Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden34113.09.20227
Stadsmiljönämnden35127.09.20224
Stadsstyrelsen53119.12.202214
Stadsfullmäktige1223.01.202312

2310-2014 (613, 627)

Förslag till detaljplan och ändring av detaljplan samt förslag till tomtindelning; Östra Skansen, Skansen (adr. Helsingfors riksväg, Östra bågen) (9/2014)

Sammandrag:

Detaljplanen möjliggör ett urbant bostadsområde för cirka 2 300 invånare som en del av den växande stadsdelen Skansen. I detaljplanen reserveras också utrymme för byggandet av lokaler samt för offentliga och kommersiella tjänster. Huvudparten av byggnaderna placeras i slutna kvarter med 3-9 våningar, men på västra sidan av området placeras stadsvillor med 2-3 våningar för att göra boendet mångsidigare. Området har anvisats en byggrätt på sammanlagt 144 015 v-m2. Kostnaderna för de allmänna områdena som genomförandet av planen medför uppskattas uppgå till ca 7,6 miljoner euro (moms 0 %). Kostnadsförslaget föreläggs fullmäktige för godkännande i samband med godkännandet av detaljplanen.

Smn § 341

Stadsmiljö, planläggning, planläggningsarkitekt Jukka Koskelainen 1.9.2022:

Vid planläggningsenheten har utarbetats ett förslag till detaljplan och ändring av detaljplan daterat 18.11.2021 och ändrat 6.6.2022 med anledning av utlåtanden och anmärkningar samt ändrat 21.6.2022 med anledning av stadsmiljönämndens beslut Smn § 262 för stadsdelen Skansen. Detaljplaneförslaget för Östra Skansen remitterades då för ny beredning så att beteckningen jl stryks från södra delen av Vallgatan samt de eventuella trafikutredningarna och redogörelsen kompletteras med anledning av detta.

Nuläget

Planområdet består av ett i huvudsak obebyggt skogsområde i mitten av stadsstrukturen och ett åkerområde som tidigare använts för odling och som numera är ett ängsområde. I området finns 3 bebodda egnahemshus. Planområdets areal är cirka 23,5 ha.

Nuläget och planeringssituationen beskrivs närmare i punkt 3 i planbeskrivningen, Utgångspunkter.

Beskrivning av detaljplaneförslaget

Till sin struktur följer detaljplanen för Östra Skansen den allmänna planen för Skansen som godkänts i stadsstyrelsen 13.10.2014 § 392. Enligt den grundläggande lösningen i detaljplanen genomkorsar huvudgatan (Vallgatan) området i syd-nordlig riktning så att kvartersområdena är placerade på båda sidorna längs gatan. Skogen i östra kanten bevaras som obebyggt skogsområde. Den grundläggande lösningen har varit densamma genom hela planeringsprocessen. Det har ändå utarbetats flera olika alternativ för en detaljplan efter behandlingen av utkastet. Den viktigaste planeringsfrågan har varit vad för slags bostäder som ska byggas i området. Utgångspunkten har hela tiden varit en lösning som i huvudsak fokuserar på flervåningshus, för invånarmålet för stadsdelen Skansen har enligt den allmänna planen för Skansen varit cirka 7 000 invånare varav målet för Östra Skansen har varit 2 200 invånare. Efter utkastet har man utarbetat olika alternativ särskilt när det gäller noggrannare placering av byggnader, stadsbildmässiga lösningar och parkeringslösningar. Jämfört med utkastversionen har man placerat 12 procent mer byggande, men samtidigt är arealen för området som bevaras som skog 37 procent större.

I planförslaget består bostadskvarteren i huvudsak av höghuskvarter. Flervåningshusen placeras antingen i slutna kvarter eller i lamellhuskvarter längs Vallgatan. Ett av de slutna kvarteren som placeras invid parken är runt till utseendet. Särskilt i fråga om flervåningshus strävar man efter stadsbildmässigt högklassigt byggande och blandade funktioner. Förutom boende i flervåningshus anvisas två kvartersområden för småhusbyggande samt ett kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader. Bil- och cykelplatser placeras nästan helt och hållet i byggnader (ekonomibyggnader, gårdsdäck, parkeringsbyggnader). Den allmänna parkeringsnormen för bilar är 1 bp / 120 v-m2, och 1 cp / 30 v-m2 för cyklar.

