Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen26030.05.202222
Stadsfullmäktige15413.06.202236

1973-2022 (00 01 02, 12 00 02, 12 01 02)

Svar på fullmäktigeledamot Abdullahi Sultans m.fl. motion beträffande utvecklingen av undervisningen i finska som andra språk i Åboskolorna

Sammandrag: -

Ssn § 260

Planerare för mångkulturell undervisning Annika Rae och kontaktlärare för S2-undervisning Lotta Ilmasti 10.5.2022:

Fullmäktigeledamot Abdullahi Sultan m.fl. har gjort en motion om undervisningen i finska som andra språk inom den grundläggande utbildningen i Åbo. S2-undervisning har ordnats i Åbo redan länge och Åbo har varit bland de första kommunerna i hela Finland som ordnat undervisning i finska som andra språk. Åbo strävar efter att i ordnandet och utvecklandet av S2-undervisningen hålla jämna steg med utvecklingen på riksnivå och kontinuerligt öka kompetensen och kunskapen hos stadens anställda.

S2-undervisningen har lyfts fram i en negativ kontext på riksnivå under de senaste åren. En del av de problem som lyfts fram i dessa diskussioner kan till sitt innehåll jämföras med de ärenden som fullmäktigeledamöterna också oroar sig. Vi strävar efter att svara på dessa frågor samt beskriva förfaringssätten i Åbo i vårt svar. Vi är medvetna om vissa av de utmaningar som lyfts fram i motionen och vi strävar efter att svara på hur vi arbetar för att utveckla dessa punkter i Åbo.

Val av lärokursen i finska som andra språk i den grundläggande utbildningen i Åbo

Undervisningen i finska som andra språk (S2, STK) är avsedd för alla elever som talar andra språk än finska hemma. I undervisningen iakttas den nationella läroplanen, som kommunerna har gjort egna specificeringar till. S2-undervisningen är inte stödundervisning.

Språkkunskap består av flera olika delområden. De mest centrala delområdena är förmåga att kunna tala språket, att kunna läsa på språket, att kunna skriva på språket och hörförståelse. Om elevens nivå inte på något av dessa delområden motsvarar nivån hos en person som talar finska som modersmål, väljs S2-undervisning för eleven.

I Åbos grundläggande utbildning är varje flerspråkig elev berättigad till en S2-lärokurs, om eleven drar nytta av detta. Beteckningen i befolkningsregistret är riktgivande men också i de fall då finska angetts som modersmål i befolkningsregistret, kan eleven få S2-status om det språk som talas hemma i verkligheten är något annat än finska.

  1. Om eleven övergår till den grundläggande utbildningen från förskoleundervisningen, väljs lärokursen i finska i samarbete med förskoleundervisningen och vårdnadshavarna. Förskoleundervisningen rekommenderar en lämplig lärokurs och vårdnadshavaren fattar beslutet. I småbarnspedagogiken används redskapet Kielipeda, för att följa upp utvecklingen av elevens språkkunskaper och målet är att etablera systematisk användning av Kielipeda. Förskoleundervisningen överför informationen om elevens språkkunskaper till den grundläggande utbildningen.
  2. Om en flerspråkig elev kommer till den grundläggande utbildningen annanstans ifrån eller det inte finns pålitlig information om elevens språkkunskaper, väljs lärokursen finska som andra språk. Elevens lärare bekantar sig med eleven och bedömer hens kunskaper i finska. Lärokursen diskuteras med vårdnadshavaren under den första höstterminen. Skolan rekommenderar antingen lärokursen finska som andra språk eller lärokursen finska som modersmål, enligt elevens fördel utifrån den information som skolan har. Vårdnadshavaren fattar beslutet om lärokursen.
  3. Om eleven kommer till skolan mitt i den grundläggande utbildningen, fattas beslut om behovet av S2-lärokurs enligt den tidigare skolans bedömning.
  4. Om eleven övergår till grundläggande utbildningen från utbildning som förbereder inför den grundläggande utbildningen, väljs lärokursen S2.

