022 (02 02 01)

Åbo stads revisors revisionsberättelse för 2022, godkännande av bokslutet för 2022 och beviljande av ansvarsfrihet för 2022

Sammandrag: -

Rn § 43

Revisionsbyrån 19.5.2023:

​Stadsstyrelsen beslutade 27.3.2023 § 122 att underteckna bokslutet för 2022 och lämna det till revisorn för granskning (diarie 2256-2023).

​Enligt 123 § i kommunallagen (410/2015) ska revisorerna före utgången av maj månad med iakttagande av god revisionssed inom den offentliga förvaltningen granska räkenskapsperiodens förvaltning, bokföring och bokslut. Revisorerna ska granska om

​1) kommunens förvaltning har skötts enligt lag och fullmäktiges beslut;

​2) kommunens bokslut och det därtill hörande koncernbokslutet ger riktiga och tillräckliga uppgifter om kommunens resultat, ekonomiska ställning, finansiering och verksamhet enligt bestämmelserna och föreskrifterna om upprättande av bokslut;

​3) uppgifterna om grunderna för statsandelarna är riktiga;

​4) kommunens interna kontroll och riskhantering samt koncernövervakningen har ordnats på behörigt sätt.

​Revisorerna ska följa fullmäktiges och revisionsnämndens anvisningar, om de inte står i strid med lag, förvaltningsstadgan eller god revisionssed inom den offentliga förvaltningen.

​Revisorerna ska utan dröjsmål meddela om iakttagna väsentliga missförhållanden i ett revisionsprotokoll som lämnas till kommunstyrelsen. Revisionsprotokollet delges revisionsnämnden.

Kommunallagen (410/2015) 125 §: Revisionsberättelsen och dess behandling

”Revisorerna ska för varje räkenskapsperiod avge en berättelse till fullmäktige med en redogörelse för resultaten av revisionen. Berättelsen ska också innehålla ett uttalande om huruvida bokslutet bör godkännas och ansvarsfrihet beviljas en ledamot i organet i fråga och den ledande tjänsteinnehavaren inom organets uppgiftsområde (redovisningsskyldig).”

Enligt avtalet om Åbo stads revision lämnar revisorn en revisionsberättelse till Åbo stadsfullmäktige varje år före slutet av april. Om revisionsberättelsen av skäl som beror på revisionsobjektet inte kan lämnas vid den tidpunkt som nämns ovan, ska berättelsen i varje fall lämnas senast före slutet av maj.

​Åbo stads revisor, KPMG Oy Ab, revisionssammanslutning, ansvarig OFR-revisor OFR, CGR Jorma Nurkkala har lämnat en revisionsberättelse för 2022 och presenterat revisionsberättelsens innehåll vid revisionsnämndens sammanträde 27.4.2023.

​Enligt 125 § i kommunallagen (410/2015):

”Om revisorerna konstaterar att kommunens förvaltning och ekonomi har skötts i strid med lag eller fullmäktiges beslut och felet eller den åsamkade skadan inte är ringa, ska det i revisionsberättelsen riktas en anmärkning om saken mot den redovisningsskyldige. Anmärkningen kan inte riktas mot fullmäktige.

​Revisionsnämnden ska inhämta en förklaring av den som saken gäller samt kommunstyrelsens utlåtande om en anmärkning i revisionsberättelsen. Fullmäktige fattar beslut om de åtgärder som revisionsnämndens beredning, revisionsberättelsen och anmärkningar i den föranleder. När fullmäktige godkänner bokslutet ska fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för de redovisningsskyldiga.”

Revisionsnämnden beslutade 27.4.2023 att anteckna revisionsberättelsen för 2022 för kännedom och konstatera att revisionsberättelsen enligt revisorn inte innehåller sådana anmärkningar som avses i 125 § i kommunallagen över vilka revisionsnämnden enligt lagen ska inhämta en förklaring av den som saken gäller samt ett utlåtande av kommunstyrelsen.

Revisionsnämnden beslutade att ge revisionsbyrån i uppdrag att bereda ett förslag som föreläggs stadsfullmäktige.

