Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen15011.04.20235
Stadsfullmäktige7317.04.20235

13779-2022 (00 01 01)

Ändring av förvaltningsstadgan

Sammandrag: -

Ssn § 150

Ledande stadsjurist Laura Klami och stadssekreterare Antti Perälä:

Bakgrund och tidigare beslut

Förvaltningsstadgan är ett obligatoriskt regelverk som styr kommunens verksamhet och vars minimiinnehåll har bestämts i 90 § i kommunallagen (410/2015). Genom förvaltningsstadgan delegerar fullmäktige sina befogenheter till kommunens andra myndigheter och fullmäktige beslutar om ändringen av förvaltningsstadgan.

Åbo stadsfullmäktige godkände 17.5.2021 § 103 förvaltningsstadgan enligt det nya besluts- och ledningssystemet som ska iakttas från och med 1.6.2021, samt förvaltningsstadgan enligt borgmästarmodellen som trädde i kraft 1.8.2021.

Efter ovannämnda ändringar gjorde stadsfullmäktige 12.12.2022 § 250 ändringar i stadens ledningssystem på förvaltningsstadgenivå gällande den samverkande ledningen. Integrationsledningen samordnar aspekterna av välfärden, livskraften och den byggda miljön på stadsnivå. Integrationen stöder servicehelheterna så att de utöver den egna serviceproduktionen även beaktar betydelsen av stadens utomstående serviceproducenter (föreningar och andra aktörer i den tredje sektorn samt företag) för invånarna. Integrationsledningen innebär en samverkande och horisontell ledning där man vid sidan av linjeorganisationen kan leda och styra sektorsövergripande företeelser och helheter såsom helheter enligt ålderscykel eller tema (t.ex. segregation).

Fullmäktige har beslutat om uppdatering av anvisningarna för behovsutredning och planering av Åbo stads lokalprojekt 13.2.2023 § 31 och om uppdatering av anvisningarna för behovsutredning och planering av Åbo stads infrastrukturprojekt 13.2.2023 § 32. Ändringarna motsvarandedessa uppdateringar har gjorts i förvaltningsstadgan som nu förberetts.

Verksamhetsmodellen för det Nya Åbo

Det Nya Åbo är en viktig ändringsprocess vars mål är att införa ett människo- och företagscentrerat ledarskap och verksamhetssätt. Åbo övergår stegvis till en allt mer samverkande ledning. Målet är att förbättra förmågan att genomföra Åbos strategiska mål. Samtidigt förtydligas ledningsförhållandena och förtätas ledningen på stadsnivå. Syftet med ändringarna är att förbereda sig för en ny politisk ledningsmodell efter följande kommunalval (2025). Reformen av förvaltningsstadgan stöder införandet av en verksamhetsmodell för det nya Åbo som framskrider stegvis.

Åbo stadsstrategi strävar efter kundinriktad verksamhet i fråga om livskraft och de enskilda målen har ställts upp tydligt. Åbos framgång bygger på samarbete, vilket också innebär stadens agerande i flerproducentfältet särskilt i fråga om livskraftstjänster. Genom utbildning, forskning och företagsverksamhet skapar vi en framgångsrik näringsverksamhet, sysselsättning och välfärd.

Inom Åbo stads servicestruktur leds genomförandet av stora projekt centraliserat. Nya verksamhetssätt förutsätter strategisk kommunikation samt ledning av marknadsföringen på stadskoncernnivå.

Ändringar i servicehelheter

I fortsättningen finns det sex servicehelheter: servicehelheten för fostran och undervisning, servicehelheten för stadsmiljö, servicehelheten för kultur, servicehelheten för idrott, servicehelheten för samverkande helhetssyn inom tjänsterna för barn och unga och servicehelheten för livskraft.

Servicehelheten för fostran och undervisning och servicehelheten för stadsmiljö förblir oförändrade.

Servicehelheten för kultur har till uppgift att på det sätt som preciseras nedan svara för utvecklandet och organiseringen av de kultur-, musei-, biblioteks- och orkestertjänster inom servicehelheten och samarbetet med sammanslutningar inom det fria konstfältet samt främja och stöda kulturverksamheten i staden så att verksamheten inom servicehelheten stöder integrationen på stadsnivå. Servicehelheten leds av direktören för kulturtjänster och han eller hon är föredragande i kultur- och ungdomsnämnden i fråga om kulturtjänster.

Servicehelheten för kultur består av tre serviceområden: serviceområdet för bibliotekstjänster, serviceområdet för museitjänster och Åbo stadsorkester (Åbo filharmoniska orkester).

