Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen18009.05.20233
Stadsfullmäktige10115.05.20239

2181-2023 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 1 för 2023

Sammandrag: -

Ssn § 180

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 3.5.2023:

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

Enligt årets första ekonomiprognos ska räkenskapsperiodens årsbidrag bli ca 81 miljoner euro. Prognosen överskrider budgeten med lite över 11 miljoner euro. Det beräknade inflödet av verksamhetsintäkter och skattefinansiering skulle räcka till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker årsbidraget på 81 miljoner euro till att täcka avskrivningarna enligt plan som beräknas uppgå till ca 59 miljoner euro.

Överskottet för räkenskapsperioden blir 25 miljoner euro, vilket utfaller nästan 9 miljoner euro större än planerat. I den ändrade budgeten godkändes ett överskott på 15,9 miljoner euro. Prognosen är inte jämförbar med året innan beroende till väsentliga delar på att de funktioner som överfördes till Egentliga Finlands välfärdsområde 1.1.2023 påverkar innevarande års utfalls- och prognossiffror i budgeten.

Utfallet av verksamhetsintäkterna och verksamhetsutgifterna

Enligt prognosen är verksamhetsbidraget på -551 miljoner euro som beskriver nettodriftskostnaderna 16 miljoner euro (3,0 procent) svagare än i den ändrade budgeten (-535 miljoner euro).

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 304 miljoner euro, vilket överskrider budgeten med nästan 9 miljoner euro (3,0 procent).

Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 855 miljoner euro. Enligt prognosen överskrids budgeten med 25 miljoner euro (3,0 procent).

De största avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftsutgifterna) enligt organ (budget/prognos 1/2023):

Utfallsprognos

miljoner euro

Nettoavvikelse

miljoner euro

Nämnden för fostran och undervisning​

-358,2​

-15,6​

Koncernförvaltningen, ssn​

-35,7​

-5,2​

Kultur- och ungdomsnämnden​

-46,9​

-1,0​

Stadens gemensamma funktioner, ssn​

-24,9​

+6,3​

Enligt prognosen överskrids verksamhetsbidraget i budgeten för nämnden för fostran och undervisning med 15,6 miljoner euro, varav verksamhetsintäkterna överskrider budgeten med 0,44 miljoner euro och verksamhetsutgifterna med 16,0 miljoner euro.

Den största överskridningen beror på personalkostnaderna, sammanlagt 8,7 miljoner euro, varav löneuppgörelsens andel är 5,0 miljoner euro och ökningen av personalkostnaderna i anslutning till coronastöden utgör 1,55 miljoner euro. Köp av tjänster överskred budgeten med 3,47 miljoner euro och av summan utgjorde hemkommunsersättningar 1,16 miljoner euro och hyrningen av arbetskraft cirka 2,57 miljoner euro.

I hemkommunsersättningarna ingår betalningsandelar för de Åboelever som går i skola i andra kommuner samt fakturering mellan kommunerna för undervisningskostnaderna för de elever som placerats i andra kommuner på sociala grunder. Hyrningen av arbetskraft anknyter till behovet av vikarier inom småbarnspedagogiken och den dåliga tillgången på personalen. I fråga om material, förnödenheter och varor överskrids budgeten med 2,79 miljoner euro och i detta belopp ingår särskilt de ökade kostnaderna för el och gas.

Inflationens inverkan på material och förnödenheter samt anskaffning av tjänster beaktades inte enligt anvisningen i budgeten för nämnden för fostran och undervisning, utan trycket på stigande priser beaktas centraliserat i stadens budget.

Lokalhyrorna överskrids med 1,16 miljoner euro enligt prognosen. Lokalhyrorna har stigit på grund av det ökade antalet invandrarelever inom den grundläggande utbildningen och lokalbehovet samt kostnaderna för ersättande lokaler.

Ändringarna i servicebehovet syns omedelbart i utgiftsramen. Statsandelen för kommunal basservice är allmänt täckande och därmed täcks utgifter för nämnden för fostran och undervisning. Som beräkningsgrund för statsandelen används två år gamla befolkningsuppgifter så att den ökade befolkningens inverkan på den ökade finansieringen riktas med en viss fördröjning. Statsandelen riktas inte direkt till åldersklasserna, men statsandelarna beräknas täcka endast ca 15 procent av de kalkylerade kostnaderna om statsandelen riktas genom separat beräkning. Det huvudsakliga finansieringsansvaret ligger sålunda på staden.

Servicehelheternas redogörelser över budgetavvikelser ingår i delen Axplock ur servicehelheterna i PowerPoint-rapporten.

Prognos över skatteinkomster och statsandelsinkomster

Det sammanlagda inflödet av skatteinkomster och statsandelsinkomster beräknas uppgå till cirka 598 miljoner euro, vilket är cirka 27 miljoner euro mer än budgetmålet.

