Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden19217.05.202210
Stadsstyrelsen22623.05.20224
Stadsfullmäktige14413.06.202226

5012-2022 (10 03 01, 00 01 05)

Projektplan för Manillas strandbank och brygga (Stadsdel V)

Sammandrag:

I projektplanen återges flera behov av att ombygga Manillas strandbank och brygga. Det viktigaste utvecklingsbehovet i området är att bygga en cykelfil i enlighet med den godkända utredningsplanen för Östra Strandgatan och att lyfta bryggans gatunivå till Östra Strandgatans höjdläge. Ombyggnad behövs också ur underhållsmässig synvinkel, eftersom Östra Strandgatans gatu- och kommunaltekniska konstruktioner delvis stöder sig på bärkraften hos den befintliga bryggans träkonstruktion. I projektplanen föreslås att den befintliga träbryggan rivs och ersätts med en bryggkonstruktion i betong. Föreslås att fullmäktige godkänner projektplanen och kostnadsförslaget på 6,479 miljoner euro enligt alternativ 2, där det byggs en platsgjuten strandbrygga.

Smn § 192

Stadsmiljö, genomförandeplanering av stadsmiljön, planeringsingenjör Mika Laine 10.5.2022:

Framskridandet av ombyggnaden av Manillabryggan förknippas med framskridandet av flera stadsutvecklingsprojekt. Projekt för att utveckla tjänsterna vid Aura ås strand har för sin del planerats inom spetsprojekten för Det maritima Åbo och arbetets resultat presenteras bland annat i utredningsplanen för Östra Strandgatan. Utredningsplanen godkändes i fullmäktige 23.8.2021 § 203. I utredningsplanen för Östra Strandgatan har dessutom presenterats arrangemang kring cykelfiler som ingår i kvalitetscykelvägen, och dessa har beaktats i projektplanen för Manillabryggan. Ombyggnaden av Manillabryggan ingick dock inte i projekt- och utredningsplanen för Östra Strandgatan som behandlades i fullmäktige 23.08.2021 § 203.  

Det är svårt att bedöma bryggans nuvarande skick. Träkonstruktionen lider uppenbarligen av röta på snittytorna och träkonstruktionens tekniska användningstid har överskridits. På grund av träkonstruktionernas dåliga skick kunde inga fartyg förtöjas vid bryggan under evenemanget Tall Ships Races 2017. Den befintliga bryggan med sin bakgrundsmur samt strandbanken framför bryggan bär för sin del upp Östra Strandgatan. Stödmuren i trä har delvis murknat, vilket bidragit till att jordmassor från strandbanken har runnit ner i Aura å. Situationen har åtgärdats, men reparationerna fungerar inte på längre sikt. Gatukonstruktionernas bärighet kan inte förbättras med reparationsåtgärder, och därför blir varje försämring av gatukonstruktionen permanent.

Ombyggnaden av Manillabryggan förknippas dessutom med andra projekt, såsom utvecklandet av Yachthamnen, servicepontonen och evenemanget Tall Ships Races. I tidtabellen som tas upp i projektplanen har Tall Ships Races 2024 beaktats som tidpunkt för ibruktagandet av den nya bryggan.

I projektplanen för Manillabryggan presenteras byggplatsens särdrag, infrastrukturmål och lösningen som lämpar sig för byggplatsen.

Konstruktionslösningarna som tas upp i projektplanen lämpar sig för byggande av strandbryggor. Båda alternativen uppfyller planeringsprinciperna för bärande konstruktioner, även om principen för grundläggning av strandmuren kan ändras i genomförandeplaneringen. Strandbryggan föreslås höjas till Östra Strandgatans nivå så att en cykelfil och en tillgänglig gångväg till området kan anpassas till gatuplanen. I planeringen av grönremsan bevaras områdets parklika karaktär. Gatuplaneringen utgår från planeringen av ett trivsamt parklikt gatuområde. Med hjälp av träd- och buskrader och sittplatser eftersträvas en trivsam servicemiljö för rekreation. Enligt planen beläggs gångvägarna med betongplattor så att området kan underhållas kostnadseffektivt året runt. På strandbryggan monteras en sittrappa i enlighet utredningsplanen. Strandbryggan och den framförliggande pontonbryggan i betong planeras och byggs så att de är tillgängliga. Områdets utvecklingsbehov och den cirkulära ekonomins perspektiv beaktades vid upprättandet av projektplanen. För kostnadsstrukturen för byggande och underhåll eftersträvades ett alternativ som iakttar den hållbara utvecklingens värden. 