Bilaga 1​KPMG Oy Ab, revisionssammanslutning, OFR, CGR Jorma Nurkkala 27.4.2023: Revisionsberättelse 2022

Resultaten av revisionen enligt revisionsberättelsen:

​”I budgeten för 2022 har bindande anslag överskridits inom vissa uppgiftsområden. Följande avvikelser ska betraktas som väsentliga:

Organ

Överskridning av anslaget

%

Redovisningsskyldig

Stadsstyrelsen

4,9 miljoner euro

1,7 %

Stadsstyrelsen och kanslichefen

Nämnden för fostran och undervisning

6,7 miljoner euro

1,9 %

Nämnden för fostran och undervisning och sektordirektören

Social- och hälsovårdsnämnden

11,7 miljoner euro

1,5 %

Social- och hälsovårdsnämnden och sektordirektören

Stadens förvaltning har skötts enligt lag och fullmäktiges beslut. Stadens interna kontroll och riskhantering samt koncernövervakning har ordnats på behörigt sätt.

​Uppgifterna om grunderna för och användningen av statsandelarna är riktiga.

​Stadens bokslut och det därtill hörande koncernbokslutet är upprättade enligt stadganden och bestämmelser om upprättande av bokslut. Bokslutet ger riktiga och tillräckliga uppgifter om räkenskapsperiodens resultat, ekonomiska ställning, finansiering och verksamhet.”

Revisionsberättelsen innehåller utlåtanden om godkännande av bokslutet och beviljande av ansvarsfrihet:

Utlåtanden om godkännande av bokslutet och beviljande av ansvarsfrihet enligt revisionsberättelsen:

​”Vi föreslår att bokslutet godkänns.

Vi föreslår att de redovisningsskyldiga beviljas ansvarsfrihet för den av oss granskade räkenskapsperioden förutsatt att fullmäktige godkänner de budgetavvikelser som nämns som resultat av granskningen.”

Revisionsnämndens beredning för stadsfullmäktige

​Revisionsnämnden beslutade 27.4.2023 att anteckna revisionsberättelsen för 2022 för kännedom och konstatera att revisionsberättelsen enligt revisorn inte innehåller sådana anmärkningar som avses i 125 § i kommunallagen över vilka revisionsnämnden enligt lagen ska inhämta en förklaring av den som saken gäller samt ett utlåtande av kommunstyrelsen. För revisionsnämndens beredning har de ledande tjänsteinnehavarna inom berörda uppgiftsområden ombetts ändå att lämna en utredning om de anslagsöverskridningar som nämns i revisionsberättelsen.

Tilläggsmaterial 1​Koncernförvaltningen, ekonomitjänster, Valtteri Mikkola 15.5.2023: Svar på stadsrevisorns begäran om utredning

Tilläggsmaterial 2​ ​Social- och hälsovårdsdirektör Riitta Liuksa 11.5.2023: Svar på begäran om utredning gällande anslagsöverskridningarna i social- och hälsovårdsnämndens budget för 2022

Stadsfullmäktige 15.11.2021 § 258. Förslag till budget för 2022 och förslag till ekonomiplan för 2022–2025

​Stadsfullmäktige har 15.11.2021 § 258 beslutat att enligt stadsstyrelsens förslag godkänna organens budget för 2022 och de verksamhetsmässiga och ekonomiska målen i ekonomiplanen för 2022–2025. Därtill har fullmäktige beslutat att befullmäktiga stadsstyrelsen att godkänna eventuella justeringar i de preliminära åtgärderna som ingår i borgmästarprogrammet i samband med verkställandet av budgeten i december.

​Stadsfullmäktige har 14.6.2021 § 152 beslutat att godkänna planeringssiffrorna för ekonomiplaneperioden för 2022-2025. I föredragningen av ärendet konstateras att det har varit utmanande att fastställa de organvisa planeringssiffrorna för driftsekonomin. I föredragningen har för välfärdstjänsternas del konstaterats att coronapandemin har påverkat mest välfärdstjänsterna. På grund av den rådande störningssituationen är det särskilt svårt att planera ordnandet av tjänsterna.