Skatteinkomsterna för 2022 och tidigare år har debiterats enligt den gamla högre skatteprocenten och utdelningen av samfundsskatten. Det här är s.k. skattesvansar som gör att debiteringarna under kalenderåret 2023 är större än skatten som betalas under skatteåret 2023.

Kommunens prognos över inkomstskatter på 322 miljoner euro är nästan 13 miljoner euro större än planerat. Löneuppgörelserna ökar för sin del redovisningarna av kommunalskatten.

Kommunernas inkomster från samfundsskatten förväntas öka till 120 miljoner euro. Prognosen överskrider budgetmålet med cirka 9 miljoner euro. Samfundsskatteprognosen grundar sig delvis på den uppdaterade bedömningen om driftsöverskottet samt redovisingsuppgifterna från början av året. Den goda utvecklingen beror på att debiteringen var bättre än beräknat och de väl influtna tilläggsförskotten i början av året.

Fastighetskatten som uppgår till 74 miljoner euro, vilket är 4 miljoner euro mer än budgeterat. Fastighetsskatteuppgifterna för 2023 grundar sig på Skatteförvaltningens förhandsuppgift som publicerats i slutet av mars. Förhandsuppgifterna är bättre än tidigare prognoser. Ökningen beror särskilt på att byggnadernas beskattningsvärden har ökat, eftersom deras återanskaffningsvärden har höjts. Orsaken till detta är att byggkostnaderna har blivit dyrare. Efter redovisningsreformen 2020 redovisas en del av inflödet av fastighetsskatten under räkenskapsperioden alltid i januari-februari påföljande år.

Åbos statsandelar utfaller nästan enligt budgeten.

Finansiering av verksamheten och investeringarna

Kassaflödet för verksamheten och investeringarna uppvisar ett underskott på 80 miljoner euro enligt prognosen. Prognosen är 70 miljoner euro bättre än budgeten, vilket beror på att investeringarna underskred budgeten.

Prognosen över utfallet av investeringsutgifter är 170 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids den ändrade budgeten för investeringsutgifterna, 234 miljoner euro, med 65 miljoner euro då tidtabellerna för de planerade investeringarna skjuts fram. Överlåtelseinkomsterna uppgår till 23 miljoner euro, vilket utfaller en miljon euro större än planerat.

Utlåningsbeståndet beräknas vara cirka 523 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en minskning med ca 41 miljoner euro jämfört med året innan. Under året är man beredd att bevilja nya lån för högst 29 miljoner euro. Lånen betalas av med 70 miljoner euro enligt skuldebrevens villkor.

Lånebeståndet dvs. den totala räntebelagda skulden, förväntas i slutet av året vara högst 882 miljoner euro, då det i bokslutet för 2022 var 716 miljoner euro. Prognosen påverkas i väsentliga delar av koncernens kassamedel som i slutet av mars uppgick till ca 130 miljoner euro samt av att investeringarna genomförs enligt tidtabellen såsom nämnts ovan. Båda prognoserna förknippas med betydlig osäkerhet. Lånebeståndets ökning, ca 166 miljoner euro jämfört med året innan, beror på finansieringen av stadens och dottersammanslutningarnas investeringar. Enligt låneuttagsplanen och budgeten som stadsstyrelsen godkände 28.11.2022 § 494, lyfts långfristiga lån för högst 190 miljoner euro och amorteras för ca 54 miljoner euro under årets lopp. Skatteinkomstprognoser som är större än budgeterat och fördröjning av investeringar kan leda till minskning av finansieringsbehovet.

Stadens behov av finansiering under 2023 är förknippat med många osäkerhetsfaktorer. En av dessa är tidtabellen för Bangårdsprojektet och köpet av markområden från VR i anslutning till detta. Stadsfullmäktige beslutade 17.4.2023 att staden placerar eget kapital till ett belopp av högst 42 miljoner euro i Arenabolaget. Utöver placering av eget kapital kan staden också ge Arenabolaget ett juniorlån på högst 8 miljoner euro. Beslut om köp av markområden har ännu inte fattats, men om det blir av ökar stadens finansieringsbehov med cirka 42,5 miljoner euro under 2023. Det handlar om ett finansieringsbehov på sammanlagt ca 92,5 miljoner euro som inte ingår i budgeten.

Bestämmelser om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen

Stadsstyrelsen har utfärdat bestämmelser om hur de mål och åtgärder som skrivits in i verksamhetsplanerna är bindande för stadens myndigheter i förhållande till stadsstyrelsen (ssn 19.12.2022 § 523). I dessa bestämmelser föreslås vissa ändringar, eftersom anvisningarna för behovsutredning och planering av lokal- och infrastrukturobjekt har uppdaterats och de uppdaterade anvisningarna har godkänts av stadsfullmäktige 13.2.2023. De viktigaste ändringarna i projektplaneringsanvisningar som bland annat gäller gränserna för beslutanderätt har uppdaterats i bestämmelserna om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen.

De uppdaterade bestämmelserna medföljer som bilaga 3 och bestämmelserna med ändringsmarkeringar finns i tilläggsmaterial 3.

Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammet

Uppföljningsrapporten om servicehelheternas budgetklausuler och borgmästarprogrammets åtgärder medföljer som tilläggsmaterial 2.

Anslagsändringar och anslagsöverföringar som föreläggs stadsstyrelsen

Stadsmiljönämnden

Överskridningar av finansieringen av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå

Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas för kännedom de investeringsprojekt som underskrider en miljon euro och som tagits upp i eller strukits ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören. Stadsmiljönämnden föreslår 25.4.2023 § 156 för stadsstyrelsen att de objektspecifika ändringarna och motiveringarna gällande kostnadsförslaget, projekten och tidsplanen samt den årliga penninganvändningen godkänns enligt bilaga 1 och 2.

Stadsmiljönämnden föreslår vidare för stadsstyrelsen

Ändringar av anslags- och inkomstposter som föreläggs stadsfullmäktige:

Nämnderna har föreslagit kommande ändringar i anslagen och inkomstposterna för att tas i beaktande i budgeten.

Stadsmiljönämnden

Stadsmiljönämnden har 25.4.2023 § 156 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige

Idrottsnämnden

Idrottsnämnden 18.4.2023 § 48 föreslår för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att inkomstanslaget för idrottsnämnden enligt tidigare beslut höjs med 385 000 euro och utgiftsanslaget med 700 000 euro på det sätt som föreslagits ovan.

Förslaget grundar sig på både kanslichefens beslut 5.12.2022 § 387 om de avtal som kvarstår hos staden och gäller Saro udde på Runsala och fritidsdirektörens beslut 12.12.2022 § 62 om de avtal som gäller överlåtelse av Saro udde från serviceområdet för turism till serviceområdet för idrottstjänster inom servicehelheten för fritid 1.1.2023. Enligt tidigare beslut har man beräknat att nettobeloppet som behövs för hantering och operation av avtalen uppgår till 315 000 euro som har inkluderats i budgeten för 2023 på kostnadsställe 14111 Ssn/strukturförändring och buffertfond, varifrån anslaget ska allokeras i budgeten för idrottsnämnden i samband med den första delårsöversikten.

Koncernförvaltningens beslutsförslag

I samband med verkställandet av budgeten för 2023 har man gjort preciseringar i de utgifter och inkomster som godkänts mellan stadsfullmäktiges (Sfm 14.11.2022 § 232) och stadsmiljönämndens (13.12.2022 § 488) samt nämndens för fostran och undervisning (13.12.2022 § 165) budgetbeslut. Dessa har ändå ingen inverkan på budgeten. I den version som godkänts av stadsmiljönämnden har man lagt till inkomster till ett belopp av 0,9 miljoner euro och utgifter till ett belopp av 0,9 miljoner euro och i den version som godkänts av nämnden för fostran och undervisning har man lagt till inkomster till ett belopp av 1,1 miljoner euro och utgifter till ett belopp av 1,1 miljoner euro. Ändringarna har inga effekter på de planeringssiffror som getts. Föreslås att stadsfullmäktige antecknar ändringarna i utgifter och inkomster för kännedom.

Med hänvisning till idrottsnämndens förslag som nämnts ovan föreslås för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att ett belopp på 315 000 euro minskas från koncernförvaltningens anslagsreserveringar 14111 Ssn/Strukturförändring och buffertfond.

Enligt stadsstyrelsens beslut 19.12.2022 § 523 överförs de anslag som behövs för att sköta de uppgifter som hör till nämnden för främjandet av hälsa och välfärd från stadsstyrelsen till nämnden i samband med den första delårsöversikten för 2023. De i stadsstyrelsens budget 2023 ingående bidragsanslagen 14120, 14121, 14122 och 14126 uppgår till sammanlagt 1​ 273​ 611 euro. Det föreslås att ovannämnda bidragsanslag överförs till nämnden för främjande av hälsa och välfärd. Därtill föreslås att ett anslag på 55 000 euro för mötesarvoden och seminarier överförs till stadsstyrelsens kostnadsställe 14191.

Koncernförvaltningens enhet för strategisk ekonomistyrning skickar den första delårsöversikten för 2023 till stadsstyrelsen för behandling.​

Bilaga 1Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringarna 03 2023

Bilaga 2Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 03 2023

Bilaga 3Bestämmelser om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1 2023 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammets åtgärder (på finska)

Tilläggsmaterial 2Bestämmelser om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen med ändringsmarkeringar (på finska)

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

Förslag​Stadsstyrelsen beslutar

​Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå stadsfullmäktige att stadsfullmäktige

Därtill beslutar stadsstyrelsen att föreslå för stadsfullmäktige följande ändringar i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2023:

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 101

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1 2023 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammets åtgärder (på finska)

Tilläggsmaterial 2Bestämmelser om iakttagande och verkställande av verksamhetsplanen med ändringsmarkeringar (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige

Därtill beslutar stadsfullmäktige följande ändringar i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2023:

BeslutFörslaget godkändes.