Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden7828.02.202312
Stadsstyrelsen8906.03.20239
Stadsfullmäktige4913.03.20235

13021-2021 (10 02 03)

Förslag till detaljplaneändring; Pukkila 2.0, Långbacka (adr. Kalcitgränden 12) (25/2022)

Sammandrag:

Planändringen möjliggör byggande av en mindre nybyggnad i stället för den skyddsmärkta fabriksbyggnaden. I kvartersområdet för service-, affärs- och kontorslokaler som bildas får också verksamhetslokaler, idrottslokaler och andra lokaler som betjänar sambruk placeras. Byggrätten uppgår till sammanlagt 2 000 v-m2, varav minst 300 v-m2 ska bestå av affärslokaler som öppnar sig mot Glasyrplan i byggnadens första våning. Tomtinfarten är belägen vid Kalcitgränden där det är möjligt att bilda en körförbindelse till en underjordisk parkeringsplats. Gång- och cykelvägen från Fogstigen till Pukkilastigen och Kalcitgränden bevaras.

Smn § 78

Stadsmiljön, planläggning, planläggningsarkitekt Christiane Eskolin 20.2.2023:

För stadsdelen Långbacka (074), tomt 4 i kvarter 88, har utarbetats ett förslag till detaljplaneändring, daterat 2.1.2023 och ändrat 20.2.2023 med anledning av utlåtanden.

Planområdets areal är 0,2661 ha.

Nuläget

Den gamla massfabriken i planområdet är cirka 6 350 v-m2 stort och har fem våningar. Planområdet ingår i Pukkila gamla fabriksområde.

Enligt utredningar som utarbetats 27.5.2022 och 10.6.2022 av Sirate Group Oy kan massfabriken inte renoveras och moderniseras som en skyddad byggnad enligt det användningsändamål som avses i detaljplanen på grund av framkomsten av skadliga ämnen i konstruktionerna och fabrikens byggnadstekniska dimensioner.

Nuläget och plansituationen beskrivs i punkt 3 i planbeskrivningen. Utgångspunkter.

Beskrivning av detaljplanen

I stället för fabriksbyggnaden som skyddsmärkts (sr-1) i den gällande detaljplanen möjliggör den nya detaljplanen byggandet av en nybyggnad. Byggrätten uppgår till 2 000 v-m2, varav 300 v-m2 ska bestå av affärslokaler som placeras i den första våningen. Byggrätten minskar med cirka 4 350 v-m2 till följd av planändringen.

Nybyggnadens mindre storlek och läge på tomten ger möjlighet att komplettera gång- och cykelvägarna samt plantera träd och planteringar på Glasyrplan som omger byggnaden.

Detaljplanen möjliggör mångsidig näringsverksamhet och tjänster såsom kafé-, restaurang- och idrottstjänster samt annan verksamhet som betjänar områdets invånare.

Antalet arbetsplatser uppskattas till cirka 20 st. I området bildas inget nytt namnskick.

I punkt 5 i planbeskrivningen, Beskrivning av detaljplanen, finns en noggrannare beskrivning av detaljplanen och de konsekvenser som genomförandet av detaljplanen medför.

Planläggningsskeden

Planändringen grundar sig på ett initiativ som inlämnades av en privat markägare 28.9.2021.

Till följd av resultaten från separata utredningar som beställts av Åbo stad (Sirate Group Oy mm.) beslutade stadsmiljönämnden att införa planprojektet i planläggningsprogrammet 21.6.2022 § 263.

Stadsmiljönämnden godkände målen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 25.10.2022 § 391.

Detaljplanen anhängiggjordes i samband med en kungörelse 29.10.2022. Meddelandet om anhängiggörandet av detaljplanen samt det 18.10.2022 daterade programmet för deltagande och bedömning skickades per brev till parterna 27.10.2022.

Delaktiga ombads lämna in åsikter i den första fasen före 22.11.2022. Sammanlagt fyra åsikter lämnades in. Åsikterna och svaren på dem har beskrivits närmare i 4.4 Planeringsskeden, alternativ och växelverkan, i planbeskrivningen.

Ett möte för allmänheten gällande planändringen för Pukkila 2.0 ägde rum 30.11.2022 i huvudbibliotekets Studio på adressen Slottsgatan 2. I mötet deltog förutom föredraganden tre personer. Mötet har beskrivits närmare i 4.4 Planeringsskeden, alternativ och växelverkan.

Utifrån målen, åsikterna, de uppgifter som lämnades vid det inledande mötet 15.12.2022 och projektplanen som utarbetats av ansökaren bereddes ett förslag till detaljplan som skickades på remiss till myndigheterna samtidigt som det framlades offentligt under tiden 9.1–7.2.2023.