Servicehelheten för idrott ska skapa förutsättningar för kommuninvånarna att delta i motion och idrott genom att utveckla det lokala och regionala samarbetet samt olika former av hälsofrämjande motion och idrott, stöda medborgarverksamhet, erbjuda motions- och idrottsplatser samt ordna motion och idrott också för olika specialgrupper. Servicehelheten leds av direktören för idrottstjänster och han eller hon är föredragande i idrottsnämnden.

Servicehelheten för samverkande helhetssyn inom tjänsterna för barn och unga har till uppgift att leda ett ändringsprojekt där man skapar en ledningsmodell som på ett övergripande sätt beaktar de tjänster som riktar sig till barn och unga. Den samverkande ledningen inom servicehelheten för tjänster för barn och unga svarar för att resurserna allokeras så att de grundar sig på kunskap och behov och skapar välfärd för barn och unga och livskraft för staden. Ledningsmodellen beaktar både stadens tjänster och andra aktörer. Servicehelheten leds av förändringsdirektören.

I servicehelheten ingår serviceområdet för ungdomstjänster som har till uppgift att skapa förutsättningar för ungdomsarbete och ungdomsverksamhet genom att ordna tjänster och lokaler för unga och stöda de ungas medborgarverksamhet. Serviceområdet leds av direktören för ungdomstjänster som föredrar ärenden i kultur- och ungdomsnämnden i fråga om ungdomstjänster.

Servicehelheten för livskraft ska underställd stadsstyrelsen svara för de funktioner som siktar på stadens tillväxt och utveckling. Servicehelheten för livskraft förstärker staden som konkurrenskraftig och lockande verksamhetsmiljö för företag och invånare samt leder företagstjänsterna inom stadskoncernen. Servicehelheten leds av livskraftsdirektören.

Enligt bestämmelserna om befogenheter i förvaltningsstadgan har servicedirektören rätt att genom beslut om ordnande av förvaltningen besluta om organisering av servicehelheten. Organisering av servicehelheten för samverkande helhetssyn inom tjänsterna för barn och unga och servicehelheten för livskraft innebär en väsentlig ändring i stadens ledningssystem så att det är ändamålsenligt att beslut om ordnande av förvaltningen som fattas av dessa servicehelheter föreläggs stadsstyrelsen separat för godkännande efter att förvaltningsstadgan har fastställts.

Nämnderna förblir oförändrade

I nämndernas sammansättningar eller befogenheter föreslås inga ändringar. Även om servicehelheten för fritid läggs ned i dess nuvarande form behandlar kultur- och ungdomsnämnden samt idrottsnämnden samma ärendehelheter som förut.

Befogenheter i ägarstyrningsärenden

Paragraf 46 i förvaltningsstadgan har kompletterats med en ny punkt gällande kanslichefens befogenheter i ägarstyrningsärenden. Därtill föreslår man en ändring av paragraf 42 i förvaltningsstadgan så att kanslichefen har behörighet att besluta om förvärv och överlåtelse av aktier om deras köpesumma eller teckningspris underskrider 3 miljoner euro. Enligt 35 § i förvaltningsstadgan beslutar stasstyrelsen om förvärv eller överlåtelse av aktier om köpesumman eller teckningspriset för aktierna är 3–10 miljoner euro.

Ändringar föranledda av ändringar i lagen om vattentjänster

Det föreslås att paragraf 9 i förvaltningsstadgan gällande stadsfullmäktiges befogenheter uppdateras på grund av ändringar i lagen om vattentjänster.

Staden kan också godkänna ett verksamhetsområde för ett annat vattentjänstverk än Åbo Vattenförsörjning Ab. Det är skäl att fastställa verksamhetsområdet för ett sådant vattentjänstverk som utgör ett ändamålsenligt alternativ när det gäller att sköta vattenförsörjningen i området. Således kan olika vattentjänstverk ha olika verksamhetsområden i olika delar av staden.

Det är inte längre obligatoriskt att utarbeta en utvecklingsplan för vattentjänsterna. Genom ändring av lagen om vattentjänster ökade man kommunernas valfrihet då det gäller skyldigheten om allmän utveckling av vattentjänster enligt 5 § i lagen om vattentjänster. Kommunen kan om den så vill fortfarande utarbeta och uppdatera en utvecklingsplan för vattentjänster. För stadens del är utarbetandet och uppdateringen av utvecklingsplanen ett ändamålsenligt sätt att uppfylla skyldigheten om allmän utveckling av vattentjänsterna. Enligt förvaltningsstadgan har stadsfullmäktige således fortfarande behörighet att godkänna utvecklingsplanen för vattentjänster och de ändringar som görs i den.

De övriga ändringarna i förvaltningsstadgan

Samtidigt föreslås vissa andra ändringar i förvaltningsstadgan. Ändringarna framgår av tilläggsmaterialet.

Den ändrade förvaltningsstadgan finns i bilaga 1 och förslagen till ändringar har presenterats i tilläggsmaterial 1 och 2.

Samarbetskommittén har behandlat ändringen av förvaltningsstadgan vid sitt möte 21.3.2023.

Bilaga 1Förvaltningsstadga 1.6.2023

Tilläggsmaterial 1Förvaltningsstadgan i vilken ändringarna har märkts ut (på finska)

Tilläggsmaterial 2De viktigaste ändringarna (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förvaltningsstadgan i bilaga 1 och att förvaltningsstadgan träder i kraft 1.6.2023. Samtidigt hävs förvaltningsstadgan som stadsfullmäktige godkänt 21.12.2022 § 250.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 73

Bilaga 1Förvaltningsstadga 1.6.2023

Tilläggsmaterial 1Förvaltningsstadgan i vilken ändringarna har märkts ut (på finska)

Tilläggsmaterial 2De viktigaste ändringarna (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förvaltningsstadgan i bilaga 1 och att förvaltningsstadgan träder i kraft 1.6.2023. Samtidigt hävs förvaltningsstadgan som stadsfullmäktige godkänt 21.12.2022 § 250.

BeslutStadsfullmäktige beslutade att godkänna förvaltningsstadgan i bilaga 1 så att 195 § ”Ikraftträdande” ändrades enligt följande:

”Denna förvaltningsstadga träder i kraft den 1 juni 2023 dock så att 34 §, 35 §, 39 §, 45 §, 50 § och 54 § i förvaltningsstadgan träder i kraft genast efter att förvaltningsstadgan godkänts.”

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagda ändringsförslag (2 st.) och deras behandling

Gällande behandlingsordningen för ändringsförslagen föreslog ordförande Maaskola att varje ändringsförslag med beaktande av deras innehåll ställs mot stadsstyrelsens förslag vid omröstningar. Behandlingsordningen godkändes.

Beslut i ärendet fattades i två steg.

Fas 1

Arves följande ändringsförslag som understöddes av Elo och som sedermera blev stadsfullmäktiges beslut godkändes enhälligt:

”Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förvaltningsstadgan i bilaga 1 så att 195 § ”Ikraftträdande” ändras enligt följande:

”Denna förvaltningsstadga träder i kraft den 1 juni 2023 dock så att 34 §, 35 §, 39 §, 45 §, 50 § och 54 § i förvaltningsstadgan träder i kraft genast efter att förvaltningsstadgan godkänts.”

Motiveringar:

Stadsfullmäktige har beslutat att uppdatera Åbo stads anvisningar för behovsutredning och projektplanering för lokal- och infrastrukturprojekt samt Åbo stads principer för bostads- och markpolitik 13.2.2023. Ovannämnda beslut har vunnit laga kraft och det är ändamålsenligt att ändringarna i förvaltningsstadgan som grundar sig på lagakraftvunna beslut träder i kraft omedelbart för att dessa processer ska löpa smidigt / utan att vänta till början av juni e.d.”

Fas 2

Yrttiaho lämnade understödd av Sandelin följande ändringsförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till förvaltningsstadga med följande ändringar:

Stadsfullmäktiges befogenheter gällande infrastruktur- och lokalprojekt försvagas inte. I förslaget föreslås en höjning i tröskelvärdet (3 milj.->10 milj., hyresprojekt 0,3->0,6 milj.) Tjänsteinnehavarnas befogenheter gällande infrastruktur- och lokalprojekt ökas inte.

Kanslichefen ges inte nya befogenheter för köp eller försäljning av aktier vars värde överskrider 3 miljoner euro och fullmäktiges befogenheter minskas inte.”

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag med ändringsförslaget som godkändes i första fasen röstar "ja", om "nej" vinner har Yrttiahos ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 62 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 4 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag med ändringsförslaget som godkändes i första fasen stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2​Omröstningsförteckning ​

​​


Bilagor:

Sfm § 73
Bilaga 1:Hallintosääntö 1.6.2023 / Förvaltningsstadga 1.6.2023
Bilaga 2:Äänestyslista / ¿Omröstningsförteckning ¿