Kauppakirja

 

Myyjä:

 

Turun kaupunki

Y-tunnus: 0204819-8

 

Ostaja:

 

TVT Asunnot Oy

Y-tunnus: 0872109-9

Käsityöläiskatu 3

20100 Turku

 

Kaupan kohde:

 

Turun kaupungin Mäntymäen (31.) kaupunginosan 17. korttelin tontti 10 (853-31-17-10), pinta-alaltaan noin 8097 m2. Kaupan kohde on osoitettu kartalla M 48/ 3.2.2023.

 

Kaupan kohteen osoite:

 

Toivolankatu 10, 20810 Turku

 

Kauppahinta:

 

Kolmemiljoonaa viisisataaneljäkymmentätuhatta kaksisataaseitsemänkymmentäkuusi (3.540.276,00) euroa.

 

Kaupan perusteet:

 

Kaupunginhallituksen päätös xx.xx.xxxx § xx,

Kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.xxxx § xx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.xxxx

 

Muut kaupan ehdot:

 

Tämän kaupan kaikki ehdot on kirjattu tähän kauppakirjaan.

 

1. Kauppahinnan maksu, saannon laillistamiskulut ja kiinteistövero

 

Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.

 

Ostaja vastaa kaupasta aiheutuvista kuluista sekä saantonsa laillistamiskuluista.

 

Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.

 

2. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa tontin heti omistukseensa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla vapaana kiinnityksistä ja muista rasituksista, rasitteista ja maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on nimenomaisesti mainittu. Todetaan, että tontti on jo ostajan hallinnassa vuokrasopimuksen perusteella.

 

Ostaja on hallinnut tonttia 853-31-17-10 maanvuokrasopimuksen, joka on allekirjoitettu 29.11.2018, perusteella.

 

3. Vuokrasopimuksen päättyminen

 

Tontin vuokrasopimus katsotaan päättyneeksi kaupantekopäivänä. Kaupunki palauttaa mahdollisesti liikaa maksetun tonttivuokran vuokranmaksajalle ja ostaja sitoutuu maksamaan mahdollisesti maksamatta olevan vuokran kaupungille.

 

4. Kohteeseen tutustuminen, asiakirjat ja maankäyttö

 

Tontti on 31.3.2018 voimaan tulleen asemakaavan 11/2015 mukaan merkitty asuinkerrostalojen korttelialueeksi. Korttelissa 17 tulee sallia sähkönjakelun muuntamon sijoittaminen. (AK)

 

Tontille on myönnetty rakennuslupa 853-2022-1803 asuinkerrostaloja ja pysäköintirakennuksia varten.

 

Tontilla sijaitsee kartalla M 48/ 3.2.2023 osoitettuja maanalaisia johtoja.

 

Ostaja on tutustunut:

kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset sekä –selostus 11/2015, sekä yleiskaava 2020)

 

Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:

lainhuutotodistus xx.xx.xxxx

rasitustodistus xx.xx.xxxx

kiinteistörekisterin ote xx.xx.xxxx

 

Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:

asemakaavakartat ja –määräykset

yleiskaava 2020

 

Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja, eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.

 

5. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen tontin perustamistavan valinnasta, rakentamiskelpoisuuden yksityiskohtaisesta selvittämisestä, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.

 

6. Ympäristösuojelulain mukainen ilmoitus sekä pilaantuneen maa-aineksen ja pohjaveden käsittely

 

Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti myyjä ilmoittaa, että alueella ei ole tiedossa erillistä pilaantumisen aiheuttanutta toimintaa. Kaupan kohde on viimeksi ollut vuokrattuna asuinrakennuskäyttöön TVT Asunnot Oy:lle.

 

Alueella on tehty elokuussa 2022 ympäristöteknisiä selvityksiä, joiden perusteella maaperässä on todettu paikoin kohonneita haitta-ainepitoisuuksia. Selvityksen perusteella alueella on paikoin maaperän kunnostustarve ja lisäksi haitta-aineet on otettava huomioon rakentamisessa ja kaivettujen maiden käsittelyssä ja sijoittamisessa.

 

Myyjä on laatinut kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman sekä ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaisen ilmoituksen pilaantuneen maaperän puhdistamisesta.  Myyjä vastaa viranomaisen antaman pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan päätöksen (10580-2020, 10.11.2020 ja 21.9.2022) mukaisista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset.