I alternativ 1 i projektplanen föreslås en elementbyggd strandbrygga i betong. I alternativ 2 föreslås en platsgjuten strandbrygga i betong. Enligt en jämförelse som tas upp i projektplanen har en massiv platsgjuten strandbrygga visat sig vara det tekniskt sett enklaste konstruktionen. Tack vare sin vikt och enhetliga form är den dessutom betydligt långvarigare än en elementbyggd konstruktion. Motsvarande byggsätt har dessutom tillämpats på andra strandbryggor vid Aura å.

Av ovannämnda orsaker föreslås att alternativ 2 väljs, dvs. en 185 meter lång platsgjuten L-stödmur i armerad betong. I praktiken innebär detta följande:

- den nuvarande träbryggan och den underliggande stödmuren i trä rivs

- på den nuvarande grönremsan installeras en spontad stödmur i stål för att stöda Östra Strandgatan under byggtiden

- byggarbetsplatsen görs vattenfritt längs den ena stödväggslinjen

- den nya strandbryggan slås ner med träpålar

- som grundkonstruktion och fyllnad används återvunnet betongkross i tillämpliga delar

- strandbryggan som utgörs av en L-stödmur i armerad betong gjuts på plats

- på konstruktionen bakom bryggan monteras skyddsrör

- i projektplanen beaktas förtöjning av större fartyg vid pollarkonstruktioner

- i projektplanen föreslås att tidtabellen för entreprenadfasen är 12 månader från och med juni 2023 och

- kostnadsförslaget i projektplanen är 6,479 miljoner euro (inkl. en projektreservering på 30 %)

I projektplanen rekommenderas att man väljer det alternativ som tidigare tillämpats i olika versioner vid byggandet av strandbryggor.

Genomförandeplaneringen bör inledas så snabbt som möjligt så att lägesbedömningen av byggobjektet kan preciseras med tanke på helheten. Enheten för genomförandeplanering anser att Manillabryggans område ska ombyggas för att bevara områdets stabilitet. Ombyggnaden ska vara klar under de följande fem åren. Inom den föreslagna fem års tidsfristen ska dock beaktas att situationen eventuellt kan eskalera till exempel på grund av hårda köldperioder och naturliga isbelastningar.

Behörighet

I anvisningen för behovsutredning och planering av infrastrukturprojekt (sfm 23.9.2019 § 139) anges att om ett enskilt infrastrukturprojekt kan genomföras enligt den gällande detaljplanen, utarbetas en separat projektplan. Enligt 32 § i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner för infrastrukturprojekt vars kostnadsberäkning överskrider 3 miljoner euro.

Kartlänk

Bilaga 1Manillabryggan, projektplan datum 10.5.2022

Tilläggsmaterial 1Utredningsplan för Östra Strandgatan (på finska)

Stadsmiljödirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att

- projektplanen för Manillabryggan (bilaga 1) godkänns och genomförs enligt alternativ 2 och

- kostnadsförslaget på 6,479 miljoner euro för ombyggnad av Manillabryggan godkänns.

BeslutFörslaget godkändes.

Ssn § 226

Kartlänk

Bilaga 1Manillas strandbank och brygga, projektplan datum 10.5.2022

Tilläggsmaterial 1Utredningsplan för Östra Strandgatan (på finska)                   

Stadsstyrelsens förslag    

Stadsfullmäktige beslutar att

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 144

Kartlänk

Bilaga 1Manillas strandbank och brygga, projektplan datum 10.5.2022

Tilläggsmaterial 1Utredningsplan för Östra Strandgatan (på finska)                   

Stadsstyrelsens förslag    

Stadsfullmäktige beslutar att

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 144
Bilaga 1:Manillan rantapenger ja laituri, hankesuunnitelma pvm. 10.5.2022 / Manillas strandbank och brygga, projektplan datum 10.5.2022