Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden3431.01.20238
Stadsstyrelsen10320.03.20236
Stadsfullmäktige7517.04.20237

8799-2014 (613, 627)

Förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning; Freya, VII stadsdelen (adr. Humlegårdsgatan 3b, Kristinegatan 10a, Universitetsgatan 24 och 26) (29/2015)

Sammandrag:

å Asunto Oy Kristiinanahdes tomt (Kristinegatan 10a) föreslås att kontorsbyggnaden på innergården ersätts med ett flervåningshus med åtta våningar. På det s.k. Kestilähörnets tomt (Universitetsgatan 26) föreslås en höjning av den befintliga byggnaden. Det föreslås att affärsbyggnaden i Kestilähörnet och Asunto-osakeyhtiö Otavas flervåningshus (Universitetsgatan 24) skyddas genom detaljplan. I planförslaget uppgår byggrätten för en höjning av Kestilähörnet och byggrätten för ett nytt flervåningshus till sammanlagt 2 260 v-m2. Dessutom tillåts cirka 840 v-m2 nytt vindsbyggande. Detta innebär cirka 60 nya invånare.

Smn § 34

Stadsmiljön, planläggningen, planläggningsarkitekt Satu Tiainen 25.1.2023:

Planläggningen inom serviceområdet för stadsplanering och markegendom har utarbetat ett förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning för tomterna 10, 11, 12 och 2002 (Humlegårdsgatan 3b, Kristinegatan 10a, Universitetsgatan 24 och Universitetsgatan 26) samt en del av Humlegårdsgatan i kvarter 11 i VII:e (sjunde) stadsdelen, daterat 23.3.2022 och ändrat 17.10.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar. Stadsmiljönämnden godkände förslaget 1.11.2022 (§ 414) och beslutade att lägga det fram på nytt på grund av ändringen av tomtindelning.

Förslaget till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning var framlagt 14.11–13.12.2022. Under framläggningen inlämnades en anmärkning. En sammanfattning av anmärkningen och svaret på den finns i bilaga 3. På grund av anmärkningen tas planförslaget upp till ny behandling i stadsmiljönämnden.

Nuläget och plansituationen beskrivs i punkt 3, Lähtökohdat (Utgångspunkter) i planbeskrivningen.

Syftet med detaljplaneändringen

Planändringen är ett led i spetsprojektet för utvecklande av centrum. Målet med planändringen är att möjliggöra kompletteringsbyggande vid Kristinegatan 10a. Vid Humlegårdsgatan 3b och Universitetsgatan 26 undersöktes möjligheten att omorganisera bilparkeringen och höja byggnaderna. I hela planområdet utreddes byggnadernas skyddsvärden och uppdaterades planförslaget i enlighet med ny planläggningspraxis. Målet är att bevara planområdets kulturhistoriska och stadsbildsmässiga värden. Stadsmiljönämnden beslutade 27.11.2018 (§ 490) dessutom att målet är att bevara träden på tomt 11 (Universitetsgatan 26).

Gatuområdet vid Humlegårdsgatan ingår i planändringen av plantekniska skäl. Väsentliga ändringar kommer inte att göras i planbeteckningarna för gatuområdet.

Förslag till detaljplaneändring

Planförslaget har utarbetats utifrån Schauman Arkkitehdit Oy:s markanvändningsplan (9.4.2020, kompletterad 17.3.2021, 22.3.2022 och 17.10.2022). En annan utgångspunkt har varit en trädutredning som Åbo stads planläggning gjorde 2019 och Entti Infra Oy:s utredning av gårdsträdens skick som gjordes i mars 2022.