​​

Bestämmelserna om iakttagande av budgeten

I Åbo stads verksamhetsplan (budgeten för 2022, ekonomiplanen för 2022-2025) som stadsfullmäktige godkänt 15.11.2022 ingår ”bestämmelserna om iakttagande av budgeten” i bilaga 2.”

Tilläggsmaterial 3​ ​Sfm 15.11.2021 § 258: Förslag till budget för 2022 och förslag till ekonomiplan för 2022–2025; Bestämmelserna om iakttagande av budgeten

I bestämmelserna om iakttagande av budgeten bestäms om följande ärenden:

1. Budgetens bindande verkan

”Enligt 110 § i kommunallagen ska budgeten innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna och verksamhetsmålen förutsätter samt en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas. Budgeten ska iakttas i kommunens verksamhet och ekonomi. Enligt 68 § i förvaltningsstadgan utfärdar stadsfullmäktige bestämmelser om hur budgeten ska iakttas och på vilket sätt budgeten och dess motiveringar är bindande för stadens myndigheter. Stadsstyrelsen utfärdar bestämmelser om hur de mål och åtgärder som skrivits in i verksamhetsplanerna är bindande för stadens myndigheter.”

”Stadsfullmäktige har beslutat att fastställa anslagen i organens driftsekonomidel och de beräknade inkomsterna som bruttobindande (med undantag av den regionala räddningsnämnden).”

2. Ändringar i budgeten utan beslut av stadsfullmäktige

3. Åtgärder för iakttagande av budgeten

”Organen ska utvärdera kontinuerligt utfallet av ekonomin och verksamheten och omedelbart eller i samband med delårsöversikter föreslå stadsstyrelsen åtgärder för iakttagandet av budgeten.”

4.​ Uppföljning av verksamheten och ekonomin

4.1. Delårsöversikter och bokslut

Till stadsfullmäktige, stadsstyrelsen och revisionsnämnden avges delårsöversikter över utvecklingen av verksamheten och ekonomin tre gånger om året under räkenskapsperioden. En fjärde rapport om utfallet av verksamheten och ekonomin som avges är ett bokslut.

4.2 Uppföljning av borgmästarprogrammet

4.3. Månadsrapportering om utvecklingen av verksamheten och ekonomin

”Direktörerna för servicehelheterna rapporterar månatligen om utvecklingen av verksamheten och ekonomin till sina respektive nämnder.

Direktören för servicehelheten ska enligt en separat tidtabell och anvisning rapportera till kanslichefen om verksamheten och ekonomin samt se till att kanslichefen har sådan information om verksamheten som är tillräcklig för tillsyn.

5.​ Projekt och planer

Bestämmelser om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen som utfärdats av stadsstyrelsen

Stadsstyrelsen har 20.12.2021 § 580 beslutat att godkänna bestämmelserna om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen enligt bilaga 2.

Tilläggsmaterial 4​​Ssn 20.12.2021 § 580 Bilaga 2: Bestämmelser om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen

Stadsstyrelsen – överskridning av anslaget med 4,9 miljoner euro (1,7 procent)

​I svaret på utredningen som begärts för revisionsnämndens beredning hänvisas i fråga om överskridningen av stadsstyrelsens anslag till sidorna 62-63 i Åbo stads bokslut 2022 (Ssn 27.3.2023 § 122) ”väsentliga avvikelser från målen för verksamheten och ekonomin” (stadsstyrelsen, koncernförvaltningen, servicehelheten för sysselsättning).

​Därtill har kanslichef Tuomas Heikkinen konstaterat i svaret att överskridningen av verksamhetsutgifterna med 4,9 miljoner euro beror framför allt på följande:

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Överskridning av verksamhetsutgifterna för lokalitetstjänsterna (9,5 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Överskridning av kostnaderna för företagshälsovården (1,7 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Täckning av EFSVD:s och Kårkullas underskott i samband med social- och hälsovårdsreformen (1,8 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​Tilläggsbetalningsandel för Regionala räddningsverkets självfinansierngsandel (1,2 miljoner euro)

Enligt kanslichef Heikkinen ”Om utfallet av målen har rapporterats till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige i delårsöversikterna samt i bokslutet.