Läget för och omfattningen av skol- och daghemskvarteret har utretts noggrant efter behandlingen av utkastet. Man har beslutat att förena de separata byggplatserna som föreslagits för daghemmet och skolan och byggandet av ett allaktivitetshus hade planerats länge i enlighet med beslutet av nämnden för fostran och undervisning (7.3.2018 § 38). I samband med detaljplanen för Skansens centralpark planlades också en separat byggplats för daghemmet i ändan av Skansengatan. Å andra sidan grundar sig dimensioneringen av kvartersområdet för allmänna byggnader på behovsutredningar för en skola och ett daghem som utarbetats i olika skeden, men beaktar också de nyaste besluten (Ssn 5.10.2021 § 456) gällande placering av skoltjänsterna i Skansen och närområdet i den nya enhetsskolan Karhunaukion yhtenäiskoulu. Den föreslagna placeringen grundar sig på den allmänna planen i området och separata utredningar gällande placeringen av en skola och en idrottspark i området.

I detaljplanen anvisas en byggrätt på sammanlagt 112 010 v-m2 för byggandet av bostäder och därtill anvisas en byggrätt på 300 v-m2 för byggandet av en affärslokal i bostadskvarteren och en byggrätt på sammanlagt 3 630  för byggandet av en affärs- och kontorslokal och/eller en lokal för sambruk. Största delen av den senast nämnda byggrätten kan antas bli genomförda som sambrukslokaler för boendet. Därtill får 30 procent av byggrätten i K-1-kvartersområdet för affärs- och kontorsbyggnader, dvs. 4 500 v-m2 genomföras som bostäder på en byggnadsyta med hyb-beteckning förutsatt att en dagligvaruhandel placeras i kvarteret. Den högsta byggrätten som anvisats för boendet är således 120 140 v-m2, vilket innebär ca 2 300 invånare då 1 invånare/ 50 v-m2 används som dimensioneringstal.

Av bostadsbyggandet placeras 6 350 v-m2 (ca 120 invånare) i stadsvillorna med II-III våningar i kvartersområdet för bostadsbyggnader (A). Exploateringsgraden för kvarteren ek är ca 0,65. Storleken på flervåningskvarteren (AK-1 och AK-2) och byggandets omfattning varierar. Den kvartersvisa byggrätten varierar mellan 5 950 v-m2 – 16 400 v-m2, kvartersområdenas storlek varierar mellan 9 790–17 900 m2 och kvarterens exploateringsgrad ek varierar mellan 1,43–2,50 så att genomsnittet är 1,80. Bilplatserna under gårdsdäcket och i parkeringsanläggningarna får byggas så att den i planen angivna byggrätten överskrids. Om parkeringsbygget beaktas i den maximala omfattningen så att det kan genomföras kvartersvis varierar kvarterens exploateringsgrad ek mellan 1,82–2,94.

I norra delen, i hörnet av Östra bågen och Vallgatan placeras ett kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader som anvisas en byggrätt på 15 000 v-m2. Området uppskattas få cirka 500 arbetsplatser. Kvartersområdet omfattar cirka 8 100 m² och kvarterets exploateringsgrad ek är 1,85. I kvartersområdet för flervåningshus (AK-1 och AK-2) får affärs- och kontorslokaler och ett daghem placeras i byggnadernas två första våningar. Om de två första våningarna på alla byggnadsplatser i kvartersområdena AK-1 och AK-2 genomförs som affärs- och kontorslokal skulle det göra möjligt att bygga affärs- och kontorslokaler på ca 51 000 v-m2 dvs. den sammanlagda byggrätten för affärs- och kontorslokaler är högst 66 000 v-m2.

Arealen för kvartersområdet som anvisats för tillhandahållande av offentliga tjänster (Y) är ca 1,35 ha och byggrätten är 13 000 v-m2. Å ena sidan möjliggör dimensioneringen genomförandet av en daghemsbyggnad med en våning och en rastgård, men å andra sidan möjliggör våningstalet V genomförandet av hela byggrätten i kvarteret i det fall att det i ett senare skede blir nödvändigt att genomföra även andra allmänna tjänster såsom en lågstadieskola. Genom dimensionering av kvartersområdet för allmänna byggnader förbereder man sig för servicebyggandets framtida behov i Skansenområdet och även i större utsträckning i Åbo stad. Att förbereda sig för servicebyggandet följer den allmänna planen för Skansen och förslaget till Generalplan 2029. Dimensioneringen av Y-området grundar sig på bedömningar som i olika planeringsskeden gjorts om servicebehovet i Skansen och det har också pejlats mot stadsstyrelsens beslut om skolnätslösningen (5.10.2021 § 456). Beslutet var att man för skolnätets del gällande området Laustis – Skansen övergår till planeringen av enhetsskolan Karhunaukion yhtenäiskoulu.