Tomterna i planområdet planläggs till kvartersområden för bostads-, affärs- och kontorsbyggnader (AL, AL-1 och AL-2). På Kestilähörnets tomt (Universitetsgatan 26, kvartersområde AL-1) möjliggörs en höjning av den nuvarande byggnaden med två våningar. Gällande grannhuset vid Universitetsgatan 24 får byggnaden däremot endast höjas med en våning. Tillbyggnadens våningsyta är 860 v-m2. Byggnaden skyddas med undantag av en mindre del med sju våningar som utgör en förlängning av bostads- och affärsbyggnaden vid Humlegårdsgatan 3b.

Byggnaden vid Humlegårdsgatan 3b skyddas inte i planförslaget, eftersom en marksänkning har gett upphov till sprickor i konstruktionerna och det finns en risk för att byggnaden måste rivas. Byggnadens form och höjd ska dock bevaras i ursprungligt skick. På vinden får utrymmen som motsvarar det huvudsakliga användningsändamålet byggas utöver den i detaljplanen angivna byggrätten så att inga ändringar görs i yttertakets takfall mot gatan.

Antalet bilplatser som ska ordnas i kvartersområdet AL-1 är minst 1 bp /140 v-m2, dock minst 1 bp / 3 bostäder. Bilplatskravet gäller nybyggnad. För den befintliga byggnaden ska minst 42 bilplatser ordnas. Sammanlagt högst 15 % av bilplatserna kan anvisas på 300 meters avstånd. Bilplatser får placeras utanför det egna kvartersområdet endast om det är en förutsättning för bevarandet av gårdsträden.

På Kestilähörnets innergård ska man bevara de två träd som enligt konditionsbedömningen varken är i dåligt skick eller växer alltför nära byggnaden (se punkt 3.1.2 Luonnonympäristö, Kasvillisuus (Naturmiljön, Växtlighet) i planbeskrivningen). För att öka trivseln ska dessutom minst tre lövträd planteras på gården, vars höjd i fullvuxet tillstånd överskrider 15 meter.

På Asunto Oy Kristiinanahdes tomt (Kristinegatan 10a, kvartersområde AL-2) stryks byggnadsytan för kontorsbyggnad ur detaljplanen. I dess ställe anvisas en byggplats för ett nytt flervåningshus med högst åtta våningar och högst sju våningar mot Kristinegatan. Byggrätten för flervåningshuset uppgår till 1 400 v-m2, utöver vilket man utöver den angivna byggrätten får bygga parkerings-, förråds- och serviceutrymmen, skyddsrum, utrymningsutrymmen, tekniska utrymmen, trapphus och gemensamma utrymmen för invånarna i första våningen och under gårdsdäcket. Bilplatser ska ordnas minst 1 bp / 140 v-m2, dock minst 1 bp / tre bostäder. Sammanlagt högst 15 % av bilplatserna kan anvisas på 300 meters avstånd. På gården får byggas täckta bilplatser vars sammanlagda area är högst 135 m2.

På Asunto-osakeyhtiö Otavas tomt (Universitetsgatan 24, kvartersområde AL) skyddas den nuvarande byggnaden. På vinden får byggas utrymmen som motsvarar det huvudsakliga användningsändamålet inom ramen för byggbestämmelserna så att inga ändringar görs i yttertakets takfall mot gatan.

Detaljplanen moderniseras med hjälp av nya planbestämmelser om bland annat grönkoefficient, fördröjning av dagvatten, fasadernas ljudisolering, cykelparkering och bedömning av markens förorening.

Träden längs gatorna ska bevaras. I detaljplanen för gatuområdena görs inga andra betydliga ändringar.

I planförslaget uppgår byggrätten för en höjning av Kestilähörnets byggnad och ett nytt flervåningshus till sammanlagt 2 260 v-m2, vilket innebär cirka 45 nya invånare. Byggrätten för Kestilähörnet och Asunto Oy Kristiinanahde ökar dock endast med 2 048 v-m2, eftersom det föreslås att kontorsbyggnaden vid Kristinegatan 10a ersätts med ett nytt flervåningshus. På vinden i det klassicistiska flervåningshuset vid Universitetsgatan 24 och bostads- och affärsbyggnaden vid Humlegårdsgatan får dessutom byggas utrymmen i enlighet med det huvudsakliga användningsändamålet. Enligt en preliminär uppskattning ryms det cirka 700 v-m² utrymme som kan räknas som våningsyta på vinden vid Universitetsgatan 24 (Markku Puska och Risto Eräpohja, 1986: Ullakkotutkimus (Vindsutredning), godkänd i stadsstyrelsen 10.11.1986 § 3666) och högst cirka 140 v-m2 på vinden i byggnaden vid Humlegårdsgatan. Sammanlagt innebär detta cirka 17 nya invånare.

Byggrätten planområdet är sammanlagt cirka 20​ 710 v-m2, vilket inbegriper också byggnaderna som ska skyddas. Byggrätten ökar med 5 ​595 v-m2. En del av ökningen beror på att våningsytan för de skyddade byggnaderna är större än byggrätten i den gällande detaljplanen.

Planläggningsskeden

Utarbetandet av detaljplanen grundar sig på initiativ som lämnats in av privata markägare. Asunto Oy Kristiinanahde (Kristinegatan 10a) undertecknade ett initiativ 12.8.2014. Markägarna till Kestilähörnet (Universitetsgatan 26) och Humlegårdsgatan 3b lämnade ett initiativ 19.6.2017. På sommaren 2022 kompletterade Asunto Oy Kristiinanahde sitt initiativ efter att planförslaget varit framlagt. Bostadsaktiebolaget önskade att Kristiinanahdes tomt delas in i två tomter i samband med planändringen.

Stadsmiljönämnden godkände målen med planändringen 27.11.2018 § 490. Om anhängiggörandet av detaljplanen har meddelats i planläggningsöversikten 2018.

Delaktiga ombads lämna in åsikter i den första fasen före 15.1.2019. Efter att programmet för deltagande och bedömning publicerats (24.2.2019 och före det) inlämnades sammanlagt sex åsikter och senare före framläggningen sju åsikter.

Stadsmiljönämnden godkände utkastet till detaljplan 11.5.2021 § 166.

Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt 28.3–26.4.2022. Under framläggningen lämnades sju anmärkningar in: en av Asunto-osakeyhtiö Otava som ligger i planområdet (Universitetsgatan 24), tre av Asunto-osakeyhtiö Otavas invånare och tre av andra markägare i närområdet (Asunto-osakeyhtiö Kasinonkulma (Humlegårdsgatan 5/Universitetsgatan 29c), Kiinteistö Oy Turun Centrum (Kristinegatan 8) och Kiinteistö Oy Turun Yliopistonkatu 31). Anmärkarna kommenterade bl.a. planändringens effekter på invånarnas trivsel, bostädernas värde, naturens mångfald, stadsbilden, de kulturhistoriska värdena och tillbyggnadsmöjligheterna för Centrum (Kristinegatan 8).

Samtidigt med framläggningen begärdes myndighetsutlåtanden över planförslaget. Utlåtanden inlämnades av Åbo Vattenförsörjning Ab, Egentliga Finlands regionala räddningsverk och museitjänsterna, dvs. Åbo museicentral. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland och Digita Oy meddelade att de inte har ett behov av att lämna ett utlåtande.

Planbestämmelsen för AL-2-kvartersområdet kompletterades på basis av anmärkningarna så att effekterna på grannbostädernas ljushet och vyerna från dem är så små som möjligt. Dessutom ändrades bestämmelserna om samreglering och bostädernas storlek och lades till ändringen av tomtindelning som efterlystes av Asunto Oy Kristiinanahde.

Stadsmiljönämnden beslutade 1.11.2022 § 414 att godkänna svaren på anmärkningarna som lämnats in under framläggningstiden 28.3–26.4.2022 och beslutade att lägga planförslaget fram på nytt på grund av ändringen av tomtindelning.

Förslaget var framlagt på nytt 14.11–13.12.2022. Under denna tid inlämnades en anmärkning av två aktieägare i Asunto-osakeyhtiö Otava. Anmärkarna önskade att skyddsbeteckningen för Asunto-osakeyhtiö Otavas byggnad samt möjligheten att bygga utrymmen som räknas som ny våningsyta på Otavas vind stryks. Dessutom konstaterar anmärkarna att tillbyggnad inte ska tillåtas på Asunto-Oy Kristiinanahdes tomt. Planläggningen anser dock att planförslaget inte behöver ändras på grund av anmärkningen.

Huvudpunkterna i och svaren på åsikterna, anmärkningarna och utlåtandena har sammanställts i rapporten om växelverkan.

Markanvändningsavtal

Mellan staden och de privata markägarna upprättas ett markanvändningsavtal där det avtalas om markägarnas deltagande i kostnaderna för samhällsbyggande.

Följande fas

Förslaget till detaljplan behandlas för godkännande i stadsstyrelsen och vidare i fullmäktige, då markanvändningsavtalet som behövs mellan staden och de privata markägarna har undertecknats.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1​Karta Freya

Bilaga 2​Svar på anmärkning (framläggningstid 14.11.-13.12.2022)

Tilläggsmaterial 1​Redogörelse Freya (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Freya, ändrats 17.10.2022 och 25.1.2023 (på finska)

Tilläggsmaterial 3​Rapport om växelverkan 23.3.2022, ändrats 17.10.2022, uppdaterats 25.1.2023 (på finska)​

Tilläggsmaterial 4​Åsikter i samband med programmet för deltagande och bedömning och under utkastskedet (på finska)

Tilläggsmaterial 5​Utlåtanden om förslaget till detaljplan (på finska)

Tilläggsmaterial 6​Anmärkning av två aktieägare i Asunto-osakeyhtiö Otava 29.11.2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 7​Övriga anmärkningar om planförslaget, på finska)

Tilläggsmaterial 8​Svar på anmärkningar (framläggningstid 28.3.-26.4.2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 9Asunto-osakeyhtiö Otavas styrelsebeslut 18.1.2023 (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning

Stadsmiljödirektör Christina Hovi:

Förslag​Stadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningen som lämnades in under den andra framläggningstiden (bilaga 2) och beslutar att anmärkningen inte ger anledning till att göra ändringar i planförslaget.

Samtidigt beslutar stadsmiljönämnden att föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Freya, daterat 23.3.2022 och ändrat 17.10.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar, föreläggs fullmäktige för godkännande. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande ändringar av tomtindelning: VII-11.-15 och 16.

BeslutFörslaget godkändes.

Ärendet föredrogs av direktör för stadsbyggande Kimmo Suonpää.

Ssn § 103

Stadssekreterare Pia Bergström 15.3.2023:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Freya” har godkänts i stadsmiljönämnden 31.1.2023 § 34 och markanvändningsavtalet för Freya har godkänts i stadsmiljönämnden 31.1.2023 § 35.

Markanvändningsavtalet mellan parterna har undertecknats 14.3.2023.

Bilaga 1Karta Freya

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Freya (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Freya, ändrats 17.10.2022 och 25.1.2023 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan 23.3.2022, ändrats 17.10.2022, uppdaterats 25.1.2023 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 23.3.2022 daterade och 17.10.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar ändrade förslaget till detaljplaneändring för Freya. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande ändringarna av tomtindelning: VII-11.-15 och 16.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 75

Bilaga 1Karta Freya

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Freya (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Freya, ändrats 17.10.2022 och 25.1.2023 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan 23.3.2022, ändrats 17.10.2022, uppdaterats 25.1.2023 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 23.3.2022 daterade och 17.10.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar ändrade förslaget till detaljplaneändring för Freya. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande ändringarna av tomtindelning: VII-11.-15 och 16.

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 75
Bilaga 1:Kartta Freya / Karta Freya