För stadsstyrelsen har föreslagits anslagsändringar i samband med andra och tredje delårsöversikten under 2022. Stadsfullmäktige godkände de senaste ändringarna i samband med behandlingen av tredje delårsöversikten 14.11.2022 § 231.

I december rapporterades om den preciserade ekonomiska prognosen för 2022 till stadsstyrelsen. För de faktorer som kommit till kännedom i november-december har inte föreslagits några anslagsändringar och de avvikelser som man har kännedom om har inte längre förelagts stadsfullmäktige för behandling. Den slutgiltiga överskridningen av anslagen hade klarlagts först i mitten av februari 2023.”

​Stadsfullmäktige 14.11.2022 § 231; Delårsöversikt nr 3 för 2022: Budgetändringar som föreslås för fullmäktige:

​”Enligt koncernförvaltningens budget för 2022 ingick ett ospecificerat sparmål på 7 miljoner euro i stadens gemensamma funktioner. Det var meningen att rikta sparmålet till social- och hälsovårdsnämnden i samband med delårsöversikterna. Det fanns inte möjligheter att rikta sparmålet till social- och hälsovårdsnämnden, men inom koncernförvaltningen försökte man hitta sparobjektet så att man delvis kan rikta det budgeterade sparmålet till koncernförvaltningens budget. Inom koncernförvaltningen kan man rikta sammanlagt 2,8 miljoner euro av beloppet tack vare servicebehov som var mindre än förväntat, strikt behovsprövning och försenade rekryteringar. För stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige föreslås

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ En utgiftsökning på sammanlagt 4,2 miljoner euro för den del av sparmålet som inte riktas allokeras som budgetändring till stadens gemensamma funktioner, poster på stadsnivå, 17001 Ssn/Stadens ospecificerade poster och

·​ ​ ​ ​ ​ ​ En utgiftsökning på 2,8 miljoner euro inom koncernförvaltningen för den del av sparmålet som riktas allokeras till den bindande organnivån ssn, stadens gemensamma funktioner och motsvarande utgiftsminskning allokeras till den bindande organnivån ssn, koncernförvaltningen.”

Stadsfullmäktige har 14.11.2022 beslutat om följande ändring i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2022:

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ”Budgeten för servicehelheten för koncernförvaltningen ändras genom tillägg av utgiftsanslagen till stadens gemensamma funktioner, poster på stadsnivå, 17001 Ssn/Stadens ospecificerade poster till ett belopp av sammanlagt 4,2 miljoner euro och​

·​ ​ ​ ​ ​ ​ För koncernförvaltningens bindande organnivå ssn, stadens gemensamma funktioner allokeras ett tilläggsanslag på 2,8 miljoner euro och anslagen för organnivån ssn, Koncernförvaltningen minskas med 2,8 miljoner euro.”

​​

Nämnden för fostran och undervisning - överskridning av anslaget med 6,7 miljoner euro (1,9 procent)

I svaret på utredningen som begärts för revisionsnämndens beredning hänvisas i fråga om överskridningen av anslaget för nämnden för fostran och undervisning till ärendet ”Uppföljningsrapporter om verksamheten och ekonomin 2022 inom nämnden för fostran och undervisning” som nämnden för fostran och undervisning beslutat om 7.3.2023 § 28 och föredragningen av ärendet gällande utfallet av de ekonomiska målen.

​Därtill har direktören för fostran och undervisning Timo Jalonen föreslagit följande i sin utredning:

”Om utfallet av ekonomin har rapporterats till nämnden för fostran och undervisning månatligen. Om utfallet av målen har rapporterats till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige i delårsöversikterna samt i bokslutet.

​Stadsfullmäktige gjorde två justeringar i budgeten för nämnden för fostran och undervisning uder 2022

​ i samband med behandlingen av andra och tredje delårsöversikten.