Den tillåtna byggrätten för bostäder varierar alltså mellan 64 540 - 120 140 v-m2 och byggrätten för affärs- och kontorsbyggnader varierar mellan 10 800 - 66 000 v-m2, dock så att den sammanlagda byggrätten för dem är alltid 130 940 v-m2. Arealen för kvartersområdet som uttryckligen anvisats för tillhandahållande av offentliga tjänster (Y) är ca 1,35 ha och byggrätten är 13 000 v-m2. För byggnader som betjänar samhällsteknisk försörjning har reserverats sammanlagt 75 v-m2. Den sammanlagda byggrätten i detaljplanen uppgår till 144 015 v-m2.

Nästan hälften av planområdet har reserverats för en närskog där naturskogens rekreationsvärde ska bevaras. Största delen av skogen är en livsmiljö för flygekorren.

I planbeskrivningen finns en noggrannare beskrivning av detaljplanen samt de konsekvenser som genomförandet av detaljplanen medför.

Planläggningsskeden

Detaljplaneändringen grundar sig på Åbo stads initiativ.

Stadsfullmäktige beslutade 29.11.2011 som en del av stadens budget för 2011 att man i samband med detaljplaneringen av Skansen bereder ett övergripande stadsdelskoncept som bygger på hållbar utveckling och utnyttjar elektronisk information. Avsikten är att Skansen ska bli en stadsdel enligt principerna för hållbar utveckling där smart teknologi utnyttjas när det gäller att uppnå stadens ekologiska mål och skapa nya tjänster.

Stadsstyrelsen beslutade 5.11.2012 § 509 godkänna temana och målen för Skansen som riktgivande vid planeringen av området. För stadsdelen Skansen godkändes ett invånarmål på 5000 (stomlinjen) eller 8 000 invånare (spårvägen).

Stadsstyrelsen beslutade 13.10.2014 § 39 godkänna den 19.5.2014 daterade allmänna planen för Skansen samt principerna för projektets fortsatta planering.

Enligt den allmänna planen möjliggörs bostadsbyggande omfattande ca 350 000–400 000 kvadratmeter våningsyta i området samt service- och arbetsplatslokaler. Området beräknas få ca 7 000–8 000 invånare. Det totala antalet preciseras i samband med detaljplaneringen.

Ett meddelande om anhängiggörandet av detaljplaneändringen skickades per brev till parterna 18.6.2014 (inkl. programmet för deltagande och bedömning, daterat 5.6.2014) och ärendet kungjordes i planläggningsöversikten 2014-2020. I samband med programmet för deltagande och bedömning inlämnades 13 åsikter varav en del hade flera undertecknare. Planändringsområdet har utvidgats två gånger under planläggningsprocessen och programmet för deltagande och bedömning har ändrats enligt dessa utvidgningar.

Under beredningen har framskridandet av och innehållet i planen behandlats vid flera samutvecklingsforum för Skansen under årens lopp. Vid det sjätte mötet för samutvecklingsforumet för Skansen som ordnades onsdag 25.9.2019 presenterades detaljplanerna officiellt. Om mötet meddelades genom kungörelse.

Stadsplanerings- och miljönämnden har godkänt utkastet till detaljplan 26.5.2015 § 174. Efter behandlingen av utkastet har avgränsningen av planområdet ändrats och parkområdena i västra delen har planlagts i den separata detaljplanen för Skansens centralpark (32/2016). Utifrån utkastet bereddes ett förslag till detaljplan som skickades på remiss till myndigheterna samtidigt som det framlades offentligt.

Sammanlagt åtta utlåtanden lämnades in.

Turku Energia Sähköverkot Oy föreslog ändringar i reserveringarna för en transformator och i beskrivningen gällande ET-1-området.

Egentliga Finlands regionala räddningsverk önskade en utförligare redogörelse för räddningsarrangemangen i planen.

Egentliga Finlands förbund uttryckte sin oro över huruvida stadsdelen som byggs längs motorvägen uppmuntrar till att använda hållbara färdsätt och önskade en tydligare presentation av den totala våningsytan.

Närings- trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland gjorde observationer om naturskydd, grundvatten och trafikbuller.

Idrottstjänsterna konstaterade i sitt utlåtande att det inte behövs en fullskalig fotbollsplan i Skansens centralpark, eftersom det inte längre planeras ett allaktivitetshus i Skansen.

