Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden3031.01.20236
Stadsmiljönämnden4614.02.20234
Stadsmiljönämnden6928.02.20233
Stadsstyrelsen14811.04.20233
Stadsfullmäktige7117.04.20233

11740-2017 (613, 002)

Förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning; Åbo bangård, Norrstan (adr. Hampspinnaregatan och Bangårdsgatan) (2/2018)

Sammandrag:

I området kring Bangården planeras i samarbete med Turun Ratapihan Kehitys Oy och VR-Group Ab en mångsidig upplevelse- och evenemangskoncentration samt tjänster och boende som stöder upplevelseaspekten utgående från förslaget Luoto som vann arkitekttävlingen. Genom detaljplanen möjliggörs ett område med mångsidiga funktioner, som fungerar som en del av stadsstrukturen och sammanför de stadsdelar som bangården avgränsar från varandra. Detaljplanens totala byggrätt är 199 360 v-m². Området beräknas få ca 1 400 nya invånare.

Smn § 30

Stadsmiljö, planläggning, planläggningsarkitekt Nella Karhulahti 25.1.2023:

Planläggningen har i samarbete med Turun Ratapihan Kehitys Oy, VR-Yhtymä Oy och FCG Arkkitehdit Oy utarbetat ett ändrat förslag till detaljplaneändring, daterat 28.8.2020 och ändrat på basis av utlåtanden och anmärkningar 15.9.2021 och 11.1.2022 samt därtill ändrat 12.1.2023.

Nuläget

På planläggningsområdet ligger evenemangshuset Logomo, depå- och servicebyggnader från olika tidsperioder samt en del av tågens avgångsplattformer. Området består huvudsakligen av jämna ban- och depåområden.

Över bangårdsområdet sträcker sig en gång- och cykelbro, Humlegårdsbron, Hampspinnaregatan och Bangårdsgatan, som är en del av stadens nätverk av huvudgator. Området ligger drygt en kilometer nordväst från Salutorget.

En del av planeringsområdet hör till en byggd kulturmiljö av riksintresse som kallas Åbo järnvägsmiljöer. Området är en del av en fungerande bangård och en viktig del av kedjan för persontrafik och godstrafik. Genom bangårdsområdet rör sig tåg som transporterar farliga kemikalier och kemikalietåg rangeras på bangården.

Områdets areal är ca 17,1 hektar.

Nuläget och plansituationen beskrivs i punkt 3 i redogörelsen. Utgångspunkter

Beskrivning av detaljplanen

I ändringen av detaljplanen anvisas en central del av området till kvartersområdet KYU-1, som är ett kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader samt byggnader som betjänar inkvarterings-, kultur, nöjes- och idrottstjänster. På kvartersområdet är det möjligt att placera en allaktivitetsarena och ett upplevelsecentrum samt affärs-, kontors- och inkvarteringslokaler. Den totala byggrätten uppgår till 76 750 v-m2.

Det huvudsakliga användningssyftet för kvartersområdet P-1 som omfattar Logomo och servicebyggnaderna på tomt 8 bevaras som det är. Byggrätten för Logomo ändras inte. För tomt 8 anvisas en ökning av byggrätt på 800 v-m². På Konepaja får en parkeringsplats med 50 bilplatser byggas.

Invid Hampspinnaregatan samt områdets västra del på östra sidan om parkeringshuset längs Resiinaraitti placeras två kvartersområden för bostäder, affärsbyggnader och kontorsbyggnader (AL-1 och AL-2). Bostadshusen på kvartersområdet AL-1 har 12–15 våningar och bostadshusen på kvartersområdet AL-2 har 8–20 våningar. På kvartersområdet AL är den totala byggrätten 72​ 000 v-m².

Längs Bangårdsgatan placeras ett kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader (K-1), med byggrätt på 20 000 v-m2. Byggandet ska genomföras i sex våningar.

Spår- och plattformsområdena på bangården bevaras som järnvägsområde (LR-1). Resten av planområdet består av gatuområden. Över bangården sträcker sig en reservering för Humlegårdsbron som kommer att förnyas, en högklassig gång- och cykelförbindelse som är en del av arenans och upplevelsecentrets gårdsdäck.