Elevens språkkunskaper utvecklas hela tiden. Lärokursen kan vid behov ändras. Beslutet ska alltid övervägas eftersom det är i elevens intresse att valet av lärokursen är permanent. Valet av lärokurs diskuteras särskilt då den grundläggande utbildningen börjar, då barnet övergår från nybörjarundervisningen till årskurs 3 samt vid övergången från årskurs 6 till årskurs 7. Vi rekommenderar inte att lärokursen ändras under årskurs 9. Målet är framförallt att eleven ska ha den lärokurs som bäst stödjer hens lärande.

Praxis har inte ännu etablerats i alla Åboskolor men vi arbetar för att den skulle följa samma riktlinjer under det gångna läsåret. Samarbetet mellan småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen har kommit igång med god fart under det gångna läsåret och målet är att skapa tydliga modeller för denna övergångsfas, som sedan stöder valet av en lärokurs genast i början av den grundläggande utbildningen. I förskoleundervisningen har redskapet Kielipeda tagits i bruk, med hjälp av vilket utvecklingen av barnets språkkunskaper kan beskrivas och följas upp. Som stöd för diskussionen om valet av lärokurs utarbetades under våren 2022 en broschyr som delas ut till vårdnadshavarna för barnen i förskoleundervisning. I broschyren finns information om lärokursen i finska som andra språk i den grundläggande utbildningen. Som en ny modell för det nya samarbetet ordnades i april 2022 regionala pedagogiska eftermiddagar för lärare i förskoleundervisningen och nybörjarundervisningen. Temat för dessa tillfällen var flerspråkiga elever.

Roll och mål för lärokursen i finska som andra språk

Målet med undervisningen i finska som andra språk är att stödja utvecklingen av barnets flerspråkighet och stöda utvecklingen av elevens kunskaper i akademisk finska. I S2-undervisningen uppmuntras eleven att utnyttja de andra språk hen kan i studierna av finska språket och andra läroämnen. Målet är att hjälpa eleven få tillräckliga språkkunskaper för att kunna studera de andra läroämnena. Undervisningen ger eleven redskap att utveckla sina språkkunskaper kontinuerligt också senare i livet. I S2-undervisningen stärks elevens positiva bild av sig själv som en modig kommunikatör och hen får hjälp att känna igen sina styrkor och modigt använda språket.

Eleven går alltså inte miste om något som händer i sin egen klass utan får istället mer. S2-undervisningen fortsätter under hela den grundläggande utbildningen om det finns ett behov. Arrangemangen kan lätt ändras vid behov. Eleven drar dock endast nytta av S2-lärokursen eftersom lärarna då kan hjälpa eleven också i de andra läroämnena. I bedömningen beaktas också att finska inte är elevens starkaste språk.

Finska kan studeras som andra språk också i gymnasier och yrkesinstitut. Man kan också söka sig till fortsatta studier med en S2-lärokurs. Utbildningsstyrelsen rekommenderar likvärdig behandling av de som ansöker om studieplats vid en högskola. Målet är att lärokursen i finska inte ska ha någon betydelse i studerandeantagningen. T.ex. Åbo universitet och Helsingfors universitet tillämpar detta.

Stärkande av samarbetet mellan vårdnadshavarna och skolan i ärenden som gäller S2

Varje skola samarbetar med vårdnadshavarna. Skolorna stöds att genomföra samarbetet mellan hem och skola. Skolorna har anvisats använda tolktjänster i sina möten med vårdnadshavarna. I den grundläggande utbildningen i Åbo finns flera lärare och assistenter för undervisning på elevens eget språk, som hjälper till med informeringen samt samarbetet i övrigt, då det är frågan om en mångspråkig familj. Från och med läsåret 2021–2022 har dessutom två konsulterande speciallärare i mångkulturell undervisning deltagit i den grundläggande utbildningen. Speciallärarnas uppgifter är att konsultera undervisningspersonalen och stödja dem i det ifrågavarande samarbetet. Starkt och intensivt samarbete görs också med olika projekt och aktörer, t.ex. med Mångkulturell småbarnspedagogik samt projektet Linkkikioski som genomförs av Koulu ja koti ry.