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan.  Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu asianomaisen viranomaisen päätökseen (10580-2020, 10.11.2020 ja 21.9.2022) tai ole tehty myyjän osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).

 

Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä kaivu- ja täyttökustannuksista niiltä osin, kun kaupan kohteelta joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi (ns. ylisyvät kaivannot). Ylisyvien kaivantojen täytön osalta kaupunki vastaa kuljetus-, tasoittamis- ja mahdollisista tiivistyskustannuksista sekä ominaisuuksiltaan poistettua maa-ainesta vastaavan pilaantumattoman maa-aineksen kustannuksista. Ensisijaisesti käytetään alueella mahdollisesti olevia hyödyntämiskelpoisia kaivumassoja. Mikäli rakentaja haluaa käyttää ylisyvien kaivantojen täyttämiseen ominaisuuksiltaan parempilaatuista täyttömaata, maksaa kaupunki puolet täyttömaan kustannuksista. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa.

 

Pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvien kustannusten laskuttamisesta sekä mahdollisista muista puhdistamiseen liittyvistä kustannuksista tulee olla yhteydessä hankkeelle nimettyyn kaupungin yhteyshenkilöön ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.

 

Jos pilaantuneen maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

7. Rakentamisvelvollisuus

 

Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti tontin kerrosalasta vähintään 60 % tontin sallitusta enimmäisrakennusoikeudesta 12050 k-m2 kolmen vuoden kuluessa siten, että rakennuslupaviranomainen voi suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.

 

8. Luovutusrajoitus

 

Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.

 

9. Sanktiot

 

Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 8. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.

 

10. Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja tontin pihatason korkeuseroista johtuen joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista tontille, tontinomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

11. Rasiteoikeudet

 

Kiinteistönomistaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistönomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat suoranaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin kiinteistönomistajaa enempää kuulematta.

 

12. Pintavedet

 

Kiinteistönomistajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä tonttiin rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, tontille mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.

 

13. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Mikäli tontilla oleviin tai sinne rakennettaviin rakennuksiin joudutaan toteuttamaan uusia liittymiä, Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan taksan mukaiset liittymismaksut ennen rakennusten verkostoihin liittämistä.

 

Turun kaupungilla on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan vahvistetun taksan mukainen vuotuinen hulevesimaksu.

 

Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, tele-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.

 

Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön koh­dalla ole­van kadun yleiseen käyt­töön luovuttamises­ta riippu­matta, kadun kunnossa- ja puh­taanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten aluei­den kunnossa- ja puh­taanapidosta on säädetty ja myös kadulta tai tieltä kiinteistölle johtavan tien kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös lumen poistaminen ja talvihiekoitus sekä kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.

 

14. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää myydyn tontin aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Tontin omistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm puheena olevan tontin alueelle.

 

15. Lämpö- ja porakaivot

 

Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.

 

16. Tontin käyttö

 

Tontti on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.

 

17. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 10 – 16 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 8. ja 9. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.

 

18. Vuokraoikeuden kuolettaminen ja kiinnitysten siirto

 

Vuokraoikeuteen kohdistuvat kiinnitykset ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan tai siirtämään ostettavaan tonttiin. Samoin ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan erityisenä oikeutena kirjatun vuokraoikeuden.

 

Kaupunki antaa suostumuksensa edellisessä kappaleessa mainittujen toimenpiteiden suorittamiseen.

 

19. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

20. Mahdollinen lisäkauppahinta

 

Tontin kauppahinta on määräytynyt sillä perusteella, että tontille toteutetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) hyväksymää valtion tuella toteutettavaa asuntotuotantoa. Kauppahinta on markkinahintaa alhaisempi ja markkinaehtoisen kauppahinnan ja ARA-hinnan välinen erotus on korvausta yleistä taloudellista etua koskevan palvelun tuottamisesta eli niin sanottua SGEI-tukea (komission päätös 2012/21/EU, EUVL L7/2012).

 

Mikäli TVT Asunnot Oy toteuttaa tontille muuta kuin em. tuotantoa tai luovuttaa tontin edelleen muuhun kuin ARA-tuotantoon, on TVT Asunnot Oy velvollinen maksamaan Turun kaupungille käyvän hinnan ja ARA-hinnan välisen erotuksen jokaiselta kerrosneliöltä, joka on muuta kuin ARA-tuotantoa. Mahdollisesta lisäkauppahinnasta tehdään erillinen kauppahinnan täsmennys.