Sammanlagt fyra utlåtanden och en kommentar lämnades in.

Turku Energia Sähköverkot Oy och Åbo Vattenförsörjning Ab hade inget att anmärka.

Egentliga Finlands räddningsverk förutsätter att utrymmena som byggs under den öppna platsen ska klara av belastningarna som förorsakas av räddningsfordon och lyftplatser. På grund av utlåtandet har följande bestämmelse lagts till i detaljplanen och redogörelsen: ”Konstruktionerna i utrymmena som byggs under den öppna platsen ska bära tyngden av räddningsfordon.”

Åbo museicentral konstaterar i sitt utlåtande att Pukkila massfabrik är kulturhistoriskt värdefull med en mycket stor betydelse för områdets forna industrihistoria. Den är ett viktigt landmärke som medför ett historiskt kontinuum i området. En rivning av byggnaden skulle åter förinta ett industrihistoriskt skikt i Åbo. Rivning får inte vara det enda alternativet när det gäller utmanande och svåra renoveringsobjekt. Med hänvisning till ovannämnda faktorer stöder Åbo museicentral inte förslaget till planändring Pukkila 2.0.

I sitt utlåtande anser Egentliga Finlands NTM-centrals enhet för områdesanvändning att det inte är bra att man stryker skyddsmärkningen för en lokalt värdefull byggnad i en mycket ny detaljplan (år 2020) och att fallet inte kan användas som motivering för andra motsvarande projekt. Planbeskrivningen behandlar klimatverkningarna endast kortfattat. Exempelvis har verkningarna av rivning och nybyggande inte tagits upp. Med hjälp av planbestämmelser kunde nybyggandet styras i en koldioxidsnål riktning. Med tanke på klimatet rekommenderas grönskande täthet i bostadsområden.

Stadsplaneringens svar

Skyddsbestämmelserna i detaljplanen Pukkila (19/2017) grundar sig på Åbo museicentrals utredning Pukkilan kaakelitehtaan dokumentointi rakennusinventointikoosteineen 2015. Enligt museicentralens meddelande krävdes ingen ny byggnadshistorisk utredning för beredningen av planen. Enligt utredningen var massfabriken i gott skick och det föreslogs att byggnadens skyddas.

Efter att detaljplanen Pukkila vunnit laga kraft inleddes en planering av massfabrikens nya användning och tekniska renoveringsåtgärder. I samband med dessa framkom det att det inte är möjligt att med rimliga åtgärder säkerställa en ändring av byggnaden till det skick som krävs av dagens grundkrav utan att förlora de byggnadsegenskaper som förutsätter skydd.

Stadsplaneringen föreslog för stadsmiljönämnden att staden beställer en utomstående expertutredning över byggnadens skick för beredningen av detaljplanen Pukkila 2.0 för att säkerställa tillräcklig klarhet. Stadsmiljönämnden beslutade 8.3.2022 § 108 vid sitt sammanträde att staden genomför en utomstående expertutredning av byggnadens skick.

Enligt utredningar som utarbetats 27.5.2022 och 10.6.2022 av Sirate Group Oy, samt tidigare utredningar som fastighetsägaren beställt, kan massfabriken inte renoveras och moderniseras enligt det användningsändamål som avses i detaljplanen på grund av skadliga ämnen i dess konstruktioner och fabrikens byggnadstekniska dimensioner. Det är inte möjligt att bevara byggnadens skyddsvärden. Dessutom kan en rivning av massfabriken orsaka omfattande hälsorisker, eftersom byggnadens skadeämnen kan sprida sig via luften till de närliggande områdena. På basis av utredningarna beslutade nämnden att införa planprojektet Pukkila 2.0 i planläggningsprogrammet.

En rivning av den gamla massfabriken förutsätter rivningstillstånd av en byggnadstillsynsmyndighet.

Målet med planändringen är att skapa en trygg och trivsam boendemiljö så att den lokala tillgången till tjänster tryggas. I planändringen måste man överväga bl.a. kraven på innehåll i detaljplanen om en sund och trygg miljö och lokal tillgång till tjänster när det gäller värnandet om en bebyggd miljö. Hänsyn fästs bl.a. vid utredningarna av byggnadens byggnads- och kulturhistoriska värden och vid utredningarna av byggnadens skick samt de övriga innehållskraven för detaljplanen.

Gammal industrihistoria förintas i och med rivningen av massfabriken. Å andra sidan utgör byggnaden inte längre en del av en mer omfattande arkitektoniskt viktig byggnadshelhet. Som en nedlagd byggnad vars skick hela tiden försämras bildar den ett problem för samhällsstrukturen och boendemiljön och representerar varken värdigheten som skyddet avser eller det tidsmässiga djupet.