Turku Energia Lämpö Oy delgav den allmänna planen för fjärrvärme.

Åbo Vattenförsörjning Ab och Åbo museicentral hade inget att anmärka.

Med anledning av utlåtandena har man gjort ändringar i reserveringarna för en transformator och planbestämmelsen gällande ET-1-området. Cyklingsförhållandena i planen har förbättrats genom tillägg av en cykelförbindelse mellan områdets södra del och Huhkola. Planbeskrivningen och bedömningen av detaljplanens verkningar har preciserats i fråga om förtydligande av byggrätten, räddningsarrangemang, naturskydd, grundvatten och trafikbuller. Utlåtandena och svaren på dem beskrivs närmare i punkt 4.4.9, Utlåtanden, i redogörelsen.

Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt 13.12.2021 – 11.1.2022 och det lämnades två anmärkningar in mot det.

Anmärkning 1: Åbo naturskyddsförening rf

I anmärkningen hoppades att det fästs mer uppmärksamhet vid skyddet av flygekorren och förbindelselederna för flygekorren och därtill föreslogs preciseringar gällande planbestämmelserna luo-1 och VM-1. Det önskades en bedömning om den ökade rekreationsanvändningen av skogen. Dessutom påpekades att hotbedömningen som använts i naturutredningen är föråldrad.

Förbindelselederna för flygekorrar har tryggats i planen genom trädplanteringar och beteckningar för trädrad har lagts till efter att planförslaget varit framlagt. I planbestämmelsen om VM-1-området har lagts till ett omnämnande om att trygga flygekorrens möjligheter att röra sig i området. Planbestämmelsen har kompletterats med en bedömning om effekterna av den ökade rekreationsanvändningen av skogen och naturutredningen har kompletterats med nya hotbedömningar om nämnda arter.

Anmärkning 2: Saarni Yhtiöt Oy

I anmärkningen föreslogs utstakningen av en gatuförbindelse från korsningen av Nylandsvägen och Nurkkalagatan till Östra bågen såsom föreslagits många gånger tidigare av samma aktör.

Vägsträckningen som anmärkningen avser gäller inte planområdet för Östra Skansen, utan är i huvudsak placerad i Skansens centralpark. Den föreslagna markanvändningen i detaljplanen för Skansens centralpark förhindrar inte genomfart i området så att genomfart inte kan ordnas i framtiden om så behövs.

Anmärkningarna med svar beskrivs närmare i punkt 4.4.10 i beskrivningen, Offentlig framläggning och anmärkningar och i bilaga 2.

Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt på grund av de små ändringar som gjordes på basis av utlåtandena och anmärkningarna.

Efter stadsmiljönämndens beslut om återremiss 21.6.2022 § 262 har Vallgatan som är områdets huvudgata i sin helhet förvandlats till ett normalt gatuområde genom att avskaffa beteckningen för kollektivtrafikgatan (jl). Att anvisa södra delen av Vallgatan som kollektivtrafikgata är fortfarande möjligt i ett senare skede genom en separat trafikplan. Om mängden biltrafik har redan tidigare utarbetats en prognos  för bullerutredningen som internt arbete inom servicehelheten för stadsmiljön samt i en situation där Vallgatan är belagd med genomfartsförbud och i en situation där genomfarten är möjlig till S:t Karins. Bestämmelserna om bullerskyddet som getts utifrån bullerutredningen beaktar en eventuell genomfartstrafik. I trafikprognosen har trafikalstringen i planområdet uppskattats till 12 000 fordon per dygn och trafiken går huvudsakligen längs Vallgatan norrut så att de största effekterna riktas mot korsningen av Östra bågen och Vallgatan. Mängden ren genomfartstrafik har uppskattats till 3 000 fordon per dygn. Att tillåta genomfartstrafiken ökar också områdets interna biltrafik som beror på trafiken från Södra Skansen som genomförs senare till tjänsterna i Skansenområdet.

Markanvändningsavtal

Enligt de bostads- och markpolitiska principerna som fullmäktige godkände 15.6.2020 § 98 ingår staden ett markanvändningsavtal med den privata fastighetsägaren då kostnader för samhällsbyggande uppstår till följd av en detaljplan och detaljplanen medför ekonomisk nytta för fastighetsägaren.