Planområdets totala byggrätt är 199360 v-m2, av vilken ny byggrätt är 166​ 350 v-m². På planområdet ligger sex skyddade byggnader, vars våningsyta enligt byggrätt är sammanlagt 32 610 v-m².

Målet med ändringen av detaljplanen är att öka stadens attraktionskraft genom att möjliggöra en mångsidig och stadsbildligt högklassig upplevelse- och evenemangskoncentration, ett högklassigt genomförande av funktioner i anknytning till den och de trafikarrangemang som krävs för alla färdsätt. Därtill strävar man efter att öka högklassigt byggande av bostäder på ett allt mer utbrett centrumområde. Målet är att skapa ett område som fungerar som en del av stadsstrukturen och sammanför de stadsdelar som bangården avgränsar från varandra.

Det planerade byggandet och de planerade funktionerna ökar stadens attraktionskraft, gör samhällsstrukturen enhetligare och stärker centrumområdets livskraft. Det nya byggandet ändrar områdets stadsbild från ett depåområde till ett tätt bebyggt område, som skapar en tydlig kant för ett rutplanscentrum, bangården och Hampspinnaregatan tillsammans med Logomo och området Fabriikki som för tillfället byggs. För området föreslås byggnader som är högre än den omgivande miljön. Områdets storskaliga läge och centrala läge som ett område där man anländer till staden tål byggande som är högre än byggnaderna i den omgivande miljön. Värdena för den värdefulla järnvägsmiljön av riksintresse (RKY) har beaktats bl.a. med en bestämmelse om hörande av museimyndigheterna i byggprojekt, genom att möjliggöra mångsidiga nya användningssyften för lokstallet, lämna obebyggt utrymme kring de skyddade byggnaderna samt genom planbestämmelser om kvaliteten på stadsmiljön och byggnaderna.

Projektets centrala läge stöder användningen av hållbara färdsätt såsom fotgång, cykling och kollektivtrafiken. Av projektets trafikproduktion uppskattas ca 60 % vara hållbara färdsätt. Genomförandet av planen förbättrar gång- och cykelförbindelserna i området, Norrstan och centrum, då den nya Humlegårdsbron byggs.

Genomförandet av planen ökar trafiken på Hampspinnaregatan och Hampspinnarebågen samt i korsningarna för Aningaisbron och Hampspinnaregatan samt Skolgatan. Trafikvolymen på området kan stundvis vara stor då t.ex. stora evenemang upphör. Vid slutet av evenemang kommer den övriga biltrafiken i gatunätet att vara betydligt lugnare än under rusningstid, vilket betyder att rusningen då ett evenemang slutar, lättar på en halvtimme.

Under storevenemang i området (5500–8000 personer) ska 60–80 % (500–1300 bilar) ska parkeras på annat ställe än på planområdet. Under evenemang med över 5500 besökare fylls parkeringsplatserna i de parkeringsanläggningar som planerats på bangårdsområdet, särskilt under vardagskvällar. Då sker en del av parkeringen i kärncentrum, t.ex. P-Louhi och Torgparkeringen.

Området ligger bredvid ett område där farliga kemikalier förvaras på rangerbangården. Under arbetet med planen har flera utredningar gjorts gällande säkerheten och utifrån dessa har man lagt till planbestämmelser som ökar säkerheten och minskar riskerna.

Under planprocessen har man gjort flera utredningar om bl.a. trafiken, stadsbilden, säkerheten, skuggningen samt buller och vibrationer. Planens verkningar har bedömts utifrån de utredningar och det myndighetssamarbete som gjorts.

Målen med planen presenteras närmare i punkt 4.3 och planens verkningar beskrivs i punkt 5.4 i redogörelsen.

Planläggningsskeden

Den privata utvecklingsgruppen Turun Ratapihan Kehitys Oy (TRK) har tillsammans med fastighetsägaren VR-Group Abp (VR) lagt fram ett initiativ om projektet Åbo Bangård. Projektet Åbo bangård går ut på att skapa ett 2020-tals fastighets- och stadsutvecklingskoncept där högteknologi och servicedesign förenas så att det uppstår en omfattande upplevelse- och evenemangskoncentration.

