Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen38312.09.20223
Stadsfullmäktige19519.09.20225

3490-2022 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 2 för 2022

Sammandrag: -

Ssn § 383

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 7.9.2022:

Genom statsrådets förordning STM/2021/194 som stadfästes i oktober i fjol föreskrivs att ersättningsnivån täcker kostnaderna som skötseln av pandemin orsakat för kommunerna i sin helhet till fullt belopp på riksnivå under tiden 11.10.2021–31.12.2022.  Ett nytt utkast till statsrådets förordning om statsunderstöd för vissa kostnader som den offentliga social- och hälsovården orsakas 2022 på grund av covid-19-pandemin var ute på remiss i kommunerna fram till 2.9.2022. Enligt utkastet ersätts kommunerna endast för en del av kostnaderna orsakade av pandemin. Staten kommer att bevilja ersättning också för kostnaderna för tjänster som tillhandahålls personer som flyr kriget i Ukraina.

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

Enligt årets andra ekonomiprognos blir årsbidraget 35,3 miljoner euro. Prognosen underskrider budgeten med knappt 0,8 miljoner euro. Det beräknade inflödet av verksamhetsintäkter och skattefinansiering räcker inte till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker årsbidraget inte till att täcka avskrivningarna enligt plan som beräknas uppgå till 60,9 miljoner euro.

Underskottet för räkenskapsperioden blir 24,3 miljoner euro, vilket utfaller 0,9 miljoner euro mindre än i den ändrade budgeten. I den ändrade budgeten godkändes ett underskott på 25,2 miljoner euro. Utfallet av det jämförbara över-/underskottet (+37,4 milj. euro) är 61,7 miljoner euro svagare än året innan då verkningarna av bolagiseringen av Arbetshälsogården i Åbo 1.1.2022 beaktas.

Utfallet av verksamhetsintäkterna och verksamhetsutgifterna

Enligt prognosen är verksamhetsbidraget på -1 233,1 miljoner euro som beskriver nettodriftskostnaderna 52,7 miljoner euro (4,5 procent) svagare än i budgeten.  Jämfört med året innan försvagas verksamhetsbidraget med 101,0 miljoner euro (8,9 procent).

Gällande verksamhetsintäkter är prognosen för hela året 467,4 miljoner euro, vilket är 40,2 miljoner euro (7,9 procent) mindre än bokslutsutfallet 2021. Enligt prognosen överskrids budgeten med 14,2 miljoner euro (3,1 procent).

Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 1 700,5 miljoner euro. Ökningen jämfört med året innan är 60,6 miljoner euro (3,7 procent). Enligt prognosen överskrids budgeten med 67,0 miljoner euro (4,1 procent).

De största avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftsutgifterna) enligt organ (budget/prognos 2/2022):


 

 

Utfallsprognos
miljoner euro

Nettoavvikelse
miljoner euro

Social- och hälsovårdsnämnden

-719,9

-30,5

Nämnden för fostran och undervisning

-335,8

-13,3


Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

-25,7

-3,0

Stadsstyrelsen, stadens gemensamma funktioner

-5,0

-8,2

 

Servicehelheternas redogörelser för budgetavvikelserna finns i punkt 7 i rapporten, Utfallet av målen för verksamhet och ekonomi, som inleds med den redovisningsskyldiga tjänsteinnehavarens översikt över utfallet.

Användningen av arbetskraft och utfallet av personalkostnaderna

Personalkostnaderna för alla anställningsförhållanden under hela året kommer enligt prognosen att vara cirka 563,1 miljoner euro och löner och arvoden 454,9 miljoner euro, och justerade med korrektivposter till sjukförsäkrings- och olycksfallsförsäkringskostnader och övriga personalkostnader sammanlagt 446,4 miljoner euro. Personalkostnaderna stiger med sammanlagt 1,6 miljoner euro jämfört med den ändrade budgeten.

Användningen av arbetskraft bortsett från sysselsatta och praktikanter uppskattas uppgå till sammanlagt 10.376,0 årsverken. Ändringen jämfört med året innan är -28,6 årsverken. Avtalsförhandlingarna inom kommunsektorn, strejkerna som bröt ut våren 2022 och utmaningarna med tillgång till arbetskraft syns i användningen av arbetskraft.

Kostnadseffekten av löneförhöjningarna inom kommunbranschen under avtalsperioden 1.4.2020–28.2.2022 är +0,43 procent jämfört med 2021. Den nya avtalslösningen är treårig och gäller för 1.5.2022–30.4.2025, och dess kostnadseffekt för 2022 är +1,76 procent, dvs. 7,9 milj. euro, och med lönebikostnader totalt 9,6 milj. euro.