 

21. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle

 

Turussa xx. päivänä xxxkuuta 202xx

 

TURUN KAUPUNKI

Kaupungin puolesta:

 

 

N. N.         Y. Y.

 

Tämän kaupan hyväksymme ja sitoudumme sen ehdot täyttämään.

Paikka ja aika edellä mainitut.

 

 

JULKISEN KAUPANVAHVISTAJAN TODISTUS

 

Julkisena kaupanvahvistajana todistan, että Turun kaupungin puolesta

luovuttajana N. N. ja Y. Y. sekä luovutuksensaajana M. M. ovat allekirjoittaneet tämän luovutuskirjan ja että he ovat olleet yhtä aikaa läsnä luovutusta vahvistettaessa. Olen tarkistanut allekirjoittajien henkilöllisyyden ja todennut, että luovutuskirja on tehty maakaaren 2 luvun 1 pykälässä säädetyllä tavalla.

 

Turussa xx. päivänä xxxkuuta 202x

 

xxx xxx

xxx

tunnus 8532/xx

 

Kaupanvahvistajan palkkio €.

Kuitataan tässä osuudelta ( €).

 

 

 

 


 

Köpebrev

 

Säljare:

 

Åbo stad

FO-nummer: 0204819-8

 

Köpare:

 

TVT Asunnot Oy

FO-nummer: 0872109-9

Hantverkaregatan 3

20100 Åbo

 

Köpeobjekt:

 

Åbo stads tomt 10 (853-31-17-10) i kvarter 17 i stadsdelen Tallbacken (31), areal ca 8 097 m2. Köpeobjektet har anvisats på kartan M 48/ 3.2.2023.

 

Köpeobjektets adress:

 

Toivolagatan 10, 20810 Åbo

 

Köpeskilling:

 

Tre miljoner femhundrafyrtiotusen tvåhundrasjuttiosex (3.540.276,00) euro.

 

Grunderna för köpet:

 

Stadsstyrelsens beslut xx.xx.xxxx § xx,

Stadsfullmäktiges beslut xx.xx.xxxx § xx,

beslutet har vunnit laga kraft xx.xx.xxxx

 

Övriga villkor för köpet:

 

Alla köpevillkor har antecknats i detta köpebrev.

 

1. Betalning av köpeskillingen och legaliseringskostnader för förvärvet och fastighetsskatt

 

Köpeskillingen betalas i sin helhet på det konto som säljaren meddelat innan köpebrevet undertecknas och kvitteras som betald genom undertecknandet av detta köpebrev.

 

Köparen svarar för utgifterna som köpet förorsakar samt legaliseringskostnaderna för förvärvet.

 

Säljaren svarar för fastighetsskatten som fastställs för fastigheten det år då köpet ingås.

 

2. Ägande- och besittningsrätt

 

Köparen får tomten genast i sin ägo fri från inteckningar och andra servitut och betalningsskyldigheter än de som anges i detta köpebrev genom undertecknandet av detta köpebrev. Konstateras att köparen redan besitter tomten i enlighet med arrendeavtalet.

 

Köparen har besuttit tomt 853-31-17-10 genom ett arrendeavtal som undertecknats 29.11.2018.

 

3. Arrendeavtalets upphörande

 

Arrendeavtalet för tomten anses upphöra vid köpslutet. Staden återbetalar arrende som eventuellt överbetalats till arrendatorn och köparen förbinder sig att betala arrende som eventuellt inte har betalats till staden.

 

4. Inspektion av köpeobjektet, handlingar och markanvändning

 

Tomten är ett kvartersområde för bostadsbyggnader enligt detaljplanen (11/2015) som trädde i kraft 31.3.2018. I kvarter 17 ska placering av eldistributionstransformator tillåtas. (AK)

 

Tomten har beviljats bygglov 853-2022-1803 för flervåningshus och parkeringsbyggnader.

 

På tomten ligger underjordiska ledningar som anvisats på kartan M 48/ 3.2.2023.