Staden, VR-Group Abp och Turun Ratapihan Kehitys Oy undertecknade 11.12.2017 ett partnerskapsavtal om inledandet av planläggningen av Åbo bangårdsområde och stationsområde samt utvecklandet av området på basis av stadsstyrelsens beslut 20.11.2017 § 501. Med avtalet har utvecklings- och planläggningsfasen inletts och parterna har förbundit sig till att ersätta kostnaderna för dessa åtgärder.

VR och TRK undertecknade 7.3.2018, medan projektets planläggningsfas pågick, ett föravtal om fastighetsköp gällande en övergång av VR:s markområden i TRK:s ägo. Föravtalet för fastighetsköpet upphörde dock att gälla samtidigt som partnerskapsavtalet 31.12.2021. Partnerskapsavtalet förlängdes till 30.6.2023 genom stadsfullmäktiges beslut 13.6.2022 § 146.

Målet med partnerskapsavtalet är att skapa förutsättningar för att kunna placera ett attraktivt stadsutvecklingsobjekt på det bangårdsområde i stadsdelen Norrstan som ägs av VR-Group Abp. Syftet med partnerskapsplanläggningen är fortfarande att TRK förbinder sig att på egen bekostnad bygga den infrastruktur som upplevelsecentrumprojektet förutsätter enligt planerna som staden godkänt och under stadens övervakning, med undantag av investeringarna i vattenförsörjningen och energinätverk.

Stadsmiljönämnden godkände målen i detaljplanen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 6.2.2018 § 63. Om anhängiggörandet av detaljplanen har meddelats i planläggningsöversikten 2018.

Stadsmiljönämnden godkände utkastet till detaljplan 24.4.2018 § 200. Utifrån planutkastet ordnade Turun Ratapihan Kehitys Oy en inbjuden arkitekttävling med syftet att ta fram högklassiga planer och alternativ för byggandet och planläggningen av området. Tävlingen avgjordes 12.10.2018, då utvärderingsgruppen valde förslaget ”Luoto” till vinnare. Planområdet utvidgades 24.4.2019 så att det omfattar tomten för Logomo och gatuområdena kring Logomo. Därtill bestämdes att ett av målen är att byggandet av Åbo bangård ska anslutas till Logomo. Uppdaterat program för deltagande och bedömning och planens kompletterade mål godkändes av stadsmiljönämnden 24.4.2019 § 168.

Planförslaget har beretts utifrån tävlingsbidraget Luoto som vann tävlingen. Förslaget till detaljplan var framlagt 21.9.2020–20.10.2020. För planförslaget lämnades in 11 utlåtanden och 6 anmärkningar. På basis av utlåtanden och anmärkningar samt preciserade mål som ställts upp av planens initiativtagare, gjordes flera ändringar i plankartan och planbestämmelserna och därför lades detaljplaneförslaget fram på nytt. I det justerade förslaget till detaljplan har höjden på de högsta våningshusen sänkts i områdets sydvästra hörn, dit byggandet av ett nytt våningshus anvisas. Byggrätten för byggande av bostäder ligger på samma nivå som tidigare. Byggrätten för arenan och upplevelsecentret har minskats, avgränsningen av banområdet har utvidgats, däckområdets omfattning nära Lokstallet har minskats och bestämmelserna för bil- och cykelparkering har preciserats.

Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt en gång till under 11.10.2021–9.11.2021. För planförslaget lämnades 8 anmärkningar, 8 utlåtanden och två interna kommentarer från servicehelheten för stadsmiljön. Efter att förslaget varit framlagt lämnades en åsikt in.

Utgångspunkterna och målen med planen har presenterats för parterna vid sammanlagt fyra möten för allmänheten under olika skeden i planprocessen.

Trafikens smidighet, servicetrafikens verkningar, parkeringsplatsernas tillräcklighet, gång- och cykelförbindelserna, trivsamheten, de förändrade vyerna som byggandet medför och det rikliga och höga byggandet väckte oro i anmärkningarna, i åsikterna och under de allmänna mötena.