Nämnden för fostran och undervisning har 17.8.2022 § 114 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att överskridningen på 1,45 milj. euro av interna hyror för servicehelheter inom fostran och undervisning täcks med tilläggsanslag. Stadsfullmäktige godkände detta i samband med behandlingen av andra delårsöversikten 19.9.2022 § 195.

​Nämnden för fostran och undervisning har 27.10.2022 § 139 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att ansvarsområdet för nämnden för fostran och undervisning i enlighet med fullmäktiges riktlinjer allokeras sammanlagt 11.350.000 euro för att täcka utgifterna enligt följande:

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Personalkostnader på grund av löneförhöjningar 3.500.000 €

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​Personalkostnader som orsakats av den ökade serviceefterfrågan och det ökade personalantalet 3.000.000 €

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​Måltidstjänster 1.000.000 €

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​Genomförande av avgiftsfri utbildning på andra stadiet 500.000 €

·​ ​ ​ ​ ​ ​ El 1.000.000 €

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Skolskjutsar 650.000 €

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Nettoskillnaden mellan ökningen av antalet servicesedlar och minskningen av understöden 1.000.000 €

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köp av förskoleundervisningstjänster 700.000 €.”

Stadsfullmäktige har 14.11.2022 § 231 (Delårsöversikt nr 3 för 2022: Budgetändringar som föreslås för fullmäktige) beslutat om följande ändring i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2022: ”Anslagen för servicehelheten för fostran och undervisning höjs med sammanlagt 11.350.000 euro enligt förslaget.”

​Enligt direktören för fostran och undervisning Jalonen togs senare avvikelser som man haft kännedom om inte upp till behandling i stadsfullmäktige och den slutgiltiga överskridningen av anslagen hade klarlagts först i mitten av februari.

Social- och hälsovårdsnämnden – överskridning av anslaget med 11,7 miljoner euro (1,5 procent)

För social- och hälsovårdsnämndens del besvarades begäran om utredning av social- och hälsovårdsdirektören Riitta Liuksa och valtteri Mikkola från ekonomitjänsterna inom koncernförvaltningen.

I svaret på utredningen som begärdes för revisionsnämndens beredning (koncernförvaltningen, ekonomitjänster, Valtteri Mikkola 15.5.2023) hänvisas i fråga om överskridningen av anslaget för social- och hälsovårdsnämnden till ärendet ”social- och hälsovårdsnämndens årsrapport för ekonomin och verksamheten för 2022”,som behandlats i nämnden för främjande av hälsa och välfärd 1.3.2023 § 29 och föredragningen av ärendet gällande väsentliga faktorer som påverkat ekonomin och budgetavvikelser.

Därtill har kanslichef Tuomas Heikkinen konstaterat i svaret att överskridningen av verksamhetsutgifterna med 11,7 miljoner euro beror bland annat på följande:

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Inhyrning av arbetskraft, Äldreomsorg och handikappservice (2,2 miljoner euro

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köp av kundtjänster, handikappservice (1,9 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köpta barnskyddstjänster, familje- och socialtjänster (2,0 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köpta tjänster för institutionsvård inom psykosocial service, familje- och socialtjänster (0,7 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ICT-tjänster, familje- och socialtjänster (1,1 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Energikostnader, familje- och socialtjänster (0,5 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Hyreskostnader, familje- och socialtjänster (0,6 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köp av öppenvårds- och institutionsvårdtjänster, hälsovårdsservice (0,8 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Inhyrning av arbetskraft, hälsovårdsservice (1,5 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köp av avbildningstjänster, hälsovårdsservice (0,5 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köp av laboratorietjänster, hälsovårdsservice (0,5 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köp av undersöknings- och vårdartiklar samt energikostnader, hälsovårdsservice (1,6 miljoner euro)

​ ​ ​ ​ ​​ ​ ​​ ​

​Enligt kanslichef Heikkinen: ”Om utfallet av ekonomin har rapporterats till social- och hälsovårdsnämnden månatligen. Om utfallet av målen har rapporterats till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige i delårsöversikterna samt i bokslutet.

​ För stadsstyrelsen föreslogs anslagsändringar i samband med tredje delårsöversikten under 2022. Stadsfullmäktige godkände anslagsändringarna i samband med behandlingen av tredje delårsöversikten 14.11.2022 § 231.