Skolorna har uppmuntrats ordna föräldrakvällar på elevens språk. Trots att vi skickat ut personliga inbjudningar har antalet deltagare tyvärr blivit beklagligt lågt, men vi strävar efter att ordna tillfällen igen efter att coronarestriktionerna lättat och vi strävar efter att skapa en allt mer fungerande modell för ordnandet av dessa tillfällen.

Praxis för ordnandet av undervisningen

Finska som andra språk och litteratur är lärokursen för modersmål och litteratur. Alla elevens veckotimmar motsvarar samma lärokurs oavsett vilken elevgrupp eleven studerar i. Undervisningsarrangemangen ordnas alltid utifrån elevens behov och språkinlärningens fas. Utifrån dessa planeras undervisningen. Om det finns stora brister i elevens grundläggande språkkunskaper, kan hen oftast dra störst fördel av S2-undervisning. Anefter att elevens språkkunskaper stärks, kan hen integreras allt starkare i gruppen för undervisning i finska språket och litteraturen.

Undervisningen i finska som andra språk eller svenska som andra språk ordnas i varje grundskola i Åbo. Skolan får en timresurs i S2-undervisning enligt antalet elever som talar främmande språk. Skolans rektor bestämmer om fördelningen av resurserna inom skolan. Under de två senaste åren har timresursen i S2-undervisning ökats tack vare kultur- och undervisningsministeriets bidrag för coronaprojekt.

Undervisningen i S2-undervisning ordnas i grundskolorna i Åbo på de sätt som utbildningsstyrelsen rekommenderar:

Timmarna i finska som andra språk ordnas i huvudsak parallellt med timmarna i finska språket och litteraturen.

S2-lärarnas behörighet och situationen i den grundläggande utbildningen i Åbo

För behörighet som ämneslärare i finska som andra språk krävs ämneslärarbehörighet för undervisning i modersmål och litteratur (finska). Klassläraren är behörig att undervisa sin egen klass och andra klasser med klasslärarbehörighet och tjänstebeteckning i lärokursen för finska som andra språk.

I Åbo undervisas största delen av lärokursen av högt utbildade lärare med specialutbildning i språkfrågor. Under läsåret 2021–2022 undervisade behöriga S2-lärare ca 75 % av den totala undervisningen som ordnades i den grundläggande utbildningen i Åbo, då timresursen (oftast ca 400 veckoårstimmar) ställs i relation till hela stadens nivå. Det timantal som återstår är i huvudsak S2-undervisning som ges av klasslärarna. Vårt mål är att öka andelen undervisning av S2-lärare i den totala resursen under läsåret 2022–2023.

Åbo stad uppmuntrar och möjliggör att stadens lärare deltar i kompletterande utbildning som ordnas av olika aktörer samt riksomfattande seminarier och ordnar därtill också själv olika typer av aktuellt kompletterande utbildning i bl.a. språklig medvetenhet.

Till slut

Undervisningen i lärokursen för finska som andra språk och litteratur planeras och genomförs enligt lagen om grundläggande utbildning och läroplanen för den grundläggande utbildningen i Åbo. Vid valet av lärokursen utgår man från elevens behov och för eleven väljs alltid den lärokurs som bäst möter hens behov. Åbo arbetar målmedvetet för att vårdnadshavarnas åsikt ska väga tyngre i framtiden vid valet av lärokurs och att grunderna för valet av lärokurs skulle vara tydligare och framför allt mer transparenta.

S2-lärarna i Åbo är proffs och undervisningen ges på de sätt som bestäms i läroplanen. Man strävar att kontinuerligt och systematiskt utveckla det systematiska samarbetet mellan olika aktörer under hela skolstigen, allt från småbarnspedagogiken till fortsatta studier.

Tilläggsmaterial 1Fullm. Abdullahi Sultans m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 154

Tilläggsmaterial 1Fullm. Abdullahi Sultans m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.