Utifrån utlåtandena och kommentarer av sakkunniga på stadsmiljön lades fastighetstransformatorns ungefärliga storlek till i planbestämmelserna. Därtill preciserades planbestämmelsen om gröntakens växtlighet och skyddsbestämmelsen sr-2. Bestämmelsen gällande gröntak och planteringar kompletterades så att planteringarna ska lämpa sig som livsmiljö för smygstekellikglasvingen och beträffande planerna ska miljöskyddet bes om ett utlåtande i bygglovsfasen. I bestämmelsen sr-1 lades till en bestämmelse som gäller bevarandet av taket och takkonstruktionerna samt en bestämmelse som gäller en eventuell installering av takfönster i den historiska byggnaden.

Planområdet har utvidgats på grund av plantekniska orsaker så att det motsvarar gränserna för bangårdsområdet som definieras i detaljplanen som trädde i kraft 2021. Det smala område som breddats har anvisats som gatuområde för Vagngatan.

På basis av anmärkningar ändrades planbestämmelserna för Konepajanaukio så att en parkeringsanläggning med 50 bilplatser placeras på planen. För Logomo beviljades med undantagsbeslut rätt att använda Konepajanaukio för parkering under en bestämd tid fram till 2028. I kvalitetskraven som gäller genomförandet av Konepajanaukio lades till ett krav om plantering av träd och användning av högklassiga material. Planbestämmelserna för området framför Logomo har gjorts tydligare och bestämmelserna som gäller parkering under pågående evenemang har justerats. Från plankartan togs beteckningen ajo-1 framför Logomo bort, likaså pilen som pekar på körförbindelsen till Logomo från Vagngatan och bestämmelser som gäller tilläggsplatser under evenemang med över 1500 besökare.

Utlåtanden, anmärkningar och åsikter med svar har beskrivits närmare i rapporten om växelverkan.

Utifrån de förhandlingar som förts mellan staden, Turun Ratapihan Kehitys Oy och markägarna (VR-Group Ab och Väylä) gällande fastighetstekniken, har enbart små preciseringar behövts göras i planen. Den sydvästra del av kvartersområdet AL-2 för bostäder, affärsbyggnader och kontorsbyggnader som reserverats för behandling av dagvatten har ändrats till ett kvartersområde för bilplatser LPA-1. Områdets funktioner och de övriga planbestämmelserna som gäller området förblir desamma som i nuläget. Kvartersområdet för affärsbyggnader K-1 invid Bangårdsgatan har förminskats, eftersom det område ajo-2 som tidigare använts för lastning av bilar i tåget och service för kvarter K-1, har ändrats till ett järnvägsområde. Ändringarna är daterade 12.1.2023.

Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt med anledning av de små ändringar som gjordes på basis av de utlåtanden, anmärkningar och fastighetstekniska skäl som lämnades in efter att förslaget varit framlagt en andra gång.

Kostnaderna som genomförandet av planen medför

Ett markanvändningsavtal och projektavtal sluts mellan markägaren och staden. Med dessa avtal förbinder sig markägaren till att på egen bekostnad genomföra byggandet av infrastrukturen på området för detaljplanen som ersättning för markanvändningsavtalet. Om avtalen beslutas separat. Markanvändningsavtalet och projektavtalet träder i kraft då förslaget till detaljplan för Åbo bangård kungjorts.

Turun Ratapihan Kehitys Oy har meddelat att det ansvarar för byggandet av och kostnaderna för infrastrukturen i hela området i enlighet med planerna som staden godkänt. Detta inkluderar gångbron över bangården, ändringarna i Hampspinnaregatans anslutning, vägarrangemangen för Logomo och gång- och cykelvägarna i bangårdsområdet.

Stadsfullmäktige beslutade 15.6.2020 § 93, att Åbo stad fattar ett principbeslut om att investera 30 miljoner euro i arenabolaget med förutsättningen att de i beslutet bestämda ramvillkoren som gäller bl.a. byggande, tidsplan och finansiering uppfylls. Målet är att principbeslutet ska tas till beslutsfattande under våren 2023.

För att området ska kunna byggas förutsätts t.ex. att de tekniska nätverken och rangerspåren flyttas samt att förorenad mark iståndsätts. Markägaren ansvarar för dessa kostnader.