​I december rapporterades om den preciserade ekonomiska prognosen för 2022 till stadsstyrelsen. Enligt rapporten bedöms räkenskapsperioden för social- och hälsovårdsnämnden utfalla enligt den ändrade budgeten. Den slutgiltiga överskridningen av anslagen hade klarlagts först i mitten av februari 2023.”

I den utredning som lämnats av social- och hälsovårdsdirektören Riitta Liuksa gällande överskridningen av anslaget framkommer bland annat följande:

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ”Den fortsatta Covid 19-pandemin, prisökningarna i och med det ändrade världspolitiska läget samt personalbristen som även nationellt är betydande innebar en utmaning för servicehelheten för välfärd år 2022. Dessutom deltog personalen inom servicehelheten för välfärd i allt högre grad i beredningen av välfärdsområdet vid sidan av sina egna arbetsuppgifter mot slutet av året. Utmaningar identifierades och vi försökte svara på dessa utmaningar i det förslag som framlades till social- och hälsovårdsnämnden 20.10.2022 § 413 med anknytning till tredje delårsöversikten för 2022.”

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ”Den största utmaningen 2022 inom servicehelheten för välfärden kan dock anses vara tillgången till personal när det gäller såväl hälsovårdsuppgifter som socialvårdsuppgifter. Hur stor utmaningen blev för resten av året kunde inte förutspås tillräckligt noggrant.”

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ”Inom servicehelheten har man varit tvungen att i allt högre grad ty sig till inhyrningen av arbetskraft. Problemet med tillgång till personal har också synts hos serviceproducenterna, vilket har inneburit att tillgången till flera tjänster har varit utmanande. Trycket på att höja priserna har varit betydande, men dessa utmaningar kunde lösas på basis av avtalsvillkoren och det allmänna läget.”

·​ ​ ​ ​ ​ ​ I utredningen går man i fråga om olika tjänster igenom utvecklingen av inkomster och utgifter som påverkar utfallet av budgeten. I utredningen konstateras bland annat att utvecklingen när det gäller inhyrning av personalen inom äldreomsorg och handikappservice (överskridning av verksamhetsutgifterna 2,2 M€) och köp av kundtjänster inom äldreomsorg och handikappservice (överskridning 1,9 M€) inte kunde bedömas tillräckligt noggrant då ett förslag till ändring av anslaget framlades. På samma sätt har man inte tillräckligt noggrant kunnat förutse köp av övriga tjänster för resten av året.

Social- och hälsovårdsdirektör Liuksa har dessutom föreslagit följande:

”För servicehelhetens del kan de viktigaste avvikelserna i förhållande till den ändrade budgeten sammanfattas på följande sätt:

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Köp av kundtjänster överskrids med 1,7 miljoner euro

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Överskridning av övriga tjänster 6,0 miljoner euro, de största överskridningarna gällde ICT-kostnaderna 1,5 miljoner euro och inhyrningen av arbetskraft 3,8 miljoner euro

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Överskridning av utgifterna för undersöknings- och vårdartiklar med 1,9 miljoner euro

·​ ​ ​ ​ ​ ​ Överskridning av de interna hyrorna (1,4 miljoner euro)

·​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Erhållna bidrag och understöd blev 5,6 miljoner euro, vilket var bättre än förväntat

Även om servicehelheten för välfärd har följt upp utfallet av verksamheten och ekonomin för 2022 månatligen är prognosen alltid förknippad med stora riskfaktorer som i det slutliga bokslutet realiseras som större kostnader på grund av åtgärder som vidtagits för att tillgodose det ökade kundbehovet. Vård- och serviceskulden började realiseras då pandemihotet höll på att avmattas i sluet av 2022.”