 

Köparen har bekantat sig med

området som utgör köpeobjektet och dess gränser samt terrängförhållandena och markanvändningsbestämmelserna (detaljplanekarta, bestämmelser och redogörelse för detaljplanen (11/2015) och generalplan 2020)

 

Därtill har köparen tagit del av följande handlingar:

lagfartsbevis xx.xx.xxxx

gravationsbevis xx.xx.xxxx

utdrag ur fastighetsregistret xx.xx.xxxx

 

Köparen har bekantat sig med markanvändningsbestämmelserna för kringliggande områden:

detaljplanekartor och -bestämmelser

generalplan 2020

 

Köparen har konstaterat att köpeobjektet motsvarar de handlingar och uppgifter som lagts fram och köparen har inget att anmärka gällande dessa omständigheter.

 

5. Byggbarhet

 

Köparen svarar för valet av grundläggningssätt för tomten, för detaljerad undersökning av byggbarheten, för markundersökningar och andra undersökningar i anslutning till planeringen av byggprojektet, för utredningar av konstruktionslösningar för projekt som förutsätts av grunden, för utredningar av var underjordiska ledningar och rör ska placeras samt övrig detaljerad utredning av byggbarheten.

 

6. Anmälan enligt miljöskyddslagen samt behandling av förorenad mark och grundvatten

 

Enligt 139 i miljöskyddslagen meddelar säljaren att det inte finns kännedom om separat verksamhet som orsakat förorening av marken i området. Köpeobjektet har senast varit uthyrt till TVT-Asunnot Oy för bostadsbruk.

 

I augusti 2022 har miljötekniska utredningar utförts i området på basis av vilka höjda halter av skadliga ämnen ställvis har påträffats i marken. På basis av den utredning som utarbetats råder det ställvis ett behov av att sanera marken, och dessutom ska de skadliga ämnena beaktas i byggande samt hantering och deponering av grävd jord.

 

Säljaren har utarbetat en plan för sanering av marken i köpeobjektet och en anmälan om sanering av förorenad mark enligt 136 § i miljöskyddslagen.  Säljaren svarar för kostnaderna för sanering av marken i köpeobjektet enligt myndighetens beslut om sanering av mark (10580-2020, 10.11.2020 och 21.9.2022). I kostnaderna som säljaren svarar för ingår tilläggskostnader som förorsakas av den förorenade marken (halten av skadliga ämnen överskrider det lägre riktvärdet i SRf 214/2007) och som avviker från normal markbyggnad som byggandet av området förutsätter, såsom kostnaderna för miljöteknisk inspektör samt transport och mottagning av förorenad mark.

 

För tydlighetens skull konstateras att sådana åtgärder eller kostnader som förorsakas av skadeämneshalter som underskrider det lägre riktvärdet i SRf 214/2007 (s.k. tröskelvärdesjord) inte anses motsvara sådan sanering av förorenad mark som avses här. Köparen ska beakta tröskelvärdesjorden i allt markbyggande. Köparen svarar för kostnaderna som förorsakas av transport och hantering av tröskelvärdesjord.

 

Köparen svarar för saneringen på det sätt som är ekonomiskt mest fördelaktigt och så att saneringen inte orsakar dröjsmål för köparens byggprojekt på tomten. Säljaren utser en miljöteknisk inspektör för saneringen och svarar direkt för dessa kostnader.  Säljaren svarar inte för saneringskostnader som inte grundar sig på den behöriga myndighetens beslut (10580-2020, 10.11.2020 och 21.9.2022) eller som inte har gjorts under handledning av den miljötekniska inspektör som säljaren utsett. Staden svarar inte heller för kostnader som förorsakats av avlägsnande och transport av jordmassor i den mån de enbart förorsakats av genomförandet av byggprojektet och inte till den del som det gäller köparens besparingar i kostnader som i övrigt är bundna till byggprojektet (t.ex. kostnader för grävning och transport av förorenad mark i den mån de skulle utföras också utan saneringen av förorenad mark).

 

Utöver ovannämnda saneringskostnader svarar staden för extra grävnings- och fyllnadskostnader i den mån man är tvungen att avlägsna förorenade jordmassor från området som enligt byggplanen i annat fall skulle kunna förbli orörda (s.k. överdjupa schakt). I fråga om fyllning av överdjupa schakt svarar staden för kostnaderna för transport, jämning och eventuell tätning samt för kostnaderna för ren jord som motsvarar de avlägsnade jordmassorna. I första hand används schaktmassor som kan utnyttjas och som eventuellt påträffas i området. Om byggherren vill fylla de överdjupa schakten med högklassigare fyllnadsjord, betalar staden hälften av kostnaderna för fyllnadsjorden. Gällande fyllningen tillämpas i tillämpliga delar det förfarande som överenskommits i föregående kapitel.

 

Gällande faktureringen av kostnaderna för sanering av förorenad mark samt andra eventuella saneringskostnader ska stadens kontaktperson som utsetts för projektet kontaktas innan åtgärder vidtas.

 

Om ansvaret för sanering av förorenad mark i enlighet med 133 § i miljöskyddslagen faller på staden, ska staden konkurrensutsätta saneringsarbetet i enlighet med lagen om offentlig upphandling. Om konkurrensutsättningen av saneringen som staden utför enligt upphandlingslagen och det därpå följande saneringsarbetet orsakar dröjsmål vid inledandet av tomtbyggandet, är staden inte i något avseende ansvarig för de extra kostnader eller skador som detta dröjsmål eventuellt orsakar köparen.

 

7. Byggnadsskyldighet

 

På fastigheten ska enligt godkända ritningar, byggnadsordningen och byggnadsanvisningarna som eventuellt ges i en bilaga till köpebrevet byggas en våningsyta på minst 60 % av den största tillåtna byggrätten 12050 v-m² inom tre år så att bygglovsmyndigheten kan förrätta en syn för ibruktagande inom den bestämda tidsfristen.

 

8 Överlåtelsebegränsning

 

Köparen förbinder sig att inte sälja eller på något annat sätt överlåta den obebyggda fastigheten vidare till någon annan än en part som godkänts av staden.

 

9. Sanktioner

 

Om köparen inte uppfyller byggnadsskyldigheten som nämns ovan i punkt 7 eller om köparen i strid med punkt 8 har överlåtit en obebyggd tomt vidare, är köparen skyldig att omedelbart betala avtalsvite som är lika stort som köpeskillingen till staden.

 

10. Slänter

 

Om byggandet av gatorna enligt de fastställda planerna kräver en terrasslänt eller en skärningsslänt fram till tomten på grund av höjdskillnaden mellan gatan och tomtens marknivå, ska tomtägaren utan ersättning tillåta detta.

 

11. Servitutsrättigheter

 

Fastighetsägaren är skyldig att utan ersättning tillåta att stadens eller av staden anvisade ledningar, apparater och fästanordningar som är till nytta för samhället eller fastigheten placeras på fastigheten, över fastigheten eller i byggnader som finns på fastigheten. Fastighetsägaren ersätts för eventuella direkta skador och olägenheter som orsakats av ovannämnda åtgärder. Staden har rätt att anteckna ovannämnda rätt som servitut i fastighetsregistret utan att höra fastighetsägaren desto mer.

 

12 Ytvatten

 

Fastighetsägaren ska på egen bekostnad i samband med avloppsanläggning på tomten svara för avledningen av eventuellt ytvatten som rinner till tomten från parkområden som gränsar till fastigheten eller gångvägar som inte har allmänt avloppsnät.

 

13 Kommunalteknik och anslutningsavgifter

 

Om det behövs nya anslutningar till byggnaderna som finns på tomten eller som uppförs där, har Åbo Vattenförsörjning Ab rätt att ta ut anslutningsavgifter i enlighet med gällande taxa av fastighetsägaren innan byggnaderna ansluts till nätverken.

 

Åbo stad har rätt att ta ut en årlig dagvattenavgift i enlighet med gällande taxa av fastighetsägaren.

 

Staden bygger på egen bekostnad under den tid som den fastställt gatorna vid fastigheten enligt gaturitningar, allmänna el-, tele-, vatten-, avlopps- och fjärrvärmeledningar och gatubelysning.

 

Fastighetsägaren ansvarar för underhåll och renhållning av gatan, oavsett om gatuområdet vid fastigheten överlåtits till allmänt bruk, enligt det som föreskrivs i lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden. Fastighetsägaren ansvarar också för underhåll och renhållning av vägen som från gatan eller vägen leder till fastigheten. Till denna skyldighet hör också avlägsnande av snö och vintersandning samt skötsel av eventuella planteringar och gräsmatta på fastighetens gatuavsnitt.

 

14. Grannens rättigheter och skyldigheter

 

Granntomtens ägare eller innehavare har rätt att använda området till nödvändiga delar för att utföra bygg-, reparations- och underhållsarbeten e.d. av vägg och yttertak som eventuellt sträcker sig till tomtgränsen. Grannen är skyldig att reparera och ersätta skador som han eller hon orsakar.

 

Tomtägaren har rätt att då han eller hon anlägger takfots- eller tjälskivor i anslutning till byggnad på tomtgränsen utnyttja högst 500 mm av granntomtens område om Åbo stad äger grannområdet i fråga. Granntomtens ägare eller innehavare har i sin tur rätt att då han anlägger takfots- eller tjälskivor i anslutning till byggnad på tomtgränsen utnyttja högst 500 mm av tomtområdet i fråga.

 

15 Värme- och borrbrunnar

 

Fastighetsägaren är skyldig att se till att han eller hon har alla myndighetstillstånd som behövs för placeringen av värme- och borrbrunnar i marken och att eventuella krav och bestämmelser som förekommer i lagstiftning eller ges av myndigheterna iakttas vid placeringen av dessa.

 

16. Användning av tomten

 

Tomten ska hållas i vårdat skick och vid behov inhägnas på ett sätt som godkänts av myndigheterna.

 

17. Överföring av köpevillkor

 

Bestämmelserna som nämns ovan i punkterna 10–16 ska tas upp i överlåtelsehandlingar gällande fastigheten. Om staden har gett sitt samtycke till att fastigheten kan överlåtas obebyggd ska även villkoren i punkterna 8 och 9 tas upp i överlåtelsehandlingen.

 

18. Dödande av arrenderätt och överföring av inteckningar

 

Köparen förbinder sig att på egen bekostnad antingen döda inteckningarna som hänför sig till arrenderätten eller överföra dem på tomten som ska köpas. Samtidigt förbinder sig köparen att på egen bekostnad döda arrenderätten som inskrivits som en särskild rättighet.

 

Staden ger sitt samtycke till vidtagandet av de åtgärder som nämns i föregående kapitel.

 

19. Lösöre

 

Genom detta köpebrev överlåts inget lösöre och inget separat avtal har ingåtts om överlåtelse av lösöre i samband med detta köp.

 

20. Eventuell tilläggsköpeskilling

 

Köpeskillingen för tomten har fastställts på den grunden att på tomten genomförs statligt subventionerad bostadsproduktion som godkänts av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA). Köpeskillingen är lägre än marknadspriset och skillnaden mellan den marknadsmässiga köpeskillingen och ARA-priset fungerar som ersättning för produktionen av en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse, dvs. så kallat SGEI-stöd (kommissionens beslut 2012/21/EU, EUVL L7/2012).

 

Om TVT Asunnot Oy bygger annat på tomten än ovannämnda produktion eller överlåter tomten vidare för annat än ARA-produktion är TVT Asunnot Oy skyldig att betala till Åbo stad skillnaden mellan det gängse priset och ARA-priset för varje kvadratmeter våningsyta som inte motsvarar ARA-produktion. Gällande en eventuell tilläggsköpeskilling preciseras köpesumman separat.

 

21. Avgörande av meningsskiljaktigheter

 

Eventuella meningsskiljaktigheter om tolkningen av köpebrevet och omtvistade frågor kring ersättning och avtalsvite, avgörs av Egentliga Finlands tingsrätt som första rättsinstans.

 

Detta köpebrev har upprättats i tre likalydande exemplar, ett för säljaren, ett för köparen och ett för det offentliga köpvittnet.

 

Åbo den xx xx 20xx

 

ÅBO STAD

På stadens vägnar

 

 

N. N.         Y. Y.

 

Vi godkänner detta köp och förbinder oss att uppfylla dess villkor.

Tid och plats enligt ovan.

 

 

INTYG AV OFFENTLIGT KÖPVITTNE

 

I egenskap av offentligt köpvittne intygar jag att N.N. och Y.Y. såsom överlåtare på Åbo stads vägnar samt M.M. såsom mottagare av överlåtelsen har undertecknat detta överlåtelsebrev och att de har varit samtidigt närvarande då överlåtelsen bestyrkts.

Jag har kontrollerat undertecknarnas identitet och konstaterat att avtalet har satts upp enligt 2 kap. 1 § i jordabalken.

 

Åbo den xx xx 20xx

 

xxx xxx

xxx

beteckning 8532/xx

 

Köpvittnets arvode €.

Härmed kvitteras andel ( €).