Följande fas

Förslaget till detaljplan behandlas för godkännande i stadsstyrelsen och vidare i fullmäktige, då markanvändningsavtalet som behövs mellan staden och de privata markägarna har undertecknats samt projektavtalet för genomförandet av den infrastruktur som behövs för genomförandet av detaljplanen, har undertecknats av staden och markägaren.

Kungörandet av planen förutsätter att fastighetsköpet mellan VR och TRK har genomförts enligt det gällande partnerskapsavtalet.

Om fastighetsköpet mellan TRK och VR-Group Ab inte genomförs före 30.6.2023 inleder Åbo stad och VR ett planläggningspartnerskap för att utveckla VR:s fastigheter Konepaja 3:10 (853-514-3-10) och Rautatieasema 3:9 (853-514-3-9) enligt stadsfullmäktiges beslut 13.6.2022 § 146.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1​Karta Åbo bangård​ daterat 12.1.2023

Bilaga 2​Svaren på anmärkningarna (på finska)

Tilläggsmaterial 1​Redogörelse Åbo bangård 12.1.2023 (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Åbo bangård 12.1.2023

Tilläggsmaterial 3​Rapport om växelverkan 11.1.2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 4​Utlåtandena om förslaget till detaljplan 2018-2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 5​Anmärkningar som lämnats in om förslaget till detaljplan (på finska)

Tilläggsmaterial 6​Efter att planen varit framlagd anlände en åsikt av Toispual jokke ry 23.1.2022 (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning

Stadsmiljödirektör Christina Hovi:

Förslag​Stadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningarna (bilaga 2) och föreslår för stadsstyrelsen att det ändrade förslaget till detaljplaneändring för Åbo bangård, daterat 28.8.2020, ändrat på basis av utlåtanden och anmärkningar 15.9.2021 och 11.1.2022 samt därtill ändrat 12.1.2023, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande ändring av tomtindelning: NORRSTAN-29.-21.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Hellsten understödd av Toivari. Dessutom beslutade nämnden att förrätta syn i planområdet före nästa sammanträde.

Ledamot Perho anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid ärendet behandlades.

Planläggningsarkitekt Nella Karhulahti deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Ärendet föredrogs av direktören för stadsbyggande Kimmo Suonpää.

Smn § 46

Bordlagt 31.1.2023 § 30

BeslutÄrendet bordlades

Ärendet bordlades enhälligt på förslag av Hellsten understödd av Åland.

Smn § 69

Bordlagt 14.2.2023 § 46

BeslutFörslaget godkändes.

Perho anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid ärendet behandlades.

Ssn § 148

Stadssekreterare Pia Bergström 6.4.2022:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Åbo Bangård” har godkänts i stadsmiljönämnden 28.2.2023 § 69 och markanvändningsavtalen för Åbo Bangård har godkänts i stadsmiljönämnden 28.2.2023 § 71 och i stadsstyrelsen 6.3.2023 § 88.

Markanvändningsavtalen mellan parterna har undertecknats 4.4.2023 och 5.4.2023.

Bilaga 1Karta Åbo bangård datum 12.1.2023

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Åbo bangård 12.1.2023​ (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Åbo bangård 12.1.2023​ (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan 11.1.2022​ (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna det 28.8.2020 daterade, 15.9.2021 och 11.1.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar ändrade förslaget till detaljplaneändring för Åbo Bangård. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande ändring av tomtindelning: NORRSTAN-29.-21.​

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Före det egentliga beslutsfattandet röstades om återremittering av ärendet.

Stadsstyrelsen beslutade fortsätta behandlingen av ärendet med rösterna 12–2.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Koivusalo, Rosenlöf, Achrén, Niinivirta, Anttila, Engblom, Rantanen, Aaltonen, Ruohonen, Pälve och Arve för en fortsatt behandling av ärendet.

För Muukkonens förslag om återremittering med följande innehåll röstade förutom henne även Jormalainen som understödde henne:

”Stadsstyrelsen återremitterar ärendet för ny beredning.

Motiveringar:

Innan detaljplanen godkänns ska fullmäktige garantera att ramvillkoren som den lade fram under den föregående perioden uppfylls gällande projektet. Först efter det kan detaljplanen godkännas.”