Stadsfullmäktige 14.11.2022 § 231 Delårsöversikt nr 3 för 2022:

Budgetändringar som föreslås för fullmäktige:

”Social- och hälsovårdsnämnden har 20.10.2022 § 413 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att servicehelhetens inkomstpost höjs med 8,176 miljoner euro och utgiftspost med 39,809 miljoner euro dvs. till ett nettobelopp av 31,633 miljoner euro.” ​ ​ ​

Stadsfullmäktige har 14.11.2022 beslutat om följande ändring i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2022:

”Inkomstposten för servicehelheten för välfärd höjs med 8,176 miljoner euro och utgiftsposten med 39,809 miljoner euro dvs. till ett nettobelopp av 31,633 miljoner euro.”

Grunderna för överskridning av anslaget

​I fråga om stadsstyrelsen, nämnden för fostran och undervisning samt social- och hälsovårdsnämnden har de bindande anslagen överskridits såsom framkommit i revisionsberättelsen. Avvikelserna ska anses vara väsentliga enligt revisionsberättelsen.

​Vid revisionsnämndens beredning har man utrett bland annat hur bestämmelserna om iakttagande av budgeten har följts. För revisionsnämndens beredning har de ledande tjänsteinnehavarna inom berörda uppgiftsområden ombetts att lämna en utredning om de anslagsöverskridningar som nämns i revisionsberättelsen.

​Enligt utredningarna har man rapporterat om utvecklingen av verksamheten och ekonomin till nämnderna och stadsstyrelsen. För stadsfullmäktige har föreslagits ändringar i budgeten bland annat i samband med behandlingen av tredje delårsöversikten 14.11.2022. Enligt utredningarna beror de nu föreliggande överskridningar som nämnts i revisionsberättelsen på kostnadsutvecklingen i slutet av 2022, vilket inte var svårt att förutse. De slutgiltiga överskridningarna av anslagen hade klarlagts först i mitten av februari 2023.

​Enligt 14 § i kommunallagen ska fullmäktige fatta beslut om godkännande av bokslutet samt ansvarsfrihet.

​Enligt 125 § i kommunallagen fattar fullmäktige beslut om de åtgärder som revisionsnämndens beredning, revisionsberättelsen och anmärkningar i den föranleder. När fullmäktige godkänner bokslutet ska fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för de redovisningsskyldiga.

Stadsrevisor Kari Koivuluhta:

FörslagRevisionsnämnden beslutar tillkännage revisionsberättelsen för stadsstyrelsen, föreslå för stadsfullmäktige att fullmäktige antecknar revisionsberättelsen för kännedom och beslutar godkänna stadens bokslut för 2022 och beviljar ansvarsfrihet för ledamöterna i de organ som skött stadens förvaltning och ekonomi 2022 samt de ledande tjänsteinnehavarna inom uppgiftsområdena.

​Dessutom beslutar revisionsnämnden att protokollet granskas vid sammanträdet för denna paragrafs del.​

Beslut​Revisionsnämnden beslutade att tillkännage revisionsberättelsen för stadsstyrelsen samt föreslå för stadsfullmäktige att den antecknar revisionsberättelsen för kännedom och beslutar att godkänna stadens bokslut för 2022 samt beviljar ansvarsfrihet för ledamöterna i de organ som skött stadens förvaltning och ekonomi 2022 samt de ledande tjänsteinnehavarna inom uppgiftsområdena.​

Dessutom beslutade revisionsnämnden justera protokollet vid detta sammanträde för denna paragrafs del.

Ssn § 259

Bilaga 1KPMG Oy Ab, revisionssammanslutning, OFR, CGR Jorma Nurkkala 27.4.2023: Revisionsberättelse 2022 ​

Revisionsnämndens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

Beslut​Ärendet lämnades till stadsfullmäktige.​​

Sfm § 125

Bilaga 1KPMG Oy Ab, revisionssammanslutning, OFR, CGR Jorma Nurkkala 27.4.2023: Revisionsberättelse 2022 ​

Revisionsnämndens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 125
Bilaga 1:KPMG Oy Ab, tilintarkastusyhteisö, JHT, KHT Jorma Nurkkala 27.4.2023: Tilintarkastuskertomus 2022 / KPMG Oy Ab, revisionssammanslutning, OFR, CGR Jorma Nurkkala 27.4.2023: Revisionsberättelse 2022