Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden17026.04.20225
Stadsmiljönämnden18103.05.20223
Stadsstyrelsen21509.05.202211
Stadsfullmäktige10416.05.202210

11709-2017 (613, 627)

Förslag till stranddetaljplan; Kalliola i Kakskerta (adr. Kullelavägen, Kolkskogvägen, Kullelagränden och Kullelagrenen) (33/2017)

Sammandrag:

stranddetaljplanen anvisas strandområdet vid Kakskertasjön åtta nya byggplatser för fritidsbostäder, en byggplats för nya fristående småhus, två nya byggplatser för lantbruksenheternas driftscentrum och därtill möjliggörs att en existerande byggplats för fritidsboende ändras till permanent boende. I förslaget till stranddetaljplan föreslås en byggrätt på sammanlagt cirka 4 100 v-m2. Planområdets areal är ca 35,2 ha. Dessutom skapar förslaget till stranddetaljplan förutsättningar för att lägga ned pumpstationsområdena i Kalliola. Nedläggningen av pumpstationerna förutsätter att tillstånden enligt vattenlagen bedöms separat, och ärendet kan inte avgöras genom denna stranddetaljplan. Stranddetaljplanen är gjord på den privata markägarens initiativ.

Smn § 170

Stadsmiljön, planläggning, planläggningsarkitekt Sissi Qvickström 12.4.2022:

Nosto Consulting Oy svarade för utarbetandet av förslaget till stranddetaljplan, planläggare är DI Pasi Lappalainen.

Ett förslag till stranddetaljplan har gjorts för godkännande, planen är daterad 27.5.2019 och ändrad 27.5.2021 med anledning av utlåtanden och anmärkningar, och vidare ändrad 5.4.2022 på grund av utlåtanden och anmärkningar.

Stranddetaljplanen gäller de privatägda fastigheterna Kalliolan Nedergård 853-439-1-26 (del), Kalliolan Ylitalo 853-439-1-33 (del), Haavistonranta 853-407-1-567 och Haavisto 853-407-1-568 (del). Områdets areal är cirka 35,2 ha.

Nuläget

På planområdet som avgränsar till Kakskertasjön finns stora öppna åkerområden med jämn terräng som används för växtodling. På planområdet finns också skogsområden och enskilda skogsdungar. På området finns inte nationellt betydande kulturhistoriska miljöer eller värdefulla landskap.

Planområdets strandområde är en naturmiljö som har ändrats. Kalliolas pumpstationsområde ligger på strandområdet (två pumpstationer). Området har dämts upp och ytvattnet rinner ner i sjön enbart genom att pumpas dit.

På planområdet finns den byggda huvudbyggnaden Kalliola med tillhörande driftsbyggnader, två fritidsbostäder samt en fristående bastubyggnad på stranden. I planområdets närliggande miljö finns rikligt med fritidsfastigheter och en del fastigheter för permanent boende.

Planområdets areal är cirka 35,2 ha. Den verkliga strandlinjen för planområdet är ca 865 meter och längden på den s.k. dimensionerande strandlinjen är ca 625 meter.

Nuläget och plansituationen beskrivs närmare i punkt 2. ”Utgångspunkter” i planbeskrivningen.

Beskrivning av förslaget till stranddetaljplan

I stranddetaljplanen möjliggörs åtta nya byggplatser för fritidsbostäder, två nya byggplatser för lantbruksenheters driftcentrum och en byggplats för nya fristående småhus. På en av byggplatserna för fritidsbostäder finns en bastubyggnad, för övrigt är de nya byggplatserna obebyggda. Därtill möjliggör stranddetaljplanen att en existerande byggplats för fritidsbostad ändras till permanent boende. För övrigt bekräftas de redan bebyggda byggplatserna (2 st.) i stranddetaljplanen. I förslaget till stranddetaljplan anvisas området byggrätt på sammanlagt ca 4 100 v-m2. En utredning om stomlägenheter och en beräkningskalkyl har utarbetats för stranddetaljplanen (tilläggsmaterial 5).

Kalliola huvudbyggnad och driftsbyggnaderna på gårdsområdet, med undantag av den f.d. ladugården, skyddas i detaljplanen. Både Kalliolas gårdsområde och det intilliggande området Ylitalo anvisas i planen som historiska bosättningsplatser.

På de byggplatser som anvisats i stranddetaljplanen, har mindre byggrätt anvisats än vad Åbo stads nuvarande byggordning möjliggör för byggplatser på strandområden utanför detaljplanen. Syftet med detta är att bevara växtligheten i strandzonen och möjliggöra byggnadernas anpassning till strandzonen.

Byggnadsordningen tillåter att en fritidsbostad som är placerad på en byggplats som gränsar till en strand, får ha en våningsyta på högst 200 v-m2 och att en bostadsbyggnad för åretruntboende får ha en våningsyta på högst 300 v-m2 och högst tre driftsbyggnader i en våning som anknyter till bostadsbyggnadens användningssyfte, den totala våningsyta för dessa tre byggnader får vara högst 150 v-m2. En bostads- eller fritidsbostadsbyggnad som uppförs på de andra byggplatserna får ha en våningsyta på högst 400 v-m2. På byggplatsen får därtill uppföras driftsbyggnader i en våning som anknyter till byggnadens användningssyfte, den en total våningsyta för dessa får vara högst 150 v-m2.

Av byggplatserna i stranddetaljplanen har endast två en egen strand och de är redan delvis bebyggda. På planområdet blir kvar en oavbruten, obebyggd strandlinje på ca 470 meter, som är ca 75 % av planområdets dimensionerande strandlinje och 55 % av den verkliga strandlinjen.

Av planområdet för stranddetaljplanen är ca 51,5 % ett landskapsmässigt värdefullt åkerområde som ska bevaras öppet och ca 30 % är jord- och skogsbruksområde, huvudsakligen skog. I planbestämmelserna för stranddetaljplanen fastställs en åtgärdsbegränsning enligt 128 § i markanvändnings- och bygglagen som stadgar att sådant jordbyggnadsarbete och sådan trädfällning eller någon annan härmed jämförbar åtgärd som förändrar landskapet, inte får vidtas utan tillstånd. Åtgärdsbegränsningen omfattar hela planområdet.

I stranddetaljplanen skyddas de naturobjekt, fornlämningar och kulturarvsobjekt som beskrivs i utredningarna och inventeringarna.

Med planen möjliggörs att pumpstationen i Kalliola läggs ned, om ett separat beslut om detta görs och om man får ett tillstånd som tillåter avlägsnandet av pumpstationen enligt bestämmelserna i vattenlagen. Ärendet avgörs inte i denna stranddetaljplan. I stranddetaljplanen har man förberett sig på vattenområdet som uppstår/utvidgas då pumpstationen avlägsnas genom att anvisa två ungefärliga delområden, som ska ändras till vattenområden (mv), på jord- och skogsbruksområdet. Dessa våtmarker som uppstår på området efter att pumpstationen eventuellt avlägsnas, skulle förmodligen öka naturens diversitet på området. Våtmarkerna bedöms också försköna landskapet. Våtmarkerna skulle antagligen uppta en del av näringsbelastningen i vattnet som rinner bort från åkrarna.

Planläggningsfaser

Det är frågan om en stranddetaljplan som gjorts på markägarens initiativ. Motion eller avtal om uppgörande av plan för stranddetaljplanen har inte gjorts. Planen bereds som en plan med betydande verkningar och den godkänns av stadsfullmäktige. Nosto Consulting Oy har skött om höranden och växelverkan under stranddetaljplanens beredningsfas enligt § 74 i markanvändnings- och bygglagen och § 36 i markanvändnings- och byggförordningen.

Enligt 74 § i markanvändnings- och bygglagen kan markägaren sköta om att ett förslag om stranddetaljplan uppgörs för det strandområde som den äger. Innan arbetet med att uppgöra en detaljplan inleds ska markägaren vara i kontakt med kommunen och tillhandahålla kommunen en rapport för deltagande och bedömning som beskrivs i 63 § i markanvändnings- och bygglagen. Området i detaljplanen som uppgörs på initiativ av markägaren ska bilda en ändamålsenligt helhet. Om markägaren sköter om att uppgöra en stranddetaljplan, ska den till kommunen tillhandahålla den bottenkarta som uppgörs i samband med detaljplanen, så att kommunen kan förvara och använda den som en del av kommunens kartmaterial. Vid behandlingen av ett förslag till detaljplan som uppgjorts på markägarens initiativ följs för övrigt det som bestäms i kapitel 8. Kommunen ska utan oskäligt dröjsmål behandla ett förslag till detaljplan som utarbetats på markägaren initiativ.

Enligt 36 § i markanvändnings- och byggförordningen har på markägarens initiativ gjorts ett förslag till stranddetaljplan som tillhandahålls kommunen för godkännande. Kommunen ska tillhandahållas fyra exemplar av plankartan och planbeskrivningarna, en utredning om hur anhängiggörandet av planen har meddelats och hur växelverkan under planens beredning har ordnats samt registreringar av eventuella skriftliga och muntliga åsikter.

Uppgörandet av stranddetaljplanen anhängiggjordes 10.11.2017 med en kungörelse i Turun Sanomat. För de som är delaktiga i planarbetet skickades samtidigt ett brev 3.11.2017 gällande planens anhängiggörande samt information om offentligt framläggande av programmet för deltagande och bedömning.

Åbo stads stadsplanerings- och miljönämnd behandlade planens program för deltagande och bedömning (daterat 31.10.2017) 21.11.2017 § 336.

I den inledande fasen hölls myndighetsförhandlingar gällande ärendet 7.12.2017.

Beträffande programmet för deltagande och bedömning lämnades fem skriftliga åsikter in, som planens utarbetare har svarat på i planbeskrivningen.

I åsikterna uttrycktes oro över planprojektets verkningar på den nuvarande miljön som är i ganska naturligt tillstånd, landskapen och de byaktiga klustrens funktion. Särskild oro uttrycktes över avlägsnandet av bassängen för sjunkande vatten vid pumpstationen som ansluter till Kakskertasjön. En önskan framställdes om bevarandet av möjligheterna att också i fortsättningen få röra sig fritt i skogsnaturen i området. Åsikterna uttryckte också oro över placeringen av fritidsbostäderna och huruvida utredningarna var tillräckliga.

Framläggandet av planutkastet (daterat 12.3.2018) har kungjorts i Turun Sanomat och Åbo Underrättelser 21.3.2018. De som varit delaktiga i planarbetet har meddelats per brev om planens framläggning för påseende. Planutkastet var offentligt framlagt 21.3.2018 – 20.4.2018 i lokalerna för Nosto Consulting Oy, som utarbetat planen, i Åbo och på internet samt på Åbo stads webbplats.  Den person som skapat planen har bett myndigheterna om utlåtanden gällande planutkastet.

Eftersom markägaren har skött om utarbetandet av planutkastet enligt 74 § i markanvändnings- och bygglagen, har stadsmiljönämnden enbart gett ett utlåtande om planutkastet 15.5.2018 § 227. Beträffande planutkastet lämnades in fem andra utlåtanden och fyra åsikter. Planens utarbetare har gett svar på de inlämnade utlåtandena och åsikterna. https://www.turku.fi/sv/boende-och-miljo/stadsplanering/detaljplanlaggning/plansokning

Förslaget till detaljplan (datum 27.5.2019) utarbetades utifrån responsen på planutkastet, de genomförda tilläggsutredningarna och specificerade målen. I fasen för förslaget till detaljplan minskades planområdet med ca 11 hektar. Planförslaget lämnades till planläggningen på Åbo stad för behandling. Planläggningen lade fram planförslaget, daterat 27.5.2019, för påseende 10.6.2019–9.7.2019. Gällande planförslaget gavs 11 utlåtanden och fyra anmärkningar. Utifrån utlåtandena och anmärkningarna samt de preciserande diskussionerna med myndigheterna gjordes ändringar i planförslaget, som var betydande till den grad att planförslaget framlades för påseende på nytt. I tilläggsmaterial 3 finns utlåtanden och svar av planens utarbetare, i bilaga 3.

Planläggningen lade fram planförslaget, daterat 27.5.2019 och ändrat 27.5.2021, för påseende på nytt för tiden 21.6.2021–2.8.2021.

Utlåtanden och anmärkningar

Då planen var framlagd på nytt lämnades utlåtanden in av Närings- trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland, Åbo museicentral, Åbo Vattenförsörjning Ab, Egentliga Finlands regionala räddningsverk, Turku Energia Sähköverkot Oy, Kolkanmetsäntien tiehoitokunta, Kalliolan yksityistien tiekunta och Kakskerranjärven suojeluyhdistys ry (sammanlagt 8 st.). Egentliga Finlands förbund meddelande att det inte har orsak att ge ett utlåtande gällande planen. Invånare i det närliggande området lämnade in två anmärkningar om förslaget till planändring.

Närings- trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland konstaterade i sitt utlåtande att förslaget till stranddetaljplan hade preciserats utifrån centralens tidigare utlåtanden men att det ännu fanns punkter i planen att precisera närmare med tanke på skyddandet av naturen. I anmärkningarna framfördes liknande frågor som de som togs upp 2019: De som lämnade in anmärkningar var närmast oroliga för planeringsprojektets allmänna lagliga grunder, att trafiken kommer att öka på privata vägar och de eventuella skadorna som avlägsnandet av Kalliolas pumpstation kommer att medföra på naturen och byggplatserna på Kakskertasjöns strandområde.

Planens lagliga grunder

Stranddetaljplanen har uppgjorts enligt markanvändnings- och bygglagen för en sådan strandzon och ett sådant strandområde som avses i lagen. Enligt lagen har markägaren rätt att låta uppgöra en stranddetaljplan för det strandområde som den äger. Stranddetaljplanen har utarbetats i huvudsak för att ordna fritidsboende på strandområdet.

Ökad trafik på privata vägar

Då de nya byggställena genomförs blir de vägdelägare i den privata vägen och svarar för sin del för kostnaderna för att upprätthålla och sanera vägen. Vägdelägarna beslutar om den privata vägens kvalitet och upprätthållande vid väglagets möte.

Nedläggning av pumpstationen

Frågan kring nedläggningen av pumpstationerna löses inte i stranddetaljplanen. Planens mål är att möjliggöra ansökningen av tillståndet i vattenlagen som skulle möjliggöra avlägsnandet av pumpstationerna, om det för övrigt finns förutsättningar att lägga ned dem.

Projektet med pumpstationerna genomfördes ca 55 år sedan då lantgårdarna på planområdet övergick från boskapsskötsel till växtodling. På grund av de tunga maskiner som används i odlingen är åkerns yta sliten och har sjunkit aningen, vilket gör det svårt att bedöma hur översvämningsvatten och fördröjda vattenmassor skulle reagera om pumpstationen läggs ned. Nedläggningen av pumpstationen ger inte upphov till ett nytt vattendrag men orsakar att översvämmande vatten långvarigt fördröjs på åkrarna. Sjöns yta beter sig nuförtiden annorlunda än då pumpstationen togs i bruk 1996, eftersom Myllyoja bräddamm från Kakskertasjön mot havet senare ersattes med en fast V-formad dammkonstruktion. Jämfört med ovannämnda situation har dock fördröjningen av vatten ändrat.

Vattenytans nivå i Kakskertasjön justeras enligt ett beslut som gavs 2010 av Regionförvaltningsverket i Södra Finland (RFV). Om sjöns strandlinje ändras i ett senare skede på stranddetaljplanens område, ska vid ändringen naturligtvis beaktas regionförvaltningsverkets tidigare beslut om vattennivån.

Ifall pumpstationerna läggs ned kan den nuvarande strandlinjen ändras till en viss grad. I stranddetaljplanen anvisas till sitt läge riktgivande delområden (beteckningen mv), som är naturliga fördröjningsområden för översvämningar eller områden som i framtiden eventuellt är vattenområden. Om åtgärder vidtas efter att stranddetaljplanen träder i kraft, och syftet med dessa åtgärder är att ändra det nuvarande vattenområdet för Kakskertasjön, förutsätter dessa åtgärder tillstånd enligt vattenlagen. I samband med behandlingen av lovansökan bedöms på nytt den planerade åtgärdens verkningar på områdets naturvärden. Åtgärderna kan också ha verkningar som förbättrar naturvärdena på området.

Naturskydd

En naturutredning har utarbetats för stranddetaljplanens hela planområde under sommaren 2017. Separata utredningar gjordes gällande trumgräshoppans och gökärtsstyltmalens förekomst (2018) samt områden där åkergrodan rastar och förökar sig (2020). I NTM-centralens utlåtanden hänvisas till de preliminära naturutredningarna i delgeneralplanen för Satava-Kakskerta som inte ännu vunnit laga kraft. Naturutredningarna har i huvudsak gjorts åren 1997 (Luonnon monimuotoisuus Turussa 1997) och 2003 (Satavan ja Kakskerran luontokohteet 2003). Planens utarbetare konstaterar att utredningarna till stor del redan är föråldrade eftersom det gått över 20 år sedan utredningarna gjorts. Strandängen/våtmarken i Kalliolanlahti som ingår i planområdet i bl.a. utredningarna för delgeneralplanen för planområdet, och som NTM-centralen i sitt utlåtande tagit ställning till och som grundar sig på de ifrågavarande inventeringarna, motsvarar inte längre terrängens nuläge. Myndigheterna har sinsemellan diskuterat naturvärdena på området för stranddetaljplanen via Teams 26.3.2021.

De svar på anmärkningarna och utlåtandena som planens utarbetare gjort 5.4.2022, finns i sin helhet i bilaga 5.

Svar av planläggningen vid Åbo stad. Enligt § 65.2 i markanvändnings- och bygglagen ska de som lämnat in anmärkningar och meddelat sin adress, av kommunen få motiverade svar på anmärkningen. Således svarar staden på de anmärkningar som lämnats in. Bilaga 2.

Utifrån utlåtandena och anmärkningarna samt Åbo stads kommentarer har följande mindre ändringar gjorts i planförslaget:

- I planbestämmelserna s-1 och s-2 läggs följande artnamn till: nattviol och gökärtsstyltmal.

- Enbevuxen ängsmark enligt naturvårdslagen, avgränsad och märkt på plankartan med beteckningen s-3 (i planförslaget luo-1), planbestämmelse: ”del av område som ska skyddas, på vilken ligger enbevuxen ängsmark enligt 29 § i naturskyddslagen. Området får inte ändras så att detta äventyrar naturtypens karakteristiska drag på det ifrågavarande området.” Området har avgränsats så att det motsvarar den enbevuxna ängens verkliga utsträckning.

- Den södra delen av det ovannämnda området luo-1 har ändrats till luo-3 (terrängbesök 11.3.2022 Antti Mäkelä och Tanja Ruusuvaara-Koskinen / Åbo stad).

- Det område vid stranden av Kakskertasjön som lämpar sig som livsmiljö för åkergrodan (luo-2), har utvidgats lite i den västra delen (förhandling 8.3.2022 och terrängbesök 11.3.2022 Antti Mäkelä och Tanja Ruusuvaara-Koskinen / Åbo stad).

- Planbeteckningen vk gällande skyddstak för båtar har ändrats till ka-1 och planbestämmelsen gällande skyddstaken har ändrats till ”Byggnadsyta på vilken får placeras ett skyddstak för båtar på högst 8 v-m².”

- Ändringar som gjorts i beteckningarna som gäller planområdets interna körförbindelser

- beteckningen ajo har ändrats ändras till ajo-1

- beteckning ajo-1 ➔ har ändrats till ajo-2.

- Beteckningen som gäller jord- och skogsbruksområdet har ändrats till M-1 (M i planförslaget).

Planbeteckningen som rör ett annat kulturarvsobjekt, en historisk boplats har ändrats till s-4 (s i planförslaget).

Därtill har små ändringar gjorts i mönstergränserna för det landskapsmässigt värdefulla åkerområdet (MA-1) och jord- och skogsbruksområdet (M-1) så att de bättre beskriver den verkliga situationen. I och med ändringen har arealen på området MA-1 ökat aningen.

Ändringarna har gjorts i samarbete med markägaren och den person som utarbetat planen.

Av planförslaget har gjorts ett förslag till stranddetaljplan, ändrat 5.4.2022, för behandling och godkännande.

Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt på grund av de små ändringar som gjordes på basis av utlåtandena och anmärkningarna.

Avgifter som uppbärs för behandlingen av stranddetaljplanen

För behandlingen av stranddetaljplanen faktureras enligt den gällande planläggningstaxan (Smn 10.12.2019 § 492) enligt följande: För behandlingen av planer som godkänns av stadsfullmäktige, uppbärs behandlingskostnader på 2 500 euro. Därtill uppbärs kostnaderna för kungörelsen 400 euro per kungörelse, sammanlagt 800 euro. Totalt sammanlagt 3 300 euro. Faktureringen sker då planen behandlats av fullmäktige.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 §, 66 § 72 §, 73 § och 74 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §, 33 §, 34 §, 35 § och 36 §.

Bilaga 1Karta Kalliola i Kakskerta

Bilaga 2Åbo stads planläggnings svar 2 på utlåtanden och anmärkningar

Bilaga 3Åbo stads planläggnings svar 1 på utlåtanden och anmärkningar

Bilaga 4Nosto Consulting Oy:s svar på utlåtanden och anmärkningar på det första förslaget

Bilaga 5Nosto Consulting Oy:s svar på utlåtanden och anmärkningar på det andra förslaget

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kalliola i Kakskerta

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kalliola i Kakskerta

Tilläggsmaterial 3Utlåtanden och anmärkningar om förslag till detaljplan 1

Tilläggsmaterial 4Utlåtanden och anmärkningar om förslag till detaljplan 2

Tilläggsmaterial 5Utredning av moderfastighet och beräkningskalky, 27.5.2019

Tilläggsmaterial 6Visualiseringsbild på förslaget till detaljplan, 27.5.2021

Utredningar och rapporter, https://www.turku.fi/sv/boende-och-miljo/stadsplanering/detaljplanlaggning/plansokning

Direktör för stadsmiljön Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på utlåtandena och anmärkningarna (bilaga 2 och 3) och föreslår för stadsstyrelsen att förslaget till stranddetaljplan Kalliola i Kakskerta, daterat 27.5.2019 och ändrat på basis av utlåtanden och anmärkningar 27.5.2021 och åter ändrat 5.4.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar, föreläggs fullmäktige för godkännande.

Samtidigt beslutar nämnden att fakturera för behandlingen av planen enligt den gällande taxan totalt 3 300 euro. Faktureringen sker efter att fullmäktige behandlat detaljplanen.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Sundqvist understödd av Toivari.

Smn § 181

Bårdlagt 26.4.2022 § 170

BeslutFörslaget godkändes.

Innan ett beslut fattades preciserade föredraganden beslutsförslaget enligt följande:

”Stadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på utlåtandena och anmärkningarna (bilaga 2 och 3) och föreslår för stadsstyrelsen att förslaget till stranddetaljplan Kalliola i Kakskerta, daterat 27.5.2019 och ändrat på basis av utlåtanden och anmärkningar 27.5.2021 och 5.4.2022 och ändrat på nytt 26.4.2022 (Smn § 170), föreläggs fullmäktige för godkännande. Samtidigt beslutar nämnden att fakturera totalt 3 300 euro för behandlingen av planen enligt den gällande taxan. Faktureringen sker efter fullmäktigebehandlingen.”

Ssn § 215

Bilaga 1Karta Kalliola i Kakskerta

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kalliola i Kakskerta (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kalliola i Kakskerta (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till stranddetaljplan för Kalliola i Kakskerta, daterat 27.5.2019, ändrat på basis av utlåtanden och anmärkningar 27.5.2021 och 5.4.2022 och ändrat 26.4.2022 (Smn § 170).

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 104

Bilaga 1Karta Kalliola i Kakskerta (26.4.2022 § 170)

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kalliola i Kakskerta (26.4.2022 § 170 på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kalliola i Kakskerta (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till stranddetaljplan för Kalliola i Kakskerta, daterat 27.5.2019, ändrat på basis av utlåtanden och anmärkningar 27.5.2021 och 5.4.2022 och ändrat 26.4.2022 (Smn § 170).

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 104
Bilaga 1:Kartta Kakskerran Kalliola, muutettu 26.4.2022 (Kylk § 170) / Karta Kalliola i Kakskerta 26.4.2022 (Smn § 170)