Prognos över skatteinkomster och statsandelsintäkter

Det sammanlagda inflödet av skatteinkomster och statsandelsinkomster beräknas uppgå till 1 237,2 miljoner euro, vilket är 49,9 miljoner euro (4,2 procent) mer än budgetmålet. Skatteinkomsterna överskrider budgeten med 47,5 miljoner euro, vilket beror på den positiva prognosen över samfundsskatteinkomster. Kommunens inkomstskatt och fastighetsskatter förväntas utfalla enligt budgeten.

Statsandelsinkomsterna förväntas uppgå till 319,2 miljoner euro, vilket är 2,4 miljoner euro (0,8 procent) mer än vad som budgeterats.

Finansiering av verksamheten och investeringarna

Kassaflödet för verksamheten och investeringarna uppvisar ett underskott på 87,9 miljoner euro. Prognosen är 33,0 miljoner euro bättre än budgeten, vilket beror på att investeringarna underskred budgeten.

Prognosen över utfallet av investeringsutgifter är 143,4 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids den ändrade budgeten för investeringsutgifterna, 176,3 miljoner euro, med 32,9 miljoner euro då tidtabellerna för de planerade investeringarna skjuts fram. Överlåtelseinkomsterna som uppgår till 38,4 miljoner euro utfaller enligt den ändrade budgeten.

Utlåningsbeståndet beräknas vara cirka 620 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en ökning med ca 50 miljoner euro jämfört med året innan. Under året är man beredd att bevilja nya lån för högst 75,5 miljoner euro. Lånen betalas av med 25,3 miljoner euro enligt skuldebrevens villkor.

Lånebeståndet dvs. den totala räntebelagda skulden, förväntas i slutet av året vara högst 922 miljoner euro, då det i bokslutet för 2021 var 796 miljoner euro.  Ökningen på ca 126 miljoner euro jämfört med året innan beror på finansieringen av stadens och dottersammanslutningarnas investeringar. Enligt låneuttagsplanen och budgeten som stadsstyrelsen godkände 20.12.2021 § 581, får långfristiga lån lyftas för högst 220 miljoner euro under årets lopp. På grund av den ökade kortfristiga finansieringen uppskattas behovet av långfristig finansiering vara 50 miljoner euro mindre, dvs. högst 170,0 miljoner euro. Långfristiga lån amorteras planenligt med cirka 124 miljoner euro.

Utfallet av verksamhetsmålen i budgeten 

En sammanslagning av rapporteringen gällande anpassningsprogrammet och budgetklausulerna har behandlats i stadsstyrelsen 28.3.2022 § 129. I årets rapportering har man också medräknat anpassningsprogrammet som tidigare följts upp separat.

Stadsstyrelsen och koncernförvaltningen

Åtgärderna som ingår i borgmästarprogrammets mål har i huvudsak genomförts enligt planerna. En del av de pågående spetsprojekten har försenats, men beredningen och verkställandet av nya spetsprojekt har emellertid framskridit väl. Ett avtal om att grunda det nya nationella Centret för läkemedelsutveckling undertecknades i början av året, men staten beviljar finansiering för att starta verksamheten först nästa år. Gällande koncernförvaltningens basverksamhet har en viktig arbetsinsats riktats till inledandet av välfärdsområdenas verksamhet i början av nästa år.

Servicehelheten för välfärd

På grund av den förlängda Covid-19-pandemin och kostnadsökningarna som föranletts av den världspolitiska situationen är det fortfarande svårt att uppnå målen för verksamheten 2022. Åtgärdsprogrammet för bättre tillgång till vård vid hälsostationer har framskridit enligt målen.  

En utmaning för detta års verksamhet utgörs också av beredningen av det kommande välfärdsområdet.

Inom hälsovården har Covid-19-pandemin fortfarande en kraftig inverkan på verksamheten. Coronavaccinationerna och förebyggande, vård och uppföljning av infektioner såsom föreskrivs i lagen om smittsamma sjukdomar prioriteras bland hälsovårdens åtgärder. Covid-19-pandemin orsakar dessutom personalfrånvaron, skyddsåtgärderna gör vårdhändelserna långsammare och behovet av sjukhusvård ökar. Utöver pandemin har problemen med tillgång till personal påverkat verksamheten i synnerhet vid hälsostationer och sjukhus.

Inom familje- och socialtjänsterna återspeglas coronapandemins verkningar i en kontroll- och vårdskuld inom rådgivningen, skol- och studerandehälsovården och elevvården. Avvecklingen av denna skuld har pågått under 2022. Arbetet kräver delvis vidare åtgärder särskilt inom rådgivningen.

Inom äldreomsorgen och handikappservicen har det lagstadgade dimensioneringskravet på 0,6 vårdare som trädde i kraft i början av året försvårat verksamheten betydligt och stramat åt personalsituationen ytterligare under hela början av året. Det har blivit svårare att rekrytera personal till alla funktioner inom serviceområdet, till och med till fasta anställningsförhållanden. Problemet berör såväl den offentliga serviceproduktionen som tjänster som produceras av privata aktörer i den mån att man har varit tvungen att stänga vårdplatser på grund av personalbrist. Ett strategiskt mål har varit att göra servicestrukturen lättare genom att minska antalet platser inom långtidssjukvården och på åldringshem. Platserna har ersatts med platser inom serviceboendet med heldygnsomsorg och tillfällig vård. Med platserna inom tillfällig vård eftersträvas stöd till boendet hemma, men i och med att tillgången till köpta tjänster försämrats har målet inte uppfyllts.

Servicehelheten för fostran och undervisning

Vad gäller genomförandet av verksamhetsmålen inom fostran och undervisning rapporteras inga avvikelser i den andra delårsöversikten. Inom servicehelheten för fostran och undervisning genomförs borgmästarprogrammet såsom planerat.

Servicehelheten för stadsmiljö

Enligt prognosen förekommer inga nämnvärda avvikelser i genomförandet av anpassningsprogrammet, budgetklausulerna och borgmästarprogrammet i slutet av 2022.

Servicehelheten för fritid

De verksamhetsmässiga målen uppnås huvudsakligen. Inga avvikelser i uppnåendet av målen gällande budgetklausuler, anpassningsprogrammet eller borgmästarprogrammet har rapporterats. Vissa mål gällande besöks- och besökarmängder kommer enligt prognosen för slutet av året inte att uppfyllas på grund av coronapandemin.

Egentliga Finlands regionala räddningsverk

Målen för verksamheten kommer att uppnås såsom planerat.

Utredningarna som servicehelheternas direktörer lämnat om de viktigaste ändringsfaktorerna efter uppgörandet av budgeten, utredningar om väsentliga avvikelser i budgeten 2022 samt utredningar av utfallet av målen för verksamheten ingår i punkt 7 i rapporten för delårsöversikten.  Utfallet av de viktigaste strategiska sammanslutningarnas budgetmål som är bindande i förhållande till fullmäktige finns också i punkt 7 i rapporten, Stadskoncernens verksamhet. Uppföljningsrapporterna om stadens spetsprojekt medföljer föredragningslistan som bilaga 3.

Anslagsändringar och anslagsöverföringar som föreläggs stadsstyrelsen

Överskridningar av finansieringen av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå

Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas för kännedom de investeringsprojekt som underskrider en miljon euro och som tagits upp i eller strukits ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören. Stadsmiljönämnden föreslår 30.8.2022 § 311 för stadsstyrelsen att de objektspecifika ändringarna och motiveringarna gällande kostnadsförslaget, tidsplanen och den årliga penninganvändningen godkänns enligt bilaga 1 och 2.

Stadsmiljönämnden föreslår vidare 30.8.2022 § 311 för stadsstyrelsen att

Budgetändringar som föreslås för fullmäktige

Stadsmiljönämnden har 26.4.2022 § 178 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att ett tilläggsanslag på 0,5 miljoner euro allokeras till kostnadsställe 16020 Ssn/Markegendom för miljöansvarsreservering i Toppå och att ett tilläggsanslag på 0,5 miljoner euro allokeras till kostnadsställe 16040 Ssn/Infrastrukturegendom för sanering av förorenade marksubstanser i de allmänna områdena (gator och parker).

Stadsmiljönämnden har 30.8.2022 § 311 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att

Nämnden för fostran och undervisning har 17.8.2022 § 114 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att överskridningen på 1,45 milj. euro av interna hyror för servicehelheter inom fostran och undervisning täcks med tilläggsanslag.

Koncernförvaltningens enhet för strategisk ekonomistyrning skickar den andra delårsöversikten för 2022 till stadsstyrelsen för behandling.

Bilaga 1Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 06/2022

Bilaga 2Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringarna 06/2022

Bilaga 3Uppföljningsrapport över spetsprojekten

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 2 2022 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Länkbibliotek till besluten som fattats av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

FörslagStadsstyrelsen beslutar

Stadsstyrelsen beslutar att föreslå för stadsfullmäktige att delårsöversikt 2 2022 antecknas för kännedom.

Därtill beslutar stadsstyrelsen att föreslå för stadsfullmäktige  följande ändringar i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2022:

BeslutFörslaget godkändes.

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och personaldirektör Sinikka Valtonen deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Sfm § 195

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 2 2022 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Länkbibliotek till besluten som fattats av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige antecknar delårsöversikt 2 2022 för kännedom.

Därtill beslutar stadsfullmäktige om följande ändringar i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2022:

BeslutFörslaget godkändes.