Infrastrukturkostnader och planekonomi

Kostnaderna som orsakas av genomförandet av Vallgatan och ändringen av Östra bågen uppgår till ca 5,8 miljoner euro (moms 0 %) enligt kostnadsförslaget som grundar sig på byggnadsdelberäkningen (ROLA). Kostnaderna för de övriga allmänna områdena (inkl. de områden som hör till Skansens centralpark) och genomförandet av vattenförsörjningen uppgår till ca 1,8 miljoner euro (moms 0 %) enligt kostnadsförslaget som grundar sig på projektdelberäkningen (HOLA). Sammanlagt uppgår kostnaderna till ca 7,6 miljoner euro (moms 0 %). Kostnadskalkylen för förbättring av gång- och cykelvägen längs Björnstigen som ligger utanför planområdet (HOLA) uppgår till ca 0,1 miljoner euro (moms 0 %). Kostnaderna har beräknats enligt markbyggnadskostnadsindexet 129,36 (2015 = 100) i juli 2022. Kostnadsförslagen innehåller en projektreservering på 20 % i enlighet med anvisningen för behovsutredning och planering av infrastrukturen.

Kostnaderna för byggandet av infrastrukturen täcks delvis med intäkterna från markanvändningsersättningar och i huvudsak med försäljning av byggrätten. Intäkterna från markanvändningsersättningar och försäljning av byggrätten beräknas uppgå till sammanlagt ca 30 miljoner euro. Planekonomin i området beräknas således vara ca 22 miljoner euro positiv.

Följande skede

Förslaget till detaljplan behandlas för godkännande i stadsstyrelsen och vidare i fullmäktige efter att markanvändningsavtalet mellan staden och den privata markägaren har undertecknats.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1Karta Östra Skansen

Bilaga 2Svaren på anmärkningarna

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Östra Skansen (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Östra Skansen (på finska)

Tilläggsmaterial 3Visualiseringsmaterial Östra Skansen (på finska)

Tilläggsmaterial 4Byggnadsinventering för planområdet Östra Skansen (på finska)

Tilläggsmaterial 5Utlåtanden om förslaget till detaljplan (på finska)

Tilläggsmaterial 6Åbo naturskyddsförenings anmärkning 31.1.2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 7Anmärkning av Saarni Yhtiöt Oy, 11.1.2022 (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning

Stadsmiljödirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningarna (bilaga 2) och föreslår för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplan och ändring av detaljplan för Östra Skansen daterat 18.11.2021 och ändrat med anledning av utlåtanden och anmärkningar 6.6.2022 samt ändrat 21.6.2022 § 262 med anledning av stadsmiljönämndens beslut föreläggs fullmäktige för godkännande. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar: SKANSEN -4.-1, -8.-1, -9.-1.

Dessutom godkänner nämnden för sin del kostnadskalkylen över infrastrukturkostnader på 7,6 miljoner euro (moms 0 %) för de allmänna områdena i planområdet Östra Skansen och infrastrukturkostnader på 0,1 miljoner euro för Björnstigen utanför planområdet och överlåter kostnadsförslaget vidare till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige för behandling i samband med behandlingen av detaljplanen för Östra Skansen.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Sundqvist understödd av Jakobsson.

Smn § 351

Bordlagt 13.9.2022 § 340

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 10–3.

I omröstning med namnupprop röstades om föredragandens förslag och Sundqvists följande ändringsförslag understött av Jakobsson:

”Stadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningarna (bilaga 2) och föreslår för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplan och ändring av detaljplan för Östra Skansen daterat 18.11.2021 och ändrat med anledning av utlåtanden och anmärkningar 6.6.2022 föreläggs fullmäktige för godkännande. I samband med detaljplanen godkänns följande bindande tomtindelningar: SKANSEN -4.-1, -8.-1, -9.-1.

Dessutom godkänner nämnden för sin del kostnadskalkylen över infrastrukturkostnader på 7,6 miljoner euro (moms 0 %) för de allmänna områdena i planområdet Östra Skansen och infrastrukturkostnader på 0,1 miljoner euro (moms 0 %) för Björnstigen utanför planområdet och överlåter kostnadsförslaget vidare till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige för behandling i samband med behandlingen av detaljplanen för Östra Skansen.”

För föredragandens förslag röstade Toivari, Jormakka, Kaunislahti, Åland, Muurinen, Perho, Vierimaa, Manni, Koli och Hellsten.

För Sundqvists ändringsförslag som understöddes av Jakobsson röstade förutom dessa personer även el-Khatib.

Föredragandens förslag blev beslut med rösterna 10–3.

Motiveringarna till Sundqvists ändringsförslag:

”För området gäller planeringsbestämmelsen ”Utvecklingen av området ska stöda förbättrandet av gång-, cykel- och kollektivtrafikrutter”.

Beslutet om att stryka bestämmelsen ”Gata reserverad för kollektivtrafik” som nämnden fattade 21.6.2022 stöder inte denna planeringsbestämmelse. Bestämmelsen är också viktig med tanke på byggandet av en kvalitetskorridor för kollektivtrafiken genom området och förlängningen av kollektivtrafikskorridoren söder om planområdet och för säkerställandet av en smidig kollektivtrafik. Därför ska den återinföras i detaljplanen i enlighet med det 6.6.2022 daterade planförslaget som förelades nämnden i juni 2022.”

Ssn § 531

Stadssekreterare Pia Bergström 14.12.2022:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Östra Skansen” har godkänts i stadsmiljönämnden 27.9.2022 § 351 och markanvändningsavtalen och köpebrevet har godkänts i stadsstyrelsen 7.11.2022 § 462.

Markanvändningsavtalen mellan parterna har undertecknats 13.12.2022.

Bilaga 1​Karta Östra Skansen

Tilläggsmaterial 1​Redogörelse Östra Skansen (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Östra Skansen (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till detaljplan och detaljplaneändring för Östra Skansen som daterats 18.11.2021 och ändrats 6.6.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar samt på basis av stadsmiljönämndens beslut 21.6.2022 § 262. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar: SKANSEN -4.-1, -8.-1, -9.-1.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 7,6 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet för Östra Skansen och kostnadsförslaget på 0,1 miljoner euro (moms 0 %) för Björnstigen utanför planområdet.

Beslut​Förslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 10–4.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Pätäri, Rosenlöf, Achrén, Niinivirta, Anttila, Aaltonen, Ruohonen, Takatalo och Arve för föredragandens beslutsförslag.

För Rantanens ändringsförslag med följande innehåll, som understöddes av Lindfors, röstade förutom dessa personer även Uusitalo-Heikkinen och Weber:

”Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till detaljplan och detaljplaneändring för Östra Skansen som daterats 18.11.2021 och ändrats 6.6.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar som inbegriper beteckningen jl ”Gata reserverad för kollektivtrafik” som stadsmiljönämnden strök genom sitt beslut 21.6.2022. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar: SKANSEN -4.-1, -8.-1, -9.-1.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 7,6 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet för Östra Skansen och kostnadsförslaget på 0,1 miljoner euro (moms 0 %) för Björnstigen utanför planområdet."

Sfm § 12

Bilaga 1​Karta Östra Skansen

Tilläggsmaterial 1​Redogörelse Östra Skansen (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Östra Skansen (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till detaljplan och detaljplaneändring för Östra Skansen som daterats 18.11.2021 och ändrats 6.6.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar samt på basis av stadsmiljönämndens beslut 21.6.2022 § 262. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar: SKANSEN -4.-1, -8.-1, -9.-1.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 7,6 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet för Östra Skansen och kostnadsförslaget på 0,1 miljoner euro (moms 0 %) för Björnstigen utanför planområdet.

BeslutFörslaget godkändes.

Dessutom beslutade man underrätta stadsstyrelsen i enlighet med 163 § i förvaltningsstadgan om den kläm som Weber understödd av Marjamaa lämnade under diskussionen.​

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Lumme lämnade understödd av Muukkonen följande ändringsförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till detaljplan och detaljplaneändring för Östra Skansen som daterats 18.11.2021 och ändrats 6.6.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar som inbegriper beteckningen jl ”Gata reserverad för kollektivtrafik” som stadsmiljönämnden strök genom sitt beslut 21.6.2022. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar: SKANSEN -4.-1, -8.-1, -9.-1.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 7,6 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet för Östra Skansen och kostnadsförslaget på 0,1 miljoner euro (moms 0 %) för Björnstigen utanför planområdet.

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Lummes ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 46 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 21 fullmäktigeledamöter understödde Lummes ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2​Omröstningsförteckning ​

Framlagd kläm

​Weber lämnade understödd av Marjamaa följande kläm:

​”Vid en mer detaljerad planering av daghemmet i Skansenområdet ska vägarna och lederna till daghemmet planeras så att de är smidiga och trygga för gående och cyklister.”


Bilagor:

Sfm § 12
Bilaga 1:Kartta Itä-Skanssi / Karta Östra Skansen
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning