Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen24930.05.202211
Stadsfullmäktige15913.06.202241

12433-2021 (00 01 02, 09 05 00, 10 03 01)

Svar på fullmäktigeledamot. Timo Furuholms m.fl. motion om att förbättra säkerheten på skolvägarna

Sammandrag: -

Ssn § 249

Servicehelheten för stadsmiljö, trafikingenjör Jaana Mäkinen 24.5.2022:

Trafiksäkerhetsprogrammet som håller på att utarbetas i Åbo är en plan på strategisk nivå där man behandlar servicehelheternas roll och uppgifter i trafiksäkerhetsarbetet samt samordning av helheten i fråga.  Fastställandet av förbättringsobjekten i den fysiska trafikmiljön är en av de åtgärder som kommer att skrivas in i trafiksäkerhetsprogrammet. Servicehelheten för stadsmiljön har haft för avsikt att framför allt skriva in förbättringen av skolornas trafikmiljö som en av de viktigaste åtgärderna i trafiksäkerhetsprogrammet. I trafiksäkerhetsprogrammet är det också bra att ta ställning till vilka slags samarbetsformer används mellan servicehelheten för stasmiljö och servicehelheten för fostran och undervisning till exempel när det gäller att kartlägga farliga ställen i trafiken.

Exempelvis i verksamhetsmodellen för Trafikskyddet är kartläggningen av farliga ställen längs skolvägen ett verktyg för planering av trafikfostran varmed trafikfostran kan integreras i elevernas dagliga trafikmiljö. Genom att kartlägga farliga ställen, eventuella fysiska brister och problemställen längs skolvägen kan man hitta de viktigaste innehållen för trafikundervisningen. Samtidigt kan vi ge förbättringsförslag till väghållaren”. Ett sådant här kartläggningssätt tillsammans med eleverna kräver stora satsningar även av skolans personal. En sådan här verksamhetsmodell skulle å andra sidan innebära ett heltäckande trafiksäkerhetsarbete som behövs i staden, eftersom förbättringen av den fysiska traikmiljön inte ensam räcker till att minska olyckorna enligt undersökningen.

Ett sätt som belastar lärarna mindre är att på samma sätt som i Esbo låta genomföra en enkät som konsultuppdrag och dela ut den via Wilma till elevens vårdnadshavare. Det arbete som utfördes i Esbo resulterade i åtgärdskort där läget beskrevs och en eventuell reparationsåtgärd fastställdes. Mångfalden av åtgärder kan handla om allt från flyttningen av ett vägmärke till omläggningen av en anslutning eller byggandet av en cykelväg.  Det har alltså varit fråga om arbetet som liknar en behovsutredning och där man ännu inte har tagit ställning till vilka resurser som krävs. En del av åtgärderna kan lätt genomföras genast och en del av dem kräver en noggrannare trafik- och gatuplanering. I den verksamhetsmodell som Åbo använder utarbetar man först en projektplan och först därefter kan varje objekt tas med i investeringsprogrammet och vidare i genomförandeplaneringen.

Förutom ovannämnda metoder finns det också andra metoder att utveckla skolornas trafikmiljö. Inom Scale Up-projektet som ingår i helheten Smart and Wise Turku testas redan en ny verksamhetsmodell av det här slaget i samarbete med skolor och trafikplanering. Tanken har varit att man utifrån några pilotfall kan bättre uppfatta hur och enligt vilken tidtabell man ska utveckla skolornas trafiksäkerhet.

Kostnaderna för en skolvägsenkät som genomförs som konsultuppdrag såsom i Esbo uppgår troligen till cirka 20 000 euro. Att genomföra planerings- och utredningsarbetet som konsultuppdrag avlägsnar inte behovet av stadens egna personalresurser. Att beställa arbetet, samla in och redigera utgångsmaterialet samt handleda arbetet kräver alltid en egen arbetsinsats. Andelen eget arbete beror på arbetets karaktär och kvaliteten på konsultarbetet. Viktigare är ändå att den fortsatta planeringen av de åtgärder som föreslås utifrån resultatet av enkäten och byggandet kräver en stor mängd egna personalresurser. Om man inte kan öka personalresurserna och rikta dem till att förbättra den nuvarande traikmiljön i större utsträckning ska man förbereda sig på att genomförandet av åtgärder uppskjuts långt in i framtiden. För dem som deltar i enkäten skulle detta säkert vara en besvikelse.

Skolvägsenkäten är en av de åtgärder som tas med i trafiksäkerhetsprogrammet. Olika alternativ för genomförandet av enkäten utreds och behandlas i styrgruppen för trafiksäkerhetsprogrammet som håller på att utarbetas för tillfället. Styrgruppen består av representanter för stadsmiljön och fostran och undervisning. Ett slutgiltigt beslut om hur enkäten ska genomföras fattas i stadsstyrelsen som godkänner trafiksäkerhetsprogrammet i slutet av 2022.

Tilläggsmaterial 1Fullm. Timo Furuholms m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 159

Tilläggsmaterial 1Fullm. Timo Furuholms m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.