​​

Sfm § 71

Bilaga 1Karta Åbo bangård datum 12.1.2023

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Åbo bangård 12.1.2023​ (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Åbo bangård 12.1.2023​ (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan 11.1.2022​ (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna det 28.8.2020 daterade, 15.9.2021 och 11.1.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar ändrade förslaget till detaljplaneändring för Åbo Bangård. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande ändring av tomtindelning: NORRSTAN-29.-21.​

BeslutFörslaget godkändes.

Dessutom beslutade man underrätta stadsstyrelsen i enlighet med 163 § i förvaltningsstadgan om den kläm som Anttila understödd av Girs lämnade under diskussionen.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Ordförande Mika Maaskola meddelade att gruppanföranden vid behandlingen av detta ärende hålls i gruppernas storleksordning och därefter hålls övriga anföranden. Med stöd av 157 § i förvaltningsstadgan meddelade ordföranden att han begränsar gruppanförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 10 minuter.

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

​Muukkonen lämnade understödd av Yrttiaho följande förslag till återremiss:

​Fullmäktige remitterar ärendet för ny beredning.

​Motiveringar:

​Innan detaljplanen godkänns ska fullmäktige garantera att ramvillkoren som den lade fram under den föregående perioden uppfylls gällande projektet. Först efter det kan detaljplanen godkännas.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Muukkonens återremissförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

​I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 12 fullmäktigeledamöter understödde Muukkonens förslag till återremiss, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt förslag till förkastande och dess behandling

Yrttiaho lämnade understödd av Sandelin följande förslag till förkastande:

​”Förslaget till detaljplaneändring förkastas.

Motiveringar:

Det har inte visat sig finnas ett verkligt behov av en ytterligare stor allaktivitetsarena. Högt byggande (upp till 20 våningar) och massivt bostads- och kontorsbyggande höjer hyrorna och boendekostnaderna i centrum. I praktiken krossar byggandet av den jättelika allaktivitetsarenan samt bostäderna och kontoren stads- och boendemiljön norr om centrum (bl.a. Norrstan).

Detaljplanen skulle orsaka stora trafikproblem vars verkningar sträcker sig långt utanför planområdet, bl.a. till gatunätet i centrum.”

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Yrttiahos förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

​I den maskinella omröstningen understödde 61 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 3 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos förslag till förkastande, 3 fullmäktigeledamöter röstade blankt och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Förslag till återremiss som förfallit

​Två förslag till återremiss lämnades som var och en hade olika motiveringar. Eftersom Muukkonens förslag till återremiss understöddes innan man hann understöda Anttilas förslag till återremiss, röstades om Muukkonens förslag till återremiss med motiveringar. Anttilas förslag till återremiss med följande innehåll förföll i brist på understöd på grund av det ovannämnda:

”Fullmäktige remitterar ärendet för ny beredning med beaktande av motiveringarna som tas upp nedan.

​Motiveringar:

​Sannfinländarnas fullmäktigegrupp i Åbo anser att utvecklingen av bangårdsområdet är nödvändigt och att projektet med ett upplevelsecentrum ska understödas, men anser att förslaget till planändring är bristfälligt bland annat ur bilisternas synvinkel. Antalet parkeringsplatser är alltför litet och området utvecklas med alltför stor fokus på gång- och cykeltrafikens villkor.

​Den planerade spårvägen på bangården är dessutom en massiv ekonomisk belastning för staden och Sannfinländarnas fullmäktigegrupp i Åbo anser att det inte finns någon anledning att genomföra detta projekt. Också ur denna synvinkel är behovet av ytterligare parkeringsplatser uppenbart och nödvändigt.”

Framlagd kläm

​Anttila understödd av Girs lämnade följande kläm:

​”Sannfinländarnas fullmäktigegrupp i Åbo önskar att områdets utvecklare och planerare bättre beaktar dem som anländer med egen bil till området. För tillfället finns det inte tillräckligt med parkeringsplatser i evenemangsområden då större evenemang pågår. Det finns en risk att områdets dragningskraft lider på grund av att det är svåråtkomligt.”​

Bilaga 2Omröstningsförteckningarna​​


Bilagor:

Sfm § 71
Bilaga 1:Kartta Turku ratapiha pvm 12.1.2023 / Karta Åbo bangård datum 12.1.2023
Bilaga 2:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna