Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen25430.05.202216
Stadsfullmäktige16113.06.202243

1982-2022 (00 01 02, 10 03 01)

Svar på fullmäktigeledamot Amro el-Khatibs m.fl. motion gällande vinterunderhåll av cykel- och gångvägar

Sammandrag: -

Ssn § 254

Servicehelheten för stadsmiljö, underhåll, gatuingenjör Heidi Jokinen 19.5.2022:

Amro el-Khatib har väckt motion gällande vinterunderhåll av cykel- och gångvägar. I motionen begärs en utredning av följande ärenden:

Har vinterunderhållet av cykel- och gångvägar som Åbo ansvarar för uppfyllt de krav som lagen förutsätter under vintern 2021-2022?

Då nivån på underhållet definieras tar man i beaktande gatans betydelse för trafiken, trafikens volym, väderleksförhållanden och förändringar i dem som kan väntas under dygnets olika tider samt behoven för olika fordon, så som motorfordon, fotgängare och cyklister, samt hälsoaspekter, trafiksäkerhet och tillgänglighet i trafiken enligt lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden  Enligt lagen har kommunen också möjlighet att fastställa en prioritetsordning för de underhålls- och renhållningsuppgifter som kommunen ansvarar för och att fastställa en angelägenhetsordning för gatorna. På motsvarande sätt ska tomtägaren bedöma den trafikmässiga betydelsen av läget för de trottoarer som tomtägaren ansvarar för och användningstidpunkter vid schemaläggning och dimensionering av åtgärderna.

De mer detaljerade kvalitetsbestämningarna och kvalitetskraven som ingår i en områdesentreprenad har tagits upp i entreprenadhandlingarna. I enlighet med dessa kvalitetsbestämningar och kvalitetskrav genomför entreprenören vinterunderhållsåtgärder på gatorna och genomförandet av dessa kvalitetsbestämningar och kvalitetskrav övervakas av beställarna inom underhållet vid stasdmiljön. Exempelvis tillåts bl.a. lite snö, slask och ojämnheter i den packade snön på leder för gång- och cykeltrafik som är i nöjaktigt skick. Dessa kan orsaka olägenheter för cyklisten. Detta anses dock vara på en nöjaktig nivå enligt lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allänna områden. Den nuvarande budgeten för vinterunderhållet har dimensionerats utifrån ovannämnda underhållsklasser, kvalitetsbestämningar och kvalitetskrav som ingår i entreprenadhandlingarna.

Entreprenörerna dimensionerar och planerar sina personal- och utrustningsresurser för normala vinterförhållanden så att kvaliteten inte underskrids i förhållande till de kvalitetsbestämningar som staden gett enligt underhållsklassificeringen. Kvalitetskraven som fastställts för under och efter exceptionella snöfall får underskridas tillfälligt på vissa områden, men områdena och lederna ska sättas i skick i den ordning som underhållsklassificeringen förutsätter genast efter att snöfallet upphört. Under exceptionella väderförhållanden kan den som är ansvarig för underhållet först ta hand om områden som är trafikmässigt centrala samtidigt som man eftersträvar en nöjaktig underhållsnivå. Lagen förutsätter inte att underhållsfordonen dimensioneras för de mest exceptionella situationerna. En av utgångspunkterna i lagen är också att gatuanvändarna med sina egna åtgärder också kan minska olycksrisken genom att förbereda sig för väderleksväxlingar och genom att beakta dem i tillräcklig omfattning då de rör sig ute på gatorna.

Entreprenader övervakas genom stickprov av stadens övervakare och entreprenörer. Därtill anlitar man stadens feedbacktjänst där man kan ge kundfeedback bland annat på vinterunderhåll. Som konsultuppdrag genomför den utomstående övervakaren också mätningar av den tekniska kvaliteten på vinterunderhållet i hela Åboområdet varje vecka under vinterperioden. Om den tekniska kvaliteten avläggs en rapport och efter vinterperioden avläggs en rapport om hela vinterperioden.

Den gångna vintern har på grund av stora väderleksväxlingar varit mer problematiskt än vanligt. Väderleksväxlingarna har orsakat exeptionella förhållanden för vinterunderhållet och att det goda slutresultatet inte har kunnat nås trots underhållsåtgärder. Om samma ämne har också rapporterat bl.a. NTM-centralen i Turun Sanomat 21.2.2022, Reso stad, S:t Karins stad i Turun Sanomat 22.2.2022 och Lundo kommun i Turun Tienoo 24.2.2022.

Underhållet vid stadsmiljön har som konsultarbete låtit genomföra en bedömning om hur krävande vinterunderhållet är och i mellantidsrapporten har skrivits in följande om exceptionella väderleksförhållanden:

I vårt gatunät finns det också ställen med strukturella problem som i sin tur försvårar vinterunderhållet. På dessa ställen kan man bli tvungen att vidta flera underhållsåtgärder dagligen och trots det upprepar sig problemet.  Dessa ovannämnda ställen repareras årligen inom ramen för anslagen.

Underhållet vid Åbo stads stadsmiljö konstaterar i sitt svar att man trots flera underhållsåtgärder inte alltid har uppnått ett gott slutresultat på grund av extrema väderleksförhållanden och att man inte har lyckats åstadkomma en hinderfri passage på varje led. Man bör dock komma ihåg att gatuanvändarna med sina egna åtgärder också kan minska olycksrisken genom att förbereda sig för väderleksväxlingar och genom att beakta dem i tillräcklig omfattning då de rör sig ute på gatorna.

Åbo stad har satsat och satsar betydligt på det effektiviserade vinterunderhållet av gång- och cykelvägar under de kommande fyra vinterperioderna. Rutten med effektiviserat vinterunderhåll utvidgas varje år. Under denna vinterperiod är längden på rutten med effektiviserat vinterunderhåll 20 kilometer, men om fyra år är längden 70 kilometer. Rutten sköts med både borstsaltning och borstsandning. Längden på rutten som sköts med borstsaltning är 12 kilometer varje år. Snön avlägsnas på gång- och cykelvägens hela bredd eller minst på 3 mters bredd t.ex. intill körbanan. Halkan bekämps med saltlösning på rutten som sköts med borstsaltning och med tvättad sand på rutten som sköts med borstsandning. Det effektiviserade vinterunderhållet ingår i utvecklingsprogrammet för gång och cykling som utarbetats av staden. Målet är att öka stadsbornas välbefinnande genom att uppmuntra till cykling året runt. Samtidigt minskar trafikens klimatbelastning om privatbilismen kan minskas.

Tilläggsmaterial 1Fullm. Amro el-Khatibs m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 161

Tilläggsmaterial 1Fullm. Amro el-Khatibs m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.