Tidpunkten för när byggandet av den nya byggnaden inleds beror på de privata markägarnas målsättningar och det rådande konjunkturläget.

När det gäller egenskaperna hos kvarteren och gatuområdena i den cirka 15 ha stora detaljplanen Pukkila (19/2017) har man redan förberett sig för allt mer extrema väderförhållanden. Denna planändring medför inga förändringar i helheten. Kraven på och åtgärderna för att minska klimatverkningarna ökar hela tiden inom byggverksamheten och annan samhällelig verksamhet. Dessa beaktas även vid detta nybyggande.

Tre anmärkningar lämnades in.

En anmärkare vid Pitkämäkigatan har redan tidigare (22.11.2022) framfört en avvikande åsikt om beredningen av planändringen gällande Pukkila massfabrik och har efter det bekantat sig med förslaget till planändring som är offentligt framlagt (Pukkila 2.0). Massfabriken ska bevaras som ett exempel på den dåtida industriarkitekturen som medför historiskt kontinuum och lokal identitet i området.

Beslutet om att skydda massfabriken och det efterföljande upphävandet av beslutet är oacceptabelt. Processen minskar förtroendet för byggnadsskyddets laglighet och ifrågasätter våra beslutsfattares trovärdighet.

I fortsättningen är det av största vikt att se till att adekvata utredningar har gjorts av objektet innan ett skyddsbeslut fattas. Vi vill inte att denna amatörmässiga föreställning upprepar sig.

Om massfabriksbyggnaden rivs måste den ersättas med högklassig och hållbar arkitektur i stället för den massproduktion som i nuläget byggs i Pukkilaområdet.

En anmärkare vid Isotalostigen konstaterar att det är mycket oroväckande och klandervärt att staden håller på att häva skyddsplanen för Pukkilas 110 år gamla massfabrik. Mindre än 2 procent av det finska byggnadsbeståndet härstammar från tiden före vårt lands självständighet.

Massfabriken är en del av Pitkämäkis identitet och ett historiskt, fint och unikt landmärke för stadsdelen. Skyddet av byggnads- och kulturarvet bygger på en stadsbildsmässig värdegrund. Det handlar om att värna om kulturvärden. Värde är ett begrepp som måste intas kulturmässigt, värde uppstår inte utan vilja eller förståelse.

En Åbobosatt privatperson konstaterar att den gällande detaljplanen för Pukkila är olaglig på grund av otillräckliga utredningar. Beslutet om detaljplan måste upphävas och byggandet av området måste avbrytas omedelbart. Planförslaget Pukkila 2.0 är olagligt eftersom avgränsningen av området är för snäv, skyddet av den kulturhistoriska byggnaden inte tas i beaktande och staden tillåter att ägaren låter den värdefulla byggnadens skick försämras i strid mot MarkByggL. Utredningarna är inte heller tillräckliga. Om en ny detaljplan önskas i området ska den utarbetas för hela området, annars kan verkningarna inte bedömas i enlighet med MarkByggL.

Stadsplaneringens svar

På basis av stadens byggnadshistoriska utredning från 2015 föreslogs att Pukkila skyddas genom detaljplan. I utredningen ansågs att byggnaden lämpar sig för nyanvändning och som ett lokalt och industrihistoriskt värdefullt skyddsobjekt.

I samband med planeringen av massfabrikens nya användningsändamål uppdagades avsevärda problem med byggnadens skick. De grundläggande kraven på hälsa och säkerhet som ställts på byggandet kan inte säkerställas med rimliga åtgärder utan att samtidigt gå miste om egenskaperna som skyddet förutsätter. Massfabriken är en del av områdets identitet, och den går nu förlorad. Av den ersättande nybyggnaden krävs en arkitektur med en högklassig och hållbar lokal identitetseffekt.

Inga nya utredningar behövs för planändringen eftersom användningsändamålet för tomten i planförslaget kommer att i huvudsak vara detsamma och byggrätten minskar ytterligare. Dessutom är planområdet tillräckligt stort för att ärendet som behandlas kan avgöras.

I likhet med massfabriken är avsikten att placera tjänster som betjänar områdets invånare och anställda i den nya ersättande byggnaden. Byggrätten minskar med över 4 000 v-m2. Också beträffande den nya byggnaden eftersträvas en arkitektur som förstärker områdets identitet. Byggnadsytan är mindre i planändringen, vilket innebär att en större andel av tomtmarken blir kvar för olika typer av evenemang och planteringar.

Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt på grund av de små ändringar som gjordes på basis av utlåtandena och anmärkningarna.

Infrastrukturkostnader och planekonomi och behov av markanvändningsavtal

Detaljplaneändringen orsakar inga betydande infrastrukturkostnader.

Fastighetsvärdet stiger inte till följd av planändringen, därmed uppstår inget behov av markanvändningsavtal.

Följande fas

Förslaget till detaljplan kan föreläggas stadsstyrelsen och stadsfullmäktige för behandling genast efter att stadsmiljönämnden har godkänt det, eftersom förslaget redan har varit framlagt och det behövs inget markanvändningsavtal.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 §,

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1​Karta Pukkila 2.0

Bilaga 2​Svaren på anmärkningarna

Tilläggsmaterial 1​Beskrivning Pukkila 2.0 (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Pukkila 2.0 (på finska)

Tilläggsmaterial 3​Åsikter som lämnades in i samband med programmet för deltagande och bedömning (på finska)

Tilläggsmaterial 4​Utlåtandena om förslaget till detaljplan (på finska)

Tilläggsmaterial 5​Anmärkningar som lämnats in om förslaget till detaljplan (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning

Stadsmiljödirektör Christina Hovi:

Förslag​Stadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningarna (bilaga 2) och föreslår för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Pukkila 2.0, daterat 2.1.2023 och ändrat med anledning av utlåtanden 20.2.2023, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 10-3.

Vid omröstning med namnupprop röstades mellan föredragandens förslag och Jakobsson förslag till förkastande som understöddes av Harjuniemi.

I omröstning med namnupprop röstade Hellsten, Toivari, Kallio, Kaunislahti, Åland, Muurinen, Perho, Vierimaa, Manni och Pälve för föredragandens förslag.

För Jakobssons förslag till förkastande som understöddes av Harjulahti röstade förutom dessa personer även el-Khatib.

Motiveringar till Jakobssons förslag till förkastande:

”I området gäller en färsk detaljplan som godkändes 2020. Pukkilas massfabrik är ett viktigt industrihistoriskt landmärke som medför ett historiskt kontinuum i området. Trots stora ändringar i inomhuslokalerna skulle den ha kulturhistoriskt värde. Att ersätta den med annorlunda nybyggnad skulle förinta ett industrihistoriskt skikt i Åbo och ändra områdets karaktär som planerats kring den gamla byggnaden.”

Ssn § 89

Bilaga 1​Karta Pukkila 2.0

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Pukkila 2.0 (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Pukkila 2.0 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 2.1.2023 daterade och 20.2.2023 med anledning av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Pukkila 2.0. ​

Beslut​Förslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 10–4.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Pätäri, Lehtinen, Achrén, Niinivirta, Anttila, Aaltonen, Ruohonen, Takatalo och Arve för föredragandens beslutsförslag.

För Webers följande förslag till förkastande som understöddes av Furuholm röstade förutom dessa personer även Muukkonen och Rantanen:

”Stadsstyrelsen beslutar att förslaget till detaljplaneändring förkastas.

Motiveringar:

I området gäller en färsk detaljplan som godkändes 2020. Pukkilas massfabrik är ett viktigt industrihistoriskt landmärke som medför ett historiskt kontinuum i området. Trots stora ändringar i inomhuslokalerna skulle den ha kulturhistoriskt värde. Att ersätta den med annorlunda nybyggnad skulle förinta ett industrihistoriskt skikt i Åbo och ändra områdets karaktär som planerats kring den gamla byggnaden.”

Sfm § 49

Bilaga 1​Karta Pukkila 2.0

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Pukkila 2.0 (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Pukkila 2.0 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 2.1.2023 daterade och 20.2.2023 med anledning av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Pukkila 2.0. ​

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt förslag till förkastande och dess behandling

Lumme lämnade understödd av Yrttiaho följande förslag till förkastande:

​”Stadsfullmäktige beslutar att förslaget till detaljplaneändring förkastas.

​Motiveringar:​

I området gäller en färsk detaljplan som godkändes 2020. Pukkilas massfabrik är ett viktigt industrihistoriskt landmärke som medför ett historiskt kontinuum i området. Trots stora ändringar i inomhuslokalerna skulle den ha kulturhistoriskt värde. Att ersätta den med annorlunda nybyggnad skulle förinta ett industrihistoriskt skikt i Åbo och ändra områdets karaktär som planerats kring den gamla byggnaden.”​

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Lummes förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.​

I den maskinella omröstningen understödde 39 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 25 fullmäktigeledamöter understödde Lummes förslag till förkastande, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt och 2 fullmäktigeledamöter var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2​Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 49
Bilaga 1:Kartta Pukkila 2.0 / Karta Pukkila